Gå til innhold

Jeg blir uten wifi en uke pga at den har klikket-har jeg rett til å få litt tilbakebetalt av husleien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en leilighet for én måned med strøm og wi-fi /Smart tv inkludert.

Nå har wifi-en klikket og jeg kan ikke bruke verken tv eller laptop, og har kun smarttelefon å bruke.

Har gitt beskjed til utleier som sier at feilen blir ikke reparert før tidligst måndag/tirsdag neste uke, og da har jeg vært uten wifi og tv en uke.

Har jeg rett til å få tilbakebetalt litt av husleien?

Anonymkode: 0f2b2...da4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har wifi-en klikket og jeg kan ikke bruke verken tv eller laptop, og har kun smarttelefon å bruke.

Har gitt beskjed til utleier som sier at feilen blir ikke reparert før tidligst måndag/tirsdag neste uke, og da har jeg vært uten wifi og tv en uke.

Tolker som årsaken er selve forbindelsen inn til huset som har en feil?

Er feilen på utstyr som står i leiligheten kan det enkelt byttes på egenhånd. Men, er det feil på linje inn hjelper ikke det å bytte router.

Kostnad for internett er gjerne ikke så stor. Blir neppe mye refusjon?

Benytt 4G i perioden, blir ikke så stor ekstra kostnad. 

• Liker 1
Skrevet

Du er urimelig. Gå på cafe, svømmehallen og en fjelltur. Deretter blir alt som før, og du slipper å ha en husvert som mener at du er smålig.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Telenor hadde problemer med deler av tv tjenestene i flere uker for noen år siden. Husker ikke detaljer nå, jeg mener man kunne søke om å få 100 kr i kostnad på neste regning..

Jeg tenker at wifi/tv kostnaden ikke er så stor i forhold til det du betaler i leie, så jeg hadde ikke brukt tid og krefter på å få igjen noe av husleien.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (22 minutter siden):

Telenor hadde problemer med deler av tv tjenestene i flere uker for noen år siden. Husker ikke detaljer nå, jeg mener man kunne søke om å få 100 kr i kostnad på neste regning..

Jeg tenker at wifi/tv kostnaden ikke er så stor i forhold til det du betaler i leie, så jeg hadde ikke brukt tid og krefter på å få igjen noe av husleien.

Dette, pluss det er en fordel om man klarer å få til ett leieforhold hvor man er velvillig innstilt til hverandre.

Anonymkode: c4708...e0b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke sett på tv eller brukt laptop på en hel uke, og jeg har jo betalt for at det skal være inkludert i husleien

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har du rett på. Du betaler for internett og når du ikke får det du betaler for har du krav på kompensasjon eller penger tilbake 

Anonymkode: b06b7...363

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk en mnd uten fungerende wifi, men oppgraderte tlfabb mitt etter 3 dager😅100kr extra i mnd inkl netflix. For min del er det for lite å lage bestyr rundt.

Anonymkode: 76c23...5ac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg får ikke sett på tv eller brukt laptop på en hel uke, og jeg har jo betalt for at det skal være inkludert i husleien

Ts

Du skal få en reduksjon i prisen, huseier må gi deg kompensasjon. Du betaler for en vare du ikke har fått. 

Anonymkode: 75abb...beb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (8 timer siden):

Du er urimelig. Gå på cafe, svømmehallen og en fjelltur. Deretter blir alt som før, og du slipper å ha en husvert som mener at du er smålig.

Ja, er vel snakk om max 300 kr, men fortsatt har TS betalt for noe hun ikke har mottatt.

Synes du det er ok å bestille mat, betale og så får du den ikke? Er det smålig av deg og ønske å få maten du har betalt for? 

Anonymkode: 75abb...beb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja du vil kunne holde tilbake deler av leien, denne er tricky fordi den delen av leien du holder tilbake må være i samsvar med kostnaden for det du holder tilbake, hvis ikke misligholder du. Man må altså ha nokså god kontroll på hva det i kr å øre utgjør. Videre må pengene avsettes på egen konto. 

Letteste vil være å bli enig med huseier om en reduksjon i leieprisen ettersom du leier for en mnd og Internett tydelig var endel av avtalen. Godt moment er at ved et så kortvarig leieforhold ville man heller gått for annen leilighet om ikke Internett var inkludert. Utleier har mislighold avtalen dere i mellom. 

Rent juridisk så er svaret ja, hva du orker å gidder får være opp til deg.

Anonymkode: f6998...322

AnonymBruker
Skrevet

Ja det har du rett på, men er det egentlig noe vits? Sannsynligvis får du bare 100kr + en haug med styr.

Jeg ville heller spurt om husleier kunne vært så grei å spandere en datapakke til mobilen din, så kan du bruke den som WiFi stasjon inntil videre. Får ikke superbra hastighet, men helt ok i en nødsituasjon.

Vet hvordan det er å ikke ha Internett. Man blir handikapp til alt. Fint at husleier kunne fikse det rimelig kjapt! Min forrige huseier brukte 1 år på å fikse internettet der jeg bodde før.

Anonymkode: b9d7b...c4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk mobildata? Når nettet har vært nede her har Telenor sendt meg så mye mobildata jeg hadde bruk for inntil wifien fungerte igjen. Men det forutsetter sikkert at man har samme leverandør av nett og mobil.

Anonymkode: feb67...39f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo slå tilbake på deg selv, bare slik at du er klar over det. Huseier har rett til å øke husleien i samsvar med konsumprisindeksen én gang i året, så da går de hundrelappene rett tilbake til huseiers lomme. 

Jeg leier ut en leilighet i eneboligen min, og leieboer vet f eks ikke at fra i dag økes pris for tømming av restavfallsdunk med 75 kr pr tømming. Det pleide å koste 25 kr pr tømming, nå er det 100 kr. Jeg er ikke så smålig at jeg setter opp leien grunnet den prisøkningen, men jeg har retten til å gjøre det én gang pr år. Hadde leieboer krevet at jeg skulle betale for at Telenor ikke har levert produktet de har lovet å levere, hadde jeg faktisk blitt smålig tilbake og hevet leien litt. Det går begge veier.

Anonymkode: a981c...76c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan jo slå tilbake på deg selv, bare slik at du er klar over det. Huseier har rett til å øke husleien i samsvar med konsumprisindeksen én gang i året, så da går de hundrelappene rett tilbake til huseiers lomme. 

Nå står det helt tydelig i hi at ts leier for kun én måned, så hvorfor gidder du å komme med alt dette? Lurt å lese hi ordentlig før man svarer.

Anonymkode: 57012...ad1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (12 timer siden):

Det er jo ingen selvfølge ut i fra hi at dette er en ferie? 

Anonymkode: cffea...03f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leier ut en leilighet i eneboligen min, og leieboer vet f eks ikke at fra i dag økes pris for tømming av restavfallsdunk med 75 kr pr tømming. Det pleide å koste 25 kr pr tømming, nå er det 100 kr. Jeg er ikke så smålig at jeg setter opp leien grunnet den prisøkningen, men jeg har retten til å gjøre det én gang pr år. Hadde leieboer krevet at jeg skulle betale for at Telenor ikke har levert produktet de har lovet å levere, hadde jeg faktisk blitt smålig tilbake og hevet leien litt. Det går begge veier.

Hva i alle dager har det her med ts sin situasjon og gjøre? 

Anonymkode: cffea...03f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du skriver her blir ikke relevant i ts situasjon. Hvis du leser hi så leier ts kun for en mnd, det er altså et såpass kortvarig leieforhold at det er helt legitimt å forvente at alt er på stell i den ene mnd.

Ved et langvarig leieforhold over flere år har gjerne leietaker noe mere toleranse for en uke uten internett. Men i ts tilfelle så vil jo det bety 1/4 av leieperioden.

Anonymkode: f6998...322

AnonymBruker
Skrevet

Internett koster vel 500kr mnd, så da har du 125kr til gode. Verdt å lage dårlig stemning for?

Anonymkode: 0bd70...fae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt å være uten nett i en fjerdedel av hele leieperioden. Jeg vet ingenting om regler på området, men hadde jeg leid ut boligen min for en månded og dette skjedde, så tror jeg i alle fall jeg ville kompensert for å måtte kjøpe ekstra data fra mobilleverandør.

Anonymkode: 3cfcd...5be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...