Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg enkelt eller vise meg informasjon om hvordan jeg fortoller en pakke jeg har bestilt fra utlandet selv? Det stod i en epost fra posten at det skal være informasjon om det på posten sine sider, men det finner jeg ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maia70 skrev (54 minutter siden):

Kan noen forklare meg enkelt eller vise meg informasjon om hvordan jeg fortoller en pakke jeg har bestilt fra utlandet selv? Det stod i en epost fra posten at det skal være informasjon om det på posten sine sider, men det finner jeg ikke...

Eh - https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Skrevet
Maia70 skrev (24 minutter siden):

Hvor står det hvordan jeg fortoller selv?

Motta sendingen rett i postkassen

Posten har digitalisert og effektivisert tollbetalingsløsningen for enkelte sendinger. Det betyr at du kan motta de fleste fortollede sendinger med verdi under 500 kroner rett i postkassen. Dersom du har Posten-appen vil du motta varsel og få mulighet til å betale i appen. Dersom du ikke har Posten-appen, vil du få betalingsvarsel via Digipost eller et brev og du kan betale på posten.no/import.

Skrevet
Mezzosoprena skrev (20 timer siden):

Motta sendingen rett i postkassen

Posten har digitalisert og effektivisert tollbetalingsløsningen for enkelte sendinger. Det betyr at du kan motta de fleste fortollede sendinger med verdi under 500 kroner rett i postkassen. Dersom du har Posten-appen vil du motta varsel og få mulighet til å betale i appen. Dersom du ikke har Posten-appen, vil du få betalingsvarsel via Digipost eller et brev og du kan betale på posten.no/import.

Dette handler jo ikke om å fortolle selv, posten gjør det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Maia70 skrev (23 timer siden):

Er det som privatperson mulig å fortolle pakker på egen hånd?

Det er mulig om du representerer et firma: https://www.toll.no/no/bedrift/import/importguide
Innbetaling av mva kan et firma som står i mva registeret gjøre.

Det enkleste blir at avsender benytter VOEC-ordningen. Da betaler avsender mva, og ingen tollbehandling er nødvendig. 
Gjelder for varer med en verdi under 3000 kroner. Eksempelvis en del klær har 10.7% Toll.

Usikker om en privatperson betale inn mva for en enkelt pakke? En privatperson i Norge kan ikke benytte VOEC, da vil eksempelvis toll kreves inn.

Om avsender ikke er med i VOEC-ordningen, eller glemmer å sende forhåndsmelding for pakken via VOEC vil transportøren gjøre toll og mva behandling. Transportøren kan være Posten.

Tror det enkleste er at avsender benytter VOEC, eller at transportøren gjør fortolling og krever inn mva.

Men, jeg er ikke sikker, om noen har bedre kilder så kan det være mulig?

Privat import av kjøretøy er mulig, det er en del trinn som må utføres:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/privat-import/

Det er mulig å importere alkohol privat:

Sitat

Privat innførsel av alkohol i sendingar

Dersom du sjølv ønskjer å deklarere sendinga, må du på førehand avtale dette med transportøren. Transportøren sender deg ei melding om at sendinga er komen og registrert inn på sitt tollager. Meldinga inneheld mellom anna registreringsnummeret sendinga har i tollageret til transportøren. Deretter oppsøkjer du nærmaste tollkontor og deklarerer sendinga for prosedyren overgang til fri disponering. Etter dette må du kontakte transportøren for å avtale levering eller henting av sendinga.

https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import

Endret av TBL12
Skrevet
Maia70 skrev (23 timer siden):

Sist jeg kjøpte fra utlandet, kom det en faktura i Digipost. Betalte den og alt i orden.

Skrevet
TBL12 skrev (21 minutter siden):

Er det som privatperson mulig å fortolle pakker på egen hånd?

Det er mulig om du representerer et firma: https://www.toll.no/no/bedrift/import/importguide
Innbetaling av mva kan et firma som står i mva registeret gjøre.

Det enkleste blir at avsender benytter VOEC-ordningen. Da betaler avsender mva, og ingen tollbehandling er nødvendig. 
Gjelder for varer med en verdi under 3000 kroner. Eksempelvis en del klær har 10.7% Toll.

Usikker om en privatperson betale inn mva for en enkelt pakke? En privatperson i Norge kan ikke benytte VOEC, da vil eksempelvis toll kreves inn.

Om avsender ikke er med i VOEC-ordningen, eller glemmer å sende forhåndsmelding for pakken via VOEC vil transportøren gjøre toll og mva behandling. Transportøren kan være Posten.

Tror det enkleste er at avsender benytter VOEC, eller at transportøren gjør fortolling og krever inn mva.

Men, jeg er ikke sikker, om noen har bedre kilder så kan det være mulig?

Privat import av kjøretøy er mulig, det er en del trinn som må utføres:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/privat-import/

Det er mulig å importere alkohol privat:

Det skal liksom stå om det på Posten's nettside da, men det gjør det ikke. image.thumb.png.23220e0df56c3ed67485599130734bcd.png

Skrevet
Maia70 skrev (7 minutter siden):

Det skal liksom stå om det på Posten's nettside da, men det gjør det ikke. image.thumb.png.23220e0df56c3ed67485599130734bcd.png

Usikker om Posten mener egen fortolling som privatperson, eller som firma?

Posten har i prislisten: "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad    155,–" 

Venter du mange pakker kan du trolig opprette enkeltpersonforetak og gjøre import selv. 
Er det en pakke er det rimeligere å la Posten gjøre fortollingen i følge prislisten.

Merk: Om du ønsker å unngå toll må avsender benytte VOEC, og sende forhåndsmelding før pakken sendes. Da betales bare mva.

Slik jeg leser kan egenfortolling være fordelaktig om du tar inn større verdier enn 3000 kr pr sending.

• Liker 1
Skrevet
TBL12 skrev (1 minutt siden):

Usikker om Posten mener egen fortolling som privatperson, eller som firma?

Posten har i prislisten: "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad    155,–" 

Venter du mange pakker kan du trolig opprette enkeltpersonforetak og gjøre import selv. 
Er det en pakke er det rimeligere å la Posten gjøre fortollingen i følge prislisten.

Merk: Om du ønsker å unngå toll må avsender benytte VOEC, og sende forhåndsmelding før pakken sendes. Da betales bare mva.

Slik jeg leser kan egenfortolling være fordelaktig om du tar inn større verdier enn 3000 kr pr sending.

Ok, det kan være forklaringen på at så få vet noe om det da, at kun firmaer kan gjøre det. TS

Skrevet
Maia70 skrev (Akkurat nå):

Ok, det kan være forklaringen på at så få vet noe om det da, at kun firmaer kan gjøre det. TS

Jeg skal ikke være helt sikker, men det kan virke som bare firma kan gjøre egenfortolling.

Men, det er noen unntak, alkohol og bil og andre kjøretøy kan privatpersoner importere.

For private som bestiller varer for mindre verdi enn 3000 kr er VOEC ordningen det beste alternativ pr idag. Da kreves bare mva inn. Varer som alkohol og bil er ikke omfattet av VOEC.

VOEC er noe av årsaken til at Temu og tilsvarende nettbutikker kan sende store volum. 
Boozt vant saken om å melde seg inn i VOEC i 2024.

• Nyttig 1
Skrevet
Maia70 skrev (1 time siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor du driver å styrer meg dette selv, når Posten fortoller for deg! 

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (1 time siden):

Ta kontakt med Tolletaten for informasjon om hvordan du skal gå fram. Når du har ordnet alt med Tolletaten kan du dokumentere dette til Posten og få utlevert varen.

Anonymkode: 30ae0...f1f

Skrevet

Om trådstarter (eller andre) er i kontakt med Tolletaten oppdater gjerne tråden med informasjon om hva som er korrekt fremgangsmåte for privatpersoner.

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Du kan ikke fortolle inn varer fra utlandet på deg selv som privatperson, det må fortolles av firma/speditør som er godkjent for det.
Hilsen ei som jobber med dette daglig

Skrevet
sill skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke fortolle inn varer fra utlandet på deg selv som privatperson, det må fortolles av firma/speditør som er godkjent for det.
Hilsen ei som jobber med dette daglig

I følge informasjon fra Tolletaten lenket til i tråden kan en privatperson selv fortolle alkohol og kjøretøy.

Slik jeg forstår må andre varer fortolles av avsender via VOEC eller av godkjent speditør, som i praksis må være et firma?

Skrevet
TBL12 skrev (49 minutter siden):

I følge informasjon fra Tolletaten lenket til i tråden kan en privatperson selv fortolle alkohol og kjøretøy.

Slik jeg forstår må andre varer fortolles av avsender via VOEC eller av godkjent speditør, som i praksis må være et firma?

Ja men da må personen fysisk møte opp på et tollkontor, fylle ut deklarasjonen og fremlegge alle dokumenter.
Privatpersoner kan ikke feks sitte hjemme å deklarere varer selv.

Tror de har forenklet prosessen i tolletatens kvoteapp om man kommer fra utlandet og har med seg det som må fortolles, feks for mye alkohol fra utlandet. Da må moms og avgifter betales før man går gjennom grønn sone.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...