Gå til innhold

Foreldre som baksnakker på grunn av dyr bursdag

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal mye til at jeg blir misunnelig og heldigvis tenker mange det beste om andre. 

Jeg hadde synes det var helt supert at barnet mitt fikk oppleve noe annerledes og nytt.

Anonymkode: 58de5...2c4

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde ikke reagert positivt nei. Tenker det er helt unødvendig. 

Jeg hadde nok ikke på eget initiativ snakket om det, og hadde absolutt ikke hatt problemer med å arrangere noe annerledes selv. 

I min datters klasse ble hun invitert til "spa" bursdag, men ansiktsmaske og sminking. De var 9. Inni meg himlet jeg virkelig med øynene. 

Anonymkode: bd141...9f6

Nerd.

Anonymkode: 4278e...fce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt dette. I vår klasse, så er det noen som har «vanlig» bursdag, noen går sammen og har på et typ lekeland/svømme/bowling og noen gjør mye ut av det hjemme. Mine barn har aldri gitt uttrykk for at den ene bursdagen er mer gøy enn den andre. De elsker å gå i bursdag uansett. Og jeg synes det er helt supert at barna får oppleve begge deler. Har aldri tenkt noe negativt om noen foreldre basert på hvordan de arrangerer bursdag🤷‍♀️. Barna kommer til å oppleve ulikheter gjennom hele livet- sånn er det bare. 

Anonymkode: 71bf6...0f1

Det er akkurat dette, barna er jo fornøyde uansett for kake, søtt og lek. At det blir litt ekstra stas med andre opplevelser gjør ikke vanlig bursdag mindre gøy. Dette er det kun foreldrene som tenker og de føler seg mindreverdige og blir sjalu. Tenk å ville frata sin egen unge en morsom opplevelse fordi de selv føler at de ikke kan levere noe like bra. Hvis man ikke kan er det ikke da bra at barnet får oppleve det ett annet sted? Det er jo like morsomt for barnet å dra på disney on ice uansett om de er bursdagsbarn eller ikke, og når man selv ikke trenger å betale for det så er det jo bare å takke og nyte at barnet hadde en god opplevelse uten at din egen lommebok gråter. Dette handler om foreldrenes ego.

Anonymkode: fc57c...a9f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Herlighet hvorfor antar du det handler om å vise seg frem, tåpelig!

Anonymkode: ec097...bfb

tja, det koster ca 245 kr pr billett for de billige og 455 for de dyrere så langt jeg kan se, pr billett - siden TS Skrev at de hadde VIP regner jeg med de valgte dyrere billetter :P la oss si de er 10 elever så blir det nesten 5000kr så ja, det handler om penger og ikke alle kan bruke så mye rett og slett.. og når man velger gjøre det viser man at man kan. Om du leste HELE svaret skrev jeg også at det er OK, men at de nesten må forvente reaksjoner på et slikt valg. 

Anonymkode: f3ebb...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er folk som hadde funnet noe negativt uansett, drit i de

Jepp. Det er hobby-klagere. Alltid på leten etter noe å uffe seg over.

Anonymkode: 87707...e16

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er veldig greit at barna lærer med en gang at alle ikke har like mye penger. Det betyr ikke at man ikke kan ha det like fint med en billigere bursdag. 

Anonymkode: a2e38...92b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid kjørt bursdager som koster en del, normalt at det koster si 10-15 000,-. Vennene til barna våre gleder seg til det og har en forventing til _våre_ barn sin bursdag, fordi vi gjør ting ingen andre gjør.

Merkelig nok klarer barna fint å forstå at det ikke er sånn på alle sin bursdag.
Foreldrene har tyngre for det riktignok. 

Ser ikke problemet. Ingen som respekterer folk som baksnakker uansett, man bare jatter med. Ikke noe å tenke over.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er unødvendig og ganske tonedøvt, det kan lett skape mindreverdighetsfølelse og skille barnegruppen, og det kan holde seg for god for. Jeg hadde ikke kommentert det ovenfor dere eller andre, men jeg hadde uten tvil gjort en ekstra innsats for å fremsnakke de som arrangerer en billigere og mer overkommelig bursdag. Jeg har god råd selv, men når det uansett er store skille på ferie, bolig, klær og fritidsaktiviteter, tenker jeg ikke man trenger å kjøre på med skille i bursdager også. 

Anonymkode: a5433...27c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke baksnakket, men jeg synes slike bursdager er unødvendige.

Og selv om det er barn som er «fornøyd med alt», så legger det noen premisser som gjør at det sprer seg og forventningene justeres.

Jeg har ennå små barn, men har større bonusbarn og på deres skoler er det nå sånn at nesten alle har sine bursdager på slike steder. Escape room, trampolinepark m.m.

Vi har råd til slikt, så det handler ikke om misunnelse, men jeg merker også på barna at det er forventninger til at noe skal arrangeres og å bli «underholdt». Det er generelt lite frilek blant denne generasjonen, og i helgene er det ofte mas om at «noe må skje», være seg kino eller fornøyelsespark. Det er antakeligvis krevende for foreldre som ikke har råd, men det er også energi- og ressurskrevende også for de som har det.

Man kan jo skjemme bort barna med noe spesielt på privaten om man ønsker. Så er det også noe ekstra spesielt man deler mellom forelder og barn.

Anonymkode: 55161...db6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

tja, det koster ca 245 kr pr billett for de billige og 455 for de dyrere så langt jeg kan se, pr billett - siden TS Skrev at de hadde VIP regner jeg med de valgte dyrere billetter :P la oss si de er 10 elever så blir det nesten 5000kr så ja, det handler om penger og ikke alle kan bruke så mye rett og slett.. og når man velger gjøre det viser man at man kan. Om du leste HELE svaret skrev jeg også at det er OK, men at de nesten må forvente reaksjoner på et slikt valg. 

Men nå bruker TS Disney on ice som et eksempel for å ikke bli gjenkjent hvis hun skriver hva de faktisk gjorde. Merkelig å bli så engasjert at man går inn og sjekker priser…

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er nok noe de voksne kjenner mere på enn hva barna gjør. Men om de voksne snakker om dette og gjør deet tydelig for barna, så smitter det over på de. Det er jo det som ofte skjer, dessverre. Det er derfor mange opplever ett press om å bruke enkelte merkeklær, det kommer sjeldent fra kun barnas side.

Jeg synes det er flott at barna kan få oppleve flere typer bursdager og at ikke alt er likt hele tiden. Skulle selvsagt ønske at jeg kunne gi de en slik opplevelse, men akk.

Snakk heller varmt om alle typer bursdagsfeiringer og fokuser på det positive. Dritt i slarvkjerringene.

Anonymkode: d51bd...dae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei man må ikke forvente reaksjoner, alle var invitert , det er det viktige. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jepp. Det er hobby-klagere. Alltid på leten etter noe å uffe seg over.

Anonymkode: 87707...e16

Jupp de som mener alle må gjøre som e. Selv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere negative; Mener dere virkelig dette?! 
Hvis ikke alle har råd til noe ekstra gøy, så må alle legge seg på et "helt greit" nivå?! 

Gjelder dette kun foreldrenes penger, eller også evner?  
Hvis en mor er skikkelig flink til, og elsker å lage store fancy kaker, må hun likevel lage Toro langpanne fordi noen andre kanskje ikke kan bake? For det kan jo ikke være kjempe stas med Frida sin kake, mens Farhad sin kake bare er helt grei?! 

Og ingen får legge noe ekstra inn i pynt, leker eller aktiviteter, for det kan jo hende at noen foreldre er trause, ukreative eller ikke har tid/energi til å ordne så mye?

Jeg hadde bare syntes det var veldig hyggelig, og vært glad for at mitt barn fikk gjøre noe gøy!

Jeg har vært på begge sider; jeg har arrangert ekstra kule bursdager med noe helt nytt barna aldri har gjort før, og jeg har sagt nei til opplegget barnet har ønsket fordi det var for dyrt der og da. Jeg har holdt rushfest, hjemmefest og gymsal-bursdag. Jeg står helt trygt i alle de valgene. Det jeg aldri har gjort er å legge begrensninger utifra hva andre foreldre skulle synes og mene.

Og det sagt; en hjemmebursdag med pynt, leker, aktiviteter, mat, drikke godteposer osv. kan fort koste det samme som en rush-bursdag om man legger litt i det…

Anonymkode: 9c600...64b

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi inviterte til en litt dyr bursdag. Jeg vil ikke gå i detalj i frykt for å bli gjenkjent, men la oss si det var Disney on Ice bursdag i VIP rommet. Vi inviterte alle jentene og alle koste seg. Nå i ettertid får vi høre at det snakkes om oss. Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Jeg trodde vi hadde gjort det eneste riktige, invitert alle og funnet på noe gøy, men nå føler jeg bare at alt ble feil… hadde du reagert negativt hvis noen i klassen dro på litt på en bursdag? 

Anonymkode: 96f13...5ca

Jeg hadde nok tenkt at det er et dårlig signal å sende, men folk må få bestemme selv.

Men det viktigste er at ALLE jentene ble invitert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kommer fra et "velbemidlet" område og vokste opp med at noen tok med hele klassen på kino, bowling, restaurant og jeg tror vi har vært innom både Disney On Ice, innleide musikere og stivpyntet lokale, fullt karaokeanlegg og ansiktsmaling for å nevne i fleng. Men noen hadde selskap i hagen med muffins og pølser, og temaet om hvem sin bursdag som var mest morsom har ikke noen gang handlet om hvor mye penger det kostet. Det har handlet om å få være med og at det var gøy sammen, at man lo og hadde sukkerkick eller at det var kul musikk eller gode kaker. Som mamma selv har jeg ikke like god råd som mine foreldre hadde, men jeg lager gjerne geletog, pynter trærne ute, arrangerer konkurranselek eller kostymefest; dette er en voksen/barn greie som folk må bli bedre på å skille. Barn som vokser opp med sunne og normale verdier tenker ikke på prislappen, men koser seg med opplevelsen. Hadde vært svært glad for at barnet mitt fikk være med på noe "stort" som en ekstraordinær bursdag sammen med gode venner og klassekamerater uavhengig av prisen.

Anonymkode: abb55...db0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt dette. I vår klasse, så er det noen som har «vanlig» bursdag, noen går sammen og har på et typ lekeland/svømme/bowling og noen gjør mye ut av det hjemme. Mine barn har aldri gitt uttrykk for at den ene bursdagen er mer gøy enn den andre. De elsker å gå i bursdag uansett. Og jeg synes det er helt supert at barna får oppleve begge deler. Har aldri tenkt noe negativt om noen foreldre basert på hvordan de arrangerer bursdag🤷‍♀️. Barna kommer til å oppleve ulikheter gjennom hele livet- sånn er det bare. 

Kunne skrevet dette selv!

Er litt typisk norsk å mene at alle må gjøre alt likt, kanskje? Noen ganger har man lyst og mulighet til å arrangere litt annerledes bursdag, andre ganger kjører man enkelt opplegg. 

Anonymkode: 2e6ec...574

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt område er det luksus å ha hjemmebursdag, for det betyr at du har råd til en gigantisk bolig eller hus med hage 🥲 Da er det faktisk billigere å invitere til Disney on ice 1-2 ganger i året.

Anonymkode: b81d8...a72

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes det hadde vært koselig om mitt barn hadde blitt invitert i en slik bursdag.

Det er ikke negativt at barn lærer at noen har mer enn andre. Mye jantelov i dette landet.

Hev deg over de og stå trygt og stabilt i det. Du har ikke gjort noe feil..

Anonymkode: 46157...8e3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...