Gå til innhold

Du som går på hormoner for overgangsplager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tok det før du merket endringer eller positive effekter?

Anonymkode: a91a1...c29

AnonymBruker
Skrevet

Hetetoktene forsvant etter et  par dagers bruk.

Anonymkode: bc050...085

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hetetoktene forsvant etter et  par dagers bruk.

Anonymkode: bc050...085

Oi! Så raskt. Var du plaget av andre ting?

AnonymBruker
Skrevet

Et par dager ja, samme da jeg seponerte de… alle plager kom raskt tilbake. 

Anonymkode: 80c66...613

AnonymBruker
Skrevet

Hva med vektøkning? Har dere det?

Anonymkode: 12818...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det vil komme an på hvor godt inn i overg.alderen du er, og hvor mange og hvor kraftige symptomer du har. Selv har jeg startet på lavdose hormoner selv om jeg enda ikke er skikkelig i overg.alderen, og effekten da er ikke like tydelig. Selv om den merkes, ved f.eks bedre søvn og litt mer ro i kroppen.

Selvfølgelig også hvor stor dose hormoner du tar... om legen, som mange, første mener du skal prøve ut lavdose, f.eks spray, kan du dessverre misse å få oppleve effekten av å stå på høy nok dose.

Anonymkode: fd426...c8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med vektøkning? Har dere det?

Anonymkode: 12818...9b4

Gjett om!! Jeg har gått opp 10 kilo på to år😢😢😢

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker det vil komme an på hvor godt inn i overg.alderen du er, og hvor mange og hvor kraftige symptomer du har. Selv har jeg startet på lavdose hormoner selv om jeg enda ikke er skikkelig i overg.alderen, og effekten da er ikke like tydelig. Selv om den merkes, ved f.eks bedre søvn og litt mer ro i kroppen.

Selvfølgelig også hvor stor dose hormoner du tar... om legen, som mange, første mener du skal prøve ut lavdose, f.eks spray, kan du dessverre misse å få oppleve effekten av å stå på høy nok dose.

Tenker du at det er lurt å ta to spray med en gang? Jeg fikk hormoner på resept nå, og skulle begynne med en spray først. Hvis det ikke gav effekt, skulle jeg øke til 2.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Et par dager ja, samme da jeg seponerte de… alle plager kom raskt tilbake. 

Alle overgangsplager?

AnonymBruker
Skrevet

Humøret lettet etter få dager. Slet med en lunte kortere enn kortest og kunne omtrent skjelle ut et gresstrå som kom i veien. Samme med nattesvette, kan ikke huske å ha hatt det etter jeg begynte. Når det begynte å komme mer tegn tilbake så økte jeg dose. Vektøkning er ikke et problem, det skyldes like mye overgangsalderen i seg selv, fordi du mister muskelmasse, forbrenning går ner og vekten fordeler seg annerledes (ofte mer på magen). 

Jeg kommer til å ta hormoner livet ut så lenge jeg ikke skulle slumpe til å bli helt symptomfri. De gjør godt og dekker en mangel i oss. 

Anonymkode: eb7cd...b54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker du at det er lurt å ta to spray med en gang? Jeg fikk hormoner på resept nå, og skulle begynne med en spray først. Hvis det ikke gav effekt, skulle jeg øke til 2.

Hvis du har såpass overgangsplager allerede at du har hetetokter og nattesvette, så JA aboslutt! Hetetokter og nattesvette er de kraftigste symptomer som mange før først når de er ferdig med overgangsalderen, altså kommet i post-menopause. Den helt klare indikasjonen er at mensen er fullstendig uteblitt ett helt år, men hetetokter og nattesvette er tegn på veldig lavt østrogennivå.

Hvis du ikke lengre blør, og både har hetetokter og nattesvette er det egentlig plaster du må bruke. Spray er lavdose som er mer et østrogen-tilskudd enn virkelig østrogen behandling.

Du må lese deg opp selv på dette dessverre, så mange leger har IKKE peiilig. Kun spesialister på området, eller leger som selv er kvinne og over alderen.. men ikke ta for gitt at de vet heller, for de kan være blant de 1/3 som har lite plager og tror at overgangsalder er piece of cake for alle.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle overgangsplager?

Yepp. Verking i alle ledd i hele kroppen, rastløse ben, hetetokter, vanskeligheter med å sove, når jeg først sovnet - drømte jeg utrolig masse, urolig søvn. Jeg ble naturlig nok supergrinete. Måtte seponere en periode pga andre tilstander, men fikk begynne igjen da pillene var utelukket som årsak til det = guds lykke! Virket igjen etter noen dager! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gjett om!! Jeg har gått opp 10 kilo på to år😢😢😢

men DET hjelper ikke hormontilskuddet på altså TS, du mister ikke kiloene om du starter med hormoner sånn uten videre.. 

Hjernetåken ble borte, søvnen ble bedre, svimmelheten forsvant, de tørre øynene ble mindre tørre... men vekten endret seg ikke..det var hard jobbing å få bort.. 

Anonymkode: 36b65...c82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du har såpass overgangsplager allerede at du har hetetokter og nattesvette, så JA aboslutt! Hetetokter og nattesvette er de kraftigste symptomer som mange før først når de er ferdig med overgangsalderen, altså kommet i post-menopause. Den helt klare indikasjonen er at mensen er fullstendig uteblitt ett helt år, men hetetokter og nattesvette er tegn på veldig lavt østrogennivå.

Hvis du ikke lengre blør, og både har hetetokter og nattesvette er det egentlig plaster du må bruke. Spray er lavdose som er mer et østrogen-tilskudd enn virkelig østrogen behandling.

Du må lese deg opp selv på dette dessverre, så mange leger har IKKE peiilig. Kun spesialister på området, eller leger som selv er kvinne og over alderen.. men ikke ta for gitt at de vet heller, for de kan være blant de 1/3 som har lite plager og tror at overgangsalder er piece of cake for alle.

Tusen takk🫶

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men DET hjelper ikke hormontilskuddet på altså TS, du mister ikke kiloene om du starter med hormoner sånn uten videre.. 

Hjernetåken ble borte, søvnen ble bedre, svimmelheten forsvant, de tørre øynene ble mindre tørre... men vekten endret seg ikke..det var hard jobbing å få bort.. 

Anonymkode: 36b65...c82

Er det sant?? ☹️ så nå begynner jobben med å få bukt med kiloene. 
Men ok, det kan jo hende jeg får ork og energi til både å skjerpe kost og inntak og bevege meg mer når søvnen kommer på plass og tåken letter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Yepp. Verking i alle ledd i hele kroppen, rastløse ben, hetetokter, vanskeligheter med å sove, når jeg først sovnet - drømte jeg utrolig masse, urolig søvn. Jeg ble naturlig nok supergrinete. Måtte seponere en periode pga andre tilstander, men fikk begynne igjen da pillene var utelukket som årsak til det = guds lykke! Virket igjen etter noen dager! 

Kjenner alle symptomene her. Og DRØMMENE!!! Sjuke greier. Jeg drømmer intense drømmer hver bidige natt. Ingen unntak.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...