Gå til innhold

Gutter 12 år, kjeder seg på hytta? Ønsker ikke bli med eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi drar dit for å slappe av. Man kan gå turer, bade, sykle/ake, spille fotball, andre uteaktiviteter etter været. 
Eller vi er inne å spiller brettspill, ser filmer, Nintendo/playstation sammen, osv. 

12åringen er kanskje der at han ønsker å være mer sosial nå enn før. Av og til har han venner med seg på hytta, andre ganger overnatter han hos venner når vi er borte. Men vi ønsker fremdeles han skal være med bare oss en gang i blant.

Hvordan løser dere dette?

Anonymkode: 24325...3b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dette som er problemet, du kommer og spør oss på KG om hva du som foreldre bør gjøre. DET er jo det som er hele greien her, DU ER FORELDRE OG HAN ER BARN, DU BESTEMMER. I dag skal alle barn få gjøre som de vil, få sine alle ønsker oppfyllt og alle skal være fornøyd og glad hele tiden. Jeg er bare 38 år og har små barn, men jeg finner meg ikke i at mine barn skal stoppe en hel aktivitet, de får gjøre noen ting de vil og må gjøre andre ting so jeg og mannen bestemmer, det måtte vi også som barn. Hadde jeg og mine søsken aldri måtte være med på noe foreldrene våre bestemte når vi var 12 eller 13 så hadde vi aldri gjort noe sammen. TA HAN MED, det er en lærdom i det også. Å tåle at man ikke aldri får viljen sin og at de voksne fortsatt er voksne og bestemmer. GOD TUR :) 

Anonymkode: 42c42...449

Er så enig!!

Jeg er barnehagelærer, har ofte lyst til å bare skrike: DET ER DU SOM FORELDER SOM BESTEMMER DETTE!!!

Anonymkode: 019fd...1ef

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er dere på hytta? Hvis dere er der hver helg, skjønner jeg at han ikke vil være med hver gang. Det er også begrensende på hvilke fritidsaktiviteter de kan være med på. Da syns jeg dere skal ta hensyn til han og dra sjeldnere.  Hvis dere bare er der en helg innimellom, får han bare kjede seg på hytta. 

Anonymkode: 4e91a...f2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er dette som er problemet, du kommer og spør oss på KG om hva du som foreldre bør gjøre. DET er jo det som er hele greien her, DU ER FORELDRE OG HAN ER BARN, DU BESTEMMER. I dag skal alle barn få gjøre som de vil, få sine alle ønsker oppfyllt og alle skal være fornøyd og glad hele tiden. Jeg er bare 38 år og har små barn, men jeg finner meg ikke i at mine barn skal stoppe en hel aktivitet, de får gjøre noen ting de vil og må gjøre andre ting so jeg og mannen bestemmer, det måtte vi også som barn. Hadde jeg og mine søsken aldri måtte være med på noe foreldrene våre bestemte når vi var 12 eller 13 så hadde vi aldri gjort noe sammen. TA HAN MED, det er en lærdom i det også. Å tåle at man ikke aldri får viljen sin og at de voksne fortsatt er voksne og bestemmer. GOD TUR :) 

Anonymkode: 42c42...449

Snart kommer noen og sier at barna får ADHD og PTSD hvis foreldrene skal drive sånn overstyring av barna. 

Anonymkode: fcde3...adc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er 12 år, ikke 17. Selvfølgelig må han være med når dere bestemmer. 

Anonymkode: cdfc8...0d5

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvor ofte er det? Her tar vi ikke helgeturer men blir turer i feriene. Men da prøver vi å få til at alle i familien får noe de ønsker å gjøre på ferien. Det betyr ju at voksne og barn må gjøre ting de helst ikke ønsker. 

Anonymkode: 48e93...448

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok med venner eller slektninger det fungerte fint 

Anonymkode: 85cd4...f11

AnonymBruker
Skrevet

Våre er 13 og 15 og vi tar dem bare med når vi vil. Av og til er venner eller familie med, da blir det litt kjekkere. Når vi først er fremme og kjenner roen gjør det oss alle godt, selv om det er en del surmuling på forhånd av og til. 

Anonymkode: 8ddfd...a39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott at han får mulighet til å bestemme litt selv. I denne alderen vil barn få et større behov for å bli mer selvstendig og løsrive seg litt fra foreldre. Man ser det samme i andre pattedyr, og det er veldig viktig at man som foreldre ikke binder barna til seg og forhindrer den naturlige prosessen. Det er meningen at barn fra den alderen skal ønske mindre tid med foreldre og bruke mer tid med venner og interesser.

Samtidig kan man ikke la de bestemme alt selv. Man må finne en balanse, for barn er heller ikke godt tjent med å lære at de alltid får det som de vil. 

Sett opp et system hvor han f.eks MÅ bli med opp på hytta hver tredje gang dere drar. De andre to gangene kan han bestemme om han vil bli med eller om han vil gjøre noe annet. Da får han frihet til å ta valg, dere får tid på hytta med han, og da slipper dere også krangling/syting dagen dere drar på hytta, for han er allerede mentalt forberedt på at han må bli med på hytta denne gangen.

Anonymkode: cb0e3...6f9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har en hytte med akkurat den samme underholdningen dere har hjemme, bortsett fra vennene hans?

Tåler han ikke være borte fra venner i noen få dager?

Anonymkode: 2fa52...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi drar dit for å slappe av. Man kan gå turer, bade, sykle/ake, spille fotball, andre uteaktiviteter etter været. 
Eller vi er inne å spiller brettspill, ser filmer, Nintendo/playstation sammen, osv. 

12åringen er kanskje der at han ønsker å være mer sosial nå enn før. Av og til har han venner med seg på hytta, andre ganger overnatter han hos venner når vi er borte. Men vi ønsker fremdeles han skal være med bare oss en gang i blant.

Hvordan løser dere dette?

Anonymkode: 24325...3b1

Problemet idag og her er at du lar barnet bestemme. Skal dere på hytta så skal dere på hytta!  Det samme gjelder ferie!

Så lenge dere ikke reiser på hytta hver eneste helg der han ikke kan være sosial med venner.. Å ha med seg en venn bør no være greit og! Helt utrolig idag hvor tungtvindt alt skal være. La han kjede seg..

Anonymkode: 264e3...522

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke ha med en kompis da? Ser ut som det har fungert? 

Kan han ta toget eller buss til/fra, slik at han kan være der et par dager i stedet for flere dager?

Anonymkode: 66808...d39

AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer dere, men jeg skjønner han hvis dere er der veldig mye og han går glipp av å være sosial med venner. I den alderen der er det viktig, så jeg ville kanskje dratt litt sjeldnere hvis dere pleier å dra ofte. 
Og ta med venner så klart, det er også veldig kjekt. 
kunsten er vel å tro han får bestemme litt, men at det er dere som har funnet fram til løsningen. 

Anonymkode: fd264...081

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du likt å bli dratt med på en helg med det mest gørrkjedelige du vet annenhver uke? Nei, det hadde du ikke. La nå gutten få ha med venner eller overnatte hos venner når dere drar. Hvorfor skal du på død og liv tvinge ham til å være med dere, uten venner, på hytta? Snakk om å gjøre alt for å sørge for at han aldri noen sinne vil se på hytta som et fint sted å være. Å være forelder handler ikke bare om å bestemme.

Anonymkode: ba319...319

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...