Gå til innhold

Hvor lenge er mor/far med på bursdag?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Spørsmål fra en veninne her:

Datteren på snart 5 er innvitert på barnebursdag, og dette er første gang hun er innvitert på en bursdag som ikke er i familien (hun startet i barnehage for ikke så lenge siden).

Hun lurer på om det er vanlig at foreldre blir med? Ingen av oss har noen erfaring med dette :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg var ikke med da mine femåringer var i bursdag.

Skrevet

Jenta mi er 4 1/2 og har gått alene i bursdag siste året. Går til de andre jentene i barnehagen, og koser seg! Vanlig at de går alene her fra ca 4 år.

Gjest baby-E
Skrevet

lillebror har vel vært i selskap aleine noen når nå....ca fra han var 4-5 tenker jeg..

Gjest Gjesta
Skrevet

ja, det er helt vanlig at barn går alene i bursdag fra rundt fire års alderen.

Skrevet

Guttungen min er også ny i bhg, og han vil ikke gå alene. Og han er 6. Så det har jo ikke noe med alder å gjøre, men hvor trygg barnet føler seg. Jeg var den eneste mamman i forrige bursdag! Men så lenge guttungen vil det, så blir jeg med. La barnet avgjøre selv.

Gjest Gjesta
Skrevet
Guttungen min er også ny i bhg, og han vil ikke gå alene. Og han er 6. Så det har jo ikke noe med alder å gjøre, men hvor trygg barnet føler seg. Jeg var den eneste mamman i forrige bursdag! Men så lenge guttungen vil det, så blir jeg med. La barnet avgjøre selv.

lurt :)
Gjest Gjesta
Skrevet
Jenta mi er 4 1/2 og har gått alene i bursdag siste året. Går til de andre jentene i barnehagen, og koser seg! Vanlig at de går alene her fra ca 4 år.

ja, det er helt vanlig at barn går alene i bursdag fra rundt fire års alderen.

Det har også jeg inntrykk av. Mina har gått alene siden de var rundt 4 år, men jeg har også hatt barneselskap der en av gjestene, en 6 åring, som måtte ha følge av pappaen.

Om barnet er utrygg, så avtal heller at mor følger inn, blir en liten stund, og går når barnet synest det er greit.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Det er jo ikke akkurat snakk om "hjemme-alene-fest" da.... :ler: Det er helt sikkert andre voksne til stede, f.eks foreldrene til bursdagsbarnet. ;)

Mine gikk alene i bursdagsselskap da de var rundt 4-5. :)

Endret av vimselims
Skrevet

Følg barnet og se hvordan det går da, også kan du jo eventuelt gå

Gjest lilletroll
Skrevet

Datteren på 4 har kun vært i 4 års bursdager så langt, og her er foreldrene med.

Skrevet

De bursdagene Erlend har vært i har vært uten med foreldre på 3 års dager og uten fra 4 og oppover.....

Gjest vimse
Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk.

Vimselims

-moderator-

Skrevet

Siden det er første gangen ville jeg tatt en telefon til foreldrene og spurt om det er i orden at du blir med en stund i begynnelsen, hvis barnet ønsker det da. Det kan være trygt å ha mamma eller pappa der i begynnelsen når alt er så ukjent. Etterhvert vil nok barnet bli vant til å dra på bursdag alene. Lykke til.

Skrevet

Veldig enig med Marris75, for barn er forskjellige.

Min 8-åring måtte jeg være med i bursdager til han begynte på skolen, med unntak av bestekameraten der han følte seg 100% trygg og hadde vært på besøk mange ganger før. Da minstemann ble invitert i sin første bursdag da han var 3 1/2 ga han beskjed nesten med det samme vi kom at jeg kunne bare gå hjem, han ville være der alene. Og det var i et hus han aldri hadde vært i før. Ble nesten litt snurt jeg :ler:, for det kan være ganske koselig å gå i barnebursdager og bli litt bedre kjent med foreldrene og andre som er med. ;)

Skrevet

Her har det vært slik at på 4års-bursdager kommer noen alene og noen sammen med mamma/pappa, mens på 5års-dager har vel alle kommet alene. Hør med den lille gjesten! Du vet jo best selv hvilken type h*n er, noen er jo veldig beskjedne mens andre er veldig frampå. Kommer jo også an på om h*n er kjent i huset og med de voksne der eller om det er noen litt "diffuse" fra barnehagen, og også om han kjenner de andre barna som er der. Men husker veldig godt hvor stolt eldstemann var da han ble hentet og hadde vært på sin første bursdag alene. Det var stort! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...