Gå til innhold

Vertskap

Gjest Gjest_SnartFru_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Hvordan gjør dere det med vertskap?

Det vil si hvem inviterer, ønsker velkommen osv?

Hos oss er det foreldrene som betaler (begge par), og kjæresten min og jeg har hele tiden tenkt at invitasjonene skal sendes i deres navn. Nå viser det seg imidlertid at et av parene ikke vil stå som vertskap (vil at vi skal være det), mens det andre paret veldig gjerne vil stå som vertskap.

Ganske kjipt, for nå blir det liksom feil uansett hvordan vi gjør det.

Hvordan gjør dere andre dette?

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er voksne, vi valgte selv at vi ville gifte oss, vi hadde alle planer om å betale hele gildet selv. Det at foreldre ønsker å være med å betale endret ikke det minste på vår følelse av at dette var vår plan og vårt bryllup, og dermed er det også vi som inviterer.

(Forventer vel egentlig også at det er vi som får svarene om hvem som kommer, selv om det ikke ser helt ut til at besteforeldre har forstått dette med at de også må svare.)

Gjest Svimle
Skrevet (endret)

Tror dette har vært oppe før for ikke så lenge siden.

Det er mine foreldre som inviterer og står som vertskap.

For det første er de med på å betale bryllupet vårt (jada, de tilbød seg det selv ;) ), og for det andre så står hele bryllupet på hjemgården min på en helt annen kant av landet hvor vi og grudgommens familie bor.

Min kommende svigerfamilie er alt annet enn positiv til bryllupet.

Derfor, etter noe overveielse, synes vi det er koselig at mine foreldre kunne stå som vertskap. De stiller hele gården sin til disposisjon for bryllupet, og fyller huset sitt med overnattingsgjester (de får ikke bruke sin egen sang et par netter engang!).

Dermed ER det de som er vertskapet, ikke vi..

Vår situasjon er dermed lettere enn deres. Vi har liksom ikke noen "annen part" å ta hensyn til.

Hva om dere skriver noe slikt som "Hilsen Brud og Brudgom med foreldre" ? Og ønske velkommen er jo noe bare én person gjør uansett, så da kan det paret som ønsker å stå som vertskap gjøre dette?

Kinkig situasjon..

Edit: Vi planla hele bryllupet ut fra vårt budsjett, uten å ane at mine foreldre ville være med å bidra.Endret ikke på planene etter dette heller. Vi har satt opp gjestelisten selv, og planlagt alt annet uten innblandelse fra mine foreldre. Føler dermed ikke at vi mister "råderetten" over vårt eget bryllup selv om mine foreldre står som vertskap og inviterer!

Endret av BecomingBride
Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Ja, det er en kinkig situasjon..

Begge foreldrepar har lenge ventet på og gledet seg til at vi endelig skulle gifte oss (vi har vært sammen i fem år), og vi har et nært og godt forhold til begge parter. De kjenner hverandre også.

Så det med betaling og sånn er ikke problemet, ikke heller at vi blir styrt til noe vi ikke vil (for oss begge er det helt naturlig at foreldrene står for bryllupet).

Jeg for min del ønsker at foreldrene skal være vertskap, sånn ahr jeg alltid tenkt det skal være, og sånn tenker mine foreldre også. Hans foreldre mener derimot at det bare kan være ett vertskap, ikke to eller tre.

En mulig løsning er kanskje at bare mine foreldre er vertskap, men det er jo litt rart ettersom hans foreldre betaler halve gildet. Bryllupet finner sted i mine hjemtrakter, og jeg blir litt redd for at de skal føle at alt foregår på mine premisser..

Føler det veldig vanskelig, har lyst til å imøtekomme alles ønsker, men det går jo ikke. Både kjæresten og jeg føler naturligvis lojalitet overfor egne foreldre, og da blir det til at vi stilles opp mot hverandre.. Veldig vanskelig.

:tristbla:

Sukk. Det er ikke bare-bare å arrangere bryllup..

Skrevet

Synes du har svaret ditt der jeg. Du sier at ditt ønske egentlig er at begge foreldrepar inviterer. Hvis din kjære er enig i dette, så synes jeg dere skal gå for det, uansett hva foreldre vil mene!

Du trenger da ingen bedre begrunnelse enn det? "Det føltes riktig for oss, og det er dette vi ønsker!"

For meg var det ikke noe vi engang tenkte på. Det var naturlig for oss at det var vi som inviterte, altså gjorde vi det.

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Mye som skal taen hensyn til, ja :)

Hos oss deler vi utgiftene i tre, mens begge foreldreparene er vertskap, og inviterer til bryllupet.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi inviterer og betaler, og vi ønsker velkommen, trur eg...

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet
Synes du har svaret ditt der jeg. Du sier at ditt ønske egentlig er at begge foreldrepar inviterer. Hvis din kjære er enig i dette, så synes jeg dere skal gå for det, uansett hva foreldre vil mene!

Vi kan jo ikke sette hans foreldre som innbydere når de ikke vil det selv? :forvirret:

Jeg håper det ender med at de går med på at mine foreldre står som vertskap. Da får jo alle det som de vil, egentlig.

Men hvis det innebærer at hans foreldre føler seg tilsidesatt, er ikke det noen løsning likevel..

Da vet jeg ikke hva vi kan gjøre for å få det til!

Uff, det er så kjipt å stå midt imellom på denne måten.. Jeg er villig til å ende opp med noe annet enn jeg selv ønsker, men synes det er vanskelig ikke å følge mine foreldres ønske..

Hva synes dere om at mine foreldre står som vertskap alene når begge betaler? (Det kommer ikke til å bli lagt skjul på at det er et spleiselag!)

Skrevet
Vi kan jo ikke sette hans foreldre som innbydere når de ikke vil det selv?  :forvirret:

Hva synes dere om at mine foreldre står som vertskap alene når begge betaler? (Det kommer ikke til å bli lagt skjul på at det er et spleiselag!)

Dersom hans foreldre ikke ønsker å være vertskap, mens dere ønsker at begge foreldrepar skal være det, synes jeg det er helt naturlig at dine foreldre er vertskap alene. Dere har faktisk foreslått å inkludere alle, dersom de ikke liker deres valg, vil de bli missfornøyd uansett.

Synes egentlig hans foreldre har laget denne situasjonen vanskelig for dere.

Jeg ville satt hardt mot hardt. Dere har valt at det er foreldrene som inviterer. Dersom det ene foreldreparet ikke ønsker dette, kommer det andre foreldreparet til å stå på invitasjoenen alene. Ikke gi dem det valget dere selv egentlig ikke ønsker, nemlig at dere inviterer. (Du har sagt at dette ikke føles riktig for dere, og da synes jeg ikke "vrange" svigerforeldre skal legge seg opp i dette.)

Så lenge dere ikke legger skjul på at dette er et spleiselag, synes jeg ikke at det er urettferdig hvis det ene foreldreparet inviterer.

Si uansett ifra til dine kommende svigerforeldre at hverken det ene eller det andre er unormalt. Det er helt vanlig at alle/Ett foreldrepar/brudeparet inviterer. Det kan ikke bli feil uansett hvordan dere gjør det. Så lenge dere er ærlige om hva dere ønsker og hvordan dere føler, så bør foreldrene rette seg etter deres ønsker, og ikke dere etter dems.

Si at dine foreldre inviterer uansett, og at det er opp til svigerforeldrene dine om de også ønsker å stå på invitasjonene eller ikke. (De vet jo allerede at dere ønsker dette.)

Gjest Svimle
Skrevet

Hvis dine svigerforeldre er komfortabel med at dine foreldre inviterer og står som vertskap, så er det jo greit! Dere kan alikvel presisere i en tale eller noe, at dere har mottatt hjelp fra begge sider, slik at det ikke ser ut som at dine svigerforeldre ikke har vært med å bidra når de faktisk har det! (ble rotete setning det der..)

Skrevet
Hvis dine svigerforeldre er komfortabel med at dine foreldre inviterer og står som vertskap, så er det jo greit!

Hva hvis svigerforeldrene ikke er komfortable med det?

Skal de da rette seg kun etter svigerforeldrene, og gjøre noe annet enn hva de selv og hennes foreldre ønsker?

Eller er det kanskje svigerforeldrene som burde tenke på hva brudeparet ønsker?

(Nå vet ikke jeg hvor vanskelige de har vært da, kanskje de bare har sagt: "Blir det ikke litt mye hvis vi skal være to par som inviterer? Kan ikke dere invitere selv isteden, så blir alle fornøyde")

Gjest Svimle
Skrevet

Jeg mente vel mer slik at om de er komfortable med det, så er det ikke noe problem!

Men dillemma er det, ja.

Skrevet
Hvis dine svigerforeldre er komfortabel med at dine foreldre inviterer og står som vertskap, så er det jo greit! Dere kan alikvel presisere i en tale eller noe, at dere har mottatt hjelp fra begge sider, slik at det ikke ser ut som at dine svigerforeldre ikke har vært med å bidra når de faktisk har det! (ble rotete setning det der..)

Enig.

Er det kanskje mulig for dere å sette dere ned sammen med begge foreldrepar og få klarhet i hvordan dere skal gjøre det?

Det er jo greit at de ikke vil stå som vertskap, men det er vel rart at de skal synes at dine foreldre heller ikke skal være det dersom det er et ønske fra dere å "slippe" dette selv?

Det går jo (som BecomingBride sier) an å få klart frem i både invitasjoner og taler at det er begge foreldreparene som betaler, men at man for ordens og letthets skyld har valgt kun ett par som vertskap, og det er til dem gjestene skal henvende seg.

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Jeg tror vi går for at mine foreldre er vertskap. Jeg synes det er en rimelig løsning.

Håper ikke svigerforeldrene mine synes det er dumt (de vil riktignok ALDRI si det, men kan hende de tenker på det eller det kommer frem i ettertid :(. Det blir kjipt..)

Sliter med dårlig samvittighet for at vi ikke har tatt foreldrene våre mer med i prosessen, men det er en annen sak.. Ikke så lett når meningene er såpass ulike. For å gjøre det hele så enkelt som mulig har vi ordnet alt det praktiske selv - og nå føler nok begge sider seg litt forbigått.. Med foreldrene mine gjøres det godt igjen med å gi dem vertskapsrollen, men med svigers så.. Hm, ja, nei sannelig om jeg vet..

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss er det vi som inviterer og som vil ha svar på om folk kommer eller ikke. Og det er vi som ønsker velkommen under middagen før vi gir ordet til toastmasteren.

Svigermor sponser litt, men i hovedsak betaler vi selv. Så for oss er det unaturlig at noen andre enn oss inviterer :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...