Gå til innhold

Min mann har odel på gården, men

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Godtar virkelig hans foreldre at du plutselig skal eie 50% av slektsgården? Jeg forstår ikke.

Anonymkode: d9c44...cbb

Og om alternativet er at han sier fra seg odel hvis de ikke får eie sammen? Bedre at den selges på åpent marked enn at svigerdatter har en eierandel?

Anonymkode: 2045d...ccb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Siden dere skriver det er tøft gjort at han vil at jeg også skal eie, skulle jeg bodd der og betalt ned og gått i kvinnefellen om det blir slutt? Vi eier enebolig nå, skal selge den og overta gård, som vi får av svigers. Det er et lån på 130 000  vi overtar, samt vi skal pusse opp. Ville det vært best om mannen tar over alene og jeg kal bare leie? Hvordan kan jeg sikre meg da?

Ja. Det enkleste og tryggeste er om du kjøper ut din mann av eneboligen, og så leier du ut den. Eller at du kjøper en leilighet som leies ut. Eller at du setter alle pengene du sparer på boligutgifter, i fond.

Når du leier hos mannen din så slipper du alle store utgifter med bytte av tak osv som man må punge ut med når man eier, så du vil kunne spare mye. Kvinnefella er å ikke spare disse pengene, men sløse dem bort på dilldall. 

Anonymkode: 0bd5e...f39

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

. Kvinnefella er å ikke spare disse pengene, men sløse dem bort på dilldall. 

Nei, den typiske kvinnefella er at hun blir hjemmeværende med barn, han jobber og tjener seg opp pensjonsrettigheter. I tillegg står han som eier på alt av verdier (hus/bil mm), slik at dersom det blir slutt står han igjen med hus og bil, og uten åresvis med tomrom istedetfor arbeidserfaring.

En annen variant er at han eier hus og betaler alt på huset, mens hun betaler alt av mat og forbruksmateriell. Slik at de bruker noenlunde like mye i måneden, men hun betaler drift og han betaler inn på lånet som i realiteten blir sparing

Du må gjerne mene at mat, klær, utgifter til barnehage/SFO og annet forbruksmateriell/"driftskostnader" er sløseri og dilldall, altså. 

Ellers enig, TS bør også investere penger i fast eiendom for å sikre seg og særkullsbarn.

Anonymkode: d85f8...081

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke en selvfølge som du tror uten at dere har en juridisk bindende avtale evt og da må dere gå via advokat som kan odelsloven..

Anonymkode: 16447...122

For meg er det en selvfølge at jeg flytter ut. 

Ja, foreldrene hans godtar det, de eier begge to, det er moren hans sin gård som faren har kjøpt seg inn i. 

Anonymkode: 99255...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Det enkleste og tryggeste er om du kjøper ut din mann av eneboligen, og så leier du ut den. Eller at du kjøper en leilighet som leies ut. Eller at du setter alle pengene du sparer på boligutgifter, i fond.

Når du leier hos mannen din så slipper du alle store utgifter med bytte av tak osv som man må punge ut med når man eier, så du vil kunne spare mye. Kvinnefella er å ikke spare disse pengene, men sløse dem bort på dilldall. 

Men skal mannen min slite og betale alt alene og jeg sitte med en konto som vokser seg større og større? Det blir jo helt feil i mitt hode. Vi er jo to om denne gården. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og om alternativet er at han sier fra seg odel hvis de ikke får eie sammen? Bedre at den selges på åpent marked enn at svigerdatter har en eierandel?

Anonymkode: 2045d...ccb

Helt enig her, samt vi kan jo da heller kjøpe nabogården? Skjønner ikke helt logikken her. Foreldrene hans eier gården sammen. Hvorfor skulle ikke jeg og mannen gjøre det samme? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden dere skriver det er tøft gjort at han vil at jeg også skal eie, skulle jeg bodd der og betalt ned og gått i kvinnefellen om det blir slutt? Vi eier enebolig nå, skal selge den og overta gård, som vi får av svigers. Det er et lån på 130 000  vi overtar, samt vi skal pusse opp. Ville det vært best om mannen tar over alene og jeg kal bare leie? Hvordan kan jeg sikre meg da?

Som skrevet over her, skulle det bli slutt er det selvsagt at han blir der og jeg flytter. 

Litt av spm mitt er også hva om han dør først og jeg ikke eier, blir jeg og barna kastet ut da? Hvem eier da, går gården tilbake til mor og far, og om de er døde, overtar tanter eller onkler til mannen? 

Skjønner vi må til advokat, men er jo glad min mann ønsker at jeg også skal sikres, både mot skilsmisse og ved død. 

Jeg kjenner flere som har giftet seg med en bonde, og gått på en smell da det ble skilsmisse. Taksten på gården settes veldig lavt ved skilsmisse, mye lavere enn hvis gården hadde blitt solgt på det åpne markedet. Hvis man har tjent penger utenom pøser man gjerne penger inn i gården (oppussing +++), og så sitter man igjen med smuler etterpå. Dette er IKKE det samme som å eie en enebolig sammen. Jeg ville investert penger i noe utenom i stedet, som en utleieleilighet eller fond. Noe som er ditt særeie, som vil ha en verdiøkning over tid. Pengene du pøser inn i gården vil IKKE vokse. 

Anonymkode: d8d7a...88c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg kjenner flere som har giftet seg med en bonde, og gått på en smell da det ble skilsmisse. Taksten på gården settes veldig lavt ved skilsmisse, mye lavere enn hvis gården hadde blitt solgt på det åpne markedet. Hvis man har tjent penger utenom pøser man gjerne penger inn i gården (oppussing +++), og så sitter man igjen med smuler etterpå. Dette er IKKE det samme som å eie en enebolig sammen. Jeg ville investert penger i noe utenom i stedet, som en utleieleilighet eller fond. Noe som er ditt særeie, som vil ha en verdiøkning over tid. Pengene du pøser inn i gården vil IKKE vokse. 

Anonymkode: d8d7a...88c

Ja, dette er et viktig punkt å tenke på. Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...