Gå til innhold

Barnefar er sinna fordi jeg krever mer penger gjennom nav

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det beste svaret får du om du tar kontakt med NAV men for meg høres det ut som en nøktern konfirmasjon TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at en nøktern, men likevel normal, konfirmasjon er hjemme.

Man låne bord, stoler, tallerkner, bestikk, glass osv av naboer og familie.

Maten er gryterett. Gjestene tar med en siderett eller en kake.

Konfirmanten lager invitasjonskort selv.

Pynt har man fra før eller låner av naboer og venner.

Anonymkode: fac97...ce7

Her har jeg ikke plass til 25 gjester hjemme. Bor i ett lite rekkehus med en liten hageflekk/platting. Det er umulig å få plass til 25 stykk her, med mindre noen av gjestene sitter/spiser på soverom og bad. Mine foreldre og søster bor også i små leiligheter, ikke plass til 25 gjester der heller. Så jeg er nødt til å leie lokale, og da går jeg for det billigste tilgjengelig som er kommunens. 

Invitasjoner lager jeg og konfirmanten selv. Bestikk, bord, stoler, tallerkner og glass får vi låne gratis av lokalet vi leier. Det er inkludert i prisen. 

Jeg låner hvite duk av min mor, men må likevel ha litt pynt som løpere, bordkort, servietter, litt blomster og lys. Dette skal maksimum koste 1000kr. 

Gjestene her baker og tar det med seg på festen. Maten kunne like gjerne vært gryterett, men konfirmanten ville ha tapas/ koldtbord og da går vi for det. Har dog gått får den rimligste cateringen og menyen jeg kunne finne. 

Anonymkode: 142d2...2b0

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri vært i konfirmasjoner som ikke er i leid lokale, med full service, og alt inkludert. Ofte på hotell, eller chambre separee på restaurant. 

Anonymkode: 105b0...1d4

Det er virkelig ikke normalt, hvert fall ikke her jeg bor.

Dette høres ut som noen nyrike vise-seg-frem-folk på bygda. Ingen klasse. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker også at selskapet er innenfor. Og et nøkternt antall gjester. Men: Mulig jeg er litt for konfliktsky her, men er det stort sett din side av familien som kommer, TS? Hvis det kommer omtrent like mange fra hver side er det klart det må deles likt. Men hvis det er "din" sides konfirmasjon, og ikke like mange fra fars side som er inviterte, ville jeg kanskje tenkt at jeg skulle dekke litt mer enn det han dekker.

Anonymkode: 71b22...0e7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her har jeg ikke plass til 25 gjester hjemme. Bor i ett lite rekkehus med en liten hageflekk/platting. Det er umulig å få plass til 25 stykk her, med mindre noen av gjestene sitter/spiser på soverom og bad. Mine foreldre og søster bor også i små leiligheter, ikke plass til 25 gjester der heller. Så jeg er nødt til å leie lokale, og da går jeg for det billigste tilgjengelig som er kommunens. 

Invitasjoner lager jeg og konfirmanten selv. Bestikk, bord, stoler, tallerkner og glass får vi låne gratis av lokalet vi leier. Det er inkludert i prisen. 

Jeg låner hvite duk av min mor, men må likevel ha litt pynt som løpere, bordkort, servietter, litt blomster og lys. Dette skal maksimum koste 1000kr. 

Gjestene her baker og tar det med seg på festen. Maten kunne like gjerne vært gryterett, men konfirmanten ville ha tapas/ koldtbord og da går vi for det. Har dog gått får den rimligste cateringen og menyen jeg kunne finne. 

Høres nøkternt ut dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barnefar har prøvd seg på det samme her også, altså sagt til eldstebarnet at han heller burde kreve pengene av meg og droppe konfirmasjonsfeiring. Heldigvis har gutten vett nok til å la være å høre på far. Barnefar har alltid vært veldig gnien og klandrer meg enda for at det er min feil at han ikke får kjøpt seg bolig. Han mener det er fordi jeg krever barnebidrag gjennom NAV. Har bare begynt å ignorere han og kreve det som er gjennom NAV. Det har vært den beste løsningen. 

Til dere som er i samme situasjon som jeg var i for noen år siden: 

Det er noe som heter Karma. 
I vår situasjon så fikk jeg beskjed om at far skulle gjøre det han kunne for at jeg fikk minst mulig i bidrag. 
Ikke bidro han noe særlig for barnet gjennom skolegangen , men tok seg av barnet nogenlunde normalt ellers. 
Ja, så sant nye fruen godkjente agendaen. 
( jeg har aldri vært sjalu eller noe i den dur) . 
Vel, bidraget ble jo satt relativt beskjedent, men det ble ikke betalt inn et øre siden far var selvstendig næringsdrivende. 
Årene gikk , og plutselig en dag så ringte barnet/ungdommen meg og spurte hvorfor han hadde fått så mye penger på kontoen ?  
Jeg hadde ingen peiling på hvorfor. 
Dette var rett etter 18 årsdagen , og det viste seg at NAV endelig hadde fått kloa i det utestående far hadde av bidragsgjeld.  
Jeg takket min skaper at det ikke hadde gått inn på min konto , og at det fantes en rettferdighet til slutt.  

Anonymkode: a96c7...c2c

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ikke ut som en nøktern konfirmasjon. 

Anonymkode: a2055...86e

Jo, det er det. Hva er det som ikke er nøkternt mener du? 

Anonymkode: 8007a...a11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en skjønnsmessig vurdering, men det finnes noen retningslinjer i en forskrift fra 2002 som sier 3000 for pentøy og 6000 for selskap. Så kan man indeksjustere til dagens prisnivå derfra. 

Anonymkode: 64062...082

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i flere konfirmasjoner hvor vi spiste på soverommet. De åpnet dørene og hadde langbord som gikk fra stua og inn på soverommene, og noen hadde barnebordet inne på barnerommet. Har man ikke råd til å leie lokale, har man ikke råd. Å lage tapas for 25 stykker er da vel også helt overkommelig for deg+en 15 åring, hvertfall hvis dere får litt hjelp så selve dagen. Fordelen med tapas er jo at 90% av jobben kan gjøres på forhånd. 

Jeg sier ikke at dette er det selskapet du burde ha altså. Er helt på din side av saken her, dette er ikke et type selskap jeg hadde ønsket for mitt barn. Men jeg hadde ikke blitt overrasket dersom NAV ikke er enig i at leie lokale og catering er nøkternt 😅

Anonymkode: 135fa...848

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk dekket 3500kr av NAV til konfirmasjon for et par år tilbake. Far var ikke inne i bildet. Jeg vet ikke om dette er satsene de opererer med, men det var det hun jeg kjenner fikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det syns jeg høres ut som det som kan kalles et nøkternt selskap, TS. 

Bare for å være litt diplomatisk, samt gi eksen din mulighet til å faktisk være med å påvirke, kan du jo kanskje vurdere følgende: Sett opp 1-2-3 budsjetter på alternative fester, som han kan uttale seg til (forskjellige leverandører på mat, bunad/ikke bunad, leide lokaler med leie av stoler og whatnot, pynt, innleid vaskehjelp/ikke vaskehjelp. Dersom han har motforestillinger får han komme med begrunnede argumenter og vise til innhentede priser, evt. egeninnsats. Hans egeninnsats. 

Anonymkode: cc8f2...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri vært i konfirmasjoner som ikke er i leid lokale, med full service, og alt inkludert. Ofte på hotell, eller chambre separee på restaurant. Syntes dette hørtes ut som en ekstremt nøktern konfirmasjon. 

Jøss, bor du i Bogstadveien? Jeg for min del har aldri vært i en sånn konfirmasjon men jeg har hørt om det… Stort sett har det vært i leid/lånt lokale med en blanding av catering og hjemmelaget, særlig kaker er ofte hjemmebakt av mange familiemedlemmer. Pynting, dekking osv gjøres selv, vasking kan være inkludert. Bor i Oslo-området….

Anonymkode: 8a571...63d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri vært i konfirmasjoner som ikke er i leid lokale, med full service, og alt inkludert. Ofte på hotell, eller chambre separee på restaurant. Syntes dette hørtes ut som en ekstremt nøktern konfirmasjon. 

Mye har nok hvor en bor.

Der jeg bor så velger de fleste lokaler fra kommunen, grendehus osv. Enten lager de mat og kaker selv, eller bestiller mat og lager kaker selv, eller en litt blanding.

Vi laget all mat selv til begge konfirmasjonene her, røkte tilogmed ørreten selv. Eneste ferdig vi kjøpte var smør, brød og drikke. Alt annet ordnet vi egge røre, spekepølse, ørret,  laget gryte selv, laget karbonader, varmet kylling osv.

Kun opplevd en gang at noen har tatt på hotell eller lignende da var det foreldre som var leger og høyt på strå som de sa i bygda 

Anonymkode: e9afa...089

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hørt om noen som ikke pynter, rydder og vasker selv til dåp og konfirmasjon.

Anonymkode: 6f44d...9c4

Vi gjorde ikke det. Leide lokale med mat, kaker, pynt og vask inkludert. 

Ts, jeg synes planen din høres fin ut, og absolutt som en nøktern konfirmasjonsfeiring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er virkelig ikke normalt, hvert fall ikke her jeg bor.

Dette høres ut som noen nyrike vise-seg-frem-folk på bygda. Ingen klasse. 

Normal økonomi. Ikke bygda, by. Vi brukte nok "midt på treet" i forholdt til alt av slekt, og de av venner vi kjenner til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det absolutt høres ut som en nøktern konfirmasjon. Har vært på å ta utgiftene via Nav tidligere ift konfirmasjon, og det du opplyser er hel innenfor det som var i vår situasjon. Vi bestilte også mat via catering, da lav prisklasse og fikk forhandlet ned prisen litt ekstra.

Husk også at du kan ta med utgifter til tøy og sko til konfirmanten, da dress /kjole.  Kjøper man brukt, er det bare å få selger til å lage en kvittering og utskrift av innbetalingen.

Få også med kvitteringer på alt av brus, kaffe etc som blir kjøpt inn. Det har en tendens til å forsvinne i mengden føler jeg.  

Anonymkode: e9c19...438

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi laget all mat selv til begge konfirmasjonene her, røkte tilogmed ørreten selv. Eneste ferdig vi kjøpte var smør, brød og drikke. Alt annet ordnet vi egge røre, spekepølse, ørret,  laget gryte selv, laget karbonader, varmet kylling osv.

Kun opplevd en gang at noen har tatt på hotell eller lignende da var det foreldre som var leger og høyt på strå som de sa i bygda 

Anonymkode: e9afa...089

Ikke alle er fiskere, med høns. Og grønnsakshage. 

Eller ønsker å stå på kjøkkenet en slik dag.

Bakst står jeg for selv. Samme med graving og røking av fisk, med mer. Men ikke som opplading og gjennomføring av konfirmasjon, når man enkelt kan kjøpe seg ut av det, og heller nyte dagen med de som har reist langt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke alle er fiskere, med høns. Og grønnsakshage. 

Eller ønsker å stå på kjøkkenet en slik dag.

Bakst står jeg for selv. Samme med graving og røking av fisk, med mer. Men ikke som opplading og gjennomføring av konfirmasjon, når man enkelt kan kjøpe seg ut av det, og heller nyte dagen med de som har reist langt. 

Men poenget er vel i grunn hva NAV vurderer som nøkternt, og ikke hva DU kan kjøpe deg ut av 😅

Anonymkode: 6f44d...9c4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (40 minutter siden):

En jeg kjenner fikk dekket 3500kr av NAV til konfirmasjon for et par år tilbake. Far var ikke inne i bildet. Jeg vet ikke om dette er satsene de opererer med, men det var det hun jeg kjenner fikk. 

Det er mest trolig økonomisk sosialhjelp. Det er ikke det samme som å søke bidrag til særlige utgifter fra den andre forelderen.

Anonymkode: 5f511...828

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mest trolig økonomisk sosialhjelp. Det er ikke det samme som å søke bidrag til særlige utgifter fra den andre forelderen.

Anonymkode: 5f511...828

Jeg vet ikke, hun sa bare at hun fikk støtte av NAV til konfirmasjon fordi faren ikke ville betale og dette var det hun fikk. Veldig mye mulig det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...