Example Skrevet 30. januar #21 Del Skrevet 30. januar Jeg tenker at tiden snart er moden, rett og slett fordi stadig flere mennesker i arbeidsfør alder aldri har fått muligheten til å stemme. Samtidig vil jeg nok tro at jo lenger det drøyer nå, jo større er muligheten for at folk vil stemme ja. Rett og slett fordi verden har endret seg kraftig de siste årene. Særlig Russland og Trump gjør at det bildet har endret seg en del. Tiden der en internasjonal rettsorden har hatt en del å si virker å være over for nå, og stormaktene virker å finne tilbake til imperialisme. Det er dårlige nyheter for små uavhengige land som Norge. Det er mye som ikke er bra med EU, men skal man ha en sjanse fremover tror jeg det å søke et tettere samarbeid med Europa blir viktig. Selv om det selvfølgelig vil koste, men man må ta innover seg realitetene i verden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 30. januar #22 Del Skrevet 30. januar Jeg stemte Nei i 94, og regner meg fortsatt som Nei mann, men ønsker en god EU debatt velkommen spesielt på området forsvar og sikkerhet's politikk og Eu's invirkning på nasjonal suverenitet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 30. januar Forfatter #23 Del Skrevet 30. januar Example skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at tiden snart er moden, rett og slett fordi stadig flere mennesker i arbeidsfør alder aldri har fått muligheten til å stemme. Samtidig vil jeg nok tro at jo lenger det drøyer nå, jo større er muligheten for at folk vil stemme ja. Rett og slett fordi verden har endret seg kraftig de siste årene. Særlig Russland og Trump gjør at det bildet har endret seg en del. Tiden der en internasjonal rettsorden har hatt en del å si virker å være over for nå, og stormaktene virker å finne tilbake til imperialisme. Det er dårlige nyheter for små uavhengige land som Norge. Det er mye som ikke er bra med EU, men skal man ha en sjanse fremover tror jeg det å søke et tettere samarbeid med Europa blir viktig. Selv om det selvfølgelig vil koste, men man må ta innover seg realitetene i verden. Ja situasjonen i internasjonal politikk er skremmende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 30. januar Forfatter #24 Del Skrevet 30. januar Apis skrev (4 minutter siden): Jeg stemte Nei i 94, og regner meg fortsatt som Nei mann, men ønsker en god EU debatt velkommen spesielt på området forsvar og sikkerhet's politikk og Eu's invirkning på nasjonal suverenitet Ja, i det minste en debatt satt på dagsorden hadde vært svært opplysende slik at flere vet hva de skal mene for eller imot. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 30. januar Forfatter #25 Del Skrevet 30. januar Folk er redd EU fordi de er redde for at vi i Norge kommer til å gi fra oss suverintet men det er få områder dette kommer til å skje på. EU er primært en handelsunion og ved et EU-medlensjap er det hovedsakelig innen handelsavtaler vi må gi fra oss suverenitet men den store fordelen er full tilgang til EUs indre marked. Tollsatser vil vi heller ikke kunne regulere selv. Ellers blir vi i stor grad fri til å styre oss selv. Jeg føler at det i mange år nærmest har vært en denonisering av EU i kommentarfeltene og jeg skjønner ikke hvorfor, for det er lite opplyst og svært usaklig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet 31. januar #26 Del Skrevet 31. januar Hva er vitsen med å stemme. De hører ikke på oss uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 31. januar #27 Del Skrevet 31. januar Sportydame skrev (17 timer siden): I Nettavisen i 2023 stemte 73% mot 😉 EU, Høyre | Lykkes Høyre med sin EU-drøm? Med et EU medlemskap kan vi i verste fall risikere at Oljefondet forsvinner til EU - for å dekke inn de kommende krisene der. Da forsvinner også pensjonen til de kommende generasjonene inn i byråkratiet i Brussel.............. EØS kan være greit å beholde - men vi må ikke la EU få mer makt over Norge via EØS avtalene. Eneste måten å beholde Oljefondet på i fremtiden er derfor å stemme FrP til høsten 😉 Liker man ikke EU så må man stemme på venstresiden. I norsk politikk er venstresiden mye mer nasjonalistiske enn høyresiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 31. januar #28 Del Skrevet 31. januar Til de som tror at samarbeid med EU er eneste veien å gå - og at vi må selge sjela vår for at EU skal ønske å samarbeide med oss - til tross for at vi har både energi/gass og mineraler - som EU trenger....... 😉 Hadde vi forhandlet direkte med USA hadde vi fått mange flere fordeler enn via EU..... Mener Norge må forhandle direkte med Trump – E24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 31. januar #29 Del Skrevet 31. januar Generelt kan man si at jo yngre folk er jo mer pro EU er de, problemet er at de som stemte sist gang er jo delvis borte, men yngre generasjon utgjør en stadig mindre del av total befolkning pga nedadgående fødselstall og olk lever lengre en siste gang. Tror det er liten sjanse for EU medlemskap til det har Norge for mange skap nasjonalister som mener "Alt Norge gjør er best", selv om vi er ganske så mid på det mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 31. januar #30 Del Skrevet 31. januar Søddvestkuling skrev (10 timer siden): Folk er redd EU fordi de er redde for at vi i Norge kommer til å gi fra oss suverintet men det er få områder dette kommer til å skje på. EU er primært en handelsunion og ved et EU-medlensjap er det hovedsakelig innen handelsavtaler vi må gi fra oss suverenitet men den store fordelen er full tilgang til EUs indre marked. Tollsatser vil vi heller ikke kunne regulere selv. Ellers blir vi i stor grad fri til å styre oss selv. Jeg føler at det i mange år nærmest har vært en denonisering av EU i kommentarfeltene og jeg skjønner ikke hvorfor, for det er lite opplyst og svært usaklig. Det er jo ikke primært en handelsunion nå lenger, de setter lover og regler og tvinger det på land som ikke har disse problemene. Foreks. Energireglene som sier at norske boliger må oppgraderes, det kommer til å koste en haug med penger, og EU bryr seg jo ikke om dette. I tillegg til at strømmen vår allerede blir gitt bort selv om vi trenger den på vinteren. Andre lover lager folk som ikke er kompetente på temaene, de settes ikke av eksperter. som foreks. de nye cookie lovene. Det er skummelt at tilfeldige folk kan lage lover uten å vite hva de snakker om. Og det er skummelt at vi skal bli styrt av mennesker vi ikke stemte på. Og det går aldri bra når noen som ikke har tilknytning til landet vårt skal lage lover som angår oss, det er naivt å tro at de ikke kommer til å prioritere sitt eget land først. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kake-Kari78 Skrevet 31. januar #31 Del Skrevet 31. januar Uni_me skrev (1 time siden): Det er jo ikke primært en handelsunion nå lenger, de setter lover og regler og tvinger det på land som ikke har disse problemene. Foreks. Energireglene som sier at norske boliger må oppgraderes, det kommer til å koste en haug med penger, og EU bryr seg jo ikke om dette. I tillegg til at strømmen vår allerede blir gitt bort selv om vi trenger den på vinteren. Andre lover lager folk som ikke er kompetente på temaene, de settes ikke av eksperter. som foreks. de nye cookie lovene. Det er skummelt at tilfeldige folk kan lage lover uten å vite hva de snakker om. Og det er skummelt at vi skal bli styrt av mennesker vi ikke stemte på. Og det går aldri bra når noen som ikke har tilknytning til landet vårt skal lage lover som angår oss, det er naivt å tro at de ikke kommer til å prioritere sitt eget land først. Det med strømmen må dere rett og slett bare slutte å trekke frem - og iallfall når dere fremstiller det som om strømmen blir «gitt bort»! For det første, var Norge en av pådriverne for et felles energimarked (og bygging av kabler) allerede på 90-tallet, og årsaken var at vi så gylne muligheter til å selge strømmen vår til resten av Europa når vi har overskudd (som vi ofte har). For det andre blir strømmen overhode ikke gitt bort - den blir solgt DYRT, og fordi eierne av strømselskapene i all hovedsak er staten og norske kommuner, går all inntjening på dette rett tilbake til velferdsstaten vår. Er du klar over hvor mange kraftkommuner i Norge som har tjent milliarder på strømkablene til EU?? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 31. januar Forfatter #32 Del Skrevet 31. januar Uni_me skrev (2 timer siden): Det er jo ikke primært en handelsunion nå lenger, de setter lover og regler og tvinger det på land som ikke har disse problemene. Foreks. Energireglene som sier at norske boliger må oppgraderes, det kommer til å koste en haug med penger, og EU bryr seg jo ikke om dette. I tillegg til at strømmen vår allerede blir gitt bort selv om vi trenger den på vinteren. Andre lover lager folk som ikke er kompetente på temaene, de settes ikke av eksperter. som foreks. de nye cookie lovene. Det er skummelt at tilfeldige folk kan lage lover uten å vite hva de snakker om. Og det er skummelt at vi skal bli styrt av mennesker vi ikke stemte på. Og det går aldri bra når noen som ikke har tilknytning til landet vårt skal lage lover som angår oss, det er naivt å tro at de ikke kommer til å prioritere sitt eget land først. Nå har Regjeringen lansert Norgespris til hus og hytter på 40 øre kilowatttime over hele Norge og du kan velge mellom det og vanlig pris med strømstøtte. Lover og regler trenger vi. Vi kan ikke leve i et anarki. En bedre fungererende handelsunion i form av medlemskap i EU ville vært så godt for økonomien og næringslivet her i Norge. Veksten har flatet ut og vi ville fått vekst økonomisk og mer arbeidskraft i et trengende marked. Jeg tror maten ville blitt billigere i butikkene på grunn av mer konkurranse og mindre tollbarrierer og vi ville fått en bedre valutakurs med euro og lavere rente. EU har mye lavere rente enn Norge. Næringslivet og særlig havbruksindustrien ville hatt store fordeler. Slik det er nå har oppdrettsnæringen ikke full tilgang til EUs indre marked og dette er jo en næring som gir milliardinntekter til staten og skaper mange arbeidsplasser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 31. januar #33 Del Skrevet 31. januar VIl gjerne si hva jeg mener om et medlemskap i EU. Er over 40 år og har aldri fått gitt min stemme på dette store punktet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 31. januar #34 Del Skrevet 31. januar Vi trenger en ny EU avstemming. Håper det blir ett rugende nei, og at det vert respektert. Det ble ikke siste avstemning der vi har sniket inn i utallige direktiver fra EU. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 31. januar Forfatter #35 Del Skrevet 31. januar Beyond the Scoop skrev (17 minutter siden): VIl gjerne si hva jeg mener om et medlemskap i EU. Er over 40 år og har aldri fått gitt min stemme på dette store punktet. Ja, bare de som var født fra 1976 og tidligere har fått gitt sin stemme. Det er på tide å få yngre folk på banen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 31. januar Forfatter #36 Del Skrevet 31. januar LiseTV skrev (21 minutter siden): Vi trenger en ny EU avstemming. Håper det blir ett rugende nei, og at det vert respektert. Det ble ikke siste avstemning der vi har sniket inn i utallige direktiver fra EU. Spurte Chat GPT og per 2011 hadde vi innført 1777 direktiver så nå er det noe mer. Det går på for eksempel arbeidsmiljø, vannforvaltning, begrensninger i å eie våpen, konkurranse i posten, og et direktiv for å gi fri flyt av tjenester. Jeg trodde det var flere direktiver for det blir så oppblåst i media og særlig i sinte kommentarfelt. Til sammenligning har vi 700 gjeldende lover i boka Norges lover med et utall underparagrafer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 31. januar Forfatter #37 Del Skrevet 31. januar Sportydame skrev (4 timer siden): Til de som tror at samarbeid med EU er eneste veien å gå - og at vi må selge sjela vår for at EU skal ønske å samarbeide med oss - til tross for at vi har både energi/gass og mineraler - som EU trenger....... 😉 Hadde vi forhandlet direkte med USA hadde vi fått mange flere fordeler enn via EU..... Mener Norge må forhandle direkte med Trump – E24 USA har mer enn nok olje og gass selv så det eneste vi kan tilby er mineraler og fisk. Skal vi virkelig knytte oss tettere til og basere oss på en så nasjonalistisk, proteksjonistisk og uberegnelig administrasjon? Det høres ut som en ustabilt sjansespill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 31. januar #38 Del Skrevet 31. januar Kanskje det er like greit at vi får en debatt rundt det og hvis det da viser seg at befolkningen fortsatt er klart imot at kanskje politikerne vil akseptere dette og ikke prøve å integrere oss enda mer inn i EU. Sikkert drømmetenkning men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 1. februar Forfatter #39 Del Skrevet 1. februar Athod skrev (55 minutter siden): Kanskje det er like greit at vi får en debatt rundt det og hvis det da viser seg at befolkningen fortsatt er klart imot at kanskje politikerne vil akseptere dette og ikke prøve å integrere oss enda mer inn i EU. Sikkert drømmetenkning men. Vi må jo ta i mot direktiver for å være med i EØS som vi er helt avhengig av økonomisk. 7 av 10 briter angrer på Brexit fordi de fikk så mye fattigdom og elendighet etterpå. Overskuddet av handelen med strøm går til kommuner og den norske stat og den norske stat har kontrollen over strømmen så det står mye feilaktig i kommentarfeltene. Blant annet fikk Oslo kommune 5 sårt tiltrengte milliarder på grunn av handel med strøm. Det er svært lønnsomt å selge det til Europa og det blir det mye velferd av. Vi trenger handel. Jeg begriper ikke hvorfor EU er så fælt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 1. februar #40 Del Skrevet 1. februar (endret) Søddvestkuling skrev (38 minutter siden): Vi må jo ta i mot direktiver for å være med i EØS som vi er helt avhengig av økonomisk. 7 av 10 briter angrer på Brexit fordi de fikk så mye fattigdom og elendighet etterpå. Overskuddet av handelen med strøm går til kommuner og den norske stat og den norske stat har kontrollen over strømmen så det står mye feilaktig i kommentarfeltene. Blant annet fikk Oslo kommune 5 sårt tiltrengte milliarder på grunn av handel med strøm. Det er svært lønnsomt å selge det til Europa og det blir det mye velferd av. Vi trenger handel. Jeg begriper ikke hvorfor EU er så fælt. Det at vi må ta i mot direktiver om vi vil eller ikke er ikke så godt argument for å bli med i EU som man skulle tro, det sier egentlig alt. Vi stemte mot å bli med, men sammen med våre politikere så klarer EU lure oss inn bakveien allikevel. Har for min del null interesse av å bli nærmere knyttet til et sentralisert maktapparrat som opererer på denne måten. Nå har vi i det minste vetorett noe som om ikke annet er symbolsk viktig. Aner ikke om UK sine problemer skyldes exit fra EU eller ikke, de fleste land i Europa sliter for øyeblikket på grunn av en hodeløs energi og innvandringspolitikk, pushet fram av blant annet EU. Norge har uansett klart seg utmerket utenfor. Min motstand mot EU har faktisk ingenting med strømkabler å gjøre, der skylder jeg mer på våre politikere som ikke fordeler den enorme inntekten tilbake til befolkningen bedre. Det er litt seint å starte nå rett før valget. Endret 1. februar av Athod 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå