Gå til innhold

Hvordan få TUNG sykkel opp og ned lang trapp med sving?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ny el-sykkel i dag, og forventet at trappa kunne bli en tung opplevelse. Men så utrolig tungt som det faktisk ble, hadde jeg kanskje ikke forventet, og nå er jeg redd for at jeg ikke får sykkelen ned igjen uten å gå på snørra. Er det noen her som har erfaring med slikt? Finnes det noen form for bærestropper eller liknende som kan hjelpe meg med sykkelen opp trappa? 
Jeg har planer om å trene hardt fremover slik at dette skal bli en lettere affære, men det kan jo også ta sin tid.

Anonymkode: 6db08...b1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En el-sykkel veier jo rundt 25 kg. Ville prøvd å finne ett sted på bakkeplan til den. Legg pengene i sikker lås.

Anonymkode: 79cb0...5bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skru den i deler og bær den opp og ned i mindre biter. Eller flytt til en mer praktisk leilighet. Eller monter trappeheis. Eller finn et sted å parkere uten trapper. Eller kjøp en vanlig sykkel som er lettere(du skal jo uansett trene, og da kan du spare penger på å trene, gjennom billigere sykkel og mindre behov for treningssenter).

Du finner sikkert på noe lurt.

Anonymkode: 0dfb3...f69

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du kan bruke sykkelbremsene i trappa også...da blir det mye enklere. Bare lås fast forhjulet på et steg litt foran deg og så beveger du deg noen trinn mens sykkelbremsen er på. Når du er ferdig å bevege deg, gjør du bare det samme opp igjen helt til du er kommet opp dit du skal. Om det er en sving eller ikke spiller ikke noen rolle, kanskje litt vanskeligere å manøvrere er eneste. EDIT: Skal du ned, er det bakbremsa du bruker.  

Treningen du trenger til dette får du hovedsaklig av å bære sykkelen opp og ned trappa. Det går seg fort til. Du kan jo fjerne batteriet om det er stort og tungt og bære det for seg selv.

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta av batteriet i allefall. Ligger noen kg der. 

Anonymkode: bf4a9...c66

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

PIVOT! PIVOT! PIVOT!

Anonymkode: af2d8...7cc

• Liker 7
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å gjøre det samme med en motorsykkel på 250++ kg, da vil elsykkelen oppleves som lett. 

Anonymkode: cfcec...fbf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg en planke el over trappetrinnene og så bruker du bremsen på vei ned og walk assist på vei opp. 

For å unngå å gå på snørra, som du sier, kan du også forsøke å gå baklengs. Men tilgang til bremsen er selvsagt viktig, så lurt å øve litt før du går nedover. 

Anonymkode: 975cf...7bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

PIVOT! PIVOT! PIVOT!

Anonymkode: af2d8...7cc

Haha! Første jeg tenkte😂

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips. Jeg hadde kjøpt vanlig sykkel hadde det ikke vært for den lange veien til jobb som inneholder verdens lengste, kjipeste oppoverbakke, en bakke jeg helst ikke vil oppholde meg for lenge i😊 Så jeg er ikke så lat egentlig, liker å bruke kroppen. Men jeg kan ihvertfall forsøke å løsne både batteri og sete, og sette på bremsene, god idé❤️ 

Skrevet

Tar du med deg sykkelen inn i leiligheten siden du bærer den opp, eller setter du den fra deg i gangen utenfor der du bor? 

Tror ikke det finnes noe særlig hjelpemidler for akkurat slikt, vanlige EL sykler er veldig tunge. Det finnes andre typer EL sykler som ikke veier like mye, tenker da på vanlige sykler som har blitt ombygd til elektrisk drift. Her er noen veldig praktiske sykkelheiser 😉

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=sykkelheis

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du ikke tenker å lade elsykkelen din inne i leiligheten,for det er brannfarlig.

Anonymkode: 553cf...0e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg tar med meg hele sykkelen inn i leiligheten. Jeg har et peisområde jeg kan bruke til lading tenker jeg, det viktigste er vel at det ligger på brannsikkert underlag? Hvor lader folk el-sykkelbatteriene sine? Jeg har ingen muligheter for å lade det utendørs her jeg bor.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke tilgang til en bod? Der jeg bodde før satte vi sykler i kjellerboden. Sameiet hadde montert sånne "skinner" som kunne klappes ned så småbarnsforeldre kunne trille barnevogn ned i boden. Ta av batteriet og lad det inne (under oppsyn, ikke om natta), mens sykkelen står godt låst i en privat bod hvis du har. Sykkelen vil vel også bli ganske grisete og lite fristende å ta inn i leiligheten uansett.

Anonymkode: e9fcf...f5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et absurd og grusomt problem!

Uten trening får du ikke ut sykkelen.

Uten sykkelen får du ikke trent.

🙂

Anonymkode: b35ff...05f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye erfaring med bæring av sykler i trapper til 5. etasje, riktignok ikke el-sykler som har dobbel vekt og kanskje mer for de mest brutale el-syklene. Hvilken etasje bor du i? Det burde være greit for de fleste med 1. og 2. etasje. Med 3. så går det også med litt øvelse. Hvis 4. og oppover, da sliter du. Det handler veldig mye om å få riktig grep på riktig sted på sykkelen. Øv deg gata før du prøver i trappene hvis du synes det er skummelt.

Anonymkode: b35ff...05f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere! Det er vel tre trapper jeg må opp før jeg er inne hos meg selv, men kun én av dem er lang og problematisk, heldigvis. Har dessverre ingen bod her jeg bor (kun et slags loftrom som ligger i sjette etasje🥲), derfor må jeg ta den med inn. Gammel plass uten skinner for vogn eller heis, alt er old school her. Men sånn er livet! Jeg håper jeg blir sterk. Har ikke noe valg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg håper du ikke tenker å lade elsykkelen din inne i leiligheten,for det er brannfarlig.

Jeg har ladet elsykkelbatterier inne i snart 10 år. I følge bruksanvisningen skal de ikke lades ute eller på steder med temperatur under + 10 grader. De skal ha romtemperatur og være tørre før laderen kobles til. Lader selvsagt ikke om natta, og følger med hele tida.

Det eneste tilfellet jeg vet om der batteriet tok fyr, var hos ei som hadde kjøpt en billig, uoriginal lader fra utlandet.

Anonymkode: 1c7b9...38f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 11.00):

All bruk av elektriske komponenter medfører en viss risiko for brann, fra lading av telefon til klesvask. Det anbefales dermed å redusere risikoen for større skade ved å være til stede og oppmerksom. Lading av sykkelbatterier medfører ikke spesielt mye større risiko enn annen lading hva angår hyppighet av antenning, men batteriets størrelse medfører at risikoen for en større brann er noe høyere ved antenning. 

Ved lading på brannsikker overflate (det anbefales for øvrig ved lading av telefoner også) og lett tilgjengelig slokkeutstyr (som man uansett er pålagt å ha) er det relativt uproblematisk å lade et sykkelbatteri under oppsyn. 

Anonymkode: 03c74...e01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Batteriet på min elsykkel er blytungt, vi tar det alltid av når sykkelen skal opp/ned lange trapper.

Anonymkode: 90353...e57

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...