Gå til innhold

Foreldre som baksnakker på grunn av dyr bursdag

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi inviterte til en litt dyr bursdag. Jeg vil ikke gå i detalj i frykt for å bli gjenkjent, men la oss si det var Disney on Ice bursdag i VIP rommet. Vi inviterte alle jentene og alle koste seg. Nå i ettertid får vi høre at det snakkes om oss. Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Jeg trodde vi hadde gjort det eneste riktige, invitert alle og funnet på noe gøy, men nå føler jeg bare at alt ble feil… hadde du reagert negativt hvis noen i klassen dro på litt på en bursdag? 

Anonymkode: 96f13...5ca

• Liker 1
  • Hjerte 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, hadde vært artig for unga. Noe litt spesielt 🙂

Anonymkode: 1452b...5a3

• Liker 38
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare drit i det. Vi gjorde noe lignende, hadde utstyr som i Norge er veldig dyrt og inviterte masse barn , så hele sulamitten virket ekstremt dyrt. Men vi hadde kjøpt utstyret billig i utlandet og antallet barn hadde ikke noe å si på regningen. Hørte kommentarer blant foreldrene om at vi har lagt lista altfor høyt, men de ga vi blaffen i. Det var en super bursdag, den enkleste arbeidsmessig vi har arrangert og barna koste seg.

Anonymkode: 7ad2d...f56

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke reagert positivt nei. Tenker det er helt unødvendig. 

Jeg hadde nok ikke på eget initiativ snakket om det, og hadde absolutt ikke hatt problemer med å arrangere noe annerledes selv. 

I min datters klasse ble hun invitert til "spa" bursdag, men ansiktsmaske og sminking. De var 9. Inni meg himlet jeg virkelig med øynene. 

Anonymkode: bd141...9f6

• Liker 36
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok tenkt mitt om at dere var litt taktløse og hensynsløse, men jeg hadde ikke baksnakket dere til noen. Det er heller ikke greit.

Det er alltid noen som ikke har råd til å «dra på litt» i en bursdag, og det kommer ekstra tydelig frem om det kun er noen få som ikke kan gjøre det samme.

Tenker at det fornuftige her hadde vært å slå på stortromma med familie og nære venner, og holde det relativt rolig med klassen. 

Anonymkode: d2728...608

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde syns det var kjekt om datteren min fikk gå i bursdag på VIP og oppleve (feks) Disney on ice. Det har ikke jeg råd til, men har en veldig koselig hjemmebursdag som barna også syns er gøy. 

Til bursdagen sin fikk sikkert ditt barn en mye dyrere gave enn mitt. Ikke noe jeg kan gjøre med det, utenom å oppmuntre mitt barn til å spare for å kjøpe det samme.

I sommer skal vi nok ikke på ferie, og dere drar sikkert til syden. Ikke noe jeg kan gjøre med det heller.

Anonymkode: e2256...156

• Liker 33
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde ikke reagert sånn, men hadde nok tenkt at det er litt i overkant. Barn blir påvirket og barn snakker og forventer. Hvorfor gjøre det så stort og dyrt ut av det? Er mer enn nok med lett mat, en kake og frilek i bursdag i 1,5t-2 t. Så kan man heller gjøre slike store dyrere ting når de blir eldre med sine få bestevenner. Det er nå bare min mening. Men for min del må andre gjøre hva de vil og barnet mitt vet at vi må feire utifra hva vi har råd til, og jeg har ikke råd å ha masse mat og flere kaker og chips til alle kjønn i klassen. 

Anonymkode: 703b6...178

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At dette snakkes om blant de andre foreldrene synes jeg er en uting - sånt bør voksne mennesker holde seg for gode for.

Det sagt, er jeg helt enig med dem i at det er unødvendig å lage ekstremt dyre og voldsomme bursdagsopplegg for barna - det handler noe om hvilken standard man setter, hvilke forventninger som skapes i barnegruppen osv. I våre barns klasser ble dette tatt opp allerede på foreldremøte i 1. klasse, at det er fint om alle forsøker å ha en litt nøktern innstilling til bursdagsfeiringer. Selv har vi veldig god økonomi, og kunne lett ha tatt med hele klassen på en dyr feiring. Men alle er ikke i samme situasjon som oss, og vi må ha respekt for at alenemoren med Kiwi-lønn ønsker at også hennes barn skal få lov til å glede seg til bursdagen sin, som feires hjemme i leiligheten, og ikke minst at gjestene synes at bursdagen hjemme i leiligheten ikke er en mye kjipere og kjedeligere bursdag enn de andre feiringene i klassen.

Barn trenger ikke Disney on ice i VIP-rommet for å få en super bursdagsfeiring!

Anonymkode: 8f934...b35

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke tenkt slikt, heller motsatt. Veldig hyggelig av deg å arrangere noe så fint som barnet mitt kan være med på. Det vil alltid være noen som reagerer negativt, men det er også noen som setter pris på det. Det var snilt av deg ❤️

Anonymkode: c0232...943

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått høre i barnehagen at jeg prøvde for hardt da jeg lagde et dinosaurskjelett i fondant som kakepynt. Det var ikke 3D engang. Noen vil alltid klage 🤭

Anonymkode: f15b9...eb3

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min helt oppriktige mening er at dette var en måte å vise seg frem på fra deres side, ikke noe galt i det men da får dere stå i kritikken som kommer. De fleste foreldre har ikke økonomi til å legge listen der og det er også helt OK, men å ikke forvente reaksjoner er naivt. 

Anonymkode: f3ebb...a5f

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til lags åt alle kan ingen gjera. 
At én eller flere voksne syns dette ble litt uheldig eller feil, betyr ikke at det var feil. Jeg syns det høres supert ut.
Mine barn har kjørt gocart og vært på teater. Som oftest flere bursdager slått sammen i parken. Alt sammen helt supert. 

Anonymkode: 265c2...dab

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften... 

Greit nok at det var litt i overkant, men hadde jeg snakket om det hadde jeg snakket om det i positive ordelag. Jeg hadde syntes det hadde vært fantastisk om datteren min hadde vært med på noe sånt. Jeg hadde aldri i verden hatt råd til det selv, så jeg hadde vært glad for at hun hadde fått oppleve noe så bra allikevel. 

Jeg hadde nok kjent litt på at jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det samme, men jeg hadde ikke tenkt negativt om en sånn bursdag. 

Anonymkode: b251e...195

• Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min helt oppriktige mening er at dette var en måte å vise seg frem på fra deres side, ikke noe galt i det men da får dere stå i kritikken som kommer. De fleste foreldre har ikke økonomi til å legge listen der og det er også helt OK, men å ikke forvente reaksjoner er naivt. 

Anonymkode: f3ebb...a5f

Herlighet hvorfor antar du det handler om å vise seg frem, tåpelig!

Anonymkode: ec097...bfb

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er folk som hadde funnet noe negativt uansett, drit i de

Anonymkode: ec097...bfb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften... 

Greit nok at det var litt i overkant, men hadde jeg snakket om det hadde jeg snakket om det i positive ordelag. Jeg hadde syntes det hadde vært fantastisk om datteren min hadde vært med på noe sånt. Jeg hadde aldri i verden hatt råd til det selv, så jeg hadde vært glad for at hun hadde fått oppleve noe så bra allikevel. 

Jeg hadde nok kjent litt på at jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det samme, men jeg hadde ikke tenkt negativt om en sånn bursdag. 

Reflekter litt over det du sier nederst her. Hvis du hadde kjent litt på at du ønsket du kunne gjøre det samme, hvordan tror du barnet ditt tenker om sin egen bursdag?

Vår familie har helt fint råd til bursdager, hvor enn det måtte være. Det er ikke økonomien som stopper oss, men hensynet til de barna som skal feire bursdag etter og som også skal få lov til å glede seg til å ha bursdag og glede seg til å invitere.

Det skal ikke være sjukt kult å dra i bursdagen til Frida, men bare helt greit å dra i bursdagen til Farhad.

Hva barna gjør med sine egne venner når de blir eldre og er ute av «alle jentene i klassen»-kjøret er en annen sak. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er litt delt i sånne saker; på den ene siden ser jeg absolutt argumentet om at man ikke bør bidra til kjøpe- og forventningspress, på den andre siden er det ikke alle som er kreative og supersosiale og kan finne på noe billig og gøy. Én ting er når ungene er så små at frilek i et nytt hjem er kjempestas, men det kom en periode etter det som jeg personlig synes var kjempevanskelig siden ungene ikke aktiviserte seg selv lenger, og når man da er to særdeles introverte og fantasiløse foreldre 😅 er det altså veldig fristende å kjøpe seg ut av problemet. 

Anonymkode: 27500...cae

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På vår skole er det blitt mer vanlig med slike bursdager enn hjemmebursdag. 

Anonymkode: 96f5e...aaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke helt dette. I vår klasse, så er det noen som har «vanlig» bursdag, noen går sammen og har på et typ lekeland/svømme/bowling og noen gjør mye ut av det hjemme. Mine barn har aldri gitt uttrykk for at den ene bursdagen er mer gøy enn den andre. De elsker å gå i bursdag uansett. Og jeg synes det er helt supert at barna får oppleve begge deler. Har aldri tenkt noe negativt om noen foreldre basert på hvordan de arrangerer bursdag🤷‍♀️. Barna kommer til å oppleve ulikheter gjennom hele livet- sånn er det bare. 

Anonymkode: 71bf6...0f1

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Reflekter litt over det du sier nederst her. Hvis du hadde kjent litt på at du ønsket du kunne gjøre det samme, hvordan tror du barnet ditt tenker om sin egen bursdag?

Vår familie har helt fint råd til bursdager, hvor enn det måtte være. Det er ikke økonomien som stopper oss, men hensynet til de barna som skal feire bursdag etter og som også skal få lov til å glede seg til å ha bursdag og glede seg til å invitere.

Det skal ikke være sjukt kult å dra i bursdagen til Frida, men bare helt greit å dra i bursdagen til Farhad.

Hva barna gjør med sine egne venner når de blir eldre og er ute av «alle jentene i klassen»-kjøret er en annen sak. 

Barnet mitt var fornøyd med bursdag hjemme med ballonger og sjokoladekake med seigmenn på. Andre hadde bursdag på lazertag eller hva det het, eller andre dyrere bursdager, men datteren min brydde seg ikke om at hun ikke kunne gjøre det samme.

Så det er mulig jeg tenker sånn fordi datteren min ikke klaget på at hun hadde dårligere bursdag enn andre på trinnet? Jeg tror hun bare hadde vært superfornøyd med å være med på Disney on Ice f.eks. uten å bli så misunnelig for at andre har råd til å lage sånne bursdager. 

Jeg vet ikke... jeg tror kanskje at barna takler at de ikke er like velstående, så lenge de ikke får reaksjoner fra foreldre at de er annenrangs om de ikke kan stille med like bra bursdag. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...