Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kjæresten din noe egenkapital da? Hvis han er ute av fengsel nå.

Anonymkode: 7d2a5...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vico skrev (På 30.1.2025 den 1.08):

Jeg skal flytte til Oslo, det er i hvertfall min plan. Jeg skal selge min leilighet, og det kommer en megler og ser på leiligheten imorgen. Men jeg vet ikke om jeg skal begynne å finne ny leilighet allerede nå? Hva om noen vil plutselig kjøpe og hvor skal jeg bo🙈Jeg er ung uføre og fikk startlån fra husbanken i 2019 og jeg bor 4 timer unna Oslo. Mange sier man kan kun kjøpe en gang hvis man har fått lån fra husbanken med egenkapital. Jeg har ikke peiling på noe av dette! Isåfall burde jeg kjøpe eller leie i Oslo. 

Ren utopi og fullstendig urealistisk. Beklager å knuse den rosa bobla di, TS 💔

Anonymkode: 58a52...8d4

• Nyttig 1
Skrevet
Alice123 skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner boligmarkedet selv (bor her og følger litt med) og uten å sjekke så var TOTALrenoveringsprosjekt ved bygrensa (og kun nord/sør) eller parkeringsplasser det eneste jeg kom på. Mulig noen leiligheter med forholdsvis lav kjøpesum men tilsvarende dødshøye fellesgjeld som ikke er kompatibelt med ung ufør.

Antok at TS har sjekket ut hvor hun vil bo og om hun har råd til det før hun styrer med megler og takstvurdering.

Edit: sjekket Finn.no nå og det er faktisk en leilighet på 15 kvm på Stovner MED BALKONG som TS teoretisk har råd til. Den ligger ute til 2,05 mill og har 2,2K i fellesutgifter pr. mnd. (og ca. 80K i felleskjeld). Badet må totalrenoveres og det er litt annet småplukk som må fikses. Men selv med totalrenovering av bad kommer TS på under 2,5 mill. Om det er verdt det for å bo på 15 kvm på Stover er en annen sak.

Jeg tror muligens bakgrunnen for uførheten til TS går på noe i retning manglende evne til denne type planlegging/realitetsorientering.

Det tar liksom ett søk å skjønne at man er fucked. 

Syke boligpriser - og vi bor her fordi jobb. Trives jo, men:  det vi betaler her i boligutgifter er helt psycho sammenliknet med hva vi hadde fått en annen plass. 

Uten arv eller å ha tjent seg opp i markedet fra endel år siden bruker folk store deler av inntekt på bolig her. Da nokså grei inntekt. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har 1,5 mill i egenkapital og 450 000 i inntekt. Jeg har ikke råd til å bo i Oslo. Tenker at du kanskje har litt urealistiske forventninger til hvor mye husbanken sponser/låner, og glemmer hvor dyrt Oslo faktisk er

4 timer fra Oslo kan være så mangt. Kristiansand omegn, bygda innlandet. Indre Telemark, m.m.
Man må ikke bo i Oslo for å leve et byliv da, det finnes rimeligere områder 1 time unna Oslo som har godt tilbud med både by og rekreasjon, og regelmessige togavganger til Oslo når man trenger det. F.eks Tønsberg, Hamar, Moss. Fredrikstad. 

Anonymkode: 223d3...490

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal flytte til Oslo, det er i hvertfall min plan. Jeg skal selge min leilighet, og det kommer en megler og ser på leiligheten imorgen. Men jeg vet ikke om jeg skal begynne å finne ny leilighet allerede nå? Hva om noen vil plutselig kjøpe og hvor skal jeg bo🙈Jeg er ung uføre og fikk startlån fra husbanken i 2019 og jeg bor 4 timer unna Oslo. Mange sier man kan kun kjøpe en gang hvis man har fått lån fra husbanken med egenkapital. Jeg har ikke peiling på noe av dette! Isåfall burde jeg kjøpe eller leie i Oslo. 

Du bør holde deg unna Oslo om du ikke har lyst til å rævkjøre økonomien din totalt.

Selvfølgelig sier megler at du kan kjøpe igjen, men han er bare ute etter pengene dine som han får for å selge leiligheten din.

Bli der du er så får du sove godt om natta.

Anonymkode: e0337...f22

• Liker 2
Skrevet

Er det forskjell på å bo på Stovner enn Lørenskog ?

Anonymkode: e69da...38f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I forhold til hva? 

Lørenskog er et område med variasjon, dårlige og bedre områder. Stovner er i Oslo og du har tbane. Lørenskog ikke. Jeg ville ikke bodd noen av stedene. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I forhold til hva? 

Lørenskog er et område med variasjon, dårlige og bedre områder. Stovner er i Oslo og du har tbane. Lørenskog ikke. Jeg ville ikke bodd noen av stedene. 

Sånn generelt til alt. Er det stor forskjell til pris også?

Skrevet

Det er veldig dyrt i Oslo og som ung ufør vil du ikke få mye i lån, så jeg er usikker på om du har råd til å kjøpe noe i Oslo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sånn generelt til alt. Er det stor forskjell til pris også?

Foreslår at du bruker søkemotoren på finn.no og ser selv hva du har råd til. Begge steder er rimeligere områder i/utenfor Oslo. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 8.11):

Etter megler har vært der og gitt takst, så tar du den med til banken og spør hvor mye du kan låne. 

Og så, når du vet hvor mye penger du har, så begynner du å gjøre research og ser på leiligheter i Oslo. Jeg er redd du kanskje får et lite sjokk da, du må ha en del penger for å kjøpe her. Skal du bo sentralt så bør du ha 4 mill. minst. Litt utenfor og i mindre attraktive strøk får du deg nok noe for 3 mill. Sånn give or take. Det er veldig få bittesmå førstegangsleiligheter her, og de er det rift om.

Men om du har nok penger, så er dette neste steg: Hvis du har en lettsolgt leilighet som garantert går på første visning, så kan du kjøpe først og selge etter. Hvis du ikke har en lettsolgt som garantert går, så må du først selge din egen leilighet og så starte boligjakten så fort du har akseptert et bud, ta litt lang overtakelse så du har litt tid (3 måneder er vanlig). Og så må du belage deg på at du kanskje må leie eller bo hos noen andre en liten stund. 

Jeg ville ikke solgt for å leie. Nå er du inne på boligmarkedet, det er GULL verdt, det er å spare til pensjon. Går du ut av det, så er det ikke sikkert du kommer inn igjen. Spesielt ikke i Oslo. Det er nærmest umulig å spare opp penger i samme fart som boligprisene stiger her, boligmarkedet kommer til å løpe fra deg. Hvis du skal til Oslo, så må du kjøpe. Hvis du ikke har råd, så kanskje du kan nærme deg mer, med bare en time reisetid i stedet for 4 for eksempel. Så tar du det stegvis.

Anonymkode: bc316...b18

Ts har ikke råd til å kjøpe i Oslo. Hvis hun er ufør er det ikke sikkert hun får lån og salget av en leilighet på bygda 4t  fra Oslo vil gi under 2 mill i egenkapital. 

• Nyttig 1
Skrevet

Forstår at du har lyst til å flytte, og sikkert ikke liker svarene du får. Men: slik situasjonen er nå, er det veldig lurt å eie egen bolig, særlig som ufør, og det er lite sannsynlig at du klarer å få kjøpt noe i Oslo med din inntekt og egenkapital. Da må du bruke av fortjenesten på salget til å leie, og det vil du tape mye på på sikt. 
Både leie og kjøp av leiligheter er veldig dyrt i Oslo, og du får mye mer for pengene i en litt mindre by. 
Lørenskog er billigere enn Oslo, men begynner også å bli dyrt nå, særlig for mindre leiligheter, som er urimelig dyre. Og det er bygd mye og fort i Lørenskog nå - mange av de nye boligområdene har dårlig miljø og mange utfordringer. 
Jeg villet absolutt anbefale å finne noe i en mindre by - der får du mye mer bolig for pengene dine!

Anonymkode: 4f3c8...42e

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Ts har ikke råd til å kjøpe i Oslo. Hvis hun er ufør er det ikke sikkert hun får lån og salget av en leilighet på bygda 4t  fra Oslo vil gi under 2 mill i egenkapital. 

Man får da lån selv om man er ufør. Ufør er fast inntekt. Men det er lav inntekt, så ergo ikke mye lån. TS gir info som tilsier at hun vil ha rundt 700 000 kr i EK. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår at du har lyst til å flytte, og sikkert ikke liker svarene du får. Men: slik situasjonen er nå, er det veldig lurt å eie egen bolig, særlig som ufør, og det er lite sannsynlig at du klarer å få kjøpt noe i Oslo med din inntekt og egenkapital. Da må du bruke av fortjenesten på salget til å leie, og det vil du tape mye på på sikt. 
Både leie og kjøp av leiligheter er veldig dyrt i Oslo, og du får mye mer for pengene i en litt mindre by. 
Lørenskog er billigere enn Oslo, men begynner også å bli dyrt nå, særlig for mindre leiligheter, som er urimelig dyre. Og det er bygd mye og fort i Lørenskog nå - mange av de nye boligområdene har dårlig miljø og mange utfordringer. 
Jeg villet absolutt anbefale å finne noe i en mindre by - der får du mye mer bolig for pengene dine!

Anonymkode: 4f3c8...42e

Enig. Derfor jeg foreslo bl.a Moss og Tønsberg som gode alternativ. Kort vei til Oslo også. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ene er en stor kommune, det andre er en bydel.
Begge deler består av blokker, rekkehus, eneboliger og kjøpesenter. Det er varierende gangsavstand til tog begge steder. Det er ca 2 minutter med tog mellom stasjonene Lørenskog og Haugenstua (som har gangavstand til deler av Stovner). Stovner har tbane også, den bruker lengre tid enn toget.

Det er så store områder at det er umulig sammenligne...

Anonymkode: d0fc8...852

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Begge deler består av blokker, rekkehus, eneboliger og kjøpesenter. Det er varierende gangsavstand til tog begge steder. Det er ca 2 minutter med tog mellom stasjonene Lørenskog og Haugenstua (som har gangavstand til deler av Stovner). Stovner har tbane også, den bruker lengre tid enn toget.

Men har til sammenligning langt hyppigere avganger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ren utopi og fullstendig urealistisk. Beklager å knuse den rosa bobla di, TS 💔

Anonymkode: 58a52...8d4

Rosa boble, hva snakker du om?

Anonymkode: 497eb...a31

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er uansett dumt å bosette seg sånn at man er avhengig av tog. Husk at det er MYE problemer med togene her i Oslo-området, det er nesten ukentlig signalfeil eller lignende. Jeg kjenner folk som bor nord for Oslo og stadig vekk kommer for sent på jobb pga dette. Så hvis man skal jobbe i Oslo og bosette seg et stykke utenfor uten å ha bil, så må man ta hensyn til dette også. I Oslo går t-banen stort sett alltid. 

Anonymkode: d66eb...33e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rosa boble, hva snakker du om?

Anonymkode: 497eb...a31

Vet du ikke hva rosa boble betyr? Rosa boble = illusjon, fantasi, drømmeverden. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...