Gå til innhold

Multireim

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge skal en multireim vare? Byttet den i juni. Hatt bilen på samme verksted nå og i papirene står det at den skriker og anbefales å byttes. Ble nevnt kort for meg under henting også, jeg sa da at de byttet i juni og at jeg i tillegg har nevnt dette over tlf mens den stod på verksted. Han i kassa så svært forundret ut da. Skal ringe de i morgen, men i mellomtiden lurer jeg altså på hvor lenge en slik skal vare. Den skal vel vare mye lenger, hvis ikke- en garantisak?

Anonymkode: b1698...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tillegg: ble ikke nevnt under henting at den bør byttes, bare at den lagde litt lyd. I papirene derimot står det anbefalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De holder som regel veldig lenge.

Men om kun reima ble byttet sist så kan det være noen løpe/eller strammehjul som også burde vært byttet i samme omgang, for ofte er det havari i et eller flere av disse som fører til at reima blir raskt slitt.

Anonymkode: cd3b6...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min bil er det ti år eller 200 000 km som er gjeldende varighet, og din skal så klart også vare mye lenger enn et halvt års tid. Bare å høre med verkstedet hva de mener, og hvis det stemmer at det er så ille bør du få det rettet opp gratis.

Anonymkode: fb72c...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike reimer holder vanligvis i mange år. Om den er dårlig igjen allerede etter noen måneder, høres det nesten ut som en reklamasjonssak. Det hender også at ulike mekanikere vurderer ting ulikt, eller enda verre, anbefaler å bytte ting som slett ikke trenger å byttes.

Men hvis den skriker, bør jo det være noe du også kan høre. Start bilen og gå ut og hør om du hører ulyder så kan du i hvert fall få bekreftet om de har rett i at det er ulyder.

Anonymkode: b31a0...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den byttet på verksted for noen måneder siden? Byttet de bare reim, eller løperuller og strammer? 

Om den er byttet som normalt angitt i serviceveiledning, med ruller og strammer, så skal den holde lenge (normalt 5-10 år). Med mindre du har en oljelekkasje så høres det ut som en garanti jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De holder som regel veldig lenge.

Men om kun reima ble byttet sist så kan det være noen løpe/eller strammehjul som også burde vært byttet i samme omgang, for ofte er det havari i et eller flere av disse som fører til at reima blir raskt slitt.

Anonymkode: cd3b6...7e0

Tiuren skrev (57 minutter siden):

Er den byttet på verksted for noen måneder siden? Byttet de bare reim, eller løperuller og strammer? 

Om den er byttet som normalt angitt i serviceveiledning, med ruller og strammer, så skal den holde lenge (normalt 5-10 år). Med mindre du har en oljelekkasje så høres det ut som en garanti jobb. 

Vet ikke. Sjekket papirene fra da, står bare demontert og montert den, ikke noe annet. Men den var helt ødelagt da og fikk splitter ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slike reimer holder vanligvis i mange år. Om den er dårlig igjen allerede etter noen måneder, høres det nesten ut som en reklamasjonssak. Det hender også at ulike mekanikere vurderer ting ulikt, eller enda verre, anbefaler å bytte ting som slett ikke trenger å byttes.

Men hvis den skriker, bør jo det være noe du også kan høre. Start bilen og gå ut og hør om du hører ulyder så kan du i hvert fall få bekreftet om de har rett i at det er ulyder.

Anonymkode: b31a0...691

Bilen hvinet/skreik ved oppstart da det var kaldt ute (men ga seg litt da det ble mildere), som var utgangspunktet for at jeg bestilte timen ( i tillegg til litt annet). De tok feilsøk og kjørte bilen, ble oppringt med beskjed om at de ikke fant noe. 

Så fortsatte de med det andre og så kom dette plutselig opp.

Jeg googlet lyden da den skreik i kulda og fikk mange treff på multireim. Syntes det var rart da min var så ny, men tok alt dette opp da jeg bestilte timen. Blir interessant å høre hva de sier når jeg ringer i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På min bil er det ti år eller 200 000 km som er gjeldende varighet, og din skal så klart også vare mye lenger enn et halvt års tid. Bare å høre med verkstedet hva de mener, og hvis det stemmer at det er så ille bør du få det rettet opp gratis.

Anonymkode: fb72c...9d2

Du tenker på registerreim. Her er det snakk om multireim. 

Hvis dennskriker så bør den byttes, uansett hvor ny den er. Bytt samtidig alle strammere og løpehjul. Ett av dem er nok utslitt og sliter på reima. 

Hilsen en som har skrudd bil i eget verksted i 40 år. 

Anonymkode: 4c36f...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...