AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Del Skrevet 30. januar Barnet vårt har planleggingsdag i barnehagen imorgen, og jeg har tatt meg fri fra jobb. I dag har jeg derimot ligget rett ut med feber. Jeg er høygravid med bekkenløsning, så så litt mørkt på å være alene med barnet en hel dag i utgangspunktet. Er jeg like dårlig i morgen med feber har jeg ikke sjanse 😅 Lurer derfor på om det er innafor at far tar «sykt-barnepasser»-dag? Eller er det riktige å ta ulønnet permisjon? Skjønner selvsagt at sykt barn ikke hadde vært innafor, men nå er det jo jeg og ikke barnet som er sykt. Anonymkode: 73039...5c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Del Skrevet 30. januar De går av de samme dagene. Han kan det ja. Anonymkode: dc528...d2a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Del Skrevet 30. januar Ja, han kan ta sykt barnepasser. Anonymkode: dfe7a...780 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stAre Skrevet 30. januar #4 Del Skrevet 30. januar Ja, hvorfor er ikke det riktig. Du har vel tatt fri, dvs ferie eller ulønnet? Han bruker sykt barn dag/barnepasser syk. Skriver bare at du som barnepasser er syk i egenmelding Din arbeidsgiver og hans arbeidsgiver har heller ikke noe kommunikasjon med hverandre /taushetsplikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Del Skrevet 30. januar Dersom du har fri fra jobb for å passe barn, kan han bruke sykt barn dager. Dersom du ikke tar fri, men bruker egenmelding, er du ikke barnepasser, og han kan ikke bruke av sykt barndagene. Anonymkode: cddab...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Del Skrevet 30. januar Litt lite informasjon her. Hvis du tar avspasering, så har du ikke rett på sykepenger.. i såfall er du barnepasser og han kan være hjemme Anonymkode: 7206b...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Del Skrevet 30. januar Egentlig synes jeg ikke det er helt innafor å ta sykt barnepasser dag. Jeg tenker mer på det som at barnehagen må være stengt grunnet sykdom og få ansatte eller dagmamma/annen passer utenom mor og far er syk. Som forelder vil man oppleve mange ganger å være syk selv om barnet er hjemme. I helger, ferier, enkelte fridager, helligdager osv. Ville heller sørget for at far kan lage klart frokost og lunsj i kjøleskapet. Noe som bare kan serveres. La det bli en dag med mer tv enn vanlig om det er det som må til. Far kan også ta stellet av barnet på morgenen så det er en mindre ting å tenke på. Samt rydde og ordne når han kommer hjem siden du gjerne ikke har mulighet eller formen til å gjøre det selv. Anonymkode: a6f46...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Egentlig synes jeg ikke det er helt innafor å ta sykt barnepasser dag. Jeg tenker mer på det som at barnehagen må være stengt grunnet sykdom og få ansatte eller dagmamma/annen passer utenom mor og far er syk. Som forelder vil man oppleve mange ganger å være syk selv om barnet er hjemme. I helger, ferier, enkelte fridager, helligdager osv. Ville heller sørget for at far kan lage klart frokost og lunsj i kjøleskapet. Noe som bare kan serveres. La det bli en dag med mer tv enn vanlig om det er det som må til. Far kan også ta stellet av barnet på morgenen så det er en mindre ting å tenke på. Samt rydde og ordne når han kommer hjem siden du gjerne ikke har mulighet eller formen til å gjøre det selv. Anonymkode: a6f46...3ba Man har faktisk krav på sykt barn dag i ts sitt tilfelle, så det er ingen grunn til at hun. skal pine seg gjennom dagen. Hun er gravid også, sykdom oppå der pluss å skulle passe et barnehagebarn høres unødvendig belastende ut når hun ikke må Anonymkode: 168ab...f80 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Del Skrevet 30. januar Vårt barn var sykt på planleggingsdag i barnehagen. Vår opprinnelige plan om at besteforeldre skulle passe, kunne ikke gjennomføres fordi barnet hadde full omgangssjuke. Da tok jeg sykt barn dag uten snev av dårlig samvittighet. Anonymkode: dfe7a...780 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Del Skrevet 30. januar Dersom du har avtalt avspasering eller ferie, evt ulønnet permisjon så har du ikke krav på å bruke egenmelding. Far kan selvfølgelig bruke sykt barn dag da. Anonymkode: 52193...901 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Litt lite informasjon her. Hvis du tar avspasering, så har du ikke rett på sykepenger.. i såfall er du barnepasser og han kan være hjemme Anonymkode: 7206b...a1b Jeg tar avspasering ja. For sent å gjøre om til egenmelding nå, og dessuten ikke noe vits da jeg nok uansett ikke rekker å ta ut de timene med avspasering før jeg går ut i permisjon resten av året 😊 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Egentlig synes jeg ikke det er helt innafor å ta sykt barnepasser dag. Jeg tenker mer på det som at barnehagen må være stengt grunnet sykdom og få ansatte eller dagmamma/annen passer utenom mor og far er syk. Som forelder vil man oppleve mange ganger å være syk selv om barnet er hjemme. I helger, ferier, enkelte fridager, helligdager osv. Ville heller sørget for at far kan lage klart frokost og lunsj i kjøleskapet. Noe som bare kan serveres. La det bli en dag med mer tv enn vanlig om det er det som må til. Far kan også ta stellet av barnet på morgenen så det er en mindre ting å tenke på. Samt rydde og ordne når han kommer hjem siden du gjerne ikke har mulighet eller formen til å gjøre det selv. Anonymkode: a6f46...3ba Hadde det bare vært sykdom hadde det gått fint, men det er sykdom kombinert med bekkenløsning og høygravid som knekker meg 😅 Far starter grytidlig på morgenen og drar før barnet våkner, så morgenen må jeg ta. Fordelen er hvertfall at han eventuelt hadde kommet hjem tidlig. Disse leddsmertene feberen gir meg gjør bekkenløsningen 10 ganger verre. I morges lå jeg to timer og gråt og vred meg i smerte etter morgenstell og levering i barnehage. Vanligvis gråter jeg en liten skvett av smerte når jeg kommer hjem, for så å sette meg ned på hjemmekontoret. Så ja som e sagt, BARE feber eller BARE bekkenløsning hadde jeg klart, det er kombinasjonen som knekker meg 😓 Takk for svar alle sammen, da tar far ut sykt barnepasser i morgen om jeg er like dårlig i formen da! 😊 Anonymkode: 73039...5c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #12 Del Skrevet 31. januar Ser folk er bastante på at dette er "syk barnepasser" men jeg er uenig. Dette er ordlyden fra NAV: Hvis den som vanligvis har den daglige omsorgen for barnet er syk, kan du bruke omsorgsdag for å ta vare på barnet. Dette kan for eksempel være hvis en forelder i foreldrepermisjon blir syk, hvis dagmamma er syk og hvis barnehagen må stenge på grunn av sykdom hos de ansatte. Hvis barnet vanligvis er i barnehage er det ikke du som har daglig omsorg for det barnet. At den som skulle passe et barn når barnehage er stengt pga ferie/planleggingsdag plutselig er syk mener jeg er noe man selv må løse med at den andre tar fri istedet. Har selv opplevd at jeg ble skadet når barnehagen var stengt i ferien og mannen skulle jobbe noen dager da jeg skulle være med barnet. Da fikk vi barnepass et par av dagene og så lot arbeidsgiver mannen få et par dager tidligere ferie på kort varsel. Anonymkode: b1703...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #13 Del Skrevet 31. januar Om arbeidsgiver mistenker at man bruker egenmelding av egen sykdom feil kan man miste retten til egenmelding feks. Vil jo tro at det er noe konsekvenser å bruke omsorgsdager feil også? Så personlig ville jeg ikke tatt så lett på det. Stor sjanse for at noen på mannens jobb vet at det er planleggingdag den dagen, er jo ofte samme dag for hele kommunen. Anonymkode: b1703...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #14 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 23.29): Om arbeidsgiver mistenker at man bruker egenmelding av egen sykdom feil kan man miste retten til egenmelding feks. Vil jo tro at det er noe konsekvenser å bruke omsorgsdager feil også? Så personlig ville jeg ikke tatt så lett på det. Stor sjanse for at noen på mannens jobb vet at det er planleggingdag den dagen, er jo ofte samme dag for hele kommunen. Anonymkode: b1703...c27 Her er jo ts gravid med masse helsemessige utfordringer, som i andres øyne nok hadde vært sykemelding. Så når hun er hjemme pga egen sykdom som hun faktisk bruker sin avspasering på er det ingenting i veien for at far også tar ut egenmelding sykt barnepasser. Anonymkode: c0b93...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #15 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 23.27): Ser folk er bastante på at dette er "syk barnepasser" men jeg er uenig. Dette er ordlyden fra NAV: Hvis den som vanligvis har den daglige omsorgen for barnet er syk, kan du bruke omsorgsdag for å ta vare på barnet. Dette kan for eksempel være hvis en forelder i foreldrepermisjon blir syk, hvis dagmamma er syk og hvis barnehagen må stenge på grunn av sykdom hos de ansatte. Hvis barnet vanligvis er i barnehage er det ikke du som har daglig omsorg for det barnet. At den som skulle passe et barn når barnehage er stengt pga ferie/planleggingsdag plutselig er syk mener jeg er noe man selv må løse med at den andre tar fri istedet. Har selv opplevd at jeg ble skadet når barnehagen var stengt i ferien og mannen skulle jobbe noen dager da jeg skulle være med barnet. Da fikk vi barnepass et par av dagene og så lot arbeidsgiver mannen få et par dager tidligere ferie på kort varsel. Anonymkode: b1703...c27 Her blir det jo pga at foreldre som har tatt ut avspasering er syk. Så skjønner ikke hva du mener? Hun har ikke engang brukt egenmeldingsdag. Pluss er for syk til å ta vare på sitt barn. Farens jobb har da ingenting med mors helse å gjøre. Anonymkode: c0b93...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #16 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er jo ts gravid med masse helsemessige utfordringer, som i andres øyne nok hadde vært sykemelding. Så når hun er hjemme pga egen sykdom som hun faktisk bruker sin avspasering på er det ingenting i veien for at far også tar ut egenmelding sykt barnepasser. Anonymkode: c0b93...57b AnonymBruker skrev (1 time siden): Her blir det jo pga at foreldre som har tatt ut avspasering er syk. Så skjønner ikke hva du mener? Hun har ikke engang brukt egenmeldingsdag. Pluss er for syk til å ta vare på sitt barn. Farens jobb har da ingenting med mors helse å gjøre. Anonymkode: c0b93...57b Og jeg skjønner ikke hva du mener.. Mors helse er jo egentlig irrelevant. Barnet det er snakk om i HI er vanligvis i barnehage. Altså er barnehagen barnets "barnepasser" og far kan bruke omsorgsdager om barnet er syk eller barnehagen er stengt pga sykdom. Spørsmålet er jo ikke hvor syk mor er, men om mor i det hele tatt regnes som "barnepasser" i kontekst av "omsorgsdager-syk barnepasser" og derfor gir far rett til å ta dette. Jeg mener nei når det er planleggingsdag (som det spesifikt står at man ikke kan ta omsorgsdager for) selv om man hadde tenkt at mor skulle være med barnet den dagen. Men altså, jeg jobber ikke i NAV, bare leser det NAV skriver om hvem som regnes under "syk barnepasser" og det står ikke noe der om barnevakter eller om foreldre selv. Det står spesifikt "den som vanligvis har daglig omsorg" og de lister foreldre i foreldreperm, barnehage og dagmamma som eksempler. Anonymkode: b1703...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #17 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og jeg skjønner ikke hva du mener.. Mors helse er jo egentlig irrelevant. Barnet det er snakk om i HI er vanligvis i barnehage. Altså er barnehagen barnets "barnepasser" og far kan bruke omsorgsdager om barnet er syk eller barnehagen er stengt pga sykdom. Spørsmålet er jo ikke hvor syk mor er, men om mor i det hele tatt regnes som "barnepasser" i kontekst av "omsorgsdager-syk barnepasser" og derfor gir far rett til å ta dette. Jeg mener nei når det er planleggingsdag (som det spesifikt står at man ikke kan ta omsorgsdager for) selv om man hadde tenkt at mor skulle være med barnet den dagen. Men altså, jeg jobber ikke i NAV, bare leser det NAV skriver om hvem som regnes under "syk barnepasser" og det står ikke noe der om barnevakter eller om foreldre selv. Det står spesifikt "den som vanligvis har daglig omsorg" og de lister foreldre i foreldreperm, barnehage og dagmamma som eksempler. Anonymkode: b1703...c27 Jeg har spurt nav om denne problemstillingen tidligere og jo, man kan bruke omsorgsdag i dette tilfellet. Anonymkode: dc528...d2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #18 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og jeg skjønner ikke hva du mener.. Mors helse er jo egentlig irrelevant. Barnet det er snakk om i HI er vanligvis i barnehage. Altså er barnehagen barnets "barnepasser" og far kan bruke omsorgsdager om barnet er syk eller barnehagen er stengt pga sykdom. Spørsmålet er jo ikke hvor syk mor er, men om mor i det hele tatt regnes som "barnepasser" i kontekst av "omsorgsdager-syk barnepasser" og derfor gir far rett til å ta dette. Jeg mener nei når det er planleggingsdag (som det spesifikt står at man ikke kan ta omsorgsdager for) selv om man hadde tenkt at mor skulle være med barnet den dagen. Men altså, jeg jobber ikke i NAV, bare leser det NAV skriver om hvem som regnes under "syk barnepasser" og det står ikke noe der om barnevakter eller om foreldre selv. Det står spesifikt "den som vanligvis har daglig omsorg" og de lister foreldre i foreldreperm, barnehage og dagmamma som eksempler. Anonymkode: b1703...c27 Det samme gjelder f.eks hvis det var avtalt at bestemor skulle passe, men bestemor er blitt syk. Det er ordnet barnepass fordi barnehagen er stengt, men denne er syk. I disse tilfellene kan man også bruke syk barnepasser/omsorgsdag (også avklart med NAV). Anonymkode: dc528...d2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #19 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og jeg skjønner ikke hva du mener.. Mors helse er jo egentlig irrelevant. Barnet det er snakk om i HI er vanligvis i barnehage. Altså er barnehagen barnets "barnepasser" og far kan bruke omsorgsdager om barnet er syk eller barnehagen er stengt pga sykdom. Spørsmålet er jo ikke hvor syk mor er, men om mor i det hele tatt regnes som "barnepasser" i kontekst av "omsorgsdager-syk barnepasser" og derfor gir far rett til å ta dette. Jeg mener nei når det er planleggingsdag (som det spesifikt står at man ikke kan ta omsorgsdager for) selv om man hadde tenkt at mor skulle være med barnet den dagen. Men altså, jeg jobber ikke i NAV, bare leser det NAV skriver om hvem som regnes under "syk barnepasser" og det står ikke noe der om barnevakter eller om foreldre selv. Det står spesifikt "den som vanligvis har daglig omsorg" og de lister foreldre i foreldreperm, barnehage og dagmamma som eksempler. Anonymkode: b1703...c27 Hun er jo barnepasser, da barnehagen er stengt og hun er den som skulle ta seg av barnet! Hvis hun da er syk, så sier det vel seg selv at man kan bruke syk barnepasser dag. Anonymkode: 94f44...e6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #20 Del Skrevet 3. februar Jeg kan bare svare på hvordan vi gjør det i konsernet jeg jobber, da det er jeg som legger inn egenmeldt og legemeldt fravær i timeregistreringsprogrammet vårt. Her hadde vi glatt godkjent dette. De som vanligvis har den daglige omsorgen for barnet, holder stengt. Dermed må noen andre passe barnet, og i dette tilfellet er det mor. Når mor (barnepasser) da blir syk, er det helt innafor å bruke syk barnepasser - dag. NAV er jo uansett ikke blandet inn i dette, så det er opp til arbeidsgiver hvordan man tolker teksten. Og hos oss hadde vi tolket det dithen at mor var barnepasser denne dagen, og da hun ble syk måtte far være hjemme og kan da bruke syk barnepasser dag. Vanskelig å argumentere mot at mor/far er den som vanligvis har den daglige omsorgen for barnet... Anonymkode: 0038c...8f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå