AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Del Skrevet 30. januar Trenger innspill på dette med foreldrepenger (er helt grønn i feltet). Saken er at far ikke har rett til permisjon dvs foreldrepenger (har ikke jobb av private årsak). Jeg forsto det sånn at jeg må søke om å overta fars uker i permisjonen. Dette gjør at jeg kommer til å vare i hjemmet med baby i et helt år. Spørsmålet mitt er om jeg skal tape penger hvis jeg tar 80% foreldrepenger? Jeg tenker at det vil lønne seg å ta 100% fordi jeg uansett skal være med baby så lenge som mulig (pga overtakelse av fars uker). Anonymkode: 22168...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Del Skrevet 30. januar Du får litt mer enn et år permisjon med 80%, altså totalt 61 uker tror jeg det er. Med 100% betaling får du litt mindre enn et år permisjon, totalt 49 uker Så her må du se hvor lenge du trenger å være hjemme med tanke på barnehagestart. Skal du være hjemme akkurat et år ville jeg valgt 100% dekning og så brukt noen ferieuker på slutten. På den måten har du full lønn hele veien. Ønsker du å være hjemme de ekstra ukene, kan jo 80% være vel så greit i stede for å måtte ta ulønnet på slutten Anonymkode: a41ce...e15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får litt mer enn et år permisjon med 80%, altså totalt 61 uker tror jeg det er. Med 100% betaling får du litt mindre enn et år permisjon, totalt 49 uker Så her må du se hvor lenge du trenger å være hjemme med tanke på barnehagestart. Skal du være hjemme akkurat et år ville jeg valgt 100% dekning og så brukt noen ferieuker på slutten. På den måten har du full lønn hele veien. Ønsker du å være hjemme de ekstra ukene, kan jo 80% være vel så greit i stede for å måtte ta ulønnet på slutten Anonymkode: a41ce...e15 Ts her. Takk for svar! Har tenkt det samme som deg bortsett fra at jeg ikke ønsker å være i hjemmet mer enn 1år. Har i tillegg rett til 4uker ferie opptjent i fjor som jeg skal overføre til 2026 og 5 uker ferie opptjent i 2025 som skal tas ut i 2026. Så da er 100% best i vår situasjon. Går det ann å avslutte permisjonen med 4 uker ferie fra 2023 og 5 uker ferie fra 2025, for så å gå rett tilbake til jobb? Anonymkode: 22168...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Takk for svar! Har tenkt det samme som deg bortsett fra at jeg ikke ønsker å være i hjemmet mer enn 1år. Har i tillegg rett til 4uker ferie opptjent i fjor som jeg skal overføre til 2026 og 5 uker ferie opptjent i 2025 som skal tas ut i 2026. Så da er 100% best i vår situasjon. Går det ann å avslutte permisjonen med 4 uker ferie fra 2023 og 5 uker ferie fra 2025, for så å gå rett tilbake til jobb? Anonymkode: 22168...e8b Jepp Ferie bryr ikke NAV seg om, det trenger du ikke søke dit/legge inn i planen. Det avtaler du bare med arbeidsgiver! Anonymkode: a41ce...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jepp Ferie bryr ikke NAV seg om, det trenger du ikke søke dit/legge inn i planen. Det avtaler du bare med arbeidsgiver! Anonymkode: a41ce...e15 Men arbeidsgiver må godkjenne at man tar ut 9 uker sammenhengende ferie, det trenger de ikke si ja til. Anonymkode: 7ba81...17c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men arbeidsgiver må godkjenne at man tar ut 9 uker sammenhengende ferie, det trenger de ikke si ja til. Anonymkode: 7ba81...17c Takk for svar! Anonymkode: 22168...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Del Skrevet 30. januar Ts her. Har ett til spørsmål. Dersom far finner seg en jobb et halvt år etter at svangerskappermisjon starter, vil det påvirke foreldrepenger? Vil han bli kvalifisert til å ta fars uker under permisjonen? Vil jeg da miste de ukene som jeg egentlig skulle overta fra fars uker? Anonymkode: 22168...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #8 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ts her. Har ett til spørsmål. Dersom far finner seg en jobb et halvt år etter at svangerskappermisjon starter, vil det påvirke foreldrepenger? Vil han bli kvalifisert til å ta fars uker under permisjonen? Vil jeg da miste de ukene som jeg egentlig skulle overta fra fars uker? Anonymkode: 22168...e8b Han må ha hatt inntekt minst 6 av de 10 siste månedene før permisjonsstart. Så min tolkning er at han da ikke har rett på foreldrepenger før 6 mnd etter oppstart i ny jobb. Hvis han startet når baby er 6 mnd har det vel gått et år og permisjone din er uannsett ferdig. Merk at utbetaling fra NAV teller som lønn så hvis han har dagpenger eller sykepenger så har han rett på foreldrepenger, da kan ikke du få hans kvote. Anonymkode: a0cf5...b2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå