AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har vært skilt siden min yngste var 2 og eldste var 7 år. I starten insisterte barnefar på 50/50, men jeg visste at han ikke var istand til å ha så mye samvær fordi han aldri har vært noen engasjert far. Jeg gikk likevel med på dette etter press fra FVK og barnefar selv. Det gikk som jeg forventet ikke så bra, da far ikke fulgte opp i sine uker, endte med at BV ble involvert etter en liten stund, og barnefar endte da opp med 80/20. Barna har vært hos far annenhver helg siden da og bor hos meg fast. Jeg skjønte først ETTER at samværet ble endret til 80/20 at hovedmotivasjonen bak det å kreve 50/50 var å slippe å betale barnebidrag til meg. Barnefar ville da ha privat avtale der han bare ville betale under 50% av det NAV ville kreve inn. Jeg krevde selvsagt bidraget gjennom NAV og i dag betaler barnefar 5900kr i bidrag for begge barna til sammen. I følge han er dette altfor mye penger, han føler han blir flådd, spesielt fordi han tjener litt mindre enn meg og er på leiemarkedet, mens jeg eier boligen jeg bor i. Så han har nektet å betale hver eneste gang det har dukket opp noe ekstra som f.eks briller. Barnefar mener at absolutt ALT skal dekkes av det bidraget han betaler. Mens jeg VET at han må betale halvparten av både tannregulering, konfirmasjon og briller. De gangene barna har trengt nye briller har jeg krevd det igjennom NAV, det samme gjelder utgiftene til eldste sin tannregulering. Dette har resultert i at far er veldig på krigsstien. Nå nærmer det seg konfirmasjon for eldstemann og igjen er ikke far villig til å samarbeide. Jeg har sendt flere meldinger og invitert han til å planlegge konfirmasjonen sammen med meg. Men han er veldig bestemt på at han ikke skal og mener at konfirmasjon er unødvendig fordi han ikke er personlig kristen. Så nå ser jeg ingen andre muligheter enn å kreve dette gjennom NAV igjen. Har noen her gjort det før? Vet dere hvor mye man kan kreve inn? På NAV sine hjemmesider står det at man kan kreve inn halvparten av utgiftene til en «nøktern» konfirmasjon. Har noen her en ide om hva det utgjør? Vi har tenkt å leie billig lokale av kommunen, og invitere ca 25 gjester, bestille maten (tapas/koldtbord) gjennom catering og bruke maksimum 1000kr på invitasjoner og pynt. Jeg skal pynte, rydde og vaske selv. Søster og mine foreldre skal hjelpe til med servering. Det blir en buffet, bare å sette frem maten. Mine foreldre, søster og jeg baker kaker til festen, men jeg bestiller en stor marsipan kake fra bakeren som blir hovedkaken. Tenker dere det er nøkternt? I følge far er det veldig råflott og overdrevet. Anonymkode: 142d2...2b0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har vært skilt siden min yngste var 2 og eldste var 7 år. I starten insisterte barnefar på 50/50, men jeg visste at han ikke var istand til å ha så mye samvær fordi han aldri har vært noen engasjert far. Jeg gikk likevel med på dette etter press fra FVK og barnefar selv. Det gikk som jeg forventet ikke så bra, da far ikke fulgte opp i sine uker, endte med at BV ble involvert etter en liten stund, og barnefar endte da opp med 80/20. Barna har vært hos far annenhver helg siden da og bor hos meg fast. Jeg skjønte først ETTER at samværet ble endret til 80/20 at hovedmotivasjonen bak det å kreve 50/50 var å slippe å betale barnebidrag til meg. Barnefar ville da ha privat avtale der han bare ville betale under 50% av det NAV ville kreve inn. Jeg krevde selvsagt bidraget gjennom NAV og i dag betaler barnefar 5900kr i bidrag for begge barna til sammen. I følge han er dette altfor mye penger, han føler han blir flådd, spesielt fordi han tjener litt mindre enn meg og er på leiemarkedet, mens jeg eier boligen jeg bor i. Så han har nektet å betale hver eneste gang det har dukket opp noe ekstra som f.eks briller. Barnefar mener at absolutt ALT skal dekkes av det bidraget han betaler. Mens jeg VET at han må betale halvparten av både tannregulering, konfirmasjon og briller. De gangene barna har trengt nye briller har jeg krevd det igjennom NAV, det samme gjelder utgiftene til eldste sin tannregulering. Dette har resultert i at far er veldig på krigsstien. Nå nærmer det seg konfirmasjon for eldstemann og igjen er ikke far villig til å samarbeide. Jeg har sendt flere meldinger og invitert han til å planlegge konfirmasjonen sammen med meg. Men han er veldig bestemt på at han ikke skal og mener at konfirmasjon er unødvendig fordi han ikke er personlig kristen. Så nå ser jeg ingen andre muligheter enn å kreve dette gjennom NAV igjen. Har noen her gjort det før? Vet dere hvor mye man kan kreve inn? På NAV sine hjemmesider står det at man kan kreve inn halvparten av utgiftene til en «nøktern» konfirmasjon. Har noen her en ide om hva det utgjør? Vi har tenkt å leie billig lokale av kommunen, og invitere ca 25 gjester, bestille maten (tapas/koldtbord) gjennom catering og bruke maksimum 1000kr på invitasjoner og pynt. Jeg skal pynte, rydde og vaske selv. Søster og mine foreldre skal hjelpe til med servering. Det blir en buffet, bare å sette frem maten. Mine foreldre, søster og jeg baker kaker til festen, men jeg bestiller en stor marsipan kake fra bakeren som blir hovedkaken. Tenker dere det er nøkternt? I følge far er det veldig råflott og overdrevet. Anonymkode: 142d2...2b0 Høres ikke ut som en nøktern konfirmasjon. Anonymkode: a2055...86e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Tror NAV har noen gode veiledere på dette. Og det er absolutt ikke overdådig, heller ganske nøktern feiring. Han sier det kun for at du skal få dårlig samvittighet. Han er ikke villig til å ta på seg ansvaret, har man fått barn så koster de det de koster. Har han for lite penger, buhu. Da får han ta seg en ekstra jobb da, eller kutte ned på annet forbruk. Syntes ikke noe synd i mennesker som ikke klarer å ta ansvar for sitt eget liv og sin egen familie. Det verste jeg har opplevd var at min eks overtalte datteren vår til å ikke konfirmere seg ved å love henne alle pengene vi egentlig skulle putte i selskap. De pengene har fremdeles ikke kommet 10 år senere. Og hun nekter å ha kontakt med han etter konstante svik og gnål om penger. Barna deres vil mest sannsynligvis oppleve det samme, at faren kun er opptatt av penger. Men det er hans egen feil om det fører til at de kutter han ut av livet deres. Så mitt råd er, lag deg tykk hud og ignorer maset hans om penger fullstendig. Ta alt gjennom NAV og ta all kommunikasjon skriftlig, det er eneste måten å håndtere slike mennesker på. Anonymkode: d2a42...062 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Synes det høres ut som en ganske nøktern feiring. Men om dere har mulighet til å lage maten selv, kan dere få det mye rimeligere. Vi lagde maten selv, og landet på 5000 for mat til nesten 50 gjester. (Pluss kaker da, men der bakte familie alle kakene, så vi kjøpte ingen) Anonymkode: a390a...126 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres ikke ut som en nøktern konfirmasjon. Anonymkode: a2055...86e Ikke nøktern? Hva i alle dager er nøktern for deg da? 8 gjester og boller fra kiwi på nærmeste gatehjørne? Konfirmasjon skjer bare en gang i livet og er en av de få feiringene hvor overgangen til voksenlivet kan feires. For ungdom flest betyr det mye. Et billig lokale, billig catering og billig dekorasjon er da absolutt nøkternt. Fleste jeg kjenner har hatt langt over 25 personer i feiringen og brukt lang mer på mat enn bare tapas/koldtbord, og leier gjerne lokale av et hotell istedet for kommunen. Datteren min var i feiring til en i svigerfamilien, der var de 55 gjester med full middag og hotell (og det er ikke spesielt rike folk, vanlig middelklasse). Anonymkode: d2a42...062 27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Herregud for en dust. Han kan jo arrangere konfirmasjon for barnet selv med sin side av familien, men det vil han vel heller ikke. Anonymkode: 43164...b8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Høres ikke ut som en nøktern konfirmasjon. Anonymkode: a2055...86e Vel, hva mener du er nøkternt nok da? Husk at det er to parter som skal betale Anonymkode: a96c7...c2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes det høres ut som en ganske nøktern feiring. Men om dere har mulighet til å lage maten selv, kan dere få det mye rimeligere. Vi lagde maten selv, og landet på 5000 for mat til nesten 50 gjester. (Pluss kaker da, men der bakte familie alle kakene, så vi kjøpte ingen) Anonymkode: a390a...126 Jeg har dessverre ikke muligheten til å lage maten selv, har ingen som kan hjelpe meg med det. Så derfor ble billig catering den beste løsningen. Jeg pynter, rydder og vasker selv da, og sparer en del på det. Anonymkode: 142d2...2b0 2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Tapas via catering er nok ikke nøkternt nei. Det koster gjerne rundt 350-400 kr per person. Kjøper du gryte kan du komme unna med 200-250 kr per person og det er gjerne minimumtall på 10 gjester, så du kan f.eks bestille to ulike gryter. Anonymkode: 6f44d...9c4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har dessverre ikke muligheten til å lage maten selv, har ingen som kan hjelpe meg med det. Så derfor ble billig catering den beste løsningen. Jeg pynter, rydder og vasker selv da, og sparer en del på det. Anonymkode: 142d2...2b0 Jeg har aldri hørt om noen som ikke pynter, rydder og vasker selv til dåp og konfirmasjon. Anonymkode: 6f44d...9c4 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Herregud for en dust. Han kan jo arrangere konfirmasjon for barnet selv med sin side av familien, men det vil han vel heller ikke. Anonymkode: 43164...b8f Nei, han vil ikke ha konfirmasjon i det hele tatt. Mener det er en unødvendig utgift. Er veldig spent på om han kommer i guttens konfirmasjon… Anonymkode: 142d2...2b0 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har dessverre ikke muligheten til å lage maten selv, har ingen som kan hjelpe meg med det. Så derfor ble billig catering den beste løsningen. Jeg pynter, rydder og vasker selv da, og sparer en del på det. Anonymkode: 142d2...2b0 Høres ut som du har en god plan, og det bør absolutt være innafor nøktern feiring for nav. (Og skulle nav mene det blir for dyrt, vil det jo dessverre si at du nok må betale mer enn far, siden det virker som han nekter å betale mer enn han må, men det vil forhåpentligvis være begrenset hvor mye det blir. Anonymkode: a390a...126 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri hørt om noen som ikke pynter, rydder og vasker selv til dåp og konfirmasjon. Anonymkode: 6f44d...9c4 I min familie er det flere som har hatt konfirmasjonen på hotell, kommet til ferdig pyntet lokale, med tre retters middag servert av servitører. Så har de ansatte på hotellet tatt seg av rydding og vasking, egentlig alt som er. Anonymkode: 142d2...2b0 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har vært skilt siden min yngste var 2 og eldste var 7 år. I starten insisterte barnefar på 50/50, men jeg visste at han ikke var istand til å ha så mye samvær fordi han aldri har vært noen engasjert far. Jeg gikk likevel med på dette etter press fra FVK og barnefar selv. Det gikk som jeg forventet ikke så bra, da far ikke fulgte opp i sine uker, endte med at BV ble involvert etter en liten stund, og barnefar endte da opp med 80/20. Barna har vært hos far annenhver helg siden da og bor hos meg fast. Jeg skjønte først ETTER at samværet ble endret til 80/20 at hovedmotivasjonen bak det å kreve 50/50 var å slippe å betale barnebidrag til meg. Barnefar ville da ha privat avtale der han bare ville betale under 50% av det NAV ville kreve inn. Jeg krevde selvsagt bidraget gjennom NAV og i dag betaler barnefar 5900kr i bidrag for begge barna til sammen. I følge han er dette altfor mye penger, han føler han blir flådd, spesielt fordi han tjener litt mindre enn meg og er på leiemarkedet, mens jeg eier boligen jeg bor i. Så han har nektet å betale hver eneste gang det har dukket opp noe ekstra som f.eks briller. Barnefar mener at absolutt ALT skal dekkes av det bidraget han betaler. Mens jeg VET at han må betale halvparten av både tannregulering, konfirmasjon og briller. De gangene barna har trengt nye briller har jeg krevd det igjennom NAV, det samme gjelder utgiftene til eldste sin tannregulering. Dette har resultert i at far er veldig på krigsstien. Nå nærmer det seg konfirmasjon for eldstemann og igjen er ikke far villig til å samarbeide. Jeg har sendt flere meldinger og invitert han til å planlegge konfirmasjonen sammen med meg. Men han er veldig bestemt på at han ikke skal og mener at konfirmasjon er unødvendig fordi han ikke er personlig kristen. Så nå ser jeg ingen andre muligheter enn å kreve dette gjennom NAV igjen. Har noen her gjort det før? Vet dere hvor mye man kan kreve inn? På NAV sine hjemmesider står det at man kan kreve inn halvparten av utgiftene til en «nøktern» konfirmasjon. Har noen her en ide om hva det utgjør? Vi har tenkt å leie billig lokale av kommunen, og invitere ca 25 gjester, bestille maten (tapas/koldtbord) gjennom catering og bruke maksimum 1000kr på invitasjoner og pynt. Jeg skal pynte, rydde og vaske selv. Søster og mine foreldre skal hjelpe til med servering. Det blir en buffet, bare å sette frem maten. Mine foreldre, søster og jeg baker kaker til festen, men jeg bestiller en stor marsipan kake fra bakeren som blir hovedkaken. Tenker dere det er nøkternt? I følge far er det veldig råflott og overdrevet. Anonymkode: 142d2...2b0 Ganske nøkternt men også helt normalt Anonymkode: 44d17...2ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden Jeg tenker at en nøktern, men likevel normal, konfirmasjon er hjemme. Man låne bord, stoler, tallerkner, bestikk, glass osv av naboer og familie. Maten er gryterett. Gjestene tar med en siderett eller en kake. Konfirmanten lager invitasjonskort selv. Pynt har man fra før eller låner av naboer og venner. Anonymkode: fac97...ce7 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I min familie er det flere som har hatt konfirmasjonen på hotell, kommet til ferdig pyntet lokale, med tre retters middag servert av servitører. Så har de ansatte på hotellet tatt seg av rydding og vasking, egentlig alt som er. Anonymkode: 142d2...2b0 Det er ganske ekstravagant for en konfirmasjon og absolutt ikke noe jeg vil si er vanlig for folk flest med normal økonomi. Anonymkode: 6f44d...9c4 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden (endret) Tapas kan være dyrt, men det kommer jo helt an på. Ikke alle bor steder med haugevis av utvalg heller. Utover det synes jeg det hørtes nøkternt ut. Regner med de 25 gjestene er med begge sider? Ta det igjennom nav og hør hva de sier. Tror på maten er nivået lavt, så kommer helt an på hva det koster, og antall gjester også. Mener de «godtar*» inntil en sum de bestemmer seg for er ok, men at en da kan velge å legge ut mer selv. Jeg hadde om jeg hadde muligheten lagt ut mellomlegget mellom en billigere bevertning og tapas, om det er tapas ungdommen ønsker seg aller mest. Du må se an økonomien. Håper det går etter planen, og ungdommen får en flott dag, uavhengig om far stiller. (*Godtar som i at Nav sier: dette er ok, og kan kreves fordelt mellom foreldrene, om ikke det var klart.) Endret 6 timer siden av Daisy-love La til for oppklaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tror NAV har noen gode veiledere på dette. Og det er absolutt ikke overdådig, heller ganske nøktern feiring. Han sier det kun for at du skal få dårlig samvittighet. Han er ikke villig til å ta på seg ansvaret, har man fått barn så koster de det de koster. Har han for lite penger, buhu. Da får han ta seg en ekstra jobb da, eller kutte ned på annet forbruk. Syntes ikke noe synd i mennesker som ikke klarer å ta ansvar for sitt eget liv og sin egen familie. Det verste jeg har opplevd var at min eks overtalte datteren vår til å ikke konfirmere seg ved å love henne alle pengene vi egentlig skulle putte i selskap. De pengene har fremdeles ikke kommet 10 år senere. Og hun nekter å ha kontakt med han etter konstante svik og gnål om penger. Barna deres vil mest sannsynligvis oppleve det samme, at faren kun er opptatt av penger. Men det er hans egen feil om det fører til at de kutter han ut av livet deres. Så mitt råd er, lag deg tykk hud og ignorer maset hans om penger fullstendig. Ta alt gjennom NAV og ta all kommunikasjon skriftlig, det er eneste måten å håndtere slike mennesker på. Anonymkode: d2a42...062 Barnefar har prøvd seg på det samme her også, altså sagt til eldstebarnet at han heller burde kreve pengene av meg og droppe konfirmasjonsfeiring. Heldigvis har gutten vett nok til å la være å høre på far. Barnefar har alltid vært veldig gnien og klandrer meg enda for at det er min feil at han ikke får kjøpt seg bolig. Han mener det er fordi jeg krever barnebidrag gjennom NAV. Har bare begynt å ignorere han og kreve det som er gjennom NAV. Det har vært den beste løsningen. Anonymkode: 142d2...2b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Høres ikke ut som en nøktern konfirmasjon. Anonymkode: a2055...86e AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har aldri hørt om noen som ikke pynter, rydder og vasker selv til dåp og konfirmasjon. Anonymkode: 6f44d...9c4 Jeg har aldri vært i konfirmasjoner som ikke er i leid lokale, med full service, og alt inkludert. Ofte på hotell, eller chambre separee på restaurant. Syntes dette hørtes ut som en ekstremt nøktern konfirmasjon. Anonymkode: 105b0...1d4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tapas via catering er nok ikke nøkternt nei. Det koster gjerne rundt 350-400 kr per person. Kjøper du gryte kan du komme unna med 200-250 kr per person og det er gjerne minimumtall på 10 gjester, så du kan f.eks bestille to ulike gryter. Anonymkode: 6f44d...9c4 Nå vet jeg ikke hvor mange familieselskap og konfirmasjoner du har arrangert i din tid , men det er ikke alltid så stor forskjell på pris gryte og tapas . Tapas kan du få i 3 forskjellige prisklasser f.eks. , inkl dessert. At du ikke har hørt om tilfeller der vertskapet slipper å rydde selv , så får du nå høre høre en ny versjon : Vi slapp å betale for pynting, rydding og leie av lokale så lenge vi bestilte mat og drikke hos dem. Vi kjøpte blomster og dekor og dekket festbordet . Slekt og venner bakte kaker i massevis som er vanlig på våre trakter. Det selskapet TS har tenkt å arrangere er helt innafor, og hun betaler jo halvparten av kostnadene. Anonymkode: a96c7...c2c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå