Gå til innhold

Nærmer tiden seg for ny EU-avstemning?

Søddvestkuling

Anbefalte innlegg

Det ryktes i media at Putin ønsker å ta Belarus. Hvis dette stemmer er det jo stadig mer tungtveiende argumenter for et medlemskap i EU av sikkerhetspolitiske årsaker. Dessuten har vi Trump over there som rasler med sablene når det gjelder USAs tilknytning til NATO. 

Det kommer til å bli forhandlinger om fred mellom Russland og Ukraina og i den forbindelse forhandler nå EU om å gjenoppta kjøp av gass fra Russland. 

Det har kommet fram nå under regjeringskrisen mellom SP og AP at næringslivet har etterlyst en innføring av EU-direktivene slik at de på en bedre og mer forutsigbar måte kan drive handel med Europa. 

Et EU-medlemskap vil kanskje være svært positivt for økonomien i Norge og en innføring av euro vil styrke vår valutakurs, men på den andre siden svekke vår evne til å regulere på rentenivået selv. 

Vi trenger arbeidskraft og arbeidsinnvandring fra Europa kan være positivt her i Norge, men vi risikerer større press på trygdeordninger med mindre vi gjør tiltak. 

Spørsmål omkring landbruk og fiskeriressurser taler i mot et medlemskap i EU. Det er usikkert hvordan politikken fra EUs side blir angående det. 

Om vi blir medlem kommer vi til å gi fra oss en del selvbestemmelse og det koster penger å være medlem. 

Det er et godt klimasamarbeid i EU og med tanke på alle fremskrittene forskere har gjort teknologisk for at vi skal nå klimamålene, kunne et medlemskap være positivt. 

Dessuten kunne det være positiv å kunne være med å bestemme i EU, men mange vil nok mene at EØS fungerer så godt at vi bare kan fortsette å være med i EØS. 

Siste måling viser at 47% er mot medlemskap og 34,9% er for mens 18,4% er usikre. Andelen av de som er for vokser stadig. 

Er du for eller i mot EU-medlemskap og i så fall hvorfor? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Søddvestkuling jeg leste i en eller annen avis at de var godt over 50% mot, det var denne uken. Et kakediagram. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (16 minutter siden):

@Søddvestkuling jeg leste i en eller annen avis at de var godt over 50% mot, det var denne uken. Et kakediagram. 

Ja, det er vel litt svingninger i prosentene på ulike målinger. Spenningen ligger jo i de 18% som er usikre. 

Jeg stemte mot EU i 1994 men har endret mening og blitt for. Hovedårsaken til at jeg stemte i mot var at jeg var redd for hva EU kom til å gjøre med fiskeriressursene, men jeg ser at Norge har overbeskattet bestandene i tillegg til at klimaendringer har ført til en nedgang i fiskebestanden så fiskerne sliter nå. Kanskje EU ville lagt mer fornuftige klimamål for fiskeripolitikken likevel. 

Dessuten vil et medlemskap i EU føre til økonomisk vekst for Norge og jeg lurer hardt på om maten blir billigere i butikkene. Forholdene hadde kanskje blitt lagt bedre til rette for nye aktører i dagligvarebransjen og mer konkurranse. 

Jeg leste i E24 i dag i at stadig flere gründere og bedrifter vurderer å flytte til Sveits. Det er ikke sant som denne regjeringen sier at norsk næringsliv går så bra. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (36 minutter siden):

Ja, det er vel litt svingninger i prosentene på ulike målinger. Spenningen ligger jo i de 18% som er usikre. 

Jeg stemte mot EU i 1994 men har endret mening og blitt for. Hovedårsaken til at jeg stemte i mot var at jeg var redd for hva EU kom til å gjøre med fiskeriressursene, men jeg ser at Norge har overbeskattet bestandene i tillegg til at klimaendringer har ført til en nedgang i fiskebestanden så fiskerne sliter nå. Kanskje EU ville lagt mer fornuftige klimamål for fiskeripolitikken likevel. 

Dessuten vil et medlemskap i EU føre til økonomisk vekst for Norge og jeg lurer hardt på om maten blir billigere i butikkene. Forholdene hadde kanskje blitt lagt bedre til rette for nye aktører i dagligvarebransjen og mer konkurranse. 

Jeg leste i E24 i dag i at stadig flere gründere og bedrifter vurderer å flytte til Sveits. Det er ikke sant som denne regjeringen sier at norsk næringsliv går så bra. 

I Nettavisen i 2023 stemte 73% mot 😉 

EU, Høyre | Lykkes Høyre med sin EU-drøm?

Med et EU medlemskap kan vi i verste fall risikere at Oljefondet forsvinner til EU - for å dekke inn de kommende krisene der.

Da forsvinner også pensjonen til de kommende generasjonene inn i byråkratiet i Brussel..............

EØS kan være greit å beholde - men vi må ikke la EU få mer makt over Norge via EØS avtalene.

Eneste måten å beholde Oljefondet på i fremtiden er derfor å stemme FrP til høsten 😉 

Endret av Sportydame
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det. Av to årsaker:

1) Det er knapt noen under 50 år som har fått si sin mening om EU. De som stemte i forrige avstemning er enten middelaldrende pluss, gamle eller døde. 
2) Selv for dem som har hatt mulighet til å stemme, så er verden en helt annen nå enn i 1994. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg mener det. Av to årsaker:

1) Det er knapt noen under 50 år som har fått si sin mening om EU. De som stemte i forrige avstemning er enten middelaldrende pluss, gamle eller døde. 
2) Selv for dem som har hatt mulighet til å stemme, så er verden en helt annen nå enn i 1994. 

Skulle akkurat til å skrive det samme. Så jeg syns det begynner å bli på tide. Men jeg tror ikke resultatet ville blitt så veldig forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportydame skrev (7 minutter siden):

Med et EU medlemskap kan vi i verste fall risikere at Oljefondet forsvinner til EU - for å dekke inn de kommende krisene der.

Da forsvinner også pensjonen til de kommende generasjonene inn i byråkratiet i Brussel..............

EØS kan være greit å beholde - men vi må ikke la EU få mer makt over Norge via EØS avtalene.

Eneste måten å beholde Oljefondet på i fremtiden er derfor å stemme FrP til høsten 😉 

Oljefondet forsvinne til EU? Hvorfor det?

Hvis man virkelig er imot EU er det nok Sp man skal stemme på. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi risikerer mye råderett ved å gå inn i EU. Risikerer faktisk oljefondet kan vi å risikere.

Forstår ikke at folk tror vi vil ha så mye å si ved å være eu land. Burde egentlig ut av hele EØS også etter min mening. Ta tilbake råderetten på strøm osv. Og ikke bare måtte innrette oss til EU.

Mange sier vi ikke har så mye å si ved å melde oss ut. Jo det har vi, vi kan stenge gass til Europa, vi kan stenge strømmen, vi kan stoppe å sende fisk , det er dette EU ønsker å kunne styre over ressurser vi har som de ikke har.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (Akkurat nå):

Skulle akkurat til å skrive det samme. Så jeg syns det begynner å bli på tide. Men jeg tror ikke resultatet ville blitt så veldig forskjellig. 

Nei, det er slett ikke sikkert. Men vi hadde fått løftet debatten, og vi hadde fått reelle, oppdaterte argumenter for og imot slik at folk får gjort seg opp en mening (mange vet ikke, eller de er imot/for basert på inngrodde meninger/mangel på kunnskap) og stemt. Demokrati, som det også kalles. 😉 Å legge lokk på debatten er ikke demokratisk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (1 minutt siden):

Nei, det er slett ikke sikkert. Men vi hadde fått løftet debatten, og vi hadde fått reelle, oppdaterte argumenter for og imot slik at folk får gjort seg opp en mening (mange vet ikke, eller de er imot/for basert på inngrodde meninger/mangel på kunnskap) og stemt. Demokrati, som det også kalles. 😉 Å legge lokk på debatten er ikke demokratisk. 

Enig! 👍 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (15 minutter siden):

Oljefondet er et nasjonalt fond som Norge kommer til å ha kontroll over selv om vi blir medlem av EU. EU vil ikke kunne ta Oljefondet så hvor du har det i fra lurer jeg på. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig i at argumentene for og imot fra 1994 har gått ut på dato. Det var jo for 31 år siden og derfor i gamle dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (26 minutter siden):

Foreløpig er det flertall mot EU men hvis Putin faktisk tar Belarus, så tror jeg stemningen snur og vi får en rivende debatt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (28 minutter siden):

Oljefondet forsvinne til EU? Hvorfor det?

Hvis man virkelig er imot EU er det nok Sp man skal stemme på. 

Eller Rødt.

Søddvestkuling skrev (1 minutt siden):

Foreløpig er det flertall mot EU men hvis Putin faktisk tar Belarus, så tror jeg stemningen snur og vi får en rivende debatt igjen. 

Hvorfor tror du det? Jeg ser ingen forskjell på å bli vasaller under Brussel eller å bli vasaller under Putin... 

Jeg ville stemt nei til både EU og EØS avtalen. Vi får bruke gass, olje og evt vannkraft og fisk som forhandlingskort for å utarbeide en god handelsavtale.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Eller Rødt.

Hvorfor tror du det? Jeg ser ingen forskjell på å bli vasaller under Brussel eller å bli vasaller under Putin... 

Jeg ville stemt nei til både EU og EØS avtalen. Vi får bruke gass, olje og evt vannkraft og fisk som forhandlingskort for å utarbeide en god handelsavtale.

EU har demokrati og ytringsfrihet og det er stor forskjell på det å bli under en diktator. Dessuten har Putin sagt at han kommer ikke til å yppe seg mot NATO men det planlegges sabotasjer og vi trenger hjelp fra Europas  militære skip for å patruljere farvannene særlig i Nordsjøen. Dessuten vil det ha en avskrekkende effekt med et nært sikkerhetspolitisk samarbeid. Går Trump ut av NATO trenger vi EU. 

47 % av Norges økonomi består av eksport og det vil være svært gunstig for næringslivet med et EU-medleskap. Uten EØS-avtalen hadde vi i Norge blitt bankerott så jeg er glad vi i det minste har den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi skal knytte oss mer til EU som ap så bestemt viste i dag, så kan vi liksågodt bli medlem med alle fordeler, ikke bare ulemper. 
Støres argumenter om sikkerhet å samarbeid holder ikke mål, kudos til sp som står fast på prinsippet om nasjonal rådighet over ressurser. Europa er avhenging av våre ressurser, vi kunne stoppet alle avtaler å forlangt tre ganger prisen for gass, olje og fisk, de har ikke noe valg med Putin i krig.

Endret av Peters
og å
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Peters skrev (6 minutter siden):

Om vi skal knytte oss mer til EU som ap så bestemt viste i dag, så kan vi liksågodt bli medlem med alle fordeler og ikke bare ulemper. 
Støres argumenter om sikkerhet å samarbeid holder ikke mål, kudos til sp som står fast på prinsippet om nasjonal rådighet over ressurser. Europa er avhenging av våre ressurser, vi kunne stoppet alle avtaler å forlangt tre ganger prisen for gass, olje og fisk, de har ikke noe valg med Putin i krig.

Det ligger an til fredsforhandlinger mellom Ukraina og Russland og i den forbindelse forhandler nå EU med Russland om igjen å kjøpe gass fra dem. Vi får se. 

Jeg tror ikke at det i diplomatiet og innen handel er så lett som å bare stoppe alle avtaler og sette oss på bakbeina. 

Er det ikke Østen som Kina og Japan som kjøper mest fisk fra oss? Oljeprisen blir kunstig holdt høy over hele verden. De forente arabiske emirater har pumpet opp store reserver de ikke selger med det første for da blir oljeprisen for lav så da tjener de ikke penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er Polen og Frankrike og USA som kjøper mest fisk fra oss. Søkte det opp nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen grunn til å ha noe ny EU-avstemning for det er heldigvis stort flertall for å ikke bli med i EU.

Endret av Sommer2464
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (13 minutter siden):

Det er absolutt ingen grunn til å ha noe ny EU-avstemning for det er heldigvis stort flertall for å ikke bli med i EU.

47% er i mot men hele 18% er usikre og stadig flere blir for EU. Det er en utvikling på gang men den skjer neppe i dag, og hi kunne trengt mer folkeopplysning i hva det ville innebære å bli medlem. Dessuten er ungdommen mye orientert mot partier i retning Høyre. Som noen sier over her: De har aldri fått være med å bestemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...