Gå til innhold

Foreldre som baksnakker på grunn av dyr bursdag

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I mitt område er det luksus å ha hjemmebursdag, for det betyr at du har råd til en gigantisk bolig eller hus med hage 🥲 Da er det faktisk billigere å invitere til Disney on ice 1-2 ganger i året.

Anonymkode: b81d8...a72

Litt det samme her. I Oslo-området er det ikke så mange forunt lenger med en enebolig med hage. Eller en mor som jobber deltid og kan sette av dagen til å stelle i stand og bake, slik min mor og flere andre gjorde da jeg var barn. 

Jeg tror ikke dette handler om jantelov eller misunnelse, som mange hevder. Jeg tror heller ikke at de som gjør det slik skal "vise seg fram", jeg tror de bare ønsker å kjøpe seg fri fra stress. 

Barn vokser jo opp under ulike vilkår, og det er helt greit at de erfarer at det er forskjeller. Men det handler jo ikke hovedsakelig om bursdager. De store forskjellene mellom familier er jo ofte boligen/området du bor i, tilgang på hytter, hvor man reiser på lengre ferier, fritidsaktiviteter. Dvs. det som utgjør store kostnader. 

Man holder én barnebursdag i året, og veldig mange foreldre kan velge en dyrere variant hvis de prioriterer pengene på den måten. 

Jeg tror det bare handler om at mange synes det er irriterende at det utvikler seg en kultur der det må være et "opplegg" for barna, for at de ikke skal kjede seg eller måtte finne på noe selv. Og så går det jo fullstendig inflasjon i disse tingene. Min niese var i mange bursdager i fjor, og mange av dem var på en booket arena. Jeg tror foreldrene også er gått litt lei av at hun alltid må leveres og hentes 1 time unna, for en bursdag til en venninne som bor borti gaten...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde ikke tenkt noe over det, så lenge det ikke ble en ny standard, og en forventning om at vi måtte stille med lignende opplegg.

Anonymkode: a3120...efc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

tja, det koster ca 245 kr pr billett for de billige og 455 for de dyrere så langt jeg kan se, pr billett - siden TS Skrev at de hadde VIP regner jeg med de valgte dyrere billetter :P la oss si de er 10 elever så blir det nesten 5000kr så ja, det handler om penger og ikke alle kan bruke så mye rett og slett.. og når man velger gjøre det viser man at man kan. Om du leste HELE svaret skrev jeg også at det er OK, men at de nesten må forvente reaksjoner på et slikt valg. 

Anonymkode: f3ebb...a5f

Det at man KAN, er jo selvfølgelig noe av grunnen til at man gjør noe, ellers hadde det ikke blitt gjort. Og gjør man noe, vises det. Men det er ikke fordi det vises at man gjør det.
Hvis vi inviterer til middagsselskap hjemme og serverer god mat og vin, er det fordi vi ønsker det, ikke fordi vi vil vise oss frem for gjestene våre at vi har råd til det. Når jeg og mannen går i operaen med virkelig dyre billetter, er det fordi vi ønsker å se det stykket, ikke fordi vi viser oss. Når vi inviterer til bursdagsselskap for klassen, er det fordi vi ønsker at det skal bli en fin og morsom bursdag for vår datter og alle gjestene, ikke for å vise oss, hvorfor skulle vi det? Skulle vi heller skjult det på noe vis? 

Anonymkode: 265c2...dab

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bare blitt glad over at barnet mitt fikk bli med på noe fint som vi kanskje ikke hadde tatt oss råd til selv.

Skjønner ikke helt alle som snakker om å "legge lista". Det er vel ingen vedtatt sannhet at alle bursdager må være like. Det er da både vanlig og normalt at det er forskjellige ting man gjør og forskjellige måter å arrangere på? Folk må slutte å strebe etter å være like som alle andre.

Anonymkode: de376...53d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg hadde synes det var kjempestas. Da jeg var en fattig alenemor som studerte ble jeg skikkelig glad de gangene ungene skulle i slike bursdager. Jeg hadde dårlig råd og hadde ikke råd til å ta mine barn med på slikt til vanlig. Nå når jeg har en svært godt betalt jobb kjøper jeg meg ut av alle bursdager. Jeg presiserer også at gaver blir åpnet hjemme (i tilfelle noen ikke har med gave) og ikke foran de andre, samt minner alle foreldre på maks 50 kr-regelen som vi fant ut sammen. 

Anonymkode: 5bf77...022

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eric_B skrev (2 timer siden):

Vi har alltid kjørt bursdager som koster en del, normalt at det koster si 10-15 000,-. Vennene til barna våre gleder seg til det og har en forventing til _våre_ barn sin bursdag, fordi vi gjør ting ingen andre gjør.

Merkelig nok klarer barna fint å forstå at det ikke er sånn på alle sin bursdag.
Foreldrene har tyngre for det riktignok. 

Ser ikke problemet. Ingen som respekterer folk som baksnakker uansett, man bare jatter med. Ikke noe å tenke over.

Du er vel en sånn som spanderer helikopter til skoleball fordi skolen har forbydd barna å komme i limousin. 

Anonymkode: c75f7...083

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke reagert positivt nei. Tenker det er helt unødvendig

Jeg hadde nok ikke på eget initiativ snakket om det, og hadde absolutt ikke hatt problemer med å arrangere noe annerledes selv. 

I min datters klasse ble hun invitert til "spa" bursdag, men ansiktsmaske og sminking. De var 9. Inni meg himlet jeg virkelig med øynene. 

Anonymkode: bd141...9f6

Selvsagt er det unødvendig, men trenger alt måles på det da? Kan ikke noe være bare for gøy? Bursdag er da ikke så seriøst? 

ts

Anonymkode: 96f13...5ca

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du, TS, dropp å tenke på det, alle kommer ikke til å like deg uansett. 
Vi har en unge som er født tidlig på året, og vi skal feire to barn sammen, vi foreldrene snakket sammen og tenkte at det vil være litt dumt å starte med engang med Rush! eller Lekeland-feiringer og at andre foreldre kommer til å føle seg presset til å ha like dyre bursdager, og barna kommer til å forvente det. Så vi kjører en lav budsjett bursdag, og hva du tror. En gutt i klassen inviterer alle gutter på en storslagen feiring der de leier en hel isbane og kjører isdisco. Og, foreldre av et annet barn skriver plutselig i en chat om en veldig dyr sommerleir som ungen skal på, og veldig mange hiver seg på, og til slutt må alle - for ellers vil ungen være den eneste i klassen som ikke skal. 5,5 tusen for ei uke, takk. 🙃🤣
jeg har penger, det er ikke det. Jeg føler meg dum som trodde at vi ikke skulle presse andre, ingen andre tenker tydeligvis slikt. 

Anonymkode: 3de11...eb6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde syns det var kjekt om datteren min fikk gå i bursdag på VIP og oppleve (feks) Disney on ice. Det har ikke jeg råd til, men har en veldig koselig hjemmebursdag som barna også syns er gøy. 

Til bursdagen sin fikk sikkert ditt barn en mye dyrere gave enn mitt. Ikke noe jeg kan gjøre med det, utenom å oppmuntre mitt barn til å spare for å kjøpe det samme.

I sommer skal vi nok ikke på ferie, og dere drar sikkert til syden. Ikke noe jeg kan gjøre med det heller.

Anonymkode: e2256...156

Det er mulig, men det syntes ikke. Vi har en klasseregel om at alle foreldre kjøper noe til maks 500 til sitt eget barn til barnebursdagen, og at alle barna kommer uten gave. Så det var ikke synlig på bursdagen hvilken pris vi foreldrene valgte å gi, hun fikk kun den fellesgaven i bursdagen…

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At dette snakkes om blant de andre foreldrene synes jeg er en uting - sånt bør voksne mennesker holde seg for gode for.

Det sagt, er jeg helt enig med dem i at det er unødvendig å lage ekstremt dyre og voldsomme bursdagsopplegg for barna - det handler noe om hvilken standard man setter, hvilke forventninger som skapes i barnegruppen osv. I våre barns klasser ble dette tatt opp allerede på foreldremøte i 1. klasse, at det er fint om alle forsøker å ha en litt nøktern innstilling til bursdagsfeiringer. Selv har vi veldig god økonomi, og kunne lett ha tatt med hele klassen på en dyr feiring. Men alle er ikke i samme situasjon som oss, og vi må ha respekt for at alenemoren med Kiwi-lønn ønsker at også hennes barn skal få lov til å glede seg til bursdagen sin, som feires hjemme i leiligheten, og ikke minst at gjestene synes at bursdagen hjemme i leiligheten ikke er en mye kjipere og kjedeligere bursdag enn de andre feiringene i klassen.

Barn trenger ikke Disney on ice i VIP-rommet for å få en super bursdagsfeiring!

Anonymkode: 8f934...b35

Jeg tenker litt motsatt jeg. Tenk så fint for det barnet med en dårlig familieøkonomi får oppleve «Disney on ice» helt gratis. FOR en fin opplevelse og et fint minne som kanskje forelderen hennes ikke hadde hatt råd til å gi henne. 

ts

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det høres helt supert ut. Hadde blitt skikkelig takknemlig hvis mitt barn hadde blitt invitert med på noe sånt. Man kan faktisk ikke la være å gjøre koselige ting bare fordi noen andre ikke kan gjøre det samme. 

Vi har blitt invitert i mange bursdager der foreldrene har leid kantina på skolen, eller et rom i bhg. De kan slenge så mye kake og ballonger de vil inn i festen. Men det er fortsatt det samme stedet de er hver eneste dag. Hvorfor ikke anstrenge seg bittelitt. Mener ikke at ting må koste penger altså, men det er jo hva man gjør det til. F.eks. er spa-bursdag med ansiktsmaske og lakkering av negler en super bursdag. Det koster ikke mye, men er noe jentene helt sikkert hadde det kjempegøy med. Jeg heier på slike initiativ. Og driter i hva andre måtte tenke. 

Anonymkode: afe8e...26b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi inviterte til en litt dyr bursdag. Jeg vil ikke gå i detalj i frykt for å bli gjenkjent, men la oss si det var Disney on Ice bursdag i VIP rommet. Vi inviterte alle jentene og alle koste seg. Nå i ettertid får vi høre at det snakkes om oss. Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Jeg trodde vi hadde gjort det eneste riktige, invitert alle og funnet på noe gøy, men nå føler jeg bare at alt ble feil… hadde du reagert negativt hvis noen i klassen dro på litt på en bursdag? 

Værste som fins å ha i klassemiljø er sånne try hard foreldre som dere tydligvis er. Bjørnetjenste for barna etterhvert når de blir baksnakket og utestengt.

Anonymkode: aea2d...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Værste som fins å ha i klassemiljø er sånne try hard foreldre som dere tydligvis er. Bjørnetjenste for barna etterhvert når de blir baksnakket og utestengt.

Anonymkode: aea2d...7b8

Ja, av andre foreldre som tydeligvis ikke holder seg for gode for å baksnakke barn😳

ts

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde reagert negativt ja. Det er usolidarisk å velge en så dyr bursdag at det åpenbart er mange som ikke har råd. La meg si det på den måten, vi har mer enn nok råd til luksusbursdag for hele klassen til alle barna våre, men vi gjør det ikke fordi vi mener sånt er en uting. Jeg skjønner veldig godt at du ble snakket om og jeg synes det er bra at man diskuterer slikt mellom foreldre akkurat som at man diskuterer mobilbruk og festing og lignende. Selv om du har lov å gjøre hva du vil med pengene dine er det faktisk også lov for andre å mene at det ikke er greit og snakke om det. Å kalle det baksnakking er bare sært. Det er ikke baksnakking å snakke om hva andre mennesker gjør når det påvirker barna dine. Spørsmålet er vel om du er moden nok til å ta kritikken til deg og det tviler jeg dessverre sterkt på. 

Anonymkode: bc28b...828

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det hadde bare vært gøy for barna.😃 Men noen mennesker måler seg tydeligvis med andre på denne måten. Klarer ikke å relatere til det i det hele tatt. Jeg bryr meg ikke om sånt. Jeg hadde bare tenkt at det var gøy. 👍

Anonymkode: 668f9...412

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Selvsagt er det unødvendig, men trenger alt måles på det da? Kan ikke noe være bare for gøy? Bursdag er da ikke så seriøst? 

ts

Utfordringen er at det men slik eksponering av økonomiske klasseforskjeller i et klassemiljø kan være vanskelig for noen. 

Syns du skal ta med deg tilbakemeldingen, og reflektere.

Det er litt som den rike onkelen som gir mye flottere gaver enn barnets foreldre. Det kan være sårt, og syns ikke det er vanskelig å skjønne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde reagert negativt ja. Det er usolidarisk å velge en så dyr bursdag at det åpenbart er mange som ikke har råd. La meg si det på den måten, vi har mer enn nok råd til luksusbursdag for hele klassen til alle barna våre, men vi gjør det ikke fordi vi mener sånt er en uting. Jeg skjønner veldig godt at du ble snakket om og jeg synes det er bra at man diskuterer slikt mellom foreldre akkurat som at man diskuterer mobilbruk og festing og lignende. Selv om du har lov å gjøre hva du vil med pengene dine er det faktisk også lov for andre å mene at det ikke er greit og snakke om det. Å kalle det baksnakking er bare sært. Det er ikke baksnakking å snakke om hva andre mennesker gjør når det påvirker barna dine. Spørsmålet er vel om du er moden nok til å ta kritikken til deg og det tviler jeg dessverre sterkt på. 

Anonymkode: bc28b...828

Hvordan påvirker det barna dine? Må ikke putte dine egne følelser over på barna.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres litt i overkant ut. Men ville ikke ha baksnakket.

Anonymkode: 8ffce...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde ikke reagert positivt nei. Tenker det er helt unødvendig. 

Jeg hadde nok ikke på eget initiativ snakket om det, og hadde absolutt ikke hatt problemer med å arrangere noe annerledes selv. 

I min datters klasse ble hun invitert til "spa" bursdag, men ansiktsmaske og sminking. De var 9. Inni meg himlet jeg virkelig med øynene. 

Anonymkode: bd141...9f6

Det var spa bursdag, ikke stripping. Himler med øynene tilbake. 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde ikke tenkt slikt, heller motsatt. Veldig hyggelig av deg å arrangere noe så fint som barnet mitt kan være med på. Det vil alltid være noen som reagerer negativt, men det er også noen som setter pris på det. Det var snilt av deg ❤️

Anonymkode: c0232...943

Tenker det samme som deg ❤️

Men jeg synes dette er vanskelig, for mange andre reagerer på det, og det er vel mest fordi de selv ikke kan. Men altså, må alt være helt likt? Kan ikke noen bidra godt med det ene, og noen på en annen måte? Være glad for ulike ting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...