AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Del Skrevet 30. januar Jeg har blitt sykemeldt og skal søke om sykepenger fra Nav. Har aldri vært sykemeldt før, så jeg har ikke noen erfaring på hvordan dette fungerer. Jeg har vært sykmeldt en mnd og har sendt inn søknad etter den mnd har gått. Men så står det at det er 8 ukers behandlingstid?!?! Stemmer dette? Tar det virkelig 8 uker å behandle en søknad? Hvordan klarer folk seg i mens? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å vente så lenge? Anonymkode: cbe87...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Del Skrevet 30. januar Søkte etter første sykmelding i begynnelsen av november. Fikk penger i januar. De neste utbetalingene har kommet ca 5 dager etter søknad. Anonymkode: 89e1e...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 30. januar #3 Del Skrevet 30. januar Jeg fikk innvilget søknad 1time etter innsending nå i januar. Men ja om de ikke får alt av opplysninger osv kan det ta tid. Men det viktige da er å MASE😅 for de gir ingen beskjed om de mangler noe. Kan sende de melding inne på min side, om man ikke ønsker å ringe😊 Men fikk søknad godkjent veldig fort i både desember og januar nå, pengene på konto noen dager etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #4 Del Skrevet 31. januar Skjønner ikke det med at folk stadig klager på saksbehandlingstid hos NAV når det gjelder sykepenger. Jeg har vært langtidssykemeldt og hver gang jeg sendte sykepengesøknad, fikk jeg svar etter få minutter - på kveldstid. Åpenbart helt automatisk behandlet. Anonymkode: 47612...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #5 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner ikke det med at folk stadig klager på saksbehandlingstid hos NAV når det gjelder sykepenger. Jeg har vært langtidssykemeldt og hver gang jeg sendte sykepengesøknad, fikk jeg svar etter få minutter - på kveldstid. Åpenbart helt automatisk behandlet. Anonymkode: 47612...78d Sikkert fordi arb giver får refusjon fra NAV? Anonymkode: cc2ca...575 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #6 Del Skrevet 31. januar Det stemmer at det kan ta tid ja. Dette er en av grunnene til at det er en god ide å ha en bufferkonto. Du vil få etterbetalt, slik at du får fylt opp buffer/sparekonto. Hvis du ikke har sparekonto eller bufferkonto, så må du kontakte nav å be om økonomisk støtte mens du venter på sykepengene. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner ikke det med at folk stadig klager på saksbehandlingstid hos NAV når det gjelder sykepenger. Jeg har vært langtidssykemeldt og hver gang jeg sendte sykepengesøknad, fikk jeg svar etter få minutter - på kveldstid. Åpenbart helt automatisk behandlet. Anonymkode: 47612...78d Det tok bare noen minutter å få svar på den første søknaden om sykepenger? De andre er fullstendig irrelevant i denne saken, de er en videreføring av en allerede behandlet søknad og ett helt annet tema. Anonymkode: 0583b...2e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #7 Del Skrevet 31. januar De ligger etter. Ei jeg snakka med fra NAV på telefonen her i starten av januar sa de rullerte folk på overtid for å få igjennom ting nå. Da var behandlingstid på 6 uker. Samboer var sykemeldt i november, alt på stell av opplysninger og dokumenter. Som de sa, så trengs den «bare å godkjennes». Hvorfor de ikke bare kan gjøre det, er meg et mysterium. Men nå aner ikke jeg hvordan de jobber på den avdelingen. Spurte om å få snakke med de, men de har tydeligvis ikke noe kontakt med folk, bare går igjennom saker. Han har enda ikke fått noe. Anonymkode: 58050...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #8 Del Skrevet 31. januar Ja, jeg fikk også svar om at det ville ta mange uker. Men veldig mange får utbetalt sykepenger fra sin arbeidsgiver, også ordner de opp med NAV dem imellom. Du kan undersøke det. Anonymkode: 6b65c...001 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #9 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skjønner ikke det med at folk stadig klager på saksbehandlingstid hos NAV når det gjelder sykepenger. Jeg har vært langtidssykemeldt og hver gang jeg sendte sykepengesøknad, fikk jeg svar etter få minutter - på kveldstid. Åpenbart helt automatisk behandlet. Anonymkode: 47612...78d Det er veldig opp og ned rundt og om er nav eller arbeidsgiver. Her så jeg først 8 ukers behandling tid fikk gubben, så fylle ut noe og så gikk det nesten 3 uker. Si hvis sykmelding var på 3 uker kunne de 3 ukene fordeles på flere uker. Helt håpløst ble det. Slik drev det på i et frem til aap Anonymkode: 840e4...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonkamor Skrevet 31. januar #10 Del Skrevet 31. januar Ja det tar noen uker og pass på at arbeidsgiver har sendt inn inntektsmelding ellers tar det enda lengre tid. Om du har vært sykemeldt i 1 mnd så vil du uansett få litt sykepenger fra arbeidsgiver da de betaler de første 16 dagene. Etter dette er det enten nav eller arbeidsgiver som betaler. Dette kan du se når du sender inn søknad, står enten arbeidsgiver betaler ikke etter 16 dager eller arbeidsgiver betaler etter 16 dager 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #11 Del Skrevet 31. januar Kan du sende meg PM ts ? Anonymkode: cc2ca...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #12 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sikkert fordi arb giver får refusjon fra NAV? Anonymkode: cc2ca...575 Skal de ha noe å si om NAV betaler til meg eller arbeidsgiver. Godkjent er godkjent. Når arbeidsgiver fikk pengene, vet jeg ikke. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det tok bare noen minutter å få svar på den første søknaden om sykepenger? De andre er fullstendig irrelevant i denne saken, de er en videreføring av en allerede behandlet søknad og ett helt annet tema. Anonymkode: 0583b...2e9 Ja, det tok noen minutter å få svar på den første. Men det kan jo bety noe at jeg har en arbeidsgiver som er en stor bedrift og som har gode rutiner på å sende nødvendig info om inntekt, og ev. mer, til NAV så snart sykemelding er registrert i HR-avdelingen. Jeg har hørt om tilfeller der arbeidsgiver er flaskehalsen. Så lenge NAV ikke kjenner til grunnlaget for sykepenger, kan det heller ikke behandles. Når den infoen allerede ligger i systemet hos NAV, går det kjappere. Anonymkode: 47612...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #13 Del Skrevet 31. januar Saksbehandlingstid på 8 uker, ja. Med mindre arbeidsgiver forskutterer sykepenger tar det tid. Husk arbeidsgiverperioden. Be arbeidsgiver sende inntektsmelding via altinn asap. De som ikke har en buffer, søker sosialhjelp. Sånn er det. Sykefraværet er HØYT. Anonymkode: 93dde...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #14 Del Skrevet 31. januar Jeg jobber med sosialhjelp, for tiden får vi mange søknader som går på å få hjelp i påvente av sykepengebehandling.. Hos oss har vi rutiner som gjør at vi ved søknad forsøker å pushe ekstra på sykepengesaksbehandlerne for å slippe å innvilge sosialstønad som det deretter tas refusjon i sykepenger for, det er merarbeid for alle. Anonymkode: 7d8bf...2ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #15 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skal de ha noe å si om NAV betaler til meg eller arbeidsgiver. Godkjent er godkjent. Når arbeidsgiver fikk pengene, vet jeg ikke. Ja, det tok noen minutter å få svar på den første. Men det kan jo bety noe at jeg har en arbeidsgiver som er en stor bedrift og som har gode rutiner på å sende nødvendig info om inntekt, og ev. mer, til NAV så snart sykemelding er registrert i HR-avdelingen. Jeg har hørt om tilfeller der arbeidsgiver er flaskehalsen. Så lenge NAV ikke kjenner til grunnlaget for sykepenger, kan det heller ikke behandles. Når den infoen allerede ligger i systemet hos NAV, går det kjappere. Anonymkode: 47612...78d Det har absolutt alt å si om arbeidsgiver forskutterer eller ikke. Men jeg må si jeg er meget imponert over HR avdelingen hos dere som klarer rapportere inn lønnen din så hurtig at nav kan regne ut og godkjenne søknaden kun minutter etter du søkte. Satt de klare for å oversende dette til Nav når du sendte søknaden? Hos oss bruker HR-avdelingen noen minutter bare på å åpne en mail, og trenger lengre tid på å hente frem lønnsstatistikk slik at nav kan regne ut sykepengegrunnlaget. Sykepengegrunnlaget ligger selvsagt ikke klart hos nav hvis man ikke har vært sykemeldt tidligere.... Anonymkode: 0583b...2e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:44 #16 Del Skrevet søndag kl 17:44 Takk for alle svar. Nei arbeidssted legger ikke ut for det heller. Det må gå gjennom nav… Det jeg synes er litt vanskelig å forstå det er meldt inn til nav når jeg ble sykemeld, etter første sykemelding på 1 mnd hadde gått kunne jeg søke. Da er det 8 ukers behandlingstid fra alle papirer er inne. Alt er på plass og slik jeg forstår det så skal det ikke mangle noe. Hva er det som tar så tid??? Jeg er fortsatt sykemeldt å på nav sine hjemmesider så står det også 8 uker behandlingstid på fortsettelse på sykemelding.. Det betyr at jeg må vente 3 mnd fra jeg ble sykemeld til jeg kan forvente å få penger, (heldigvis er det noe lønn fra arbeidsgiver på 16 dager). Det er egentlig sykt lenge for noe jeg trodde skulle være enkelt…. Da lurer jeg virkelig åssen det går med de sakene som er litt mer komplisert. Anonymkode: cbe87...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly GeoCad Skrevet søndag kl 19:43 #17 Del Skrevet søndag kl 19:43 Det er helt syke vente tider hos Nav for tiden… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:23 #18 Del Skrevet søndag kl 20:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for alle svar. Nei arbeidssted legger ikke ut for det heller. Det må gå gjennom nav… Det jeg synes er litt vanskelig å forstå det er meldt inn til nav når jeg ble sykemeld, etter første sykemelding på 1 mnd hadde gått kunne jeg søke. Da er det 8 ukers behandlingstid fra alle papirer er inne. Alt er på plass og slik jeg forstår det så skal det ikke mangle noe. Hva er det som tar så tid??? Jeg er fortsatt sykemeldt å på nav sine hjemmesider så står det også 8 uker behandlingstid på fortsettelse på sykemelding.. Det betyr at jeg må vente 3 mnd fra jeg ble sykemeld til jeg kan forvente å få penger, (heldigvis er det noe lønn fra arbeidsgiver på 16 dager). Det er egentlig sykt lenge for noe jeg trodde skulle være enkelt…. Da lurer jeg virkelig åssen det går med de sakene som er litt mer komplisert. Anonymkode: cbe87...d8c Det tar ikke lang tid å behandle saken din, normalt bare noen minutter. Problemet er at det kommer inn mange tusen søknader hver dag, og dermed blir saken liggende lenge før noen gjør noe - fordi eldre saker må behandles først. Vi har skyhøyt sykefravær i Norge. Nav også..trykket på disse avdelingene har vært stort lenge. Nav er på vei over på nytt saksbehandlingssystem, som automatisk behandler søknader. Dermed går det på minutter for noen, og tar 8 uker for andre. Dessverre er det i hovedsak søknader med refusjon til arbeidsgiver som behandles i det nye systemet. Det har vært masse kluss med det også, som er en av grunnene til at saksbehandlingstiden igjen har økt. Anonymkode: ce590...871 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:29 #19 Del Skrevet søndag kl 20:29 Jeg skal aldri takke ja til en jobb hvor arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger. Anonymkode: 4e602...fa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:37 #20 Del Skrevet søndag kl 20:37 AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 0.17): Det har absolutt alt å si om arbeidsgiver forskutterer eller ikke. Men jeg må si jeg er meget imponert over HR avdelingen hos dere som klarer rapportere inn lønnen din så hurtig at nav kan regne ut og godkjenne søknaden kun minutter etter du søkte. Satt de klare for å oversende dette til Nav når du sendte søknaden? Hos oss bruker HR-avdelingen noen minutter bare på å åpne en mail, og trenger lengre tid på å hente frem lønnsstatistikk slik at nav kan regne ut sykepengegrunnlaget. Sykepengegrunnlaget ligger selvsagt ikke klart hos nav hvis man ikke har vært sykemeldt tidligere.... Anonymkode: 0583b...2e9 De har rutiner for å sende info når de får sykemeldingen, venter ikke på sykepengesøknad. Sykemeldingen fikk de elektronisk via NAVs system og da jeg sendte første sykepengesøknaden to uker etterpå, hadde NAV fått inntektsmeldingen. Men når arbeidsgiver fikk pengene fra NAV, vet jeg ikke. Anonymkode: 47612...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå