Gå til innhold

Foreldre som baksnakker på grunn av dyr bursdag

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri giddet å bruke så mye penger på en bursdag selv (ikke om jeg tjente dobbelt så mye heller), men hadde bare blitt glad på barnas vegne om de hadde fått blitt med på noe sånt.

Synes det er helt greit at folk har forskjellige bursdager, og at unger lærer at det er normalt at forskjellige mennesker gjør det forskjellig, men at det ikke trenger å være dyrt for å være hyggelig/gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjære vene, folk må da få lov til å feire barnet sitt akkurat som de vil! Dette er problemet i Norge, alle skal tenke likt og gjøre likt. Verden fungerer ikke sånn, og det kan barna lære seg. Noen har bedre råd enn andre, og det er foreldrenes ansvar å oppdra barna til å forstå dette. Så lenge alle ble invitert og koste seg, så har dere gjort en super jobb, og tenk så gøy for barna der foreldrene kanskje har dårlig råd og aldr fått tatt med barna sine på slike steder! 

Anonymkode: 280df...f12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, det snakkes om de som starter showet med slike fancy bursdager i 1.klasse hos oss ja… de fleste tenker det er litt unødvendig å legge lista der. MEN, alle er jo også enige i at alle gjør som de vil, så for oss feks, som er stor fan av hjemmebursdager, setter jeg bare pris på at mine barn får være med andre på andre ting. Kjempefint! Men barna elsker OGSÅ våre hjemmebursdager ;) Så det må ikke være dyrt for å være bra, det er helt sikkert! Mine barn har aldri krevd å få dra på disney on ice selv om andre har arrangert bursdag der. Så der sparte jeg de pengene :) Litt som fyrverkeri, gidder aldri bruke egne penger på det, men nyter jo synet fra de som gjør det. Og det er jo helt ok :) 

men ps. Ingen forventer slike bursdager, vanligvis. 

Anonymkode: 6fe78...bfb

Det kommer nok an på hvor man bor. Her vi bor, er det bare de med store, instagramvennlige hus, som feirer hjemmebursdag. Vi andre velger enklere varianter som lekeland eller bowling.

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan jeg skulle fått plass til 15 - 20 unger her inne, det hadde i såfall blitt veldig mye jobb med å bære ut og inn møbler og sånt. Lekeland er mye enklere, og sannsynligvis billigere også om man deler feiringen med noen. 

Anonymkode: 2e797...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke brydd meg. Kjekt for barna og thats it. Det kan være mange grunner til at folk gjør som de gjør.

Anonymkode: e9472...b6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var noen som inviterte til FULL bursdagsfest med innleid klovn, hoppeslott, matbod og en million ballonger. Det er jo temmelig naivt å tro at ingen snakker om det i etterkant. 
Bursdagen ble også behørig delt i SOME. Det opplevdes som ekstremt wannabe. 

Mulig jeg er slem, men kan fortsatt le av det ca ti år senere. 

Anonymkode: 6f97d...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer jo litt på hva ts er egentlig lagde av opplegg, men her er tranpolinepark, bowling osv veldig vanlig på barneskolen. Det sees nok på som en lett vei ut av å arrangere barnebursdag og vi har gjort det selv flere ganger. Det koseligste synes de fleste foreldre er å være hjemme hos noen og at foreldrene ‘tør’ å ta det ned og bare være til stede og kose seg med pølser og kake. 
Et sånt USA-aktig show som det nevnes over her synes jeg i hvert fall er litt lattermildt. Det må være greit å mene det også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var noen som inviterte til FULL bursdagsfest med innleid klovn, hoppeslott, matbod og en million ballonger. Det er jo temmelig naivt å tro at ingen snakker om det i etterkant. 

Synes det høres ut som en kjekk bursdag. Så ingenting galt i det. Kunne tenkt meg der selv til barna. Bortsett fra at de deler vel ikke bilder av barna på SOME??? For det er ikke greit for meg at folk gjør med mine barn. ???

Anonymkode: 668f9...412

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Veldig jantelov å le av det. 

Anonymkode: 9ad4d...1cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er generøs som spanderer en slik bursdag og folk burde være takknemlige, ikke sure. Du kunne jo valgt å ha de pengene for deg selv, men istedenfor valgte du å bruke de på ditt barn og deres venner ☺️

det blir noe annet hvis man bare gjør det for å vise seg frem og være den beste, men gjør man det for å lage en gøy bursdag så synes jeg bare det er stas. Prøv å ikke bry deg om de negative kommentarene

🥰 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 15.18):

Jeg hadde reagert negativt ja. Det er usolidarisk å velge en så dyr bursdag at det åpenbart er mange som ikke har råd. La meg si det på den måten, vi har mer enn nok råd til luksusbursdag for hele klassen til alle barna våre, men vi gjør det ikke fordi vi mener sånt er en uting. Jeg skjønner veldig godt at du ble snakket om og jeg synes det er bra at man diskuterer slikt mellom foreldre akkurat som at man diskuterer mobilbruk og festing og lignende. Selv om du har lov å gjøre hva du vil med pengene dine er det faktisk også lov for andre å mene at det ikke er greit og snakke om det. Å kalle det baksnakking er bare sært. Det er ikke baksnakking å snakke om hva andre mennesker gjør når det påvirker barna dine. Spørsmålet er vel om du er moden nok til å ta kritikken til deg og det tviler jeg dessverre sterkt på. 

Anonymkode: bc28b...828

Ikke rart barn mobber de lærer av ett sted.

Jeg hadde reagert motsatt av deg selv om jeg ikke hadde hatt råd til en sånn bursdag selv.

Anonymkode: 078d8...b30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Litt vel desperat eller? 

Anonymkode: 47cc3...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike sutrete foreldre skal snu tankegangen sin. Selvfølgelig har ikke alle råd og kapasitet til å organisere en slik bursdag. Men så utrolig hyggelig å bli invitert til noen som har mulighet🥰. Så utolig hyggelig at noen vil spandere og gi «alle» barna en fin opplevelse som de ikke har mulighet til vanligvis🥰. Jeg tror barna syns bursdag er gøy uansett. Det er vi voksne som lager en greie av at alt må være likt hele tiden. Så lenge «alle» er invitert og så lenge det ikke forventes at «alle» kan ligge på det nivået er det jo bare tip top. Jeg prøver å lære barna mine at vi er forskjellige og at ikke alt må vere likt hele tiden. Jeg har også vært i sånne selskap med mine barn. Det har alltid vært mitt inntrykk at bursdag er gøy uansett. Er man litt kreativ kan man finne på like mye gøy for en billig penge. Takk til foreldre som deler litt av sine goder sier jeg.🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn helt ærlig, dere som mener dette ikke er greit. Er det også dere som mener at foreldre ikke skal pakke superfine «instagramvennlige» matpakker til barna sine, fordi klassekameratene ikke skal bli misunnelige på maten til dette barnet. For så å gå hjem å klage til foreldrene sine om at maten deres ikke er bra nok? Helt latterlig! Folk er forskjellige, ulik økonomi og ulike prioriteringer. That’s life! Jo tidligere barna lærer seg dette (på en riktig måte av gode foreldre som tar en ordentlig prat med dem), desto bedre blir det for dem i fremtiden! 

Anonymkode: 280df...f12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres ut som en gøy bursdag. Kjekt for jentene å oppleve noe helt annerledes sammen, det tenker jeg kan gjøre relasjoner sterkere. På et eller annet tidspunkt finner de ut av av ingen kan gjøre alt likt, og at en hjemmebursdag med pizza og muffins kan være like "bra" som en event-feiring 🩷

Anonymkode: c4cff...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 14.35):

Nei, jeg hadde synes det var kjempestas. Da jeg var en fattig alenemor som studerte ble jeg skikkelig glad de gangene ungene skulle i slike bursdager. Jeg hadde dårlig råd og hadde ikke råd til å ta mine barn med på slikt til vanlig. Nå når jeg har en svært godt betalt jobb kjøper jeg meg ut av alle bursdager. Jeg presiserer også at gaver blir åpnet hjemme (i tilfelle noen ikke har med gave) og ikke foran de andre, samt minner alle foreldre på maks 50 kr-regelen som vi fant ut sammen. 

Anonymkode: 5bf77...022

Lurt med maks-pris, men det kan jo likevel bli ganske dyrt. Vi har 30 barn i klassen, og dermed potensielt 1500 kroner i året på pjatt.

Vi har kun én gave i bursdagen, og den kjøper foreldrene selv på vegne av alle barna som kommer. Vi bruker maks 500 kr, men som regel mye mindre. Det ene året fikk et av barna en prompepute. Anbefaler løsningen. Barna er veldig fornøyd. 

Anonymkode: d2728...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...