AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Hvordan er det vanlig å snakke til en baby fra den er født til den er ca 2 mnd? Min venninne snakker med den bittelille som en voksen. Babyen er 1.5 mnd gammel. Når den ligger i vogna og skriker kan venninnen min for eksempel si: du må nok vente litt. Jeg er litt opptatt med å sjekke en Mail. Akkurat som å snakke til en voksen. Jeg tenkte kanskje å vugge litt med vogna eller løfte opp og kose snakke ?kanskje sulten? Hun kan også holde babyen i fanget og spørre om Det er greit om de triller en tur i kles butikken og slike ting. Eller snakke bestemt om voksne ting 😅De andre jeg vet om som har barn gjør ikke dette . Bare nysgjerrig på om det er vanlig ? Anonymkode: 4583c...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Nå er det lenge siden jeg hadde barn, men husker at jeg snakket om "vanlige" ting. Kan ikke se at det er galt? Bedre å snakke enn ikke å snakke i det hele tatt. ( Jeg snakket slik med hunden min også.)😄 Anonymkode: 7bdcf...5c2 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Det er alltid positivt å snakke (lese, prate, bable) med babyen, for språkutvikling senere og for kontakt, trygghet osv. Det motsatte gir uopprettelige skader. Akkurat når babyen er så liten er det ikke innholdet som er viktig, men lydene, rytmen i språket osv. Jeg antar at når hun begynner å snakke med barnet og ikke til, så justerer hun språket. Anonymkode: 8ec3b...de2 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Mer vanlig (og bedre!) enn babysnakk i hvert fall. Snakker sånn med dyrene mine og jeg 😅 Og babyene har jeg endt opp med å snakke med som om jeg var kommentator i eget liv. Snakk er positivt! Viktigste er at når man ser på babyen og snakker direkte at man også smiler og har mimikk i ansiktet osv. Anonymkode: 4e347...58d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Vi pratet helt vanlig til ungen når de var små Aldri baby språk, gjorde om stemmen det høres nå teit ut og kan ødelegge språkutvikling. Det var og noe ppt og sa da ene her fikk språkvansker diagnose. Vi skulle prate om alt som de sa . Eks satt han på stolen på kjøkkenet at vi pratet om tingene vi drev med osv 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Man skal ikke snakke babyspråk, det forsinker språkutviklingen. Det beste er å snakke helt vanlig til babyer og småbarn! I tillegg er det lurt å snakke masse masse masse med de minste så de hører mye språk. Jeg bablet i vei om alt mulig med min siden han ble født og han har snakket rent og i setninger siden han fylte 2! 😊 Endret 9 timer siden av Anononyma 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden Anononyma skrev (7 minutter siden): Man skal ikke snakke babyspråk, det forsinker språkutviklingen. Det beste er å snakke helt vanlig til babyer og småbarn! Du er tydeligvis ikke særlig opplyst. Det er tvert i mot, babyspråk er veldig bra for barns språkutvikling! Anonymkode: aa914...5f3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Snakka mest med meg selv da han var så liten 😅 Man får jo ekstremt lite respons fra en nyfødt, så det var veldig unaturlig for meg allefall å snakke med en så liten baby. De skjønner jo absolutt nada 🤷🏽♀️ Så jeg snakket med meg selv, på mitt vandte språk (altså voksenspråk). Når han ble større og gav mer feedback ble det mer naturlig å prate med han, og da automatisk på et mer tilpasset språk - men så voldsom dilledulle babyspråk med pipestemme har jeg aldri brukt. Han er 5 år nå og jeg snakker fortsatt helt allminnelig til han - og han har egentlig et veldig godt språk og godt ordforråd. Anonymkode: 11245...0d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er tydeligvis ikke særlig opplyst. Det er tvert i mot, babyspråk er veldig bra for barns språkutvikling! Anonymkode: aa914...5f3 Hvis du tenker på tydelig tale - ja! Hvis du tenker på «dikke dikke tal lille tullemullerulla til mammimammi tooose med vovvoven eller pippipen?» så nei. Det er vranglære og gir feil uttale og ord. Edit: hva mener du forøvrig med lite opplyst? Kan du legge ved en link til forskning som viser til at «dikke dikke» språk er veldig bra for språkutviklingen? Endret 5 timer siden av Anononyma 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Det er kjempebra språkstimulering for den nyfødte. Det faller ikke naturlig for alle å legge stemmen i et sånn typisk lavt leie mange snakket til babyer og det er helt ok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan er det vanlig å snakke til en baby fra den er født til den er ca 2 mnd? Min venninne snakker med den bittelille som en voksen. Babyen er 1.5 mnd gammel. Når den ligger i vogna og skriker kan venninnen min for eksempel si: du må nok vente litt. Jeg er litt opptatt med å sjekke en Mail. Akkurat som å snakke til en voksen. Jeg tenkte kanskje å vugge litt med vogna eller løfte opp og kose snakke ?kanskje sulten? Hun kan også holde babyen i fanget og spørre om Det er greit om de triller en tur i kles butikken og slike ting. Eller snakke bestemt om voksne ting 😅De andre jeg vet om som har barn gjør ikke dette . Bare nysgjerrig på om det er vanlig ? Anonymkode: 4583c...92f Det vanlige er å legge om til et lysere stemmeleie, heve øyebryn, sperre opp øynene litt og smile mens man snakker. Hvordan oppfatter du venninna di ellers, med tanke på omsorgsevne? Anonymkode: 444aa...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catnip Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Anononyma skrev (3 timer siden): Hvis du tenker på tydelig tale - ja! Hvis du tenker på «dikke dikke tal lille tullemullerulla til mammimammi tooose med vovvoven eller pippipen?» så nei. Det er vranglære og gir feil uttale og ord. Edit: hva mener du forøvrig med lite opplyst? Kan du legge ved en link til forskning som viser til at «dikke dikke» språk er veldig bra for språkutviklingen? Ikke meg du siterer, men babyspråk har absolutt en betydning for språkinnlæring hos svært små barn, det har til og med fått begrepet "motherese" i lingvistikken: https://www.princeton.edu/news/2017/10/12/uncovering-sound-motherese-baby-talk-across-languages Babyspråk er en allmennmenneskelig måte å kommunisere med babyer på og opptrer på tvers av alle språk og til alle tider. Det viktigste er selvfølgelig at man prater med babyen, men oppfatningen du (og mange nå til dags) har om at babyspråk er en mindreverdig og til og med skadelig (!) måte å snakke til babyer på, er simpelthen feil, lingvistisk sett. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Jeg snakka om alt til babyen min. Bare for å snakke. Det kunne være været, hva jeg holdt på meg, hva jeg tenkte på, om tak- og gulvlister som trengte en støvtørk. Brukte ofte navnet til babyen, bytta på babyspråk og vanlig språk. Nå er rollene snudd, og tenåringen babler konstant enda. Anonymkode: 11030...da0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Catnip skrev (7 minutter siden): Ikke meg du siterer, men babyspråk har absolutt en betydning for språkinnlæring hos svært små barn, det har til og med fått begrepet "motherese" i lingvistikken: https://www.princeton.edu/news/2017/10/12/uncovering-sound-motherese-baby-talk-across-languages Babyspråk er en allmennmenneskelig måte å kommunisere med babyer på og opptrer på tvers av alle språk og til alle tider. Det viktigste er selvfølgelig at man prater med babyen, men oppfatningen du (og mange nå til dags) har om at babyspråk er en mindreverdig og til og med skadelig (!) måte å snakke til babyer på, er simpelthen feil, lingvistisk sett. Interessant. Har også alltid hørt at babyspråk forsinker språk utviklingen. Men siden det faller så mange naturlig for mange og prate slik til babyer, så skulle en tro at det hadde en viss funksjon, ihvertfall hos spedbarn. Anonymkode: f402d...d0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Synes det er positivt. Endret 4 timer siden av exictence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Det er bare tull at man ikke skal snakke mykt og med «babystemme» til baby. Det finnes masse forskning som sier dette er veldig positivt for barnet og at barnet blir mer oppmerksom og lytter bedre når man tilpasser stemmen, for eksempel artikkelen en annen bruker over her viste til. Anonymkode: 28582...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Bedre enn babysnakk i alle fall. Husker ei fra barnehagen som sa ko-ko i stedet for sko og ti-ti i stedet for tiss osv. Tror ikke hun klarte å snakke rent før vi startet på barneskolen. Anonymkode: f6d4d...b8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Sånn pratet jeg også. Nå er ungene store, så nå snakker jeg slik til bikkjene 😍 Anonymkode: 85479...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Anononyma skrev (7 timer siden): Man skal ikke snakke babyspråk, det forsinker språkutviklingen. Det beste er å snakke helt vanlig til babyer og småbarn! I tillegg er det lurt å snakke masse masse masse med de minste så de hører mye språk. Jeg bablet i vei om alt mulig med min siden han ble født og han har snakket rent og i setninger siden han fylte 2! 😊 Dette stemmer overhodet ikke. Les om «child directed speech». I mange asiatiske land bedriver de ikke med CDS, men i vestlige land er det veldig vanlig og det er absolutt ikke skadelig for språkutvikling. Lenge siden jeg skrev masteren min om emnet, men så lenge du prater hyggelig til barnet så er det topp uansett hvordan du ord- og lydloggene deg.. Anonymkode: f6bac...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 40 minutter siden #20 Del Skrevet 40 minutter siden (endret) Catnip skrev (4 timer siden): Ikke meg du siterer, men babyspråk har absolutt en betydning for språkinnlæring hos svært små barn, det har til og med fått begrepet "motherese" i lingvistikken: https://www.princeton.edu/news/2017/10/12/uncovering-sound-motherese-baby-talk-across-languages Babyspråk er en allmennmenneskelig måte å kommunisere med babyer på og opptrer på tvers av alle språk og til alle tider. Det viktigste er selvfølgelig at man prater med babyen, men oppfatningen du (og mange nå til dags) har om at babyspråk er en mindreverdig og til og med skadelig (!) måte å snakke til babyer på, er simpelthen feil, lingvistisk sett. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer overhodet ikke. Les om «child directed speech». I mange asiatiske land bedriver de ikke med CDS, men i vestlige land er det veldig vanlig og det er absolutt ikke skadelig for språkutvikling. Lenge siden jeg skrev masteren min om emnet, men så lenge du prater hyggelig til barnet så er det topp uansett hvordan du ord- og lydloggene deg.. Anonymkode: f6bac...cd0 Da får jeg gå mot kg-strømmen og legge meg flat 👍🏼 Mener likevel ikke at ts’ venninne gjør noe feil. Kommer heller ikke til å dikke og snakke tullespråk med baby nr 2 som kommer til sommeren Endret 39 minutter siden av Anononyma 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå