Gå til innhold

Alergisk reaksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fått en ring i hvitt gull. Når jeg har gått med den et par uker får jeg et rød irritert merke- ikke på "midten" men på sidene av ringen. Den er forøvrig hult ut på sidene. Er det bare kantene som gnisser og irriterer eller kan dette være allergi?

Noen som vet om det event. går an å "fylle igjen" med gull.

Den er ikke for trang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva det er, men kan si at jeg får eksemlignende hud der ringen er hvis jeg ikke tar den av når jeg tørker hendene. Hvis det er fuktighet der, reagerer huden. Kan det være noe sånn hos deg også?

Skrevet

Takk!!

Det har jeg ikke tenkt på!

Får prøve å bli nøye med det en stund fremover. Nå har jeg tatt den over på ring fingeren på høyre hånd så får heller late som om jeg er forlovet ;)

Gjest Fantus
Skrevet

Det kan jo være at det ligger igjen noe såperester under ringen etter at du har vasket deg og at du reagerer allergisk på disse?

Skrevet

Det kommer av fukt.

jegblir sånn av gifteringen på vinterstid. Da har jeg ikke så god hud pga kulde osv. Når det blir sårt flytter jeg ringen på motsatt hånd et par dager og smører med Alovera Lips fra Forever Living. Super leppepomade som heler sår kjemperaskt!

Skrevet (endret)

Det kan også være sopp (fuktig miljø får soppen til å trives), i så tilfelle kan canesten hjelpe. Flytt ringen til den andre hånden og smør på canesten i noen dager. Hvis ikke det hjelper, er det sikkert en allergisk reaksjon pga. såperester. Ta av deg ringen når du vasker deg med såpe og tørk godt. Mot allergireaksjoner i huden kan du bruke hydrokortison. Et tredje alternativ kan være nikkelallergi - i noen hvitt gull-legeringer er det nemlig små mengder nikkel.

Endret av hera
Gjest Gjest
Skrevet
Det kan også være sopp (fuktig miljø får soppen til å trives), i så tilfelle kan canesten hjelpe. Flytt ringen til den andre hånden og smør på canesten i noen dager. Hvis ikke det hjelper, er det sikkert en allergisk reaksjon pga. såperester. Ta av deg ringen når du vasker deg med såpe og tørk godt. Mot allergireaksjoner i huden kan du bruke hydrokortison. Et tredje alternativ kan være nikkelallergi - i noen hvitt gull-legeringer er det nemlig små mengder nikkel.

Jeg anbefaler IKKE å bruke Canesten så lenge du ikke er sikker på at det er sopp (hvilket det ikke høres ut som). Overbruk av visse midler kan gi resistens.

La det slippe til mye luft, tørk godt uten å gni, smør deg ofte med en god håndkrem, bruk gjerne alovera.

Gjest GreenSky
Skrevet

Gull er mykt, så det blir blandet med et annet metall for å gjøre det hardere. Jeg reagerer på gull av og til selv.

Skrevet

Du reagerer nokk på såperester eller bakterier.

Vann som ligger under ringen kan også vere årsaken.

Jeg hadde det samme problemet med en ring, fikk borret et lite hull ,så vannet fordampet.

Gjest Fruktfat
Skrevet

det er nikkel i gult gull, og det kan godt hende at du reagerer på det.

Skrevet

Nå har jeg gått med ringen på den andre hånden et par dager. Tar den av hver gang jeg har vasket meg og tørker godt. Ser ut som at det hjelper så tror ikke det er allergi... Bruker jo øredobber og andre smykker og reagerer ikke på det...

Takk for gode inspill :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...