Gå til innhold

Tomannsbolig/rekkehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan svakt erindre jeg har hørt noen fortelle at de hørte naboen på andre siden av veggen svært godt, i en tomannsbolig.

Tenker spesielt på tomannsbolig, men også rekkehus.

Hvordan pleier det å være med lydisolering ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det er vel ikke så mye å skryte av........

Gjest gjest1
Skrevet

Varierer sikkert etter hvor nytt/gammelt huset er. Innbilder meg at det er bedre om man bor ved siden av hverandre enn oppå hverandre. Har selv bodd i 1. etg på en firemannsbolig fra 60-tallet og det er ikke å anbefale. Hørte naboen vedsiden av snorke og masse bråk fra barnefamilien over.....holdt på å bli gal. :ler:

Gjest x-trønder
Skrevet
Jeg kan svakt erindre jeg har hørt noen fortelle at de hørte naboen på andre siden av veggen svært godt, i en tomannsbolig.

Tenker spesielt på tomannsbolig, men også rekkehus.

Hvordan pleier det å være med lydisolering ?

Det varierer mye. Et vennepar bodde i et rekkehus hvor du hørte alt fra naboen og jeg var derfor skeptisk da jeg selv flyttet inn i rekkehus, ikke samme område. Og ble positivt overrasket, her finnes det ikke lydt - merker ikke naboene. Unntatt hvis ungdommen er hjemme alene og spiller musikk for fulle mugger og med vinduene åpne, men det hører til sjeldenhetene.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg bor i rekkehus fra midten av `70-tallet og hører ikke naboen i det hele tatt. Dvs. vi kan så vidt høre når vaskemaskinen til den ene naboen sentrifugerer.

Jeg har også bodd i et rekkehus fra beg. av 80- tallet og der var det veldig godt lydisolert og vi hørte aldri en lyd fra naboen.

Da jeg var liten bodde vi i et rekkehus fra slutten av `60-tallet som var litt mer lydt. Der kunne vi høre når naboen kranglet.

Gjest Gjest
Skrevet

Bor i rekkehus fra 60-tallet, og det er ikke spesielt lytt her. Hører naboen dersom de spiller Buzz høyt! :ler: (Og de hører oss når vi har Singstarparty :sjenert: ) Men absolutt ikke plagsomt!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bodd i rekkehus i 3 år, og vi hørte alt naboen gjorde, musikk, snakking, tv, gange osv. Det var et rekkehus fra 1977. Tror det er litt forskjellig byggemåter på rekkehus, vårt hadde nok felles gulv med naboene, og tynne vegger mellom og det var ekstremt lytt. Vi delte også stuevegg. Dessuten er det forskjell på om det finnes kjeller i huset, vi hadde trehus med kjeller, og da er trinnlyd fra 1. etasje veldig hørbar, siden gulvet er tre og ikke betong. Vi flyttet pga. at det var så lytt.

Et vennepar bor i tomannsbolig, og der hører man ikke så mye til naboene (kun hvis tenåringssønnen spiller veldig høy musikk, og barna løper i trappa).

Gjest Andrine
Skrevet

Jeg bor også i rekkehus, det er bygget i 1973, og her er det ikke lytt. Det eneste vi hører, er hvis naboen spiller veldig høy musikk, og da er det bassen som "slår igjennom".

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bor i hus fra 60-tallet, og her er det utrolig lytt mellom etasjene. Han som bor over meg er stille av seg, men jeg hører alt han gjør og vekkes av at katta hans mjauer. Det er ikke like lytt mellom de leilighetene som ligger i samme etasje, men naboen på ene sida spiller rar afghansk musikk på full styrke som høres veldig godt :forvirret:

Skrevet

Vi bor i rekkehus fra midten av 80 tallet. Her er det ikke lytt i det hele tatt. Det eneste vi hører fra de på den ene siden er når der blir løpt mye i trappene (ligger inntil stuen vår), ellers hører vi ingenting, og vi hører ingenting fra de på den andre siden, der ligger trappen i motsatt ende.

Skrevet

Har sett på endel rekkehus og tomannsboliger det siste året. Støy er et av de områdene vi har tenkt mye på. Bor i blokk, og er jo vant til å høre at vi har naboer, men ønsker jo ikke å vite alt de gjør heller.

Har sett mye forskjellig. De fleste steder er ikke støy mellom husene/leilighetene noe større problem enn i en vanlig blokk. Andre steder er det definitivt et problem, og etterisolering mellom enhetene er en ting man bør ta med i prisen.

Hadde ett tilfelle der vi likte huset, helt til vi fikk høre at man kunne høre lydene fra naboen når han satt på do...

Det var visst ekstremt lytt mellom enhetene der. (mener dette var hus fra 50/60-tallet.)

Skrevet (endret)

Vi bor i rekkehus som er bygd på slutten av 70-tallet. Jeg kan høre enkelte ting som at naboen går i trappen og lukker en skyvedørsgarderobe (?) på det ene soverommet, men ellers merker jeg ikke noe til dem. Jo, også hører jeg bassen hvis de spiller musikk litt høyt. Spørs om jeg bare har veldig rolige naboer, og jeg er redd for at de merker mer til oss enn vi merker til dem. :sjenert:

Hvis de vandrer rundt på taket derimot, som en eller annen av en merkelig grunn gjorde en natt, hører jeg det veldig godt! :overrasket:

:ler:

Endret av Jaya
Skrevet

Takker for svar, veldig variabelt altså.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi bor i en vertikaldelt tomannsbolig fra 50- tallet, og her er det veldig lytt. Hvis det er stille hjemme hos oss kan jeg høre at telefonen ringer hos naboen, at de ler, snakker (men hører ikke hva de snakker om), osv. Ganske plagsomt egentlig.

Skrevet

Bor i rekkehus med leiligheter i to etasjer bygd på tidlig 90-tallet. Her har de spart på isolasjonen mellom 1. og 2. etasje, men ikke mellom leilighetene vegg i vegg.

Jeg hører de over meg godt hvis det er stille.

De sier ikke de hører oss som bor i 1. etasje, så jeg vet ikke om det er mer lytt ovenfra og ned enn nedenfra og opp?

Gjest Gjest
Skrevet

kommer an på når huset er bygd.

vi bor i sokkel på et ganske nytt hus (ca 2002-2003). da vi flyttet inn var husvertene nysgjerrige på om det var lytt mellom etasjene. det er tre hus her som er bygd etter hverandre, vi bor i midten. midt mellom byggingen av hus 1 og 3 kom det visst nye forskrifter om isolering (eller kanskje lydisolering?), så hus 1 er ikke lytt i det hele tatt, mens hus 3 er ganske lytt. det vi bor i (hus 2) er heldigvis ikke særlig lytt. vi hører om de tramper oppe (noen som "går med hælene" som vi sier) og såvidt sentrifugeringen av vaskemaskinen. de hører lite til oss.

bodde i ferdighus i sverige for noen år siden (er ikke sikker men mulig de hadde kjøpt opp etter lillehammerOL? var noe sånt), det var to etg og dermed 6 leiligheter i samme hus. vi hørte sjelden de oppe og slett ikke de ved siden av. vi bodde i enden.

Skrevet

Okey, vesentlig å tenke over skjønner jeg...

Ønsker ikke å høre mer enn nødvendig til hva naboen bedriver.

Skrevet
De sier ikke de hører oss som bor i 1. etasje, så jeg vet ikke om det er mer lytt ovenfra og ned enn nedenfra og opp?

Det er nok riktig det. Det er mer vanlig å være plaget av lyder ovenfra enn nedenfra. Vet ikke forklaringen på dette, men det er visst et kjent fenomen.

Skrevet

Vi bor i rekkehus som er helt nytt, vi flyttet inn i oktober 2005.

Her hører vi ikke naboene, og naboene hører ikke oss.

Noe både jeg og nabodama er litt forundra over siden vi begge har barn og det ikke alltid går stille for seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi bor i en vertikaldelt tomannsbolig fra 50- tallet, og her er det veldig lytt. Hvis det er stille hjemme hos oss kan jeg høre at telefonen ringer hos naboen, at de ler, snakker (men hører ikke hva de snakker om), osv. Ganske plagsomt egentlig.

Helt enig! I tillegg spiller nabogutten piano til alle døgnet tider :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...