Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #1 Skrevet 7. mars 2006 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/07/459939.html
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #2 Skrevet 7. mars 2006 Dette har ikke noe med barna å gjøre. Det er for å tekkes foreldre. Og vil føre til vanvittig mye slossing, misbruk, trussler og vold.
Gjest Enestående mor Skrevet 7. mars 2006 #3 Skrevet 7. mars 2006 Artikkelen sier jo bare noe om den som barnet bor hos. Hva da med den andre foreldren? Kan den flytte langt unna? Det vil også føre til mindre samvær.
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #4 Skrevet 7. mars 2006 Artikkelen sier egentlig ingenting. Hva er det EGENTLIG man foreslår her - i praksis? Please forklar meg, noen, for jeg skjønner det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 Artikkelen sier egentlig ingenting. Hva er det EGENTLIG man foreslår her - i praksis? Please forklar meg, noen, for jeg skjønner det ikke. ← "Den forandrede loven vil gi domsstolene større mulighet til å stramme inn i forhold til foreldre som vil ta med seg barna og flytte lengre bort fra den andre parten. Når en enstemmig komité i Stortinget går inn for en slik lovendring, vil den etter all sansynlighet bli vedtatt av Stortinget når det skal voteres over forslaget." Altså den foreldren som sitter med hovedomsorg. Det er jo ikke ønskelig å tvinge foreldre til omsorg, men man kan i alle fall forsøke å forhindre de tilfellene hvor den ene parten søker å sabotere ett fungerende samvær ved å flytte langt bort.
Gjest Enestående mor Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 "Den forandrede loven vil gi domsstolene større mulighet til å stramme inn i forhold til foreldre som vil ta med seg barna og flytte lengre bort fra den andre parten. Når en enstemmig komité i Stortinget går inn for en slik lovendring, vil den etter all sansynlighet bli vedtatt av Stortinget når det skal voteres over forslaget." Altså den foreldren som sitter med hovedomsorg. Det er jo ikke ønskelig å tvinge foreldre til omsorg, men man kan i alle fall forsøke å forhindre de tilfellene hvor den ene parten søker å sabotere ett fungerende samvær ved å flytte langt bort. ← Hva med den andre forelderen da... Kan den sabotere samvær ved å flytte langt bort
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #7 Skrevet 7. mars 2006 "Den forandrede loven vil gi domsstolene større mulighet til å stramme inn i forhold til foreldre som vil ta med seg barna og flytte lengre bort fra den andre parten. Når en enstemmig komité i Stortinget går inn for en slik lovendring, vil den etter all sansynlighet bli vedtatt av Stortinget når det skal voteres over forslaget." Altså den foreldren som sitter med hovedomsorg. Det er jo ikke ønskelig å tvinge foreldre til omsorg, men man kan i alle fall forsøke å forhindre de tilfellene hvor den ene parten søker å sabotere ett fungerende samvær ved å flytte langt bort. ← Jeg har lest det der. Men jeg skjønner ikke hva som står. HVA er det som skal skje, hvis den ene flytter?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #8 Skrevet 7. mars 2006 "Den forandrede loven vil gi domsstolene større mulighet til å stramme inn i forhold til foreldre som vil ta med seg barna og flytte lengre bort fra den andre parten. Når en enstemmig komité i Stortinget går inn for en slik lovendring, vil den etter all sansynlighet bli vedtatt av Stortinget når det skal voteres over forslaget." Altså den foreldren som sitter med hovedomsorg. Det er jo ikke ønskelig å tvinge foreldre til omsorg, men man kan i alle fall forsøke å forhindre de tilfellene hvor den ene parten søker å sabotere ett fungerende samvær ved å flytte langt bort. ← Praktfull ide! Helt uten bakkekontakt selvfølgelig, men det er vi jo vant til. Mine barn bor hos meg. Far glemmer å ta en telefon og gratulere med dagen enkelte år. Det går litt opp og ned. Ikke vært år de ser ham faktisk. Men den dagen jeg eventuelt bestemmer meg for å flytte lenger unna, enten det dreier seg om en times reise eller den andre siden av landet. Da kan du banne på at far vil ha et ord med i laget. Jeg har belaget meg på at jeg lever i fangenskap til ungene er myndige. Som man reder så ligger man. Men kan jo ikke påstå at det er rettferdig.
Gjest Piper Skrevet 7. mars 2006 #9 Skrevet 7. mars 2006 Praktfull ide! Helt uten bakkekontakt selvfølgelig, men det er vi jo vant til. Mine barn bor hos meg. Far glemmer å ta en telefon og gratulere med dagen enkelte år. Det går litt opp og ned. Ikke vært år de ser ham faktisk. Men den dagen jeg eventuelt bestemmer meg for å flytte lenger unna, enten det dreier seg om en times reise eller den andre siden av landet. Da kan du banne på at far vil ha et ord med i laget. Jeg har belaget meg på at jeg lever i fangenskap til ungene er myndige. Som man reder så ligger man. Men kan jo ikke påstå at det er rettferdig. ← Det spørs om det gjelder i ditt tilfelle, for jeg tror nok det blir i de tilfellene der begge ønsker å ha mest mulig med barna å gjøre. Jeg kan si at jeg hadde ikke spurt noen om å flytte, for jeg hadde rett og slett bare flyttet. Hadde faren begynt å tulle seg, skulle jeg gjerne dratt han inn i en rettsak og fortalt sannheten. Og heldigvis klarer jeg å dokumentere mye av sannheten. men faren her hadde ikke hatt noe han skulle ha sagt, for han har ikke kontakt med barnet.
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #10 Skrevet 7. mars 2006 Idiot sjøl som ikke fatter at en slik lov er makt i hender på folk som allerede er kun interessert i å terrorisere sin partner, som driter i unga bare tidligere ektefelle får svi. Og dem er det faen meg mange av. ← Akkurat. Faren til barna mine bor i gangavstand fra oss. Siden november har han sett dem TRE ganger - og overhodet ikke i julen. Men han har sagt at han FORBYR meg å flytte 100 km. Ikke at jeg har planer om det, da... men hvem kan mene at det er rimelig at han skal ha en sånn rett?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #11 Skrevet 7. mars 2006 Idiot sjøl som ikke fatter at en slik lov er makt i hender på folk som allerede er kun interessert i å terrorisere sin partner, som driter i unga bare tidligere ektefelle får svi. Og dem er det faen meg mange av. ← Om de "driter" i ungene - dvs ikke har samvær så vil ikke denne loven gjelde dem. Om man derimot har samvær så vil det faktisk ofte være foreldren som flyter som i praksis "driter" i ungene.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #12 Skrevet 7. mars 2006 Hva med den andre forelderen da... Kan den sabotere samvær ved å flytte langt bort ← Som sagt kan man ikke tvinge foreldre til samvær, men man kan forsøke å forhindre at enkelte saboterer fungerende samværsordninger.
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #13 Skrevet 7. mars 2006 Om de "driter" i ungene - dvs ikke har samvær så vil ikke denne loven gjelde dem. Om man derimot har samvær så vil det faktisk ofte være foreldren som flyter som i praksis "driter" i ungene. ← Du har åpenbart forstått hva denne loven vil innebære. Please - forklar meg det!
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #14 Skrevet 7. mars 2006 Akkurat. Faren til barna mine bor i gangavstand fra oss. Siden november har han sett dem TRE ganger - og overhodet ikke i julen. Men han har sagt at han FORBYR meg å flytte 100 km. Ikke at jeg har planer om det, da... men hvem kan mene at det er rimelig at han skal ha en sånn rett? ← Om han bare har sporadisk samvær uten noen form for avtale så stiller jeg spørsmålstegn ved om denne loven vil gjelde for han/dere.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #15 Skrevet 7. mars 2006 Du har åpenbart forstått hva denne loven vil innebære. Please - forklar meg det! ← I praksis at man juridisk sett vil ha større muligheter til å "straffe" foreldre som velger å sabotere samvær med å flytte bort. Dette er jo bare på forslagsstadiet ennå, men jeg antar det vil bli tatt høyde for at dette skal gjelde fungerende samvær, samt at det tas hensyn til tungtveiende grunner for at man må flytte etc
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #16 Skrevet 7. mars 2006 I praksis at man juridisk sett vil ha større muligheter til å "straffe" foreldre som velger å sabotere samvær med å flytte bort. Dette er jo bare på forslagsstadiet ennå, men jeg antar det vil bli tatt høyde for at dette skal gjelde fungerende samvær, samt at det tas hensyn til tungtveiende grunner for at man må flytte etc ← Jeg er fortsatt like uforstående. Hva slags straff? Hvem skal vurdere hva som er "tungtveiende grunner"?
Gjest Enestående mor Skrevet 7. mars 2006 #17 Skrevet 7. mars 2006 Som sagt kan man ikke tvinge foreldre til samvær, men man kan forsøke å forhindre at enkelte saboterer fungerende samværsordninger. ← Altså bostedsforelder, eller i de fleste tilfeller mor. Så om det er et fungerende samvær, og far bestemmer seg for å flytte så er det greit da? Da er det jo ikke mor som alltid saboterer samvær som saboterer.
Gjest vsn Skrevet 7. mars 2006 #18 Skrevet 7. mars 2006 Artikkelen sier jo bare noe om den som barnet bor hos. Hva da med den andre foreldren? Kan den flytte langt unna? Det vil også føre til mindre samvær. ← Godt spørsmål!! La meg gjette: samværsforeldre kan fortsatt gjøre som de vil uten at det får konsekvenser for dem.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #19 Skrevet 7. mars 2006 Jeg er fortsatt like uforstående. Hva slags straff? Hvem skal vurdere hva som er "tungtveiende grunner"? ← Som sagt så er det fortsatt på forslagsstadiet.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #20 Skrevet 7. mars 2006 Godt spørsmål!! La meg gjette: samværsforeldre kan fortsatt gjøre som de vil uten at det får konsekvenser for dem. ← Som tidligere sagt - det er ikke mulig, eller ønskelig, å tvinge noen til samvær. Om samværsforelder flytter bør han/hun i stor grad ta det på egen kappe og betale omkostninger ved samvær etc. Denne loven er først og fremst laget for at barnets tilknytning til nærmiljø etc skal tillegges større vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå