Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

For ca 18-20 år siden søkte jeg om avdragsfrihet på mitt boliglån pga at jeg skulle studere. Jeg søkte om 3 år. Hun, bankdama,"anbefalte" 10 år, enda jeg ikke ba om det og ikke trengte det. Jeg var på den tiden i terapi pga av en alvorlig psykisk knekk ca 2-3 år før. Dette har jeg papirer på. Og har aldri kommet i jobb siden. Spørsmålet er: har jeg en sak her? (Kunne ha vært gjeldfri for mange år siden hadde det ikke vært for henne. Og hvorfor ga hun meg 10 år betalingsutsettelse når jeg ba om kun 3 år?. Ps. det er en stor anerkjent bank dette gjelder.)

Er det noen som har noen kommentarer på dette? Eventuelt hvor jeg kan henvende meg for støtte og hjelp? Foreninger, organisasjoner o.l

Vennlig hilsen.......

Anonymkode: 550dc...3e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva har hindret deg i å nedbetale mer på det?

Anonymkode: 36a9a...3d1

Takk for interessen på min tråd🤗🙋 

Ingenting har hindret meg i å betale på lånet etter at betalingsutsettelsen gikk ut. Slik at jeg nå betaler så mye jeg kan ned på lånet. Som dog ikke er på så mye lenger. 300 000. Som jeg synes banken nå kan slette ettersom min sak er som den er.

• Hjerte 1
Skrevet

Vet ikke om du har en sak, men det er ikke alle fall ugreit at banken gir dårlige råd til kundene sine.

Hvis du orker kan du jo stå fram i lokalavisa og klage over dårlig rådgivning fra banken. 

Sjansen for å få slettet restlånet er liten, men du kan kanskje hindre at andre gjør samme feil.

Mulig du kan klage til Finansklagenemnda for dårlig rådgivning? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette for noe tull? Ingen har da vel tvunget deg til å ikke betale avdrag? Du kunne betalt avdrag i alle disse årene. Du har ingen sak!

Anonymkode: c6251...60b

• Liker 36
  • Nyttig 9
Skrevet

Avdrag på lånet er ikke så nøye for en bank, de har pant i eiendommen, med andre ord investeringer fra banken side .evt verdifall i investeringen har banken sikret seg ved å kreve egenkapital fra lånekunden..

Bankene tjener penger på rente og tjenester rundt lånekunden.. så det er ikke veldig overraskende hvis de lokket med ti år frem for 3 år... Banken vil tjene mer enn 3 ganger så mye .  

Så her er det tosidig .  10 år blir billigere for deg pr mnd , og banken tjener mer...3 år blir dyrere for deg og banken tjener mindre totalt z . 

Er gode råd dyre eller dyre råd dårlige?  Her blir det etiske vurderinger for og imot .. 

Når har det vært masse søksmål mot DnB der dårlige fondsråd har vært oppe til doms , derav også Terra-skandalen. 

Det er ikke opplagt at råd kan begunstige en interessent.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (1 time siden):

Vet ikke om du har en sak, men det er ikke alle fall ugreit at banken gir dårlige råd til kundene sine.

Hvis du orker kan du jo stå fram i lokalavisa og klage over dårlig rådgivning fra banken. 

Sjansen for å få slettet restlånet er liten, men du kan kanskje hindre at andre gjør samme feil.

Mulig du kan klage til Finansklagenemnda for dårlig rådgivning? 

Du vil at TS skal stå fram i avisa og vise alle at han er en komplett idiot?

10 års avdragsfrihet er jo genialt. Man betaler bare rente i perioder hvor økonomien er stram og betaler avdrag i tillegg i perioder hvor økonomien er romsligere.

At TS har valgt å kun betale avdrag i alle de 10 årene er da ikke banken sin feil.

Anonymkode: 1d8d1...c4b

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen sak.

Anonymkode: dd50f...0c8

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For 18-20 år siden fikk du avdragsfrihet, du har nå betalt avdrag i 8-10 år, og først nå funnet ut at du ikke er enig i avtalen du takket ja til for 18-20 år siden?

Du er nok "noen år" for sen...

Anonymkode: e1a33...551

• Liker 24
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

(Kunne ha vært gjeldfri for mange år siden hadde det ikke vært for henne. Og hvorfor ga hun meg 10 år betalingsutsettelse når jeg ba om kun 3 år?. Ps. det er en stor anerkjent bank dette gjelder.)

Du har rett og slett ikke forstått at pengene du lånte, skulle betales tilbake? 

Anonymkode: 77fd5...e3b

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er selv ansvarlig for personøkonomien din på tross av rådgiver og det skal nok mer graverende ting til for at banken har ansvar eller har "Lurt" deg - det virker som om du på det tidspunktet fikk det beste rådet og hjelpen fra banken du kunne fått. 

Anonymkode: 39fff...9e6

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte har du blitt lurt av banken når du har kunnet betale ned på lånet hvis du ønsket alle de årene?

Anonymkode: 3f839...394

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Men mener du at du egentlig hadde råd under disse 10 årene til å betale avdrag? Har du i så fall satt de samme pengene inn på en sparekonto slik at du nå kan sette inn alt på lånet som du ellers skulle betalt inn på avdrag? For det var jo et reelt valg du hadde, i tillegg til å bare betale avdrag selv om det ikke ble automatisk trukket. Eller har de samme pengene bare gått til forbruk og sus og dus? Mener du at banken nå skal betale lånet ditt fordi du har valgt å bruke penger på sus og dus? 

Anonymkode: de607...2a6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksne folk må tenke selv! Betal gjelda di du.

Anonymkode: 1bbf2...f96

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for interessen på min tråd🤗🙋 

Ingenting har hindret meg i å betale på lånet etter at betalingsutsettelsen gikk ut. Slik at jeg nå betaler så mye jeg kan ned på lånet. Som dog ikke er på så mye lenger. 300 000. Som jeg synes banken nå kan slette ettersom min sak er som den er.

Høres ut som bankdama hadde rett i at du kom til å ha dårlig råd i langt mer enn 3 år. Du sier selv at du aldri kom tilbake til jobb etter sykdom. Om noe, viser papirene dine og historikken din at du fikk et godt råd.

Anonymkode: dd50f...0c8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

For det første kunne du fint ha kontaktet banken og sagt du ville betale avdrag igjen.

For det andre kunne du betalt ned ekstra på lånet når du ville.

For det tredje kunne du fint ha spart opp de pengene du skulle ha betalt i avdrag, og betalt resten av lånet når avdragsfrie periode var over.

Du gjorde ingen av delene. Du tar ikke ansvar for egne handlinger. Du har ingen sak her.

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow! Snakk om ansvarsfraskrivelse!

Anonymkode: fb874...87a

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For det første: ingen har lurt deg. Du har selv signert på en avtale og latt være å betale avdrag i 10 år. For ja, du kunne ha betalt avdrag til tross for avdragsfrihet. 

For det andre: nei, du kan ikke komme 20 år senere å klage.

For det tredje: å ikke betale avdrag betyr på ingen måte at du har blitt satt i en dårligere stilt situasjon. Hadde du forvaltet disse pengene, som du visste du ikke betalte på lånet, på en smart måte så hadde beløpet vært mangedoblet i dag. Feks i et fond. Det er mange som velger å ikke betale ned på lån og heller er smartere med pengene sine.

At du i det heletatt tenker at dette er en sak er for meg urovekkende, og det mest desperate forsøket jeg noen gang har sett på å ikke ta ansvar for eget liv. Ta deg sammen, menneske.

Anonymkode: b6f2e...230

• Liker 14
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...