Gå til innhold

Prøver å bli gravid med nr 2 og følelser rundt når termin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en 2.5 åring, snart 3 i slutten av april. Jeg har pcos og har siden sommeren funnet ut av litt av hvert. Har mensen hver mnd jeg, men oppe i 33-44 dager,  men mulig ikke eggløsning og fant ut rett før jul fant jeg ut at jeg har foe kort lutereal fase, så fikk cyclogest. Har gått på dobbel dose Letrozol i 3 sykluser nå og fått normal syklus til rundt 36-38 dagers. Har også tracket eggløsning til rundt dag 12-15 disse syklusene. 

Nå vil Gynokologen at jeg skal ta ovitrelle for å sikre at egget slipper. Men syns det er vanskelig å vite når jeg skal ta den. Han sa så fort jeg begynner å se godt tydelige streker på eggløsningstester, kan jeg ta den. Testene trengte ikke å være positive.. men fryktelig vanskelig å tyde de da. Stor forskjell på hvilken merke jeg bruker. Rfsu sine, kontra metode sine er mye bedre for meg. Prøvd make sure sine og de er også greie. 

Nå får jeg følelsen av panikk når vi entrer den tiden av året der man har termin i desember, januar, februar.. jeg kan ikke velge dette bort.. men likevel, så er det så sykt mye mer stress økonomisk da. Hvordan endre den tankegangen eller evt løse den om den ikke sitter denne mnd ? 

Neste mnd blir det evt termin rundt slutten av november. Risky med bhg plass da. I minn kommune er det kun inntak 1 gang i året. Betaler man plassen fra aug til evt barnet er 1 år i februar ( tidlig )? 

Irriterende at de tankene kommer, men jeg kan jo ikke noe for at samfunnet er lagt opp sån og at min kropp gjør at jeg ikke kan velge bort når jeg skal ha barn og når det sitter.

Anonymkode: efd53...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan dessverre ikke legge inn leveringsdato på disse små. Virker som du har store bekymringer knyttet til når på året ungen blir født. Da ville jeg tatt en pause i prøvinga, og heller ventet til jeg en tid på året du syns passer bedre. 

Anonymkode: 3b938...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har en 2.5 åring, snart 3 i slutten av april. Jeg har pcos og har siden sommeren funnet ut av litt av hvert. Har mensen hver mnd jeg, men oppe i 33-44 dager,  men mulig ikke eggløsning og fant ut rett før jul fant jeg ut at jeg har foe kort lutereal fase, så fikk cyclogest. Har gått på dobbel dose Letrozol i 3 sykluser nå og fått normal syklus til rundt 36-38 dagers. Har også tracket eggløsning til rundt dag 12-15 disse syklusene. 

Nå vil Gynokologen at jeg skal ta ovitrelle for å sikre at egget slipper. Men syns det er vanskelig å vite når jeg skal ta den. Han sa så fort jeg begynner å se godt tydelige streker på eggløsningstester, kan jeg ta den. Testene trengte ikke å være positive.. men fryktelig vanskelig å tyde de da. Stor forskjell på hvilken merke jeg bruker. Rfsu sine, kontra metode sine er mye bedre for meg. Prøvd make sure sine og de er også greie. 

Nå får jeg følelsen av panikk når vi entrer den tiden av året der man har termin i desember, januar, februar.. jeg kan ikke velge dette bort.. men likevel, så er det så sykt mye mer stress økonomisk da. Hvordan endre den tankegangen eller evt løse den om den ikke sitter denne mnd ? 

Neste mnd blir det evt termin rundt slutten av november. Risky med bhg plass da. I minn kommune er det kun inntak 1 gang i året. Betaler man plassen fra aug til evt barnet er 1 år i februar ( tidlig )? 

Irriterende at de tankene kommer, men jeg kan jo ikke noe for at samfunnet er lagt opp sån og at min kropp gjør at jeg ikke kan velge bort når jeg skal ha barn og når det sitter.

Anonymkode: efd53...1ab

Det er hovedopptak 1 gang i året, men det slutter barn hele tiden så du kan få plass når som helst. Du betaler fra du får plass, ikke fra august. Bortsett fra hvis du søker fra august og ikke bruker plassen før februar, men hvorfor skulle du det, da er jo barnet 2 år før det begynner og ettersom du snakker om økonomi nå så tviler jeg på at dere kjører forsinket barnehagestart når barnet er 2 år.

Anonymkode: 2950e...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har ikke krav på plass fra august dersom barnet først fyller 1 år i februar. Da har dere krav på plass august etter barnet er fylt 1 år, altså 7 måneder senere.

Anonymkode: 2db6d...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere skulle fått plass i barnehagen før barnet fyller 1 år er det heller ikke sikkert dere får beholde plassen bare dere betaler. Mange barnehager krever at plassen også brukes.

Anonymkode: 2db6d...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og selv om termin er innafor, så kan du føde både før og etter. Ikke tenk så mye på termin, det ordner seg med både permisjon og bhg.

Anonymkode: 4f1a4...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker på litt det samme, men ser nå i bhg til min sønn på nesten 2.5 at det er et veldig stort 1 års kull som da gjør at det blir masse ledige plasser for vår neste om det klaffer nå (tok bare 3 PP sist). Føles så lenge å vente med å prøve hvis ikke. 

Ellers så har jo reglene endret seg litt nå slik at man ikke tape på å ta 80% og lengre permisjon om man kan klare seg med litt mindre utbetalt. 

Uansett lurt å søke om å ha plass fra 12 desember fordi da teller kommuner barna og barnehagens får midler for barn da. Om man vil betale fra januar kan det være mindre sannsynlighet å få plass. Så hvis det blir januar arm her så kommer vi nok til å søke plass fra desember og heller betale 1 mnd ekstra :)

Anonymkode: e80d5...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...