AnonymBruker Skrevet 30. januar #41 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En person som har vært gjennom en så stor psykisk knekk at de har papirer på det, kan absolutt ha sittet der og ikke vært sikker på hva som ble inngått eller ikke vært "med" nok til å diskutere og stå ved sitt. Da er det kritikkverdig om den ansatte har pushet litt på og ikke stoppet selv. Anonymkode: 70726...3a5 Men det den bankansatte "pushet" på TS var jo en veldig god deal. Anonymkode: 1d8d1...c4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #42 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det den bankansatte "pushet" på TS var jo en veldig god deal. Anonymkode: 1d8d1...c4b For banken ja Anonymkode: 70726...3a5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #43 Del Skrevet 30. januar Vanskelig å si. Vet vennine slett en del psykisk var innlagt fikk diagnose bipolare lidelse og pst. I den perioden hadde ho refinansiere huset og brukt på noe tull. Der ble deler av gjelden slettet når psykolog og nav veileder kikket på saken, siden det var gjort under delvis psykose som de sa Anonymkode: c3f6c...a45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #44 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For banken ja Anonymkode: 70726...3a5 En enda bedre deal for TS. Full valgfrihet til å betale så mye/lite i avdrag man selv ønsker på lånet i 10 år er jo en drømmesituasjon. Anonymkode: 1d8d1...c4b 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #45 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! For ca 18-20 år siden søkte jeg om avdragsfrihet på mitt boliglån pga at jeg skulle studere. Jeg søkte om 3 år. Hun, bankdama,"anbefalte" 10 år, enda jeg ikke ba om det og ikke trengte det. Jeg var på den tiden i terapi pga av en alvorlig psykisk knekk ca 2-3 år før. Dette har jeg papirer på. Og har aldri kommet i jobb siden. Spørsmålet er: har jeg en sak her? (Kunne ha vært gjeldfri for mange år siden hadde det ikke vært for henne. Og hvorfor ga hun meg 10 år betalingsutsettelse når jeg ba om kun 3 år?. Ps. det er en stor anerkjent bank dette gjelder.) Er det noen som har noen kommentarer på dette? Eventuelt hvor jeg kan henvende meg for støtte og hjelp? Foreninger, organisasjoner o.l Vennlig hilsen....... Anonymkode: 550dc...3e2 Ingen som har hindret deg fra hverken å betale inn ekstra på lånet de 10 årene med avdragsfrihet eller at du kontaktet banken når som helst og ba om at avdragsfriheten opphørte. Anonymkode: 86087...f3e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #46 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er utrolig mange her som velger å dømme og se ned på ts, saken er jo at hun var i en periode hvor hun tydelig ikke var mentalt på sitt beste til å ta valg for seg. Når man kaver og bakser på bunnen så er det ikke så lett å ha energi og overskudd til å se over hva man egentlig har sagt ja eller blitt med på. Spørsmålet her er jo om drt er kritikkverdig at banken overtalte en kunde til 10 år i stedet for 3 år på et sårbart stadie i livet. Anonymkode: 70726...3a5 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg mener ikke at en skal saksøke banken eller få restlånet slettet, men at hvis ts ikke var helt mentalt på plass da avtalen ble inngått så er det noe å de på. Er vel en grunn til at mange eldre og svake blir utsatt for telefonselgere som skal selge noe, og blir med på alskens avtaler. Anonymkode: 70726...3a5 Mest sannsynlig var det faktisk fornuftig av banken å foreslå lengre avdragsfrihet. TS ba om tre år, fikk syv ekstra, og kunne når som helst i løpet av de syv årene begynt betale avdrag. Hadde det vært en dårlig avtale om fastrente eller noe hvor det ville kostet TS noe å endre avtalen, så kunne jeg vært enig med deg. Men her har TS valgt ikke betale avdrag i de syv ekstra årene. Anonymkode: e1a33...551 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 30. januar #47 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man kan jo starte med å følge opp det kunden ber om, og ikke pushe på 7 år ekstra. Håper det går bedre med deg. Anonymkode: 70726...3a5 Og der startet de nok og. Men så kan det være at selgeren i banken såg at planene til TS var urealistiske og med det tilbydde lenger tid enn etterlyst vel vitende om at kunden var i stand til å ta valg på egne vegne og kunne velge å betale ned ekstra på lånet om hen ville det etter tre år. Noe vedkommende ikke gjorde. Jo takk jeg har det mye bedre i dag 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #48 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vanskelig å si. Vet vennine slett en del psykisk var innlagt fikk diagnose bipolare lidelse og pst. I den perioden hadde ho refinansiere huset og brukt på noe tull. Der ble deler av gjelden slettet når psykolog og nav veileder kikket på saken, siden det var gjort under delvis psykose som de sa Anonymkode: c3f6c...a45 TS har ikke tatt opp mer gjeld. TS har valgt bruke pengene sine på andre ting enn gjelden i 18-20 år... Hadde TS tatt saken når den var relativt ny, kunne banken ha endret til at det ikke var avdragsfrihet. Men å be om å få slettet noe først 18-20 år i ettertid? Jeg går ut i fra at det var relativt ny gjeld venninnen din fikk slettet, ikke 18-20 år gammel gjeld? Anonymkode: e1a33...551 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #49 Del Skrevet 30. januar Oj! Lurt ja. For du fikk ikke vite at man kan kontakte banken om det var noe? Anonymkode: 44bfa...395 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #50 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mest sannsynlig var det faktisk fornuftig av banken å foreslå lengre avdragsfrihet. TS ba om tre år, fikk syv ekstra, og kunne når som helst i løpet av de syv årene begynt betale avdrag. Hadde det vært en dårlig avtale om fastrente eller noe hvor det ville kostet TS noe å endre avtalen, så kunne jeg vært enig med deg. Men her har TS valgt ikke betale avdrag i de syv ekstra årene. Anonymkode: e1a33...551 Premie til deg. TS har ikke tapt penger på denne avtalen men valgt å bruke pengene på andre ting. Veldig stor forskjell. Anonymkode: b6f2e...230 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #51 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS har ikke tatt opp mer gjeld. TS har valgt bruke pengene sine på andre ting enn gjelden i 18-20 år... Hadde TS tatt saken når den var relativt ny, kunne banken ha endret til at det ikke var avdragsfrihet. Men å be om å få slettet noe først 18-20 år i ettertid? Jeg går ut i fra at det var relativt ny gjeld venninnen din fikk slettet, ikke 18-20 år gammel gjeld? Anonymkode: e1a33...551 Ja det var veldig ny. Knapt 1 år. Ble oppdaget da ho i en periode måtte ha hjelp mens ho var under behandling for å komme på rett kjøl igjen. Nå er ho rimlig nøye med alt som kommer inn og ut Anonymkode: c3f6c...a45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #52 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): For banken ja Anonymkode: 70726...3a5 TS fikk en bedre deal enn den hun ba om: Hun fikk ti års avdragsfrihet fremfor tre. Hun kunne når som helst ha begynt å betale avdrag igjen. Hun fikk full frihet til å velge om hun ville ha 1 eller 120 måneder med avdragsfrihet, gjennom at banken tillot henne det siste. Så har jeg selvfølgelig forståelse for at man i en periode med tunge psykiske utfordringer ikke alltid gjør de beste økonomiske disponeringer, eller rett og slett ikke orker å tenke så voldsomt gjennom annet enn det mest nødvendige. Jeg kan også være enig i at det var voldsomt av banken å tilby 10 års avdragsfrihet til en som ba om 3 og (tilsynelatende) begrunnet det med studier, enten det var godt ment fra bankens side eller ei. Men man har naturligvis ingen sak mot banken her. Dette er sånt voksne selv må svare for, med mindre de da var uten rettslig handleevne, noe TS åpenbart ikke var. Anonymkode: 343ce...a84 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #53 Del Skrevet 30. januar Var reglene slik at man kun kunne få avdragsfrihet innvilget én gang? Da kan jeg forstå den ansatte i banken dersom du forespeilet helseproblemer og langvarig sykdom. Kan hende den ansatte tenkte at du kanskje kunne terenge det lenger enn tre år og satte det til max for å sikre deg avdragsfrihet så lenge det lot seg gjøre, dersom du trengte det. Med eget ansvar for å kontakte banken og evt avslutte avdragsfriheten/betale mer enn bar renter når du hadde råd til det. Anonymkode: e2fe9...321 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #54 Del Skrevet 30. januar Ble du tvunget til å ta 10 år? Har du papirer på det har du ei sak, ellers ikke. Du har vel betal ned mye de 10 åra siden avtalen gikk ut? Anonymkode: 00d8a...e2e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #55 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er utrolig mange her som velger å dømme og se ned på ts, saken er jo at hun var i en periode hvor hun tydelig ikke var mentalt på sitt beste til å ta valg for seg. Når man kaver og bakser på bunnen så er det ikke så lett å ha energi og overskudd til å se over hva man egentlig har sagt ja eller blitt med på. Spørsmålet her er jo om drt er kritikkverdig at banken overtalte en kunde til 10 år i stedet for 3 år på et sårbart stadie i livet. Anonymkode: 70726...3a5 Vet du, den kan vi alle bruke, be om å få sletta gjeld fordi vi var i psykose da vi var i banken, så hvem skal bestemme hvem som snakker sant her, ts eller banken? Kanskje man blir litt kynisk med tida, men når man jobber på en butikk, voksne folk stjeler og skylder på ting som har fått ei sprøyte, har sovet dårlig, kom rett fra sykehuset, så lærer man seg til at folk lyver for egen vinning. Men, tilbake til saken, det er 20 år siden ts fikk 10 års avdragsfrihet, ingenting tilsier at hun ikke kunne betale inn ekstra på lånet eller satt av penger på en sparekonto etc Anonymkode: 00d8a...e2e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #56 Del Skrevet 30. januar TS: er det sånn at du nå har oppdaget at om du hadde betalt avdrag da renta var lav hadde du vært ferdig med boliglånet nå? Og nå, når du må begynne å betale avdrag igjen og renta er mye høyere, så ergrer du deg over det? Jeg vet ikke noe om situasjonen du var i og omstendighetene rundt denne, men her ble du faktisk ikke lurt. Du dreit deg ut og det er helt ok! Vi er mange som har driti oss ut økonomisk uten snev av psykiske lidelser, og det må man bare skrive av på den viktigste kontoen av alle: erfaringsbasert læring. Anonymkode: 511a6...11a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #57 Del Skrevet 30. januar At man er økonomisk bevisstløs kan ikke banken lastes for, kunne du betalt avdrag igjen etter tre år var det jo bare å endre tilbake. Dersom du ikke har brukt fordelen med avdragsfrihet til noe fornuftig utover å ha bedre råd så er jo det ditt problem. Uansett er nok saken foreldet. Moren min fikk 10 års avdragsfrihet av Husbanken da hun ble skilt, hun sa takk takk og betalte bare renter på et ikke så høyt lån. Når hun da senere tenkte over det og innså hvor mye ekstra renter hun hadde betalt så er jo ikke det banken sin feil, selv om hun liker å skylde på dem. Hun er generelt lite bevisst på økonomi, annet enn å kjøpe billig drittmat og fly på ugudelige tider 😄 Å gå igjennom abonnementer og forsikringer er f.eks. ikke noe hun gjør. Hvis noen forteller henne hva hun skal gjøre, f.eks. sette penger i fond, så gjør hun det, men hun sjekker ingenting på egenhånd (heller ikke da hun var yngre, nå er hun gammel og småsurrete). Jeg kunne heller ikke mye om privatøkonomi og tok nok noen dumme valg da jeg var yngre, men jeg har lært og i dag har jeg stålkontroll. Jeg har rammelån fordi jeg er alene med to barn og bor i Oslo der verdiøkning og inflasjon spiser opp lånet. Jeg betaler det jeg kan hver mnd, så det går nedover, men det gir mye større frihet, som jeg betaler for med renter til banken. Jeg investerer heller i kontrakter på nybygg og gambler på litt gevinst der. Jeg har "tjent" 3,5 mill de siste 7 årene på eiendom og fond. Ikke enorme summer, og ikke så likvide midler, men mer enn jeg har betalt i ekstra rente. Anonymkode: ca2b1...439 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #58 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 7.14): Du har rett og slett ikke forstått at pengene du lånte, skulle betales tilbake? Anonymkode: 77fd5...e3b Ts her. Jo. Jeg forsto jo det. Men jeg var syk den gangen og hadde ikke oversikt/kontroll på livet mitt. Tror jeg tenkte at jeg ikke hadde lov til å betale noe avdrag så lenge avdragsfriheten var avtalen. Anonymkode: 550dc...3e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #59 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 7.59): Det er utrolig mange her som velger å dømme og se ned på ts, saken er jo at hun var i en periode hvor hun tydelig ikke var mentalt på sitt beste til å ta valg for seg. Når man kaver og bakser på bunnen så er det ikke så lett å ha energi og overskudd til å se over hva man egentlig har sagt ja eller blitt med på. Spørsmålet her er jo om drt er kritikkverdig at banken overtalte en kunde til 10 år i stedet for 3 år på et sårbart stadie i livet. Anonymkode: 70726...3a5 Ts her. Tusen hjertelig takk for et meget støttende innlegg! Og du har så rett, så rett. Anonymkode: 550dc...3e2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. februar #60 Del Skrevet 18. februar Dette høres veldig ut som DNB 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå