Gå til innhold

Si til behandler i psykiatrien at behandlingen ikke fungerer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å være ærlig med behandler i psykiatrien og si at man føler at behandlingen ikke fungerer? Hvordan sier man det på best mulig måte? Og hvordan ble du møtt av behandler? Tenker i værste fall blir behandler kanskje såret, tar det personlig o.l?

Anonymkode: 083c2...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurer på akkurat det samme. Jeg går riktignok til en helprivat psykiater.  Jeg føler jo da at det er legitimt å videreformidle dette.  Men hvordan hun vil ta det opp lurer jeg på. 

Anonymkode: ed61c...be1

Skrevet

Absolutt innafor å si fra. Faktisk veldig viktig, det er jo dumt at alle kaster bort tid, og du kanskje penger, på behandling som ikke fungerer. 

Dette burde behandleren på eget initiativ tatt opp med deg også og trygget deg på at det er lov å si fra. Har dere laget en behandlingsplan? Det er ofte lurt, og den bør evalueres jevnlig, slik at man vet at man er på riktig vei, eller ikke. 

Anonymkode: 9e74e...d7b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt innafor å si fra. Faktisk veldig viktig, det er jo dumt at alle kaster bort tid, og du kanskje penger, på behandling som ikke fungerer. 

Dette burde behandleren på eget initiativ tatt opp med deg også og trygget deg på at det er lov å si fra. Har dere laget en behandlingsplan? Det er ofte lurt, og den bør evalueres jevnlig, slik at man vet at man er på riktig vei, eller ikke. 

Nei, har ingen behandlingsplan. Men hvordan sier man fra sånn helt konkret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

lurer på akkurat det samme. Jeg går riktignok til en helprivat psykiater.  Jeg føler jo da at det er legitimt å videreformidle dette.  Men hvordan hun vil ta det opp lurer jeg på. 

Anonymkode: ed61c...be1

Ja, håper noen har svar.

Skrevet

Min erfaring er at mye handler om hvordan du tar det opp. Trenger du å si at det ikke fungerer med en gang? Kan du si at du har behov for at dere endrer måten dere jobber på? Si noe om hva du trenger?

Anonymkode: 620e9...31f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, har ingen behandlingsplan. Men hvordan sier man fra sånn helt konkret?

Det er synd at behandleren din ikke har laget en plan sammen med deg, da er det så mye enklere å konkretisere hva man jobber med og hvordan progresjonen er. 

Jeg ville bare prøvd å si det rett ut. Gjerne konkret hva som ikke fungerer eller hva du savner, men det er kanskje vanskelig. Men start gjerne neste time med å si at du har tenkt litt over behandlingen så langt og at du dessverre ikke opplever noe særlig bedring. Så får dere kanskje en ok dialog derfra? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er det noen her som har erfaring med å være ærlig med behandler i psykiatrien og si at man føler at behandlingen ikke fungerer? Hvordan sier man det på best mulig måte? Og hvordan ble du møtt av behandler? Tenker i værste fall blir behandler kanskje såret, tar det personlig o.l?

Abup fikk en ganske så kraftig tilbakemelding av meg som pårørende og mor. De var ikke kompetente til å hjelpe min datter med SF. De skulle bare prate litt med henne og ta vekta. Det er mer komplisert enn som så. Ikke kunne de henvise henne heller til klinikker med ekspertise på området, og kom med så mange unnskyldninger at det skulle ikke vært lov! De er behandlere og skal være profesjonelle så det synes jeg ikke du skal tenke på. Du har rett til å si din mening og ha en mening i det som angår deg, og du har rett til å spørre om å bytte behandler. 

Hva er det som er problematisk i dette tilfellet her for din del? Har du litt mer informasjon? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min erfaring er at mye handler om hvordan du tar det opp. Trenger du å si at det ikke fungerer med en gang? Kan du si at du har behov for at dere endrer måten dere jobber på? Si noe om hva du trenger?

Hva når jeg ikke vet hva jeg trenger eller hvilke endringer jeg trenger?

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er synd at behandleren din ikke har laget en plan sammen med deg, da er det så mye enklere å konkretisere hva man jobber med og hvordan progresjonen er. 

Jeg ville bare prøvd å si det rett ut. Gjerne konkret hva som ikke fungerer eller hva du savner, men det er kanskje vanskelig. Men start gjerne neste time med å si at du har tenkt litt over behandlingen så langt og at du dessverre ikke opplever noe særlig bedring. Så får dere kanskje en ok dialog derfra? 

Det er kanskje ikke noen annen måte å si det på enn å bare si det rett ut? 

Irak skrev (9 minutter siden):

Abup fikk en ganske så kraftig tilbakemelding av meg som pårørende og mor. De var ikke kompetente til å hjelpe min datter med SF. De skulle bare prate litt med henne og ta vekta. Det er mer komplisert enn som så. Ikke kunne de henvise henne heller til klinikker med ekspertise på området, og kom med så mange unnskyldninger at det skulle ikke vært lov! De er behandlere og skal være profesjonelle så det synes jeg ikke du skal tenke på. Du har rett til å si din mening og ha en mening i det som angår deg, og du har rett til å spørre om å bytte behandler. 

Hva er det som er problematisk i dette tilfellet her for din del? Har du litt mer informasjon? 

Jeg har ikke så lyst til å legge ut om hva som er problematisk, er litt redd for å bli igjenkjent. Beklager det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva når jeg ikke vet hva jeg trenger eller hvilke endringer jeg trenger?

Be om hjelp til å finne ut av det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Be om hjelp til å finne ut av det?

Be om hjelp fra psykiateren tenker du?

Skrevet

Be om hjelp fra psykiateren tenker du?

Ja

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på det samme selv. For meg er deler av problemet at jeg blir dårligere av å gå til denne psykologen  Så jeg har ikke lyst til å gi en forklaring på hvorfor jeg vil bytte. Jeg er redd for at hun skal begynne å krangle på dette. Jeg regner ikke med hun kommer til å si "Det er mange som har sagt det tidligere så jeg skjønner at du vil bytte". 

Anonymkode: 77f8d...0bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på det samme selv. For meg er deler av problemet at jeg blir dårligere av å gå til denne psykologen  Så jeg har ikke lyst til å gi en forklaring på hvorfor jeg vil bytte. Jeg er redd for at hun skal begynne å krangle på dette. Jeg regner ikke med hun kommer til å si "Det er mange som har sagt det tidligere så jeg skjønner at du vil bytte". 

Kjipt å høre. Er det DPS du går til eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja

Ja, jeg kunne vel gjort det bare jeg først tør å være ærlig om at jeg føler at behandlingen ikke fungerer.

Skrevet

Hvor lenge har du gått i behandling da?

Anonymkode: baf16...0a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har du gått i behandling da?

Anonymkode: baf16...0a4

7 måneder stort sett annenhver eller hver uke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjipt å høre. Er det DPS du går til eller?

Ja er DPS.  Jeg ble som sagt mer deprimert av å gå til henne på måten hun psyket meg ut. Eneste som holder psyken min noenlunde oppe er at tanken på at hun er en tulling som ikke kan tas seriøst.  Men det er  ikke et godt argument for å fortsette. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja er DPS.  Jeg ble som sagt mer deprimert av å gå til henne på måten hun psyket meg ut. Eneste som holder psyken min noenlunde oppe er at tanken på at hun er en tulling som ikke kan tas seriøst.  Men det er  ikke et godt argument for å fortsette. 

Uffda, det høres virkelig ikke bra ut. Jeg har hørt andre pasienter har bare ringt sentralbordet og bedt om å få bytte behandler, det kunne jo kanskje vært verdt å forsøke? 

Skrevet

Betaler du for noe du ikke synes har noen effekt, så gir vel svaret seg selv..
Psykologer ser jo et stor spenn av pasienter og jeg tror at for de fleste pasientene som "sliter litt i hverdagen" så har det utrolig liten effekt, det er sikkert nice en gang eller to å få lettet litt på trykket, men jeg tror ikke en psykolog egentlig kan bidra så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...