Gå til innhold

Min mann har odel på gården, men

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

vi skal flytte og overta gården der min mann er odelsgutt.  Vi skal eie gården sammen 50/50. 

Dersom han dør før meg, kan jeg bli boende der eller overtar min sønn da? ( sett at han er over 18?) Vi har to gutter sammen, også har jeg ei fra før, odelen faller på sønnen vår da, ikke min datter fra før? ( igjen om mannen min før først, og jeg eier på lik linje) 

Anonymkode: 99255...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde aldri godtatt felleseie på en gård hvis jeg hadde odel.

Anonymkode: d9c44...cbb

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vi skal flytte og overta gården der min mann er odelsgutt.  Vi skal eie gården sammen 50/50. 

Dersom han dør før meg, kan jeg bli boende der eller overtar min sønn da? ( sett at han er over 18?) Vi har to gutter sammen, også har jeg ei fra før, odelen faller på sønnen vår da, ikke min datter fra før? ( igjen om mannen min før først, og jeg eier på lik linje) 

Odel går til hans førstefødte, ikke den du har fra før. Spiller ingen rolle om du eier på lik linje. 

Anonymkode: ea2c6...7e1

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Odelen går selvsagt ikke til ditt særkullsbarn nei, men til deres felles førstefødte. Odelen går innad en slekt, og overføres ikke til andre slekter på den måten. 

Tøft av mannen din å ville eie gården med odel 50/50.

Anonymkode: c4a8a...05d

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Odelen følger odler, dvs deres felles barn og dermed ikke din datter. 

Odelsloven er litt kompleks, så ville absolutt kontaktet advokat før du begynner å tenke 50/50 og tro att du dermed har like rettigheter her. Ektefeller er jo vernet i odelsloven, men lell.

Anonymkode: 4fad6...43e

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Best med særeie på odelsgard.

Anonymkode: d28fb...882

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Best med særeie på odel. Din datter har ikke krav, blir din manns førstefødte

Anonymkode: a0bd9...389

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skal dere eie gården sammen 50/50? Skal du kjøpe deg inn? Skal han gi deg halve gården i gave og overføre 50% av hjemmelen til deg? Jeg ville tenkt noen tanker en gang til og snakket med en advokat. Viktig at dere begge sikres og ikke minst jenta som du har fra før. 

Anonymkode: a210f...b6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan skal dere eie gården sammen 50/50? Skal du kjøpe deg inn? Skal han gi deg halve gården i gave og overføre 50% av hjemmelen til deg? Jeg ville tenkt noen tanker en gang til og snakket med en advokat. Viktig at dere begge sikres og ikke minst jenta som du har fra før. 

Anonymkode: a210f...b6a

Vi får gården av hans foreldre, og han vil at vi skal eie begge to. Skulle det bli slutt er det selvsagt hans gård og han kjøper meg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden dere skriver det er tøft gjort at han vil at jeg også skal eie, skulle jeg bodd der og betalt ned og gått i kvinnefellen om det blir slutt? Vi eier enebolig nå, skal selge den og overta gård, som vi får av svigers. Det er et lån på 130 000  vi overtar, samt vi skal pusse opp. Ville det vært best om mannen tar over alene og jeg kal bare leie? Hvordan kan jeg sikre meg da?

Som skrevet over her, skulle det bli slutt er det selvsagt at han blir der og jeg flytter. 

Litt av spm mitt er også hva om han dør først og jeg ikke eier, blir jeg og barna kastet ut da? Hvem eier da, går gården tilbake til mor og far, og om de er døde, overtar tanter eller onkler til mannen? 

Skjønner vi må til advokat, men er jo glad min mann ønsker at jeg også skal sikres, både mot skilsmisse og ved død. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Siden dere skriver det er tøft gjort at han vil at jeg også skal eie, skulle jeg bodd der og betalt ned og gått i kvinnefellen om det blir slutt? Vi eier enebolig nå, skal selge den og overta gård, som vi får av svigers. Det er et lån på 130 000  vi overtar, samt vi skal pusse opp. Ville det vært best om mannen tar over alene og jeg kal bare leie? Hvordan kan jeg sikre meg da?

Som skrevet over her, skulle det bli slutt er det selvsagt at han blir der og jeg flytter. 

Litt av spm mitt er også hva om han dør først og jeg ikke eier, blir jeg og barna kastet ut da? Hvem eier da, går gården tilbake til mor og far, og om de er døde, overtar tanter eller onkler til mannen? 

Skjønner vi må til advokat, men er jo glad min mann ønsker at jeg også skal sikres, både mot skilsmisse og ved død. 

Du bør kjøpe en enebolig som du kan leie ut og betale ned på, evt at du betaler ned på den boligen du har nå og leier ut isteden for å selge. 

Anonymkode: e63bd...103

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor drar svigers? 

Mange som har gård kjøper en leilighet etter hvert som man kan flytte inn til når barna tar over.

Det er bra dere skal eie sammen da sitter du igjen med verdier du også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (6 minutter siden):

Hvor drar svigers? 

Mange som har gård kjøper en leilighet etter hvert som man kan flytte inn til når barna tar over.

Det er bra dere skal eie sammen da sitter du igjen med verdier du også.

Svigers flytter inn i kårbolig har rett til å bli boende til de dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri godtatt felleseie på en gård hvis jeg hadde odel.

Jeg forstår tanken, men er jo glad min mann ønsker å sikre meg også. Hva ville din ektefelle gjort om du skulle ie alt alene? Leie hos deg? gå i den berømte kvinnefella? Jobbe gratis på gården og betale leie for å bo? 

Er det ikke fint da at min mann ønsker at jeg også skal sikres og at vi skal drive gården sammen? Om det blir slutt så er det jo en selvfølge at jeg flytter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Først og fremst er odel en ganske utdatert ordning. Og odel gir ikke med arverett heller. Så klart du burde eie når dere skal investere i boligen sammen. Hvis din mann dør først og du etter noen år må flytte må du også kjøpes ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi får gården av hans foreldre, og han vil at vi skal eie begge to. Skulle det bli slutt er det selvsagt hans gård og han kjøper meg ut. 

Godtar virkelig hans foreldre at du plutselig skal eie 50% av slektsgården? Jeg forstår ikke.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godtar virkelig hans foreldre at du plutselig skal eie 50% av slektsgården? Jeg forstår ikke.

Om gården er gammel og forfallen og trenger betraktelig med oppussing før deres barnebarn en gang i tiden skal ta den over er det da ikke så rart at de tillater at barnemor har eierandeler i gården?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke en selvfølge som du tror uten at dere har en juridisk bindende avtale evt og da må dere gå via advokat som kan odelsloven..

Anonymkode: 16447...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...