Gå til innhold

Barnefar er sinna fordi jeg krever mer penger gjennom nav

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ved konfirmasjon til et av våre barn så fikk jeg dekket 7000 av barnefar som Nav krevde inn, vi har alltid hatt bidrag via Nav og Nav innkreving.

Våre hadde bunad, men det betalte jeg fullt ut selv. BF fikk mulighet til å komme med innspill om både mat og lokale, samt hvem han ønsket og invitere. Noe han ikke gjorde, vrang som alltid.

Vi leide lokale, det gjør stort sett alle vi kjenner, det er ikke uvanlig. Alltid vanskelig å få leid mange steder rundt konfirmasjonstider, vi bestilte mat. Men bakte alle kaker selv, nå er vi en familie med mange flinke kake bakere, og en kake glad familie.

Kjøpte inn mineralvann, pynt og blomster utenom. Det koster og arrangare uansett hva en skal servere, og det er for barnet en gjør dette, så det du har planer om ts er absolutt nøkternt

Anonymkode: d1c3a...62b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sirah skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke, hun sa bare at hun fikk støtte av NAV til konfirmasjon fordi faren ikke ville betale og dette var det hun fikk. Veldig mye mulig det er helt feil.

En venn av meg fikk 4000 til konfirmasjon fra far via NAV for et par år siden. Altså mente de at 8000 kroner var et nøkternt selskap. Hun søkte ikke om bidrag til klær da, siden datteren arvet bunad, så mulig hun kunne fått mer. Men 3500 kroner høres ikke så feil ut!

Anonymkode: 135fa...848

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sendt far link til nav sine sider om hva du faktisk kan kreve. 

Du bør også informere han om at det ikke er han som bestemmer om gutten vil konfirmere seg eller ikke. Du bør også informere han om at du må bestille mat siden ingen kan hjelpe deg og lage mat, få frem at jo mer dere kan gjøre selv jo billigere blir det faktisk for han også. Syns faktisk at du burde kreve at han blir med og vasker og rydder etterpå også om han nekter så sier du bare " greit nok, men da leier jeg folk til det også" så blir det enda mer og betale for far. For hvorfor skal du bake, rydde, bake, vaske og rydde pluss pynte mens far ikke gjør en dritt og bare sitter og syter. Gjør det klart for han at hvor mer dere bidrar og order selv jo billigere blir det for han. Men informer han i klartekst at det faktisk ikke bare gjelder deg men at det også gjelder han.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvor mange familieselskap og konfirmasjoner du har arrangert i din tid , men det er ikke alltid så stor forskjell på pris gryte og tapas . 
Tapas kan du få i 3 forskjellige prisklasser f.eks. , inkl dessert.  
At du ikke har hørt om tilfeller der vertskapet slipper å rydde selv , så får du nå høre høre en ny versjon
Vi slapp å betale for pynting, rydding og leie av lokale så lenge vi bestilte mat og drikke hos dem. 
Vi kjøpte blomster og dekor og dekket festbordet . Slekt og venner bakte kaker i massevis som er vanlig på våre trakter.
Det selskapet TS har tenkt å arrangere er helt innafor, og hun betaler jo halvparten av kostnadene. 

Anonymkode: a96c7...c2c

Det er ikke sikkert NAV er enig med deg i det. Og det er de som skal vurdere dette, om hun kan kreve halvparten. TS kan sjekke om det er stor forskjell i pris på gryte og tapar/koldtbord der hun bor. Min erfaring er at det er forskjell i pris, og TS må i alle fall være forberedt på at NAV kan si at det ikke er nøkternt nok. 

Anonymkode: 6f44d...9c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (7 minutter siden):

Hadde sendt far link til nav sine sider om hva du faktisk kan kreve. 

Du bør også informere han om at det ikke er han som bestemmer om gutten vil konfirmere seg eller ikke. Du bør også informere han om at du må bestille mat siden ingen kan hjelpe deg og lage mat, få frem at jo mer dere kan gjøre selv jo billigere blir det faktisk for han også. Syns faktisk at du burde kreve at han blir med og vasker og rydder etterpå også om han nekter så sier du bare " greit nok, men da leier jeg folk til det også" så blir det enda mer og betale for far. For hvorfor skal du bake, rydde, bake, vaske og rydde pluss pynte mens far ikke gjør en dritt og bare sitter og syter. Gjør det klart for han at hvor mer dere bidrar og order selv jo billigere blir det for han. Men informer han i klartekst at det faktisk ikke bare gjelder deg men at det også gjelder han.

Er for så vidt enig med deg, men Nav vil ikke godkjenne mer, og en gjør det for ungdommen, og ikke for far. Ungdommen trenger ikke oppleve at begge foreldre ikke ønsker å gjøre sitt i forbindelse med en så stor dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et alternativ er å dele opp selskapet så du ikke har så mange gjester samtidig. Kun ha nærmeste familie på middag, og så invitere fjernere slekt på kaffe og kaker dagen etter. Da får du plass til folk hjemme også.

Her jeg bor er det max 3 eller 4 gjester i kirken (bor i tetteste Bærum øst så det er mange konfirmanter selv om de deles i grupper), så det er ikke plass til andre enn foreldre og søsken. Da kan man fint invitere folk til feiring dagen etter. 

Anonymkode: fac97...ce7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruker du virkelig over 12000 kr i måneden i faste utgifter på to unger? Pluss utgifter til briller, ol.

Anonymkode: c18f1...8ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Er for så vidt enig med deg, men Nav vil ikke godkjenne mer, og en gjør det for ungdommen, og ikke for far. Ungdommen trenger ikke oppleve at begge foreldre ikke ønsker å gjøre sitt i forbindelse med en så stor dag. 

Far trenger vel egentlig ikke å vite det.. alt han bør få høre er at bidrar han så blir det billigere.., tipper det funker 😂 Nå er jo dette selskapet ganske nøkternt også da, ikke bestiller de dyre kaker, råflott lokale eller fancy pynt.. si at mangen koster 300 kr per pers er det 7500 i mat, kanskje 3000 kr i drikke, 1000 kr i pynt og lokalet vet jeg ikke hva koster men si mellom 3-5000 kr. Det er 16500 kr i utgifter og absolutt et nøkternt budsjett, dvs at fars del bli 8250 kr..

Ei venninne av meg fikk dekt 8000 gjennom nav(nav trekte far) . Far har her en helt vanlig jobb. Så kan faktisk fint skje at hi faktisk får dekt halve selskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror NAV har noen gode veiledere på dette. Og det er absolutt ikke overdådig, heller ganske nøktern feiring. Han sier det kun for at du skal få dårlig samvittighet. Han er ikke villig til å ta på seg ansvaret, har man fått barn så koster de det de koster. Har han for lite penger, buhu. Da får han ta seg en ekstra jobb da, eller kutte ned på annet forbruk. Syntes ikke noe synd i mennesker som ikke klarer å ta ansvar for sitt eget liv og sin egen familie. 

Det verste jeg har opplevd var at min eks overtalte datteren vår til å ikke konfirmere seg ved å love henne alle pengene vi egentlig skulle putte i selskap. De pengene har fremdeles ikke kommet 10 år senere. Og hun nekter å ha kontakt med han etter konstante svik og gnål om penger. Barna deres vil mest sannsynligvis oppleve det samme, at faren kun er opptatt av penger. Men det er hans egen feil om det fører til at de kutter han ut av livet deres. 

Så mitt råd er, lag deg tykk hud og ignorer maset hans om penger fullstendig. Ta alt gjennom NAV og ta all kommunikasjon skriftlig, det er eneste måten å håndtere slike mennesker på. 

Anonymkode: d2a42...062

Enig.

Og ikke glem å tilføye konfirmantens utgifter som også kommer med, konfirmanten skal da ikke gå naken. 

Anonymkode: 79876...8bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (1 minutt siden):

Far trenger vel egentlig ikke å vite det.. alt han bør få høre er at bidrar han så blir det billigere.., tipper det funker 😂 Nå er jo dette selskapet ganske nøkternt også da, ikke bestiller de dyre kaker, råflott lokale eller fancy pynt.. si at mangen koster 300 kr per pers er det 7500 i mat, kanskje 3000 kr i drikke, 1000 kr i pynt og lokalet vet jeg ikke hva koster men si mellom 3-5000 kr. Det er 16500 kr i utgifter og absolutt et nøkternt budsjett, dvs at fars del bli 8250 kr..

Ei venninne av meg fikk dekt 8000 gjennom nav(nav trekte far) . Far har her en helt vanlig jobb. Så kan faktisk fint skje at hi faktisk får dekt halve selskapet.

Jeg tenkte på det å leie inn folk til å vaske. Enig i at det TS skisserer er nøkternt, og burde gå igjennom. Ser ting nav kan pirke på, men jeg synes Ts har beina godt plantet på jorden her, og håper det går bra, og ungdommen får en fin dag, uten de store feidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker du virkelig over 12000 kr i måneden i faste utgifter på to unger? Pluss utgifter til briller, ol.

Hi kan jo feks ikke leie / kjøpe en hybel eller en pitteliten leilighet. Hun betaler strøm for 3, betaler nok også fritidsutstyr, kontingenter, ny klær, sko, bursdager, telefoner, lommepenger, mat..Før dette så betale hun sfo og barnehage, over halve bidraget går sikkert i mat..pluss at hi har nok også litt begrenset sånn i forhold til jobb kan ikke jobbe ekstra, få skoleferier til og gå opp, kan ikke jobbe kveld eller helg feks..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri vært i konfirmasjoner som ikke er i leid lokale, med full service, og alt inkludert. Ofte på hotell, eller chambre separee på restaurant. Syntes dette hørtes ut som en ekstremt nøktern konfirmasjon. 

Anonymkode: 105b0...1d4

Hva slags kretser går du i? Jeg har kun vært i konfirmasjoner som er hjemme der mat er laget selv. 

enig i at konfirmasjonen TS planlegger er i nærheten av nøktern konfirmasjon for nav, men ikke alt er nøkternt. 

Anonymkode: 87443...53c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

En venn av meg fikk 4000 til konfirmasjon fra far via NAV for et par år siden. Altså mente de at 8000 kroner var et nøkternt selskap. Hun søkte ikke om bidrag til klær da, siden datteren arvet bunad, så mulig hun kunne fått mer. Men 3500 kroner høres ikke så feil ut!

Ja jeg vet ikke, men jeg syntes ikke det høres helt vilt ut jeg heller :) Man kommer ganske langt med 7-8 tusen dersom man gjør en del selv og bruker pengene smart.

Men som sagt: Mulig jeg tar fullstendig feil og satsene er mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sirah skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet ikke, men jeg syntes ikke det høres helt vilt ut jeg heller :) Man kommer ganske langt med 7-8 tusen dersom man gjør en del selv og bruker pengene smart.

Men som sagt: Mulig jeg tar fullstendig feil og satsene er mye høyere.

Jeg googlet hva en konfirmasjon koster. I 2016 oppga over halvparten i undersøkelsen at det kostet mellom 5000 og 15.000 kr. Sier vi for eksempel at 7000 er nøkternt, ikke billigste løsning over alt, men ikke rom for noe unødvendig. Justerer vi for inflasjon er vi på 9000 kr, som stemmer godt overens med de summene både du og jeg har hørt 😊 

For øvrig oppga over en tredjedel at de holdt selskapet hjemme, så det er ikke så uvanlig som noen i denne tråden later til å tro 😉

https://www.nrk.no/rogaland/sa-mye-koster-konfirmasjonen-1.12913127

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle er fiskere, med høns. Og grønnsakshage. 

Eller ønsker å stå på kjøkkenet en slik dag.

Bakst står jeg for selv. Samme med graving og røking av fisk, med mer. Men ikke som opplading og gjennomføring av konfirmasjon, når man enkelt kan kjøpe seg ut av det, og heller nyte dagen med de som har reist langt. 

Anonymkode: 105b0...1d4

Det som er at det blir jo ofte høyere pris hvis en bestiller alt ferdig, ferdig pyntet lokaler osv. 

Mye kan en faktisk dirigere rundt, noe kan gjøres i forvjenen, en kan dele opp oppgaver høre med venner osv: hei har du lyst til å lage en kake til konfirmanten, eller hei har du mulighet til å hjelpe meg litt på kjøkkenet å sette frem ting.

Ofte blir nå det billigere hvis en har mulighet. En å leie for å gjøre alt.

Anonymkode: e9afa...089

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg googlet hva en konfirmasjon koster. I 2016 oppga over halvparten i undersøkelsen at det kostet mellom 5000 og 15.000 kr. Sier vi for eksempel at 7000 er nøkternt, ikke billigste løsning over alt, men ikke rom for noe unødvendig. Justerer vi for inflasjon er vi på 9000 kr, som stemmer godt overens med de summene både du og jeg har hørt 😊 

For øvrig oppga over en tredjedel at de holdt selskapet hjemme, så det er ikke så uvanlig som noen i denne tråden later til å tro 😉

https://www.nrk.no/rogaland/sa-mye-koster-konfirmasjonen-1.12913127

Ja jeg syntes også det virker som en fornuftig sum :) Det er som sagt et par-tre år siden denne konfirmasjonen ble avholdt, så det er sikkert oppjustert litt nå. Jeg var ikke i konfirmasjonen selv, men flere av gjestene har sagt at det var en fin konfirmasjon så det er neppe ingen som har manglet noe der heller.

Ja, de fleste konfirmasjoner jeg har vært i eller har hørt om har vært hjemme. Eventuelt på et grendehus i nærheten. Her i området får man leid enkle grendehus og lignende fra 1000kr og oppover til så mye man gidder, så lokalet trenger jo heller ikke å koste en halv bondegård om man leiter litt.

Men det er klart, skal man ha konfirmasjonen på det fineste hotellet med alt inkludert så kommer man ikke langt med 9000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært skilt siden min yngste var 2 og eldste var 7 år. I starten insisterte barnefar på 50/50, men jeg visste at han ikke var istand til å ha så mye samvær fordi han aldri har vært noen engasjert far. Jeg gikk likevel med på dette etter press fra FVK og barnefar selv. Det gikk som jeg forventet ikke så bra, da far ikke fulgte opp i sine uker, endte med at BV ble involvert etter en liten stund, og barnefar endte da opp med 80/20. Barna har vært hos far annenhver helg siden da og bor hos meg fast. Jeg skjønte først ETTER at samværet ble endret til 80/20 at hovedmotivasjonen bak det å kreve 50/50 var å slippe å betale barnebidrag til meg. Barnefar ville da ha privat avtale der han bare ville betale  under 50% av det NAV ville kreve inn. Jeg krevde selvsagt bidraget gjennom NAV og i dag betaler barnefar 5900kr i bidrag for begge barna til sammen. I følge han er dette altfor mye penger, han føler han blir flådd, spesielt fordi han tjener litt mindre enn meg og er på leiemarkedet, mens jeg eier boligen jeg bor i. 

Så han har nektet å betale hver eneste gang det har dukket opp noe ekstra som f.eks briller. Barnefar mener at absolutt ALT skal dekkes av det bidraget han betaler. Mens jeg VET at han må betale halvparten av både tannregulering, konfirmasjon og briller. De gangene barna har trengt nye briller har jeg krevd det igjennom NAV, det samme gjelder utgiftene til eldste sin tannregulering. Dette har resultert i at far er veldig på krigsstien. Nå nærmer det seg konfirmasjon for eldstemann og igjen er ikke far villig til å samarbeide. Jeg har sendt flere meldinger og invitert han til å planlegge konfirmasjonen sammen med meg. Men han er veldig bestemt på at han ikke skal og mener at konfirmasjon er unødvendig fordi han ikke er personlig kristen. Så nå ser jeg ingen andre muligheter enn å kreve dette gjennom NAV igjen. 

Har noen her gjort det før? Vet dere hvor mye man kan kreve inn? På NAV sine hjemmesider står det at man kan kreve inn halvparten av utgiftene til en «nøktern» konfirmasjon. Har noen her en ide om hva det utgjør? Vi har tenkt å leie billig lokale av kommunen, og invitere ca 25 gjester, bestille maten (tapas/koldtbord) gjennom catering og bruke maksimum 1000kr på invitasjoner og pynt. Jeg skal pynte, rydde og vaske selv. Søster og mine foreldre skal hjelpe til med servering. Det blir en buffet, bare å sette frem maten. Mine foreldre, søster og jeg baker kaker til festen, men jeg bestiller en stor marsipan kake fra  bakeren som blir hovedkaken. Tenker dere det er nøkternt? I følge far er det veldig råflott og overdrevet.  

Anonymkode: 142d2...2b0

Tapas er vel dyrt gjennom catering?

Ordnet hjemmelaget gryte med svinekjøtt (samme som jeger gryte), 30 personer i dåp og det kostet meg 1600. Handlet mat i Sverige på forhånd og sto med all maten selv. Oppvarming på lokalet fikk jeg hjelp til. Bestilte en marsipankake gjennom en baker for ca 1500. Flere gjester bakte og hadde med kaker. 

Skulle jeg kjøpt pynt på en nettside ville summen av det aller minste jeg trengte vært 1400. Så jeg droppet det, tok med pynt hjemmefra, har kubbelys, lysestaker, lysfat, bilder, bilderammer hjemme. 

Handlet servietter i blå farge på søstrene grene for 32,- i stedet for å bestille på nett som ville kostet 300 med levering. 

Deretter lokalet for 1500 inkl alt av utstyr og renhold. Brus, kaffe, snacks 750. Vi hadde både brus og kaffe til overs etterpå, så da ble det med hjem. 

Tror ikke jeg kunne gjort det billigere. 5400 samlet sett. 

Anonymkode: b401c...14f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sikkert NAV er enig med deg i det. Og det er de som skal vurdere dette, om hun kan kreve halvparten. TS kan sjekke om det er stor forskjell i pris på gryte og tapar/koldtbord der hun bor. Min erfaring er at det er forskjell i pris, og TS må i alle fall være forberedt på at NAV kan si at det ikke er nøkternt nok. 

Anonymkode: 6f44d...9c4

Det er vel ikke ofte NAV er enige med noen min oppfatning, men i denne sammenhengen så er det flere måter å arrangere en konfirmasjon på. 
Jeg ville bli veldig overrasket om NAV skulle gå inn og bestemme hva slags konfirmasjon TS skal få lov å arrangere.  
Her er det far som vil unndra seg utgifter, men samtidig tror han at bidraget han betaler skal dekke alt.  
V hadde en fin konfirmasjon der mat og drikke og blomster og pynt til vel 30 gjester gikk på til sammen 16000 delt på 2 . 
Dvs 8000 på meg og 8000 på far. 
Hvis NAV hadde dekket 3-4000 for far, så hadde han fremdeles sluppet unna med 4000. 
Du har jo flere påstander som du ikke kan stå inne for , og det vil være klokt å la være å komme med flere  som handler om arrangement av konfirmasjon fordi det er mange måter en kan feire en konfirmant på. 

Anonymkode: a96c7...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker også at selskapet er innenfor. Og et nøkternt antall gjester. Men: Mulig jeg er litt for konfliktsky her, men er det stort sett din side av familien som kommer, TS? Hvis det kommer omtrent like mange fra hver side er det klart det må deles likt. Men hvis det er "din" sides konfirmasjon, og ikke like mange fra fars side som er inviterte, ville jeg kanskje tenkt at jeg skulle dekke litt mer enn det han dekker.

Anonymkode: 71b22...0e7

Hvorfor skal den som har mest tilstedeværende familie betale mer? Selskapet er jo til for barnet. Urimelig å ikke unne sitt eget barn en fin konfirmajonsfest uten å regne på kroner og øre utifra hvor mange fra din egen familie som kommer.

Anonymkode: 26999...025

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye mer enn 12000, faktisk bortimot 14000-15000, inkludert strøm, mat, fritidsaktiviteter (fotball, svømming og dans), SFO for yngste, klær, sko, utstyr til fritid og skole, lege, transport, lommepenger, bursdager, jul og andre høytider der barn trenger litt ekstra (17. mai, karneval, Halloween). 

Da har jeg ikke regnet med utgiftene til strøm og større bolig. Må ha bolig med 3 soverom da ungene bor her 80% av tiden, det koster i både strøm, slitasje, og boutgifter. Barnefar bor i 2-roms og sparer mye der. 

Må legge til at barnefar ikke har kjøpt så mye som vott for ungene helt siden vi ble skilt. 

Så nei, jeg blir ikke rik av bidraget. Og det er forøvrig beregnet av NAV ikke meg.

Anonymkode: 142d2...2b0

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...