Gå til innhold

Noe man kan gjøre for å få i gang syklus raskere etter fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fortsatt gravid, men alder og andre omstendigheter gjør at det "haster" å komme igang med prøving på neste barn. 

Er det noe man kan gjøre for å få i gang syklus raskere? De fleste venninner har ventet minst 6 mnd. Utover amming er jeg ikke kjent med noe som påvirker. Er dere?

Anonymkode: 54827...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Normal, sunn vekt og bra med aktivitet. 

Anonymkode: 7f3e2...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper du klarer å nyte babytiden først og gi kroppen tid til å heles. Hvis du vil amme, kan en ny graviditet gjøre at du mister melken før babyen er klar for å slutte. Jeg fikk mensen tilbake to måneder etter fødsel, til tross for fullamming, så det er store variasjoner. Anbefaler deg å ta det som det kommer, ikke sikkert det frister med ny graviditet noen måneder etter fødsel. Blir det keisersnitt er det noen som anbefaler å vente rundt et år før ny graviditet.

Anonymkode: 01374...69b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke amme er jo det sikreste tipset. Da får man gjerne mensen tilbake etter noen 6-8 uker. Men det er jo et dårlig råd med tanke på det første barnet.

Graviditet kan også redusere eller stoppe melkeproduksjonen dersom du blir gravid mens du ammer.

Kanskje greit å fokusere på det barnet som kommer nå? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Håper du klarer å nyte babytiden først og gi kroppen tid til å heles. Hvis du vil amme, kan en ny graviditet gjøre at du mister melken før babyen er klar for å slutte. Jeg fikk mensen tilbake to måneder etter fødsel, til tross for fullamming, så det er store variasjoner. Anbefaler deg å ta det som det kommer, ikke sikkert det frister med ny graviditet noen måneder etter fødsel. Blir det keisersnitt er det noen som anbefaler å vente rundt et år før ny graviditet.

Jeg har hatt keisersnitt nylig,  og det regelrett frarådes på det sterkeste å bli gravid innen 1 år fordi livmoren kan revne. Regner med TS ikke har tatt keisersnitt. 

Anonymkode: 57385...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, synes det er trist om man vurderer å ikke amme for å «rekke et barn til». Jeg synes det var vanskelig å avslutte amming da dattera var 12 mnd, men vi hadde noen egg på frys etter ivf, og vi ønsket å gi det en siste sjans. Da var jeg allerede 42 år, men amma i 12 mnd likevel. 

Anonymkode: ba214...cf5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

vel, jeg har en venninne som ikke tok noen spesielle hensyn, ammet OG hadde ubeskyttet sex og ble gravid igjen under 3 mnd etter fødsel - TO ganger på rad.. og har da tre barn på tre år... så det med amming som prevensjon er ikke riktig, det er når kroppen setter igang syklus som er avgjørende og du kan ikke rushe kroppen din. 

Anonymkode: d0f66...17d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har hatt keisersnitt nylig,  og det regelrett frarådes på det sterkeste å bli gravid innen 1 år fordi livmoren kan revne. Regner med TS ikke har tatt keisersnitt. 

Anonymkode: 57385...aff

Ts er gravid, så det vet hun ikke enda. Var nettopp derfor jeg skrev det, men siden jeg ikke har tatt keisersnitt selv, syntes jeg ikke at jeg kunne være for bastant rundt anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

vel, jeg har en venninne som ikke tok noen spesielle hensyn, ammet OG hadde ubeskyttet sex og ble gravid igjen under 3 mnd etter fødsel - TO ganger på rad.. og har da tre barn på tre år... så det med amming som prevensjon er ikke riktig, det er når kroppen setter igang syklus som er avgjørende og du kan ikke rushe kroppen din. 

Anonymkode: d0f66...17d

Det stemmer at amming ikke er prevensjon - hvis man vil unngå graviditet, bør man bruke prevensjon i tillegg. Men for mange kvinner fungerer amming likevel som en slags prevensjon ganske lenge fordi det hos mange hindrer eggløsningen. Så hvis man faktisk VIL bli gravid igjen raskt, kan amming hindre dette. Men man vet jo ikke på forhånd hvordan ens egen kropp fungerer - noen får eggløsning/mens tilbake etter bare noen uker, mens for andre tar det over et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde samme problemstilling som deg. Jeg avsluttet ammingen når førstemann var 11 måneder og ville bli gravid så fort som mulig pga alder.

Da leste jeg at man blir lettere gravid når man er i overskudd. Altså at man spiser litt mer enn opprettholdelse av vekt. Kroppen vil lettere bli gravid når den får signaler om at det er «gode tider» og optimalt for et barn til. Lite stress og nok mat gjør altså kroppen mer tilbøyelig til å bli gravid. Hun som skrev det hadde brukt den metoden til å bli gravid mens hun fortsatt ammet.

I tillegg leste jeg forskning som viste at dersom man fikk dagslys inn i øynene på formiddagen, ble syklusen mer stabil. 

Også bør man optimalisere eggkvalitet og sædkvalitet. Tilskudd av Q10, folat, sink, D-vitamin og omega 3 til kvinnen OG mannen. Kvinnen bør ikke ha jernmangel.

Jeg ble gravid på første eggløsning etter jeg sluttet å amme. Altså første eggløsning etter fødsel. Dessverre gikk ikke den graviditeten bra, men jeg ble gravid igjen et par måneder etter at jeg mistet. Er 34 uker på vei med andremann nå ❤️

Anonymkode: ae96e...568

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Huff, synes det er trist om man vurderer å ikke amme for å «rekke et barn til». Jeg synes det var vanskelig å avslutte amming da dattera var 12 mnd, men vi hadde noen egg på frys etter ivf, og vi ønsket å gi det en siste sjans. Da var jeg allerede 42 år, men amma i 12 mnd likevel. 

Hvorfor er det trist? Barnet kommer sikkert til å få mme 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Olive_North skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det trist? Barnet kommer sikkert til å få mme 

Fordi morsmelk er best, og jeg mener man bør prioritere å gi barnet morsmelk hvis man har mulighet til det. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi morsmelk er best, og jeg mener man bør prioritere å gi barnet morsmelk hvis man har mulighet til det. 

Hvorfor er morsmelk best?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Olive_North skrev (58 minutter siden):

Leser her at amming og morsmelk ikke kan anses som best. 

Da lurer jeg veldig på hva du leser? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da lurer jeg veldig på hva du leser? 

"Selv om menneskemelk alltid vil være den optimale melka for et menneskebarn, så blir det likevel ikke helt riktig å si at amming og morsmelk er best. 

Amming og morsmelk er biologisk og fysiologisk normalt. Amming og morsmelk er utgangspunktet (normen, referansen, standarden) som alternativet må sammenlignes med."

https://ammehjelpen.no/morsmelk-vs-mme/

Ammehjelpen er et godt stød til de kvinner som velger å amme, men ammehjelpen som kilde blir problematisk når primærmålet i organisasjonen er å fremme amming.

Se på artikkelen om ammeskam hvor de prøver å fremme valgfrihet, men samtidig bruker språk og formuleringer som insinuerer at amming er overlegent best. 

I avsnittet “Er helseeffektene av amming overdrevet?” legger Ammehjelpen stor vekt på å nedtone synspunktene til eksperter som tolker statistikk og forskningsresultater på en måte som ikke stemmer overens med deres eget budskap.

Mye av det de skriver er overdrevet og inneholder også faktafeil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (2 timer siden):

"Selv om menneskemelk alltid vil være den optimale melka for et menneskebarn, så blir det likevel ikke helt riktig å si at amming og morsmelk er best. 

Amming og morsmelk er biologisk og fysiologisk normalt. Amming og morsmelk er utgangspunktet (normen, referansen, standarden) som alternativet må sammenlignes med."

Ammehjelpen er et godt stød til de kvinner som velger å amme, men ammehjelpen som kilde blir problematisk når primærmålet i organisasjonen er å fremme amming.

Se på artikkelen om ammeskam hvor de prøver å fremme valgfrihet, men samtidig bruker språk og formuleringer som insinuerer at amming er overlegent best. 

I avsnittet “Er helseeffektene av amming overdrevet?” legger Ammehjelpen stor vekt på å nedtone synspunktene til eksperter som tolker statistikk og forskningsresultater på en måte som ikke stemmer overens med deres eget budskap.

Med andre ord leste du ikke det i linken du fikk, og du er uenig med ammehjelpen.

Tror de fleste er enig i at man ikke skal amme for enhver pris, men å la vær å prøve å amme, for å kunne bli gravid igjen så fort som mulig, det er ikke alle enig i at er riktig overfor babyen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (2 timer siden):

Anbefaler deg også å lese denne, ikke skrevet av ammehjelpen:

https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming tar også knekken på bakterier og virus, samt gi en optimal tarmflora for resten av livet. Annet min til han var over 2,5, har knapt vært forkjølet i sitt liv.

Så vi slapp unna med masse sykdom alle sammen. 

Morsmelkerstatning er ok, men det er ultraprosessert, det kommer man ikke utenom. 

Amming gir også helsefordeler for mor. Beskytter mot en rekke alvorlige livsstilssykdommer. 

Anonymkode: 9ea82...8e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...