Gå til innhold

Nærmer tiden seg for ny EU-avstemning?

Kaffeguru

Anbefalte innlegg

Det hadde vært moro om Norge gikk in i EU. Da forsvinner vel all toll på ost osv , ikke sant ? landbruket ville fått konkurranse 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betasuppe skrev (20 timer siden):

Det hadde vært moro om Norge gikk in i EU. Da forsvinner vel all toll på ost osv , ikke sant ? landbruket ville fått konkurranse 

Tror nok ikke det. Det er vel eneste tilfellet da de bruker vetoretten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (3 minutter siden):

Tror nok ikke det. Det er vel eneste tilfellet da de bruker vetoretten sin.

Jeg vet ikke om det går an. Hele poenget med EU var jo at det skulle være tollfri flyt av varer og tjenester

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om det går an. Hele poenget med EU var jo at det skulle være tollfri flyt av varer og tjenester

Det er vel poenget med EØS avtalen også, men likevel har Norge skyhøye tollmurer på landbruksvarer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (8 minutter siden):

Det er vel poenget med EØS avtalen også, men likevel har Norge skyhøye tollmurer på landbruksvarer.

Det er en helt annen avtale enn hvordan det ville vært å joine EU. Det skal IKKE være toll innenfor EU.

Eneste Norge kan fortsette dette på er gjennom Common Agricultural Policy (CAP) der man må forhandle. Man får ikke i pose og sekk. Hele formålet med EU er at det ikke skal være toll innenfor , men toll for hele unionen mot andre land

Endret av Betasuppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bælfeit skrev (På 7.3.2025 den 15.17):

Hvor mange ganger skal vi overkjøres?Vi har da stemt NEI 2 ganger før.Vi lever i et demokratur.

Faktisk 3 ganger.  Første gangen riktignok ikke folkeavstemning, men i Stortinget på første halvdel av 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi burde absolutt ha en ny folkeavstemning om EU, slik at de som var for unge ved forrige runde har mulighet til å stemme. De som stemte forrige gang har kanskje endret mening nå, det har rent mye vann i havet siden den siste folkeavstemningen. Det er udemokratisk ikke å la folket få bestemme over en så viktig sak, og det er egentlig ganske irrelevant hva resultatet ble sist for hva det blir i dag. Jeg kan ikke tro annet enn at det er motstandere av medlemskap som er livredde for en ny avstemning i tilfelle det blir ja, men sier majoriteten "nei" er saken klar, vi fortsetter å stå utenfor EU. 

I de aller fleste spørsmål har ikke hver og en av oss noe vi skulle ha sagt, vi stemmer på partier, ikke på enkeltsaker. Egentlig mener jeg vi burde hatt folkeavstemninger oftere, over de virkelig store sakene, da det ikke er gitt at regjering og storting er i takt med folket til enhver tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (47 minutter siden):

Nope. Det er det spesielle med avtalen mellom EU og EØS : den omhandler en normalisering av markedene i EØS og EU : at vi har de samme markedsreglene, men det påvirker ikke toll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (3 minutter siden):

Jeg kan ikke tro annet enn at det er motstandere av medlemskap som er livredde for en ny avstemning i tilfelle det blir ja, men sier majoriteten "nei" er saken klar, vi fortsetter å stå utenfor EU. 

Utfordringen fra mitt ståsted, er at det er ikke kommet noen nye momenter som gjør at man har en grunn for å søke.

Sikkerhetspolitisk KAN komme til å spille en rolle, men for øyeblikket gjør det ikke det. Og det vil antagelig ta år, før dette blir aktuelt gitt uenighetene innen EU for øyeblikket. 

Så lenge det stort sett er de samme argumentene som kommer opp på nytt, og de strengt tatt er avklart allerede, så er det vanskelig å se noen grunn for å gjøre prosessen på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Utfordringen fra mitt ståsted, er at det er ikke kommet noen nye momenter som gjør at man har en grunn for å søke.

Sikkerhetspolitisk KAN komme til å spille en rolle, men for øyeblikket gjør det ikke det. Og det vil antagelig ta år, før dette blir aktuelt gitt uenighetene innen EU for øyeblikket. 

Så lenge det stort sett er de samme argumentene som kommer opp på nytt, og de strengt tatt er avklart allerede, så er det vanskelig å se noen grunn for å gjøre prosessen på nytt. 

En stor andel av befolkningen har ikke fått si sin mening om saken, det er grunn god nok. Verden er heller ikke den samme som ved forige avstemning, så uansett hvilken side man nå lander på bør befolkningen få sjansen til å stemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (2 timer siden):

Vi burde absolutt ha en ny folkeavstemning om EU, slik at de som var for unge ved forrige runde har mulighet til å stemme. De som stemte forrige gang har kanskje endret mening nå, det har rent mye vann i havet siden den siste folkeavstemningen. Det er udemokratisk ikke å la folket få bestemme over en så viktig sak, og det er egentlig ganske irrelevant hva resultatet ble sist for hva det blir i dag. Jeg kan ikke tro annet enn at det er motstandere av medlemskap som er livredde for en ny avstemning i tilfelle det blir ja, men sier majoriteten "nei" er saken klar, vi fortsetter å stå utenfor EU. 

I de aller fleste spørsmål har ikke hver og en av oss noe vi skulle ha sagt, vi stemmer på partier, ikke på enkeltsaker. Egentlig mener jeg vi burde hatt folkeavstemninger oftere, over de virkelig store sakene, da det ikke er gitt at regjering og storting er i takt med folket til enhver tid.

Ok så la oss si at vi har nye folkeavstemninger om EU medlemskap for hver nye generasjon som vokser opp og blir stemmeberettigete. Hvis vi da til slutt får et "ja", vil denne praksisen da fortsette og at vi da stemmer om å melde oss ut igjen for hver nye generasjon etter det? Jeg har mine sterke tvil for å si det slik. EU tilhengerene vil bare ha nye avstemninger fram til folket svarer "riktig", også er det stopp. Og hvis vi skal ha en ny EU avstemning så regner jeg med at samme argumentene gjelder når det kommer til en folkeavstemning om EØS eller? Eller setter plutselig EU tilhengerene seg på bakbeina for demokrati der.... Eller hva med en folkeavstemning om ACER og utenlandskablene? Er EU tilhengerene like entisiastiske demokrati tilhengere der?

Endret av LeveMannen
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja problemet med argumentet med at alle generasjoner bør få lov til å stemme er at om man en gang sier ja så blir det siste generasjon som får mulighet til å si sin mening, da er vi stuck.

Vi kan for all del ha en større debatt, men man skal ikke holde noen avstemming når folk har panikk og er skremt.

Om meningsmålinger viser et ja flertall når ting har roet seg ned så er jeg ikke mot en avstemming etter en lang periode med debatt rundt det.

Endret av Athod
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (5 timer siden):

Ja problemet med argumentet med at alle generasjoner bør få lov til å stemme er at om man en gang sier ja så blir det siste generasjon som får mulighet til å si sin mening, da er vi stuck.

Nå gikk jo UK ut av EU da. Ikke at den prosessen frister til gjentagelse tror jeg, britene angrer vel ganske bra på den selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (26 minutter siden):

Nå gikk jo UK ut av EU da. Ikke at den prosessen frister til gjentagelse tror jeg, britene angrer vel ganske bra på den selv.

Det hadde aldri skjedd med Norge. 

For det første ville vi innført Euro, for det andre så har vi en altfor pinglete politisk ledelse til å gå inn for noe sånt.

Endret av Athod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (På 7.3.2025 den 15.57):

Ja, det er beroligende for oss, men vil føre til utrolig mange klimaflyktninger. 

Mye ledig plass i Sibir og Canada. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 10.3.2025 den 20.47):

Britene angrer kun fordi de nå må vise pass når de skal reise til EU - jeg kjenner ganske mange fra UK - og fellesnevneren er at de er forbannet på Brexit fordi de må stå i KØ for å vise passet sitt.

Hvilket har resultert i at alle som har forfedre fra Irland søker om irsk pass 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LeveMannen skrev (På 10.3.2025 den 14.12):

Ok så la oss si at vi har nye folkeavstemninger om EU medlemskap for hver nye generasjon som vokser opp og blir stemmeberettigete. Hvis vi da til slutt får et "ja", vil denne praksisen da fortsette og at vi da stemmer om å melde oss ut igjen for hver nye generasjon etter det? Jeg har mine sterke tvil for å si det slik. EU tilhengerene vil bare ha nye avstemninger fram til folket svarer "riktig", også er det stopp. Og hvis vi skal ha en ny EU avstemning så regner jeg med at samme argumentene gjelder når det kommer til en folkeavstemning om EØS eller? Eller setter plutselig EU tilhengerene seg på bakbeina for demokrati der.... Eller hva med en folkeavstemning om ACER og utenlandskablene? Er EU tilhengerene like entisiastiske demokrati tilhengere der?

Som nå når det går mot folkeavstemning på Grønland for å bli selvstendig.

Dersom de svarer Ja til det - har Danskene vetorett ved en egen folkeavstemning der de kan si Nei til at Grønlenderne får lov til å bli selvstendige 😉 

Hvilket "demokrati" vi lever under..... :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel det verst tenkelige tidspunktet å ta standpunkt til EU medlemskap. Den ene dagen er folk livredde for Trump og 3 verdenskrig, og den neste er alt vi snakker om "camel-toe" draktene til skihopperne våre. I mellomtiden er det stor energikrise i Europa, problemer med innvandring, sosial uro, krigshissing etc. Det er liksom ikke sånn at europeiske land er en homogen masse.

Synes det er frekt at JA siden prøver å melke frykten i samfunnet for å melde oss inn, når vi faktisk har sagt NEI to ganger tidligere.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (6 timer siden):

Mye ledig plass i Sibir og Canada. 

Mye ledig plass her også - men du vil kanskje ikke ha dem hit? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 timer siden):

er vel det verst tenkelige tidspunktet å ta standpunkt til EU medlemskap. Den ene dagen er folk livredde for Trump og 3 verdenskrig, og den neste er alt vi snakker om "camel-toe" draktene til skihopperne våre. I mellomtiden er det stor energikrise i Europa, problemer med innvandring, sosial uro, krigshissing etc. Det er liksom ikke sånn at europeiske land er en homogen masse.

Synes det er frekt at JA siden prøver å melke frykten i samfunnet for å melde oss inn, når vi faktisk har sagt NEI to ganger tidligere.

Melke frykten er hva de gjør ja, og folk biter på. Tror det er derfor Arbeiderpartiet og Høyre sier nei til ny EU-debatt også. Det ville blitt for saklig og mye gode argumenter for nei til EU som hadde kommet fram. Da er det bedre at forsøk på skremming leder oss inn i EU. Det er jo en kjent sak at frykt får folk til å tenke mindre rasjonelt. Akkurat det samme så vi under pandemien. Og da pandemien roet seg og ikke lenger i så stor grad var styrt av frykt, så begynte flertallet å stille mer kritiske spørsmål igjen.

Nå må folk lene seg tilbake og ta det med ro. Ingenting bør gjøres impulsivt. Norge er ikke i krig annet enn det vi blander oss inn i når det gjelder Ukraina krigen sammen med EU.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...