AnonymBruker Skrevet 3. februar #21 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 20.46): Egentlig synes jeg ikke det er helt innafor å ta sykt barnepasser dag. Jeg tenker mer på det som at barnehagen må være stengt grunnet sykdom og få ansatte eller dagmamma/annen passer utenom mor og far er syk. Som forelder vil man oppleve mange ganger å være syk selv om barnet er hjemme. I helger, ferier, enkelte fridager, helligdager osv. Ville heller sørget for at far kan lage klart frokost og lunsj i kjøleskapet. Noe som bare kan serveres. La det bli en dag med mer tv enn vanlig om det er det som må til. Far kan også ta stellet av barnet på morgenen så det er en mindre ting å tenke på. Samt rydde og ordne når han kommer hjem siden du gjerne ikke har mulighet eller formen til å gjøre det selv. Anonymkode: a6f46...3ba Det er innafor i lovverket. Vi har gjort det når feks mor i permisjon spyr masse. Anonymkode: 6f9c7...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #22 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er innafor i lovverket. Vi har gjort det når feks mor i permisjon spyr masse. Anonymkode: 6f9c7...541 Syk mor i permisjon er jo ikke tvil om at er syk barnepasser (for barnet hun er i permisjon med), så det er jo ikke så relevant for spm i HI. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan bare svare på hvordan vi gjør det i konsernet jeg jobber, da det er jeg som legger inn egenmeldt og legemeldt fravær i timeregistreringsprogrammet vårt. Her hadde vi glatt godkjent dette. De som vanligvis har den daglige omsorgen for barnet, holder stengt. Dermed må noen andre passe barnet, og i dette tilfellet er det mor. Når mor (barnepasser) da blir syk, er det helt innafor å bruke syk barnepasser - dag. NAV er jo uansett ikke blandet inn i dette, så det er opp til arbeidsgiver hvordan man tolker teksten. Og hos oss hadde vi tolket det dithen at mor var barnepasser denne dagen, og da hun ble syk måtte far være hjemme og kan da bruke syk barnepasser dag. Vanskelig å argumentere mot at mor/far er den som vanligvis har den daglige omsorgen for barnet... Anonymkode: 0038c...8f6 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det samme gjelder f.eks hvis det var avtalt at bestemor skulle passe, men bestemor er blitt syk. Det er ordnet barnepass fordi barnehagen er stengt, men denne er syk. I disse tilfellene kan man også bruke syk barnepasser/omsorgsdag (også avklart med NAV). Anonymkode: dc528...d2a Godt å høre at arbeidsgivere og NAV er litt fleksible på dette. Det burde vært formulert annerledes isåfall da om det ikke er så strengt som det står. "Daglig omsorg for barnet" i kontekst av barnepasser er ikke for meg foreldrene om barnet går i barnehage men fint at det vises skjønn da Anonymkode: b1703...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå