Gå til innhold

Bekymret for ungens språkvansker. Hva er sein språkutvikling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg litt mislykket som forelder som har et barn som sliter med språket sitt.

Barnet har svært god språkforståelse, bra hørsel og oppfører seg som en helt vanlig 4-åring (ingen diagnose) Likevel, så prater han ikke helt rent. Etter at PPT kom inn i bildet(frs 3år), så har språket hans utviklet seg i enorm rekordfart og riktig retning ifg dem, men jeg får så dårlig samvittighet hvergang når jeg hører andre barn i hans alder prater rent, staver ordene riktig, og prate i lange setninger enn hva min gutt gjør.

Når han har med sine venner på besøk, så kan jeg tydelig høre at vennene hans er langt langt fram i språket. Føler at hele avdelingen hans er språkeksperter ifht han.

Hjelper heller ikke på når dem viser hvilken nivå ungen min ligger på skalaen innenfor kommunikasjon i barnehagen. Snart er det samtale med bhg igjen om hvilket nivå han er på, og det stresser meg så hardt.

Noen andre her med erfaring med PPT-tjenesten og deres arbeid? Føler det er litt sånn: snakker ikke barnet ditt bra som 3-4åring, så er sjansen stor for at barnet ikke blir bra/flink på skolen.

Anonymkode: b41ad...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Et av mine barn har slitt med det samme. Så har hatt logoped fra tidlig i barnehagen til ut barneskolen. Det har blitt mye bedre, men i en alder av 15 snakker vedkommende fremdeles ikke rent og vil nok aldri gjøre det heller. Ordene er riktige og ordforrådet er som alle andre, men noen bokstaver er umulig å uttale rett når det snakkets i normalt tempo.

Det har ingenting med at vi som foreldre har gjort noe feil eller at barnet ikke gidder, det er bare en utfordring de er født med i likhet med mye annet. Barnet har dysleksi og det er ofte en sammenheng mellom å slite med uttale og dysleksi, men ingen fasit.

Anonymkode: 35e6e...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler ikke om hva du har gjort som forelder. Jeg og min mann er høyt utdannede, vi ser ikke tv, men leser flere bøker hver dag, og holder på med sang, rim og regler.

Vår førstefødte sliter med språk, henger etter både på skolen og sosialt på grunn av dette. Vi var tidlig inne med logoped, språkleker, utredning for å avdekke eventuelle diagnoser, og har en plan med tett oppfølging som brukes nå som barnet går på skolen. Vi har gjort alt riktig, men dette barnet trenger mer for å lære. Spesialistene som har utredet barnet, sier at hvor et «vanlig» barn trenger tre-fire repetisjoner, kan vårt trenge så mye som tjue-femti-hundre repetisjoner, og dette gjelder også språket.

Vårt andre barn har et utrolig bredt ordforråd, langt over barn på sin egen alder. Vi har ikke gjort noe annet for å støtte opp språkutviklingen her, om noe har det vært mindre støtte.

Grunnen til jeg skriver dette, er for å illustrere at du som forelder får ikke gjort så mye med de medfødte evnene til barnet. 

Anonymkode: 918e2...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at du er nervøs, alle foreldre tenker slik ☺️ Vi vil jo at alt skal være bra.

Har en gutt på 2 år som har veldig lite språk. Jevnaldrende barn i barnehagen snakker mye mer, og noen av jentene setter sammen flere ord i setninger. Mens han sier bare noen enkle ord, og heller ikke helt riktig. Først nylig har han aktivt begynt å si ja og nei.

På legesjekk var hun ikke spesielt bekymret. Han har god forståelse, øyenkontakt, mimikk og hørsel og alt er på stell. Hun mente det bare kommer når han føler seg tryggere på det. Men i bakhodet tenker jeg jo; det blir kanskje bedre, men er det slik at han aldri vil ha et godt språk? Jeg var selv tidlig ute med lesing og skriving, og er barn av to foreldre som har fordypning i språkfag, så jeg skal innrømme at det alltid har vært fokus på sånt hos oss. Han har ingen skjermtid, og vi leser masse hver dag. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal gjøre.

Søkene jeg har gjort på nett sier stort sett at variasjonen er bred og at det ikke har noe å si for fremtiden. Så jeg krysser fingrene for det.

Anonymkode: 54605...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg godt igjen. Har et barn som henger etter språklig, har nylig fått Aspergerdiagnose, og utredes nå for ADHD. Det er forferdelig vondt når barnet ditt sliter, og man gruer seg til foreldresamtaler og alle former for møter med ymse instanser. Man får liksom gnidd inn alt det barnet ikke klarer, for fokus er alltid på det vanskelige, og ikke på det som barnet faktisk får til. Klem til deg!

Anonymkode: 18e8f...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler det er litt sånn: snakker ikke barnet ditt bra som 3-4åring, så er sjansen stor for at barnet ikke blir bra/flink på skolen.

Anonymkode: b41ad...e93

Det stemmer for så vidt. Det er - på gruppenivå - klar sammenheng mellom språk i toddleralder og senere i oppveksten. Språk har også en klar sammenheng, naturlig nok, med hvor lett skolegang blir.

Så kan det selvfølgelig være mange individuelle forskjeller. 

Det at barnet forstår godt, gir vesentlig mindre grunn til bekymring. Impressive språkvansker kompliserer det meste mer enn rent ekspressive.

Det kan være greit å være oppmerksom på muligheten for DLD (utviklingsmessige språkvansker), da det finnes en del ressurser som kan være til hjelp for barn som har dette. Man regner med at tilstanden er svært underdiagnostisert.

Anonymkode: 32c22...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønte ikke helt hva du mente jeg, hva er du bekymret for, ordforråd? Grammatikk? Uttale? Alt sammen? At et barnehagebarn ikke «snakker rent» ville jeg ikke hengt meg opp i, men hvis ordforrådet er dårlig er det grunn til bekymring. 

Anonymkode: a268b...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fjern ipaden og vips blir barnet bedre

Anonymkode: f5e19...028

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

fjern ipaden og vips blir barnet bedre

Anonymkode: f5e19...028

Det et jo en veldig generell uttalelse. Det et godt råd generelt og et uklokt råd til en forelder som har et barn som har en språkvansker han har fått hjelp av ppt for siden han var tre år. Du legger jo bare stein til byrden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en gutt som blir 6 i år og han snakker ikke rent, men barnehagen synes ikke det er noe å stresse med. De er veldig flinke i barnehagen så jeg stoler på dem. Regner med det går seg til, tror bare han har det travelt med å si ting så det baller seg. Sånn er jeg og 😝 

Anonymkode: af47d...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...