Gå til innhold

Flytte til Oslo

Vico

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet du ikke hva rosa boble betyr? Rosa boble = illusjon, fantasi, drømmeverden. 

Anonymkode: 223d3...490

Du spør om jeg er dum ved å late som du selv er dum? Du vet jo hva jeg mener: hva snakker du om når du mener at ts er i en rosa boble? 

Anonymkode: 497eb...a31

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er uansett dumt å bosette seg sånn at man er avhengig av tog. Husk at det er MYE problemer med togene her i Oslo-området, det er nesten ukentlig signalfeil eller lignende. Jeg kjenner folk som bor nord for Oslo og stadig vekk kommer for sent på jobb pga dette. Så hvis man skal jobbe i Oslo og bosette seg et stykke utenfor uten å ha bil, så må man ta hensyn til dette også. I Oslo går t-banen stort sett alltid. 

Anonymkode: d66eb...33e

Men TS jobber ikke...

Det å sammenligne en bydel og en kommune er umulig når man ikke vet kriteriene for den som spør. For noen er buss mye bedre enn tbane eller tog. For noen er det viktig med gangavstand til ting. For noen er nærhet til natur viktigst. For noen er transport til sentrum det minst viktigste.

Anonymkode: d0fc8...852

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du spør om jeg er dum ved å late som du selv er dum? Du vet jo hva jeg mener: hva snakker du om når du mener at ts er i en rosa boble? 

Jeg spurte ikke om du er dum, jeg forklarte hva rosa boble betyr. 

Hvis du ikke skjønner hvorfor TS, som lever på lav uføretrygd, og kun har 700 000 kr i EK, ikke har råd til å kjøpe seg bolig i Oslo, så vet jeg sannelig ikke. 

Neppe jeg som er dum her. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spurte ikke om du er dum, jeg forklarte hva rosa boble betyr. 

Hvis du ikke skjønner hvorfor TS, som lever på lav uføretrygd, og kun har 700 000 kr i EK, ikke har råd til å kjøpe seg bolig i Oslo, så vet jeg sannelig ikke. 

Neppe jeg som er dum her. 

Det var da voldsomt som du skulle gå til angrep her kun pga ett enkelt spørsmål om hva du mente med det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var da voldsomt som du skulle gå til angrep her kun pga ett enkelt spørsmål om hva du mente med det. 

Det var nå vitterlig ikke jeg som gikk til angrep.

Jeg svarte på din:

"Du spør om jeg er dum ved å late som du selv er dum? Du vet jo hva jeg mener: hva snakker du om når du mener at ts er i en rosa boble? "

At du ikke forstår hvorfor en bruker brukte begrepet "rosa boble" når du har lest om TS sin økonomiske situasjon, får falle på deg selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var nå vitterlig ikke jeg som gikk til angrep.

Jeg svarte på din:

"Du spør om jeg er dum ved å late som du selv er dum? Du vet jo hva jeg mener: hva snakker du om når du mener at ts er i en rosa boble? "

At du ikke forstår hvorfor en bruker brukte begrepet "rosa boble" når du har lest om TS sin økonomiske situasjon, får falle på deg selv. 

Dette orker jeg ikke. Ønsker deg en fin dag videre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette orker jeg ikke. Ønsker deg en fin dag videre. 

Ditto 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert hun sliter med seg selv. Ellers hvorfor angripe en som bare spør et spørsmål. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det ene er en stor kommune, det andre er en bydel.
Begge deler består av blokker, rekkehus, eneboliger og kjøpesenter. Det er varierende gangsavstand til tog begge steder. Det er ca 2 minutter med tog mellom stasjonene Lørenskog og Haugenstua (som har gangavstand til deler av Stovner). Stovner har tbane også, den bruker lengre tid enn toget.

Det er så store områder at det er umulig sammenligne...

Anonymkode: d0fc8...852

Mange steder i Lørenskog har veldig god bussforbindelse til Oslo (mye bedre enn togforbindelsen).

Men om ønsket er å bo i Oslo så ville jeg jo ikke flyttet til Lørenskog.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Rosa boble, hva snakker du om?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet du ikke hva rosa boble betyr? Rosa boble = illusjon, fantasi, drømmeverden. 

Vico skrev (2 timer siden):

Sikkert hun sliter med seg selv. Ellers hvorfor angripe en som bare spør et spørsmål. 

Kaller du dette angrep? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (På 2.2.2025 den 20.28):

Mange steder i Lørenskog har veldig god bussforbindelse til Oslo (mye bedre enn togforbindelsen).

Men om ønsket er å bo i Oslo så ville jeg jo ikke flyttet til Lørenskog.

Lørenskog høres bra ut. Jeg vil jo ikke bo sentralt i Oslo liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vico skrev (49 minutter siden):

Da må du se på områder i Lørenskog du har råd til, samt sjekke opp hvordan kollektivforbindelsen er til Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vico skrev (14 timer siden):

Det er jo ikke noe billigere i Lørenskog enn noen av områdene på Furuset, Høybråten, Stovner, osv i Oslo.

Hvordan tenker du at du skal få lån på 2,5 millioner? Kommuner har krav om botid for å få startlån, i løpet av den tiden så er risikoen for økte priser ganske stor.

I Oslo så er det også helt annet marked, at en bolig står til 2,8 mill betyr ofte en langt høyere salgspris. 

Du bør snakke med husbanken slik at de kan gi deg et realistisk bilde av situasjonen din og mulighetene dine. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vico skrev (På 3.2.2025 den 2.26):

Sikkert hun sliter med seg selv. Ellers hvorfor angripe en som bare stiller et spørsmål. 

Anonymkode: 90677...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet selv fra Oslo fordi jeg syntes det ble for dyrt. Bodde i tomannsbolig.

Anonymkode: 90677...fb5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke noe billigere i Lørenskog enn noen av områdene på Furuset, Høybråten, Stovner, osv i Oslo.

Hvordan tenker du at du skal få lån på 2,5 millioner? Kommuner har krav om botid for å få startlån, i løpet av den tiden så er risikoen for økte priser ganske stor.

I Oslo så er det også helt annet marked, at en bolig står til 2,8 mill betyr ofte en langt høyere salgspris. 

Du bør snakke med husbanken slik at de kan gi deg et realistisk bilde av situasjonen din og mulighetene dine. 

Får en liten 2-roms (sikkert ny da) i en av rundkjøringene på Lørenskog for dette kanskje... fellesutgiftene er nok høye, så kanskje bare en 1-roms? Dessuten er det jo ikke Oslo, som var det opprinnelige ønsket til TS
Denne tråden utvikler seg litt rart... 

Anonymkode: d82ea...9cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Får en liten 2-roms (sikkert ny da) i en av rundkjøringene på Lørenskog for dette kanskje... fellesutgiftene er nok høye, så kanskje bare en 1-roms? Dessuten er det jo ikke Oslo, som var det opprinnelige ønsket til TS

Jeg har ikke foreslått Lørenskog til TS, men tvert i mot heller påpekt at det ikke er billigere å bo der enn de områdene jeg nevnte. Du får en liten 2 roms fra 3,2 mill inkl fellesgjeld i dagens marked. Hvis man får den til prisantydning, vel og merke. Noen av leilighetene har som du sier veldig høye fellestugifter i tillegg, 8 - 10 000 kr per mnd. 

Så med infoen TS gir, som tilsier ca 700 000 i EK etter megler er betalt (hvis hun får prisantydning). Så det vil det si et lån på ca 7 x inntekt, som skal betales i tillegg til fellesutgiftene. Det er urealistisk når man har så lav inntekt. 

Da er det prismessig bedre med 1 roms som dette https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=392090717&ci=30
Problemet er bare at det er disse små boligene det er mest rift om i Oslo, og de går ofte langt over prisantydning. 

TS er ikke lenger førstegangsetablerende, og da er det nok ekstra tungtveiende grunner for å få innvilget nytt lån. Men, som sagt, det er best at TS faktisk snakker med Husbanken direkte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har ikke foreslått Lørenskog til TS, men tvert i mot heller påpekt at det ikke er billigere å bo der enn de områdene jeg nevnte. Du får en liten 2 roms fra 3,2 mill inkl fellesgjeld i dagens marked. Hvis man får den til prisantydning, vel og merke. Noen av leilighetene har som du sier veldig høye fellestugifter i tillegg, 8 - 10 000 kr per mnd. 

Nemlig! Uheldig at jeg svarte under deg kanskje, men TS antydet i et nylig innlegg at Lørenskog virket interessant, så derfor jeg stusser litt over utviklingen 😅

Vico skrev (18 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vico skrev (19 timer siden):

Lurt å sjekke grundig. Mange steder i Lørenskog er veldig dyrt nå, og du får lite for 2 millioner. Husk også at det er mange nye prosjekt, med skyhøy fellesgjeld, og dermed veldig høye felleskostnader hver måned.

I tillegg er det bygd mye og fort mange steder, og flere av de nye boligområdene sliter med mye uro g dårlig miljø. Jeg bor i Lørenskog selv, men i et av de etablerte enebolig-områdene, og jeg ville aldri flyttet til et av de nye blokk-områdene. For mage sosiale utfordringer, og alt for dyrt sammenlignet med det du får.

Lørenskogs tidligere ordfører har jo selv flyttet til Nittedal - det er nok et klokt valg. Eller Moss, Kongsvinger, eller andre byer et stykke unna Oslo. Du får mye mer for pengene der.

Anonymkode: 4f3c8...42e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man får IKKE en ny (eller gammel) 1-eller 2-roms på Lørenskog for 2,5 mill. Jeg sjekket Finn nå og det eneste under 3 mill (totalpris) er en garasje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...