Gå til innhold

Tvangstrekk, skal far sitte igjen med så lite til livsopphold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor barnet over 18 på hybel? Dette er en annen diskusjon, men personlig synes jeg ordningen med at barnebidrag til en ungdom som går siste året på vgs skal gå rett i lomma på ungdommen er ganske sykt.. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 19.29):

Når jeg leser på det far skal sitte igjen med er det bare 10.000 kr til seg selv. Kan dette stemme?

Anonymkode: 04003...cff

Er ikke 10.000 i livsopphold innafor? Jeg bruker over halve lønna mi på boutgifter, trekker jeg fra studiegjeld og sparing har ikke jeg heller mer enn 10.000 igjen å rutte med i måneden- og jeg tjener relativt godt. Har da likevel råd til alt jeg trenger 🤔

Anonymkode: 511fa...899

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

8000 rett i lomma på en 18 åring? Høres ikke fornuftig ut. H*n kan venne seg til ett overforbruk. Ville heller støttet 18 åringen i å søke seg egen jobb, slik det fleste andre på den alder gjør.

Bedre investering i eget barn å støtte opp om den unge voksnes egen evne til å håndtere økonomien.

Anonymkode: f3681...f6d

Summen er høy fordi faren ikke har betalt på evigheter 

Folk som svindler egne barn synes jeg ikke synd på

Anonymkode: b6eb7...1bb

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 19.38):

Jeg mener at når de begynner å trekke han, så står det på regjeringen sin side at satsen på nødvendig livsopphold er på ca 10.000 kr.

Hva han faktisk blir trukket vet jeg ikke, men han skylder jo litt nå for disse 5-6 mnd, pluss at han fortsatt skal betale over 7000 til meg og over 8000 til barnet over 18. så det er jo ikke småpenger i lengden.

Hi

Anonymkode: 04003...cff

Satsen var 10724kr pr 1.juli 2024. Det skal dekke livsopphold og strøm. Bolig kommer utenom. Så det er helt korrekt at han kan trekkes så mye av lønna om boligutgiftene er holdt utenfor. 

Anonymkode: b24ba...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

8000 rett i lomma på en 18 åring? Høres ikke fornuftig ut. H*n kan venne seg til ett overforbruk. Ville heller støttet 18 åringen i å søke seg egen jobb, slik det fleste andre på den alder gjør.

Bedre investering i eget barn å støtte opp om den unge voksnes egen evne til å håndtere økonomien.

Anonymkode: f3681...f6d

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mange over 18 år finansierer mye selv med jobb ved siden av evt. studier. Noen jobber jo også da. Jeg synes 8000,- fra én forelder i mnd. hørtes mye ut. En over 18 år trenger da ikke 16.000,- i mnd fra foreldrene! 

Anonymkode: 7ed81...81d

Alle foreldre har plikt til å forsørge barn over 18 så lenge de er på vgs. Når barnet får utbetalt barnebidraget direkte etter fylte 18 år i stedet for mor, så skal det dekke det samme som bostedsforelder tidligere dekket via barnebidraget. Altså skal barnet betale en viss sum til bostedsforelder for tak over hodet, wifi, strøm og mat, samt selv nå betale halvparten av alle løpende utgifter til transport, mobil, klær, skolebøker etc. Det er ikke bare lommepenger, og er en svært god måte å lære barna ansvar for egen økonomi. 

Anonymkode: cb47e...d05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle foreldre har plikt til å forsørge barn over 18 så lenge de er på vgs. Når barnet får utbetalt barnebidraget direkte etter fylte 18 år i stedet for mor, så skal det dekke det samme som bostedsforelder tidligere dekket via barnebidraget. Altså skal barnet betale en viss sum til bostedsforelder for tak over hodet, wifi, strøm og mat, samt selv nå betale halvparten av alle løpende utgifter til transport, mobil, klær, skolebøker etc. Det er ikke bare lommepenger, og er en svært god måte å lære barna ansvar for egen økonomi. 

Det kan man si, det kan jo også potensielt sette barn og bostedsforelder i noen vanskelige situasjoner. Da må altså bostedsforelder forhandle med eget barn om hvor mange av de pengene som skal gå inn i husholdet. Det hadde ikke jeg som 18åring hatt helt vettet til å forstå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bidrag over 18 er dritdyrt. Det er direkte slemt å søke.

Anonymkode: e556e...ed9

Har du tenkt på at det er en årsak til at det er dyrt? 

Anonymkode: 0111a...a1f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agatha skrev (14 timer siden):

Det kan man si, det kan jo også potensielt sette barn og bostedsforelder i noen vanskelige situasjoner. Da må altså bostedsforelder forhandle med eget barn om hvor mange av de pengene som skal gå inn i husholdet. Det hadde ikke jeg som 18åring hatt helt vettet til å forstå. 

Det er jo realiteten. Pengene er for at  barnet skal ha råd til å bo og leve uten å måtte jobbe mye mens det fortsatt går på vgs. Ikke for at bostedsforelder plutselig skal sponse barnet helt alene mens barnet sløser enorme mengder lommepenger på russetid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 11.23):

Mange over 18 år finansierer mye selv med jobb ved siden av evt. studier. Noen jobber jo også da. Jeg synes 8000,- fra én forelder i mnd. hørtes mye ut. En over 18 år trenger da ikke 16.000,- i mnd fra foreldrene! 

Hvis hen bor på hybel for å gå på videregående, jo. 

Anonymkode: 27b7e...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 11.23):

Hvis dette er foreldren med best inntekt er dette 80%, dvs at barnet skal ha 10k til sammen. Ikke spesielt overdådig når man betaler hybel, mat, klær selv.

Anonymkode: cacf5...f0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en syk verden vi lever i. Så hvis du dobler summen (to foreldre), så er det hvor mye det koster å holde barna gående. Og det er jo grovt urimelig at man skal betale for myndige personer. Der er det evt Nav som må yte bistand til personer over 18 år som ikke har evne til å forsørge seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (4 timer siden):

For en syk verden vi lever i. Så hvis du dobler summen (to foreldre), så er det hvor mye det koster å holde barna gående. Og det er jo grovt urimelig at man skal betale for myndige personer. Der er det evt Nav som må yte bistand til personer over 18 år som ikke har evne til å forsørge seg selv.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis dette er foreldren med best inntekt er dette 80%, dvs at barnet skal ha 10k til sammen. Ikke spesielt overdådig når man betaler hybel, mat, klær selv.

Anonymkode: cacf5...f0a

Man skal ikke doble, se over. 

Nav vil ikke utbetale noe til 18-åringer på vgs, fordi foreldrene har forsørgeransvar fram til barna er ferdig med vgs, selv om de har fylt 18 år. Så da vil nav bare sende dem tilbake til foreldrene eller kreve bidrag fra foreldrene hvis de ikke bor sammen med foreldren(e). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (4 timer siden):

Nei, man dobler ikke det bidragsyter skal betale for å se hva nav mener barnet koster. Dette fordeles etter inntekt, men maks 5/6 kommer fra bidragsyter. 

Man har forsørgelsesplikt så lenge de går på vgs opp til en viss alder. Sånn er loven. 

Anonymkode: fdb9c...521

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, man dobler ikke det bidragsyter skal betale for å se hva nav mener barnet koster. Dette fordeles etter inntekt, men maks 5/6 kommer fra bidragsyter. 

Man har forsørgelsesplikt så lenge de går på vgs opp til en viss alder. Sånn er loven. 

Jeg snakker ikke om lover og regler, men hva som virker rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fin måte å bryte ned familie relasjoner på. Hadde selv foretrukket relasjon til min far, enn 7000 per mnd. 

Han høres ut som en hjelpeløs stakkar, så hvorfor ikke… la han ha få det enda litt verre.

Anonymkode: eac57...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (14 timer siden):

Jeg snakker ikke om lover og regler, men hva som virker rimelig.

Hvorfor er det urimelig at man skal forsørge ungene sine mens de enda er under vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fin måte å bryte ned familie relasjoner på. Hadde selv foretrukket relasjon til min far, enn 7000 per mnd. 

Han høres ut som en hjelpeløs stakkar, så hvorfor ikke… la han ha få det enda litt verre.

Anonymkode: eac57...d8b

Ja stakkar mann. Tenk å måtte forsørge ungen sin. Han velger da heller å forsure forholdet mellom seg og ungen enn å sørge for at ungen har mat og tak over hodet, for gudane skal vite at far er viktigst! Dette er en kar som helt frivillig har valg å ikke betale bidraget og nå blir tvangstrukket (et stort beløp fordi han velger å ikke sende inn nødvendig informasjon). Han har selv satt seg i denne situasjonen....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eldste barnet er vel snart 19, så han må bare bite tenna sammen og komme seg over kneika. 

Anonymkode: df285...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bryr du deg egentlig, TS? Dette er ikke dine penger, disse pengene tilhører barna dine, og til og med hvis de har alt de trenger, kan de spare til EK eller noe. Litt trist at far ga såpass mindre penger enn han skulle etter lov. 

Anonymkode: f959e...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det urimelig at man skal forsørge ungene sine mens de enda er under vgs?

Fordi man er myndig når man fyller 18. Da må man enten leve på egne midler (vanskelig), ta opp lån (det vil man unngå) eller få Nav-støtte til livets opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...