Gå til innhold

Høy rente på lån når man har lav/variabel inntekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da bilen min har havarert, trenger jeg å kjøpe meg en ny, det vil si en brukbil, muligens 2006-modell og noen år oppover. Bor landlig med dårlige bussforbindelser og har to barn. Jeg har ikke fast inntekt og har noen smålån fra før. Derfor vil banken kun gi meg forbrukslån med høy rente (rett over 19 %) og jeg vil måtte betale halvparten av det bilen koster, bare i renter. Jeg får jo betalt alt tilbake, ingen problem med det. Har ingen betalingsanmerkninger og aldri hatt inkassosaker. Jeg bare skjønner ikke hvordan bankene tenker når de gir så høy rente til dem de mener har lavere kredittscore. Da vil de jo bli enda dårligere økonomi stilt enn dem som har det bedre. Føler at det er urettferdig. Dette er egentlig bare et hjertesukk fra meg. 

Anonymkode: 79447...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De tar seg bedre betalt fordi det er en større risiko å låne ut til deg. Forsikringsselskaper opererer på samme måte. 

Anonymkode: 3e9d9...d6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dyrt å være fattig. Helt andre betingelser med god inntekt eller arv.. Og ja, lavere rente. En av årsakene er at usikker inntekt gjør deg til risiko for banken, fortsatt kjipt. 

Anonymkode: ea054...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en risikovurdering av banken mhp at bilen er er raskt verdiforringende objekt som i utgangspunktet er lite verdt.

De ser det som god risiko at du ikke betaler tilbake alt.

Husker jeg fikk usikret forbrukslån på rundt 100 000 da jeg trengte penger ved boligkjøp og salg og jeg fikk dette på 9% så ja 19% er veldig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres mye ut, men jeg ville tatt meg tid til å sjekke muligheten for å låne et annet sted. 19% rente er for mye, synes jeg. Det kan også hende du kommer bedre ut av det ved å kjøpe bil hos en bilforhandler som tilbyr finansiering. Hvis du gjør det kan du kanskje også har råd til en litt nyere bil, fordi rentene er lavere, slik at du har mer penger til større avdrag i stedet.

Anonymkode: 461e2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være uten fast arbeid, men smålån fra før og uten en plan for å bytte ut bilen når man har to barn...
Kanskje du ikke egentlig trenger bil?
Siden du ikke har tenkt på at den kommer til å ryke og du må ha ny en gang...
Gå/sykle?

Er man avhengig av bil har man jo ordnet seg så man kan bytte ut bilen når det trengs. 
Man må være i jobb om man vil ha lån. Hvis ikke må man finne på noe annet, eller betale dyrt for det.
Ville testet livet uten bil og spart opp, og lagt en plan or bilbytter så det er penger på konto når neste bil ryker.

Anonymkode: 6d9fd...0d7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En bank er ikke en veldedig organisasjon som skal hjelpe deg å få bedre økonomi. De skal tjene penger og du utgjør en større risiko og derfor vil de ha mer betalt for å ta den risikoen.

Om du skulle fått gjort en reparasjon av taket ditt så ville de også blitt dyrere om taket var veldig vanskelig å komme opp på og vanskelig å få sikret reparatøren på.

Anonymkode: 9a47e...607

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker flere ting. For det første bør du vurdere å unnvære bil i noen måneder hvis det er mulig. Kanskje du har familie du kan få sitt på en gang i uka eller annenhver uke mot litt bensinpenger?

For det andre så er det å lure seg selv å tro at du skal kjøpe en enda en gammel bruktbil og ikke holde av penger til vedlikehold og reparasjoner på den. Derfor tenker jeg at hvis du fortsatt har den gamle bilen, så bør du kanskje vurdere å beholde den og fikse på den. Nesten uansett hvilke reparasjoner som er nødvendig å gjøre på en gammel bil, vil det grei økonomisk fornuft i å beholde bilen kontra å kjøpe noe nytt.

Jeg er tilhenger av å gjøre det ordentlig og ikke "bruke opp" bilen, som de fleste som kjører rundt i vrak spekulerer i, men heller holde den gamle bilen godt vedlike. Det koster kanskje litt mer i det lange løp, men neppe mye mer. En veldig viktig del av pakken er å sette av en sum per måned. Skriv opp hva en årlig service typisk koster, EU-kontroll annet hvert år, typisk bytte til nye sommerhjul og vinterhjul (15-25.000 kr per sett av 4 stk dekk, delt på antall år til antatt neste kjøp). Bilforsikring hvis du ikke allerede grupperer det med andre forsikringer i budsjett og konti. Deretter må du tenke hvor mye som er fornutig å ha i en vedlikehold/reparasjonsbuffer som du sparer opp til. Før eller siden kommer det et smell på 30-50.000 kr, litt sjeldnere en smell på 100k. Men har du planer og buffer, så har du mye bedre kontroll på bilholdet.

Hvis du likevel tenker å ta et dyrt billån, er det nesten like greit å ta et forbrukslån for å fikse på den du har. Men ingen av delene er spesielt økonomisk fornuftig. Det er jævlig dyrt å være blakk og fattig. Du kommer så mye bedre ut av det ved å spare opp en buffer til bil og droppe alt av forbrukslån og kreditt.

Anonymkode: 02a14...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du skrevet feil i hi 2006 modell? 

Det er jo i såfall en bil uten noen verdi og ikke noe en bank vil være interessert i. Bør la seg gjøre å spare i en mnd eller to.

Anonymkode: b7c25...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Banker låner ikke ut penger til gamle biler lenger. Vi ville kjøpe en brukt til som var 2020 modell. Da mente banken at vi heller skulle lease bilen. Forklarte at den selges privat så det blir litt vanskelig da. Men nei. Slik var det fikk vi til svar. Vi fikk en lokalbank til å hjelpe oss isteden for. Så det var en del jobb for å få billån ja. 

Anonymkode: 93f29...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...