AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Skrevet 30. januar Til tross for at jeg ble lovet mulighet til å forhandle om lønn ved ansettelse, nekter ledelsen meg å forhandle om lønn så jeg går aldri opp etter ansiennitet eller noe. Jeg skal egentlig flere lønnstrinn opp ifølge arbeidsgivers egen lønnspolitikk. Jeg tenker å be om en ny lønnssamtale, men basert på kollegers erfaringer vil ikke ledelse høre på argumenter til tross for at dette står i lønnspolitikken deres. Er det lurt å ta med tillitsvalgt på en slik samtale? Eller evt at forbundet er med og skriver et dokument der de på vegne av meg krever lønnsøkning? Anonymkode: 111e1...b9e
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Skrevet 30. januar Definitivt forbundet. Tillitsvalgt er selv ansatt i bedriften, ikke sikkert de tør å si så mye så det bkir for dokumentasjon i så fall. Men ha med arbeidskontrakt, lønnspolitikken til firma på papir og vis til dette. Anonymkode: 202f6...96f
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Skrevet 30. januar Men lønnsforhandlingene gjøres vel ikke på lønnssamtalen? Leder kan heller ikke nekte deg å forhandle lønn. Det er bare å legge inn lønnskrav. Når det er sagt, så er det selvsagt vanskelig å få gjennomslag hvis ikke ledelsen backer. Anonymkode: 9abdb...c31
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Skrevet 30. januar Jeg ville først tatt en lønnssamtale på ordentlig vis med leder på rett nivå. På egenhånd. Hvis (når?) det ikke fører frem, kontakter du tillitsvalgt for å se på øvrige muligheter. Det avhenger av tariffavtale osv hvordan gangen videre er. Hos oss ville det medført at fagforeningen hadde ført forhandlinger etter paragraf i tariffavtalen på vegne av medlemmet. Veldig synd det skal være slik. Uansett, jeg er selv tillitsvalgt, og hos oss kjører vi da ikke disse forhandlingene før medlemmet selv har hatt lønssamtale, og oftest også i ettekant av avslag på et lønnskrav. Først da trer vi inn dersom kriteriene for lønnsøkning virker til å være innfridd. Vi har også hatt medlemmer med avslag på lønnskrav fra ledelsen vi IKKE har forhandlet for. Da har jobben mer gått på å realitetsorientere medlemmet om lønnsdannesle på vår arbeidsplass, hvilke rettigheter etter tariffavtalen, lønnspolitiske dokumenter osv. Hender jo folk har lyst på mer lønn for å kjøpe seg ny bil, helt uten å innfri noen av punktene som gir grunnlag for å vurdere lønnsøkning. Vi har fått gjennom lønnskrav som ikke har vært støttet av nærmeste leder. Opplever ofte at direktøren ser ting med andre øyne enn nærmeste leder. Sånn skikkelig. Gjelder forsåvidt meg selv også. Nærmeste leder ville ikke prioritere meg i lønnsforhandlingene høst 2024, fordi jeg har så god lønn antagelig. Allikevel fikk jeg to lønnstrinn fra direktøren, som åpenbart så ting annerledes. Så å få forhandlingene på rett nivå er også lurt. Anonymkode: 1e7e9...025
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Skrevet 30. januar Hvor er du ansatt? Stat, kommune, privat? Anonymkode: a60d4...3e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå