Gå til innhold

7 mnd gammel baby liker ikke fast føde.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har en 7 mnd gammel baby, snart 8, som ikke liker fast føde. Jeg har prøvd grøt, div. smoothie, grønnsaker, brød o.l, men han liker ikke noe av det. Akkurat nå så fullammer jeg, men jeg begynner å merke st det ikke er «nok». Han hadde heller ikke lagt på seg noe særlig de to siste mnd, noe som tyder at han virkelig trenger å få i seg mat.

Har noen av dere vært borti noe lignende? Har dere tips og triks som kanskje kan hjelpe? All hjelp tas i mot!! 

hilsen en desperat mamma.

Anonymkode: 12606...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei!

Jeg har en 7 mnd gammel baby, snart 8, som ikke liker fast føde. Jeg har prøvd grøt, div. smoothie, grønnsaker, brød o.l, men han liker ikke noe av det. Akkurat nå så fullammer jeg, men jeg begynner å merke st det ikke er «nok». Han hadde heller ikke lagt på seg noe særlig de to siste mnd, noe som tyder at han virkelig trenger å få i seg mat.

Har noen av dere vært borti noe lignende? Har dere tips og triks som kanskje kan hjelpe? All hjelp tas i mot!! 

hilsen en desperat mamma.

Hva mener du med at han ikke liker det? Tilby det samme igjen og igjen. De bruker tid på å venne seg til smak og konsistens. 

Start med 1 ting og venn han til det før du introduserer noe annet. Spiser han selv eller mater du han?

Anonymkode: a7a8b...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med at han ikke liker det? Tilby det samme igjen og igjen. De bruker tid på å venne seg til smak og konsistens. 

Start med 1 ting og venn han til det før du introduserer noe annet. Spiser han selv eller mater du han?

Du ser det på hele han at dette ikke var godt. Han svelger det ikke, men kaster det ut. Startet med grøt, prøver å gi det hver dag, men er foreløpig ikke godkjent. 

Jeg mater han. Har prøvd å la han spise selv, men han putter det ikke inn i munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye du kan prøve 😊 

Hvis du gir grøt, prøv ulike konsistenser. Noen synes det er enklere å svelge tynn grøt, nesten suppe, andre liker bedre å få den tykk nok til at den kan gis på en skje de kan spise selv av. Prøv et annet merke (Anglamark, Nestle, Semper). 

Prøv å gi ting du selv spiser, feks saus ifra middagen din, eller la baby smake på pålegg. 

Noen liker å spise selv, du kan gi ham maispinner fra butikken. De smelter i munnen, så det er god trening. 

Prøv litt ulike ting. Noen synes det er enklest å starte med litt søte smaker, som bakt søtpotet, avokado blandet med mango eller banan, litt smoothie I grøten, osv :) andre foretrekker mer middagssmak. 

En god klatt smør i det du serverer er fint for å øke kalorimengden. 

Leker med musikk og lys er fin distraksjon hvis du trenger å få i barnet større mengder. 

Husk at babyen fortsatt er liten! Plutselig løsner det 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv ulike tider å gi det på. Kanskje han er for mett, for sulten, sliten osv. 

Anonymkode: 051a5...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du ser det på hele han at dette ikke var godt. Han svelger det ikke, men kaster det ut. Startet med grøt, prøver å gi det hver dag, men er foreløpig ikke godkjent. 

Jeg mater han. Har prøvd å la han spise selv, men han putter det ikke inn i munn.

Grøt gikk aldri for ene barnet mitt… det ga vi opp🫣 Men kokte grønnsaker var veldig innafor! Prøv noe helt annet enn grøt? Spis sammen, så barnet ser at dere spiser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begge mine var trege med fast føde, løsnet ikke før 8-9 mnd. Introduserte fast føde fra 4 mnd, men null interesse. Yngste hadde også dårlig vektoppgang og tok heller ikke flaske, så det ble en del amming. De har alltid vært to tynne streker begge to 😅 6 og 10 år nå. Eldste spiser mye nå, men fortsatt veldig tynn (og lang). Fortsett å tilby, det løsner til slutt. 

Anonymkode: 98ced...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min yngste var sånn. Veldig uvant fordi de to eldste hadde hatt stort ønske om å smake på alt. Det var ganske fortvilende, selv som tredjegangsmor! Så skjønner deg godt ❤️ 

Jeg fullammet lenge. Hun brakk seg av nye smaker og konsistenser. Spyttet ut og kastet.. men jeg ga ikke opp. Bare tilby og tilby og tilby. Husk små porsjoner. Altså det kan være nok å prøve å gi en blåbær som er delt i 4. Fortsett ammingen og bare hold ut :) det er det eneste du kan gjøre!

Jenta mi er nå 2,5 år og jeg merker at hun fortsatt kan ha samme tendensene. Ikke så glad i brød, kan brekke seg av nye smaker osv. Men vi legger alltid litt av alt på fatet hennes. Gir bittesmå porsjoner, så hun ikke skal bli overveldet. Så får hun heller mer om hun ønsker. 

Anonymkode: 5243e...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde alle grøter i alle merker og alle aldersgrupper. Alt ble bare spyttet ut. Havregrøt funket som bare det! Og pupp. Jeg fullammet til 9 mndr. Pupp og havregrøt funket lenge. Så bare skled vi over til vanlig mat. Har aldri servert barnemat fra glass. Han fikk det samme som vi spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min syntes også grøt var helt bortkastet i den alderen.

Det beste var leverpostei, fisk, gulrot, og avokado moset med diverse nøtter/peanøtter som ble gitt på en skje han fikk kaste rundt på selv. Banan kunne også gå, og kjøtt (i matsmokk, eller i tråder/korte fibre som han fikk i hånden). Det er masse kalorier og bra fett i avokado, fisk og nøtter, så det er bra! 

Det viktigste er jo smaken, leken og munnmotorikken!

Anonymkode: b9f00...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To av mine spiste ikke noe særlig i den alderen, de satt med oss til alle måltider og fikk mat foran seg, så begynte de å utforske og putte i munn etterhvert, og etter litt tid blir det mer spising. Ingen av de likte mating, men å styre selv var gøy. De så jo at vi spiste samtidig og vi var da forbilder. Satte de også så nærme en av oss at de rakk bort til vår tallerken og kunne "stjele" vår mat dersom den så mer interessant ut, virket ofte. 

Anonymkode: e3389...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...