AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Skrevet 30. januar Har de nordnorsk tonefall eller østlandsk? Jeg møtte noen barn som kom derifra, men de snakket nordlandsk. Kanskje var de ikke født og oppvokst der? Eller har dialekten endret seg? Anonymkode: eee06...6d6
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har de nordnorsk tonefall eller østlandsk? Jeg møtte noen barn som kom derifra, men de snakket nordlandsk. Kanskje var de ikke født og oppvokst der? Eller har dialekten endret seg? Anonymkode: eee06...6d6 Nordlandsk snakker de i hvert fall ikke. Bardufoss /Målselv er jo i Troms. De jeg kjenner der som er i 50-60 års alderen snakker "døl". Men mulig at språket der etter hvert som tiden går blandes mer og mer med de andre dialektene i Troms. Anonymkode: 8837e...c54 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Skrevet 30. januar De færreste snakker "døl" og de som gjør er gjerne de som bor lengst unna (f.eks Kirkesdalen, Mellombygd o.l) de mer sentrumsnære tettstedene (Andselv, Heggelia) De som bor og går på skole sentrumsnært er mer påvirket av de tilflytta familiene i Forsvaret, og har mer blandet dialekt / ingen dialekt. Anonymkode: 305b3...6be
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Skrevet 30. januar Bardufossk og Målselvsk, så klart. Akkurat som de snakker oslosk i Oslo. På østkanten hører du en del kababoslosk da, seff Anonymkode: 728b7...4a6
AnonymBruker Skrevet 31. januar #5 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): De færreste snakker "døl" og de som gjør er gjerne de som bor lengst unna (f.eks Kirkesdalen, Mellombygd o.l) de mer sentrumsnære tettstedene (Andselv, Heggelia) De som bor og går på skole sentrumsnært er mer påvirket av de tilflytta familiene i Forsvaret, og har mer blandet dialekt / ingen dialekt. Anonymkode: 305b3...6be hvordan høres " ingen dialekt" ut? Så om man er født og oppvokst der, hvilken dialekt er det mest trolig at man utvikler? Blir det som på Svalbard, hvor alt er rimelig tilfeldig ut fra hvem man tilbringer tid med? Anonymkode: eee06...6d6
AnonymBruker Skrevet 31. januar #6 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): hvordan høres " ingen dialekt" ut? Så om man er født og oppvokst der, hvilken dialekt er det mest trolig at man utvikler? Blir det som på Svalbard, hvor alt er rimelig tilfeldig ut fra hvem man tilbringer tid med? Anonymkode: eee06...6d6 Nå har ikke jeg vært på Svalbard,men det kan virke som det blir litt det samme som der,ja. I min klasse på klasse på barne- og ungdoms-skolen var det få som hadde noen særpreget dialekt (2 snakket litt mer "døl" enn de andre) 4-5 stykker hadde fedre som jobbet i Forsvaret, men var egentlig fra forskjellige plasser i sør-norge. De hadde flere "søringord" enn oss som var oppvokst i indre-troms. Har møtt flere som tror jeg er fra Narvik pga dialekten (synes ikke selv min dialekt ligner på narvik-dialekt). "Jeg" er et ord som det ofte er forskjell på hvordan man sier når man vokser opp her (Bardufoss) Det variere fra "eg", "æ" og " æg". Hjem/heim er et annet eksempel, samme med ikke og ikkje. Anonymkode: 305b3...6be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå