Gå til innhold

Tips til kjemperaskt og sunn familiemiddag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger noe kjapt når man er matlei og døgnvill. Ikke fisk. Forslag?

Anonymkode: 175ba...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo fisk og grønnsaker som er sunt. 

Anonymkode: 0a30d...b08

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

shakshuka egentlig en frokost, men like godt til middag. Kylling og pasta salat. 

Anonymkode: c2a84...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tcosuppe med masse grønnsaker 

Anonymkode: c2a84...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lagde teriakikylling i går.

Sausen:
3 ss Soyasaus
3 ss Mirin
2 ss Sake
1 ss Sukker

Bland sammen ingrediensene til sausen. Saken kan sløyfes.

Stek ca 200 g kylling, tilsett sausen og småkok til den tykner.

Ha ris til. Vi bruker også sjøgressflak og gulrot til.

Veldig godt og veldig enkelt.

Anonymkode: af791...b7f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omelett

Anonymkode: ca335...a07

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kyllingfilet og stekte grønnsaker. Sleng det evnt i ei tortillalefse med litt tacosaus og et par salatblader. 

Anonymkode: 18b5f...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ikke tar hensyn til hva som er billigst:

ferdig stekt skivet kyllingfilet, tortillalefse, agurk/paprika/mais eller annet dere har tilgjengelig og liker. Rømme og evt. salsa. 
Eller steke laks til.

Koke poteter, gulrot og steke laks. Server med rømme til. 

fiskekake i burgerbrød med ketsjup eller annen dressing og det dere måtte ønske av grønnsaker/salat. 

rotgrønnsaker (frossen blanding) i stekeovnen. Steke kyllingfilet eller svinekjøtt til. Server med en enkel sjysaus/toro. 

pasta med laks eller scampi med en saus laget av surret løk, spinat og matfløte. Vi har også brukt brokkoli oppi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wok med kylling ,ferdig pakke med grønnsaker og saus.

Anonymkode: 933c5...ede

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smart utstyr på kjøkkenet sparer meg for mye tid og oppvask. Slowcooker, airfryer, grønnsakskutter, god stavmikser, dampovn. 

Samt å som regel lage dobbel. 

I dag; filet kylling, kryddermiks, hakket løk, hakket hvitløk, hives i slowcookeren kl 12. Kl 18 drar jeg blandingen fra hverandre med gaffel. Ruller den inn i fajitas, heller ferdig enchiladasaus og revet ost over, og en halvtime etterpå har vi kyllingenchiladas, med maks 10 minutter aktiv tid på kjøkkenet. Lager nok til å også ha middag mandag. 

Supper. Hiver grønnsakene jeg ønsker å bruke (grovhakket) i slowcookeren, krydder, vann eller kokosmelk, og en fond-kube. Putrer i 5-6 timer. Kjøres glatt med stavmikser. Også her; dobbel porsjon, halvparten i fryser, så har vi klar en middag neste uke. 

Tortilla; freser raskt løk, noen grønnsaker, gjerne sopp (bruker grønnsakskutteren på alt dette) i en panne som tåler ovn. Hiver oppi litt kokte poteter i biter, rester av kjøtt eller litt skinke. Visper egg, heller over. Inn i ovnen i 20 minutter. 

Bakte poteter; lager seg selv i ovn eller airfryer. Kutt i to, riv opp med gaffel hiv oppi en smørrklatt og litt krydder. Så kan du toppe med det du føler for. Lager ofte dette når vi har rester av salat og kjøtt, særlig kjøttdeig eller kjøttsaus. Kjøtt og litt ost oppi poteten, eller enda sunnere; bakte bønner. Restesalat som tilbehør. 

Når jeg er ekstra lat lager jeg bare enkle pastaretter. Vodka pasta (ikke til barn), carbonara, al limone, tortelliniform med pølse, cacio el pepe... 

Anonymkode: b34e6...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er raskt? Jeg lager sellerirotsuppe på 30 min. Brød med smør til.

Anonymkode: 0298f...d42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er raskt? Jeg lager sellerirotsuppe på 30 min. Brød med smør til.

Anonymkode: 0298f...d42

Det var godt spørsmål til TS. 

Jeg tente "aktiv tid" når jeg svarte. (da er sellerirotsuppe maks fem min). Så mulig noen av forslagene var skivebom, om TS tenker totaltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg er ekstra lat lager jeg bare enkle pastaretter. Vodka pasta (ikke til barn), carbonara, al limone, tortelliniform med pølse, cacio el pepe... 

Dette er sikker enkelt og raskt, men sunt er det jo ikke altså.

Ha nå i det minste noen grønnsaker i pastaen din, ved å lage feks puttanesca, pasta med brokkoli og ansjos e.l.

Anonymkode: 6773a...f0f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er sikker enkelt og raskt, men sunt er det jo ikke altså.

Ha nå i det minste noen grønnsaker i pastaen din, ved å lage feks puttanesca, pasta med brokkoli og ansjos e.l.

Anonymkode: 6773a...f0f

Pust litt, du :) Pasta er sunt og godt, når det spises som en av mange middager innimellom, til en av dagens måltider. Og selvfølgelig brukes ansjos i en rekke av rettene jeg nevnte, for den gode unami-smaken

Du sitterte kun et av avsnittene mine. Så du hvordan kostholdet ellers ser ut gjennom uka? Her tok jeg heller ikke med at vi stort sett spiser fisk, eller vegansk, da TS ba om noe uten fisk, og raskt (mine veganske retter tar tid) 

Akkurat nå putrer slowcookeren i vei, med tomatillos, pablanopepper, gul løk, hvitløk og paprika, for å lage en grønn enchiladasaus, og pulled chicken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er en voksen og to tenåringer i husstanden og dette er noen middagene vi tyr til når det skal gå veldig raskt.Vi har også forskjellige typer gryter og supper i fryseren som er lagd opp i størreckvantum nettopp med tanke på raske middager

Kikert og tomatgryte

1 løk
2 fedd hvitløk
olje
2 ss garam masala
1 ts gurkemeie
1/4 - 1/2 ts chilipulver (smak til)
2 bokser hakka tomater
1 boks kikerter(bønner kan også brukes)
2-3 gulrøtter,grovraspet
litt salt (smak til)

1. Fres hakka løk og hvitløk i olje i en kjele.
2. Tilsett krydderet og la det frese litt(ops pass på så det ikke brenner seg)
3.  Sleng oppi tomater,gulrøtter og kikerter, la det koke ca 10 min. Smak til med ev. mer krydder og salt.

Vi spiser den sammen med villris som settes til koking mens oljen varmer seg opp.

Kok opp ønsket mengde pasta(vi bruker forskjellige typer pasta basert på belgfrukter , men vanlig pasta kan selvsagt brukes) bland inn et glass med Änglamark pastasaus grønnsaker og en boks/kartong med linser.

Anonymkode: 95d97...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pitabrød. Fyll: stekt kylling/kjøtt eller piknikskinke/påleggsknke i strimler.

Litt mais, paprika og salat. 

Rømme med litt krydder.

Anonymkode: f7a60...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Wok. Kjøp ferdig frossen mix eller mix i "salatpose". Ha i scampi, laks, svinekjøtt, kylling el. Tilsett ferdig woksaus, eller bare sweet chilli saus til. Ha evt ris på siden. 

Omelett med feks ost, skinke, paprika. Kan serves på brød og med salat på siden. 

Spagetti bolognese. Kjøp evt ferdig saus på glass. 

Salat. Kjøp ferdig salatmix, tilsett feks stekt kylling eller salat kylling, fetaost, cherrytomater, agurk og rødløk. 

Blomkålsuppe med bacon. Kan gjerne lages kvelden før. 

Havregrøt 

Anonymkode: 5296e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...