Gå til innhold

Tvangstrekk, skal far sitte igjen med så lite til livsopphold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Far til mine barn har funnet ut at han ikke kunne betale bidrag lenger. Han betalte meg ca 5000 for 3 barn. (2 av dem er nå over 18, men bor hjemme)

Etter hvert søkte jeg da til Nav (for barn under 18) og et barn som er over 18 søkte også.

Nå har det gått så langt som til tvangstrekk. Han må nå betale over 7000,- til meg for det ene barnet. Til barnet over 18 skal han betale over 8000,- (jeg vet, helt sykt mye. Men han tjener godt)

Han skylder oss for ca 5-6 mnd (en mnd lenger på den over 18)

Når jeg leser på det far skal sitte igjen med er det bare 10.000 kr til seg selv. Kan dette stemme?

Anonymkode: 04003...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Far til mine barn har funnet ut at han ikke kunne betale bidrag lenger. Han betalte meg ca 5000 for 3 barn. (2 av dem er nå over 18, men bor hjemme)

Etter hvert søkte jeg da til Nav (for barn under 18) og et barn som er over 18 søkte også.

Nå har det gått så langt som til tvangstrekk. Han må nå betale over 7000,- til meg for det ene barnet. Til barnet over 18 skal han betale over 8000,- (jeg vet, helt sykt mye. Men han tjener godt)

Når jeg leser på det far skal sitte igjen med er det bare 10.000 kr til seg selv. Kan dette stemme?

Han tjener jo ikke godt dersom han kun sitter igjen med 10k. Det er ikke nok til hverken husleie eller livsopphold. Så nei, det er for mye. 

Anonymkode: b1131...559

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han tjener jo ikke godt dersom han kun sitter igjen med 10k. Det er ikke nok til hverken husleie eller livsopphold. Så nei, det er for mye. 

Anonymkode: b1131...559

Jeg mener at når de begynner å trekke han, så står det på regjeringen sin side at satsen på nødvendig livsopphold er på ca 10.000 kr.

Hva han faktisk blir trukket vet jeg ikke, men han skylder jo litt nå for disse 5-6 mnd, pluss at han fortsatt skal betale over 7000 til meg og over 8000 til barnet over 18. så det er jo ikke småpenger i lengden.

Hi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vel ikke giddi å sendt inn informasjon om boligutgifter og lignende da

Latt det skure og gå

Anonymkode: 58e1d...8f6

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vel ikke giddi å sendt inn informasjon om boligutgifter og lignende da

Latt det skure og gå

Anonymkode: 58e1d...8f6

Stemmer det…

Lurer egt bare på hvor mye far skal sitte igjen med etter betaling av bidrag og gjeld. Sånn helt minstesats.. om noen vet det.

De har ikke begynt å trekke han enda, men det er rett rundt hjørnet.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer det…

Lurer egt bare på hvor mye far skal sitte igjen med etter betaling av bidrag og gjeld. Sånn helt minstesats.. om noen vet det.

De har ikke begynt å trekke han enda, men det er rett rundt hjørnet.

Hi

Det er konsekvensen av å ikke sende inn dokumentasjonen de har bedt om.

Anonymkode: ebd14...52c

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo hans problem. Ikke noe du trenger å bekymre deg over

Anonymkode: fd7e1...3d0

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 tusen er etter boutgifter og innboforsikring, så det betyr at han har nesten 2500 kroner i uka på mat, strøm, klær osv. på bare seg selv. Beløpet er høyere hvis han har samvær.

Hvis han ikke hadde hatt gjeld å skulle nedbetale, hadde han nok hatt litt mer å rutte med og, han tjener nok svært godt med de satsene der.

Anonymkode: 660c4...499

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal sitte igjen med litt over 10000. Pluss det han har sendt inn dokumentasjon om ang boligutgifter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aha, til dere to siste! Tusen takk. Jeg skjønte lite da jeg så det, og fikk faktisk litt vondt av han.

Men han har jo ikke sendt inn noe info overhodet, så vi får se da. Han har forresten en samboer. Men hun er ikke norsk, og jeg er usikker på om hun jobber..

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser noen av dere blander. Satsen for livsopphold er ca 10.000,- husleie og innboforsikring kommer som noen nevnte utenom.

Ved tvangsinnfordring får skyldneren mulighet til å gi informasjon om sine utgifter til bolig før trekk iverksettes.

Anonymkode: 53c15...2cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikke ditt ansvar at en voksen mann ikke har sendt inn den dokumentasjonen han trenger. Hvis utleggsforretningen er holdt så trekkes det allerede på neste lønn. Om han da sitter igjen med 10000 som skal dekke alle utgifter han har er det utelukkende hans egen feil. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livsoppholdssatsen kommer i tillegg til boutgifter, barnebidrag etc. Fra skatteetaten sine sider: 

"Når vi beregner trekket, sørger vi for at du har nok penger til å dekke nødvendige leve- og bokostnader. Derfor må du sende oss dokumentasjon på boutgifter og utgifter til barnepass og barnebidrag.

Satsene for livsopphold blir bestemt av barne- og familiedepartementet og er beregnet for å dekke andre utgifter som utgifter til mat, drikke, klær, sko, strøm, fyring, helse, hygiene, telefon, avis, reiser, dagligvarer og møbler"

Anonymkode: cb47e...d05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 19.29):

Han la opp til det selv. Ikke noe synd på ham. Synd på deg som måtte klare å forsørge 3 barn helt alene, uten noe bidrag fra ham som lagde de med deg.

Anonymkode: 37184...43a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når NAV beregner bidrag tar de ikke hensyn til det som blir igjen til far. 

Livsoppholdssatser er noe annet og gjelder vel om han søker sosial stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bidrag over 18 er dritdyrt. Det er direkte slemt å søke.

Anonymkode: e556e...ed9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bidrag over 18 er dritdyrt. Det er direkte slemt å søke.

Anonymkode: e556e...ed9

Det er direkte slemt å ikke bidra til egne  barn på skole, mener du.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flintis skrev (2 timer siden):

Når NAV beregner bidrag tar de ikke hensyn til det som blir igjen til far. 

Livsoppholdssatser er noe annet og gjelder vel om han søker sosial stønad.

Jo, nav tar hensyn. Maks 25% av bruttoinntekt går til bidrag, og bidragsyter skal stå for maks 5/6 av hva sjablongene sier barnet koster. 

Anonymkode: fdb9c...521

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

8000 rett i lomma på en 18 åring? Høres ikke fornuftig ut. H*n kan venne seg til ett overforbruk. Ville heller støttet 18 åringen i å søke seg egen jobb, slik det fleste andre på den alder gjør.

Bedre investering i eget barn å støtte opp om den unge voksnes egen evne til å håndtere økonomien.

Anonymkode: f3681...f6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er direkte slemt å ikke bidra til egne  barn på skole, mener du.

Mange over 18 år finansierer mye selv med jobb ved siden av evt. studier. Noen jobber jo også da. Jeg synes 8000,- fra én forelder i mnd. hørtes mye ut. En over 18 år trenger da ikke 16.000,- i mnd fra foreldrene! 

Anonymkode: 7ed81...81d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...