Gå til innhold

Foreldre som baksnakker på grunn av dyr bursdag

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min helt oppriktige mening er at dette var en måte å vise seg frem på fra deres side, ikke noe galt i det men da får dere stå i kritikken som kommer. De fleste foreldre har ikke økonomi til å legge listen der og det er også helt OK, men å ikke forvente reaksjoner er naivt. 

Anonymkode: f3ebb...a5f

Å vise seg fram? Å ha slike type bursdager er ganske vanlig utenfor Norden.

Å forvente reaksjoner? Hvorfor skal du/de bryr seg? Respekter at foreldre velger forskjellig og at gled dere heller over at barna fikk en annerledes bursdag.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi inviterte til en litt dyr bursdag. Jeg vil ikke gå i detalj i frykt for å bli gjenkjent, men la oss si det var Disney on Ice bursdag i VIP rommet. Vi inviterte alle jentene og alle koste seg. Nå i ettertid får vi høre at det snakkes om oss. Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Jeg trodde vi hadde gjort det eneste riktige, invitert alle og funnet på noe gøy, men nå føler jeg bare at alt ble feil… hadde du reagert negativt hvis noen i klassen dro på litt på en bursdag? 

Anonymkode: 96f13...5ca

Hadde ikke blitt sur nei. Hadde vært missunnelig JEG ikke kunne være med bare 😂 Jeg og vil på Disney on ice. Mange, i alle fall noen av de jentene ville nok aldri fått oppleve det hadde det ikke vært for bursdagen dere hadde. 

De som baksnakker pga dette er de som føler de og mååå ha like dyr bursdag. Men drit i dem. Noen er sur uansett. Sur det er for dyrt, men faen er de sure om det er for billig også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg syns det er unødvendig og ganske tonedøvt, det kan lett skape mindreverdighetsfølelse og skille barnegruppen, og det kan holde seg for god for. Jeg hadde ikke kommentert det ovenfor dere eller andre, men jeg hadde uten tvil gjort en ekstra innsats for å fremsnakke de som arrangerer en billigere og mer overkommelig bursdag. Jeg har god råd selv, men når det uansett er store skille på ferie, bolig, klær og fritidsaktiviteter, tenker jeg ikke man trenger å kjøre på med skille i bursdager også. 

Anonymkode: a5433...27c

Dersom dette skaper mindreverdighetsfølelse så har foreldrene til disse barna en jobb å gjøre! De bør bygge robuste barn og forklare at noen har lite penger, noen har mer og andre har mye.

Vi ble selv forklart dette da vi som barn hadde en litt sliten bil og ikke dro til syden så ofte, imens faren til Ola hadde kjøpt ny Audi og tok med barna til både USA og Indonesia. Og vet du hva? Vi som barn aksepterte det uten å mukke. Igjen: foreldres ansvar å forklare, veilede og informere barna om hvordan verden fungerer.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er vitsen?  For å imponere, flashe penger og riktig understreke klasseskillet?  

Anonymkode: e5012...9b9

Fordi det er kult og gøy? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Janteloven og sjalusi eksisterer i all høyeste grad enda kan man se etter svarene her. Hadde reagert positivt, hørtes ut som en koselig bursdag for dem.

Anonymkode: 9f939...723

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Utfordringen er at det men slik eksponering av økonomiske klasseforskjeller i et klassemiljø kan være vanskelig for noen. 

Syns du skal ta med deg tilbakemeldingen, og reflektere.

Det er litt som den rike onkelen som gir mye flottere gaver enn barnets foreldre. Det kan være sårt, og syns ikke det er vanskelig å skjønne. 

Så hvis pappan til Ola henter guttungen på skolen i sin Lamborgini/Porsche/ Jaguar  (kjøpt og betalt av hardt opptjente penger) så mener du han helst bør droppe det og heller gå til fots fordi noen kan bli krenket?

Wow.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bari skrev (5 timer siden):

Så hvis pappan til Ola henter guttungen på skolen i sin Lamborgini/Porsche/ Jaguar  (kjøpt og betalt av hardt opptjente penger) så mener du han helst bør droppe det og heller gå til fots fordi noen kan bli krenket?

Wow.

Det er en privatsituasjon som ikke medfører forventninger og skuffelse på samme måte. Bil er mer relatert til wow og stilig! Blant gutta her i alle fall. Ser hvordan ungene er veldig opptatt av bursdager på en helt annen måte. Det er liksom den viktigste dagen i året. Tross veldig enkle bursdager er de kjempefornøyde. Det er supert at de er vant med at bursdager gjennomføres på ganske lik måte og at alle er invitert. Det er klart at det vil medføre skuffelse og andre følelser på bursdagen om type bursdager begynner å bli sammenlignet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi inviterte til en litt dyr bursdag. Jeg vil ikke gå i detalj i frykt for å bli gjenkjent, men la oss si det var Disney on Ice bursdag i VIP rommet. Vi inviterte alle jentene og alle koste seg. Nå i ettertid får vi høre at det snakkes om oss. Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Jeg trodde vi hadde gjort det eneste riktige, invitert alle og funnet på noe gøy, men nå føler jeg bare at alt ble feil… hadde du reagert negativt hvis noen i klassen dro på litt på en bursdag? 

Anonymkode: 96f13...5ca

Hadde blitt kjempeglad over at mitt barn fikk oppleve noe sånt. Bra jobba dere. 

Anonymkode: e15cf...d92

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spiller det noen rolle da? Intensjonen bak? Ungen din får vært med på Disney on Ice eller Tusenfryd eller Rideleir-bursdag eller noe annet dyrt og fint. Er ikke det bare fint for ungen at den får vært med på det? 

Mange unger hadde vært ekstatisk over å få være med på noe sånt uten at de hadde tenkt "å, vi har dårlig råd og kan ikke ha sånn fin og dyr bursdag, stakkars oss". Jeg tror barn tenker sånn hvis de plukker opp det fra de voksne.

Selv om man har masse penger så trenger det ikke være det samme som snobberi og at de hever seg over andre, de vil bare ha et fint selskap for barnet sitt og vil gjerne bidra til at de andre barna også får en sånn fin opplevelse. 

Anonymkode: b251e...195

MEn så er det foreldrene som snakker TS er bekymret for, ikke barna.. Og noe ved måten TS ordlegger seg på gjør at det oppleves som snobberi som du skriver, det er en tilbakemelding, en oppfatning, ikke at jeg sier TS nødvendigvis ER en snobb men det fremstår slik og derfor er det kanskje naturlig at enkelte snakker om det. Så får TS velge å enten drite i det og heve seg over det fordi det er OK å være snobb, eller så får TS ta til seg og tenker over og unngå denne problemstillingen fremover om det er bedre for TS.

Bari skrev (6 timer siden):

Wow.

Nja, pappa`n til Ole kan kjøre det han vil men om han kommer susende og virkelig drar på, bruker motor og viser seg frem så er det en helt annen setting enn om han bare henter Ole med en fancy bil.. Det er fint mulig å ha penger uten å flashe penger, det er mange som virkelig har mye penger er ikke de som brifer med dem på noen måte. For dem er pengene bare der.. Og ofte er det de som er i mellomsjiktet som ikke egentlig har mye penger men som har litt som gjerne er opptatt av å vise det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wilma89 skrev (11 timer siden):

Jeg syns akkurat dette er litt vanskelig. Akkurat fulgt datteren min i en «dyr» bursdag der det virkelig ikke var spart på noe. Alle barna storkoste seg virkelig! Jeg sitter dog med en liten bismak da jeg vet at nestemann i klasse som har bursdag er min datter. Vi har på ingen måte mulighet til å gi henne denne type bursdag. Så fikk litt klump i magen da hun på vei hjem lurte på om hun også kunne feire bursdag på samme måte. 
Jeg ville dog aldri snakket stygt om dette til andre foreldre. 

Men er det virkelig de andres foreldres jobb å skjerme deg mot alt som kan føles litt vanskelig?

Her tenker jeg du må jobbe med å stå stødig og rett i ryggen, og lære barnet at alle har forskjellige styrker. Vis barnet at det er helt normalt og i orden. 

Noen foreldre har råd til dyrere ting, andre må være mer sparsommelige. Noen foreldre er morsomme og aker sammen med barna, mens andre mødre har vondt i ryggen og må se på. Noen foreldre er hjemmeværende og kan være hjemme når barna kommer hjem fra skolen, andre må ha lange dager på sfo eller være hjemme alene.  Noen mødre er rå på intrikat ansiktsmaling til halloween, mens andre såvidt kan tegne en edderkopp på kinnet. Og det er helt i orden. La oss være glade for andres styrker og spille hverandre gode.

Anonymkode: 9c600...64b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

MEn så er det foreldrene som snakker TS er bekymret for, ikke barna.. Og noe ved måten TS ordlegger seg på gjør at det oppleves som snobberi som du skriver, det er en tilbakemelding, en oppfatning, ikke at jeg sier TS nødvendigvis ER en snobb men det fremstår slik og derfor er det kanskje naturlig at enkelte snakker om det. Så får TS velge å enten drite i det og heve seg over det fordi det er OK å være snobb, eller så får TS ta til seg og tenker over og unngå denne problemstillingen fremover om det er bedre for TS.

Nja, pappa`n til Ole kan kjøre det han vil men om han kommer susende og virkelig drar på, bruker motor og viser seg frem så er det en helt annen setting enn om han bare henter Ole med en fancy bil.. Det er fint mulig å ha penger uten å flashe penger, det er mange som virkelig har mye penger er ikke de som brifer med dem på noen måte. For dem er pengene bare der.. Og ofte er det de som er i mellomsjiktet som ikke egentlig har mye penger men som har litt som gjerne er opptatt av å vise det. 

Du tolker helt utrolig viltvoksende ingenting av det ts skriver sier snobberi

Anonymkode: ec097...bfb

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min helt oppriktige mening er at dette var en måte å vise seg frem på fra deres side, ikke noe galt i det men da får dere stå i kritikken som kommer. De fleste foreldre har ikke økonomi til å legge listen der og det er også helt OK, men å ikke forvente reaksjoner er naivt. 

?! 
De prøver å lage en hyggelig bursdag for barnet sitt og venninnene. Som sagt alle fødselsdags selskap er stas, variasjon er jo bare hyggelig. 

Anonymkode: a1423...30c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir mere og mere tydlig klasseskille nå. Barn og foreldre må bare lære seg at noen er bedre stilt enn andre. Løsningen kan være å dele barna inn i klasser etter økonomi og ikke etter hvor de bor eller etternavn. Også slipper man diskutere om den berømte 50lappen eller hvor dagen feires.

Anonymkode: 2fe46...c9d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke et problem om bare dere har dyr bursdag. Problemet er jo om alle foreldrene i klassen deres som har råd og lyst begynner å arrangere slike bursdager!

Vi har råd og lyst, men har valgt å begrense oss. Vet om flere foreldre i samme situasjon i klassen vår, men de også velger å ha vanlige bursdager. Dersom alle som har råd velger å ha dyre selskap, risikerer en jo at det blir en ny standard i klassen. Og da også veldig tydelig hvem som faller utenom og ikke har råd eller mulighet. 

Et foreldrepar i klassen vår gjorde noe smart. De ønsket å ha med barna på noe spesielt (en hobby hele familien driver med, men som er veldig dyrt). De holdt vanlig bursdag, og inviterte heller til «jentekveld» en senere gang uten å knytte det mot en bursdag hvor de gjorde den dyre aktiviteten. Vinn-vinn, barna fikk være med på noe de vanligvis ikke får og familien fikk vist frem sin hobby, men uten at det ble slik at «Lisa hadde mye kulere bursdag enn Maria». 

Anonymkode: 9e6ba...a05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Det er en privatsituasjon som ikke medfører forventninger og skuffelse på samme måte. Bil er mer relatert til wow og stilig! Blant gutta her i alle fall. Ser hvordan ungene er veldig opptatt av bursdager på en helt annen måte. Det er liksom den viktigste dagen i året. Tross veldig enkle bursdager er de kjempefornøyde. Det er supert at de er vant med at bursdager gjennomføres på ganske lik måte og at alle er invitert. Det er klart at det vil medføre skuffelse og andre følelser på bursdagen om type bursdager begynner å bli sammenlignet.

Så ditt barn ville bli skuffet hvis han ble invitert på go-cart-kjøring med resten av klassen fordi det var bursdagsfeiring og det blir for dyrt for dere å matche. Det ville ødelagt alle de andre flotte bursdagene han er vant til og liker? Virkelig? 

Anonymkode: 265c2...dab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Foreldre bør bygge robuste barn og forklare at noen har lite penger, noen har mer og andre har mye.

Vi ble selv forklart dette da vi som barn hadde en litt sliten bil og ikke dro til syden så ofte, imens faren til Ola hadde kjøpt ny Audi og tok med barna til både USA og Indonesia. Og vet du hva? Vi som barn aksepterte det uten å mukke.

Igjen: foreldres ansvar å forklare, veilede og informere barna på en god måte om hvordan verden fungerer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 11.41):

tja, det koster ca 245 kr pr billett for de billige og 455 for de dyrere så langt jeg kan se, pr billett - siden TS Skrev at de hadde VIP regner jeg med de valgte dyrere billetter :P la oss si de er 10 elever så blir det nesten 5000kr så ja, det handler om penger og ikke alle kan bruke så mye rett og slett.. og når man velger gjøre det viser man at man kan. Om du leste HELE svaret skrev jeg også at det er OK, men at de nesten må forvente reaksjoner på et slikt valg. 

5000 kr for Disney on Ice- VIP room? Vi snakker om noen som tar 500 kr for en popcorn og slush! Bare billettene blir fort 5000 kr, skal du ha rom, vert, mat og kanskje noe gadgets kommer du nok fort opp i 15-20.000 for en sånn type bursdag!

Jeg synes ikke 5000 hadde vært så umusikalsk for en bursdag heller jeg da. Folk har ulik råd. Men Disney on Ice-VIP Room er jo bare helt unødvendig. 

Blir litt som at noen bare har råd til vinterjakke fra Cubus. Det betyr jo ikke at de som har råd ikke kan investere i en ordentlig varm vinterjakke fra Bergans. Men det er jo helt unødvendig å sende barnet på skolen i Gucci-jakke, selv om man har råd. 

Anonymkode: 9e6ba...a05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fatter ikke at dette vinkles negativt. Her får ungene en opplevelse utenom det vanlige, som de fleste av dem kanskje ikke hadde fått på noen annen måte. Bare positivt med variasjon. Da jeg vokste opp var bursdagene nær identiske; hjemme, med pølser, gele og kaker og div selskapsleker for barn. Hver gang. Sier ikke det var dårlig, men jeg setter større pris på dagens variasjon.

Anonymkode: 9140b...47c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wilma89 skrev (14 timer siden):

Jeg syns akkurat dette er litt vanskelig. Akkurat fulgt datteren min i en «dyr» bursdag der det virkelig ikke var spart på noe. Alle barna storkoste seg virkelig! Jeg sitter dog med en liten bismak da jeg vet at nestemann i klasse som har bursdag er min datter. Vi har på ingen måte mulighet til å gi henne denne type bursdag. Så fikk litt klump i magen da hun på vei hjem lurte på om hun også kunne feire bursdag på samme måte. 
Jeg ville dog aldri snakket stygt om dette til andre foreldre. 

Hva slags bursdag var det? Er bare nysgjerrig 

Anonymkode: fc57c...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg ser med iirritasjon på dyre bursdager. Det hever lista og skaper bare mer stress og prestasjonspress for alle. Og det synspunktet har ingenting med misunnelse og gjøre. Det har med å leve i et samfunn og hjelpe til med å få ting til å gli greitt.

Anonymkode: e63f2...359

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...