AnonymBruker Skrevet 4. februar #21 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 23.46): Ikke utsett dette, Ts! I morgen tidlig, med det samme legekontoret åpner - ring og be om time så raskt som mulig pga. situasjonen du står i. Ikke utsett dette, bare gjør det! ❤️ Anonymkode: 28594...a2d Det går mot slutten, men veien mot slutten kan være lang. Vil tro at hvis det var akutt og gikk raskt mot slutten så hadde ts allerede vært hos legen. Her høres det mest ut til at det kan ta både uker og mnd... Anonymkode: 57bd5...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #22 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 23.12): Dere som sier at dette ikke er sykemeldings grunnlag, og at sykemelding er for syke folk. Er dere klar over hvilken kroppslig og psykisk påkjenning det er å stå som nært pårørende til noen i den terminale fasen ? å til deg som sier at man ikke tar sykemeldinger forebyggende, tror du ikke både lege og arbeidsgiver vil foretrekke en kortere sykemelding nå, slik at TS kommer seg gjennom denne vanskelige perioden, og på sikt klarer å komme seg på jobb igjen, fremfor at TS blir langtidssykemeldt fordi hun har gått på veggen, er utbrent og ikke mestrer å jobbe på måneder, kanskje år? Om TS har behov for sykemelding i denne fasen er det helt klart et godt grunnlag. Sykemelding er ikke kun for det man kan kartlegge fysisk. Du må ta vare på deg selv TS, om du selv føler det er rett med en sykemelding er det det. Anonymkode: 91a19...bbc Jeg er helt enig. Mye bedre enn å gå på en smell og langtidssykemelding som jeg har gjort. Fordi jeg gikk tilbake i full jobb altfor tidlig etter et tragisk dødsfall i familien. Det er så skremmende å ha mistet grepet om min psykiske helse som også har satt seg i kroppen fysisk. Jeg har blitt utbrent. Gjør det før det går for langt. Ja, det finnes mennesker som er maskiner og de går på jobb uansett om alle rundt dem dør og de er heller aldri syke. Vi er alle forskjellige og ingen på jobb kommer til å takke deg for at du slet deg ut. Anonymkode: 7b98c...c60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #23 Del Skrevet 8. februar Sykehjemslegen sykemeldte min mann når moren lå på det siste. Det var bare klar beskjed, han ble aldri spurt om han ville ha sykemelding engang. Anonymkode: 38549...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #24 Del Skrevet 20. februar Ta vare på det selv, TS. Jeg var selv sykmeldt i nesten to mnd i høst før moren min døde. Var delvis på jobb innimellom, men hadde og perioder med 100 % sykmelding. Kunne umulig vært på jobb den tida jeg satt på mammas dødsleie. Anonymkode: b3add...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #25 Del Skrevet 20. februar Hør med arbeidsgiver, i staten har man velferdspermisjon som tilbys i slike tilfeller. Hadde glatt tatt en sykmelding on jeg hadde fått det, psykisk helse er helse! ❤️ Anonymkode: f088c...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 20. februar #26 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 23.06): Er han innlagt på sykehus eller institusjon? Hvis han bor hjemme, kan du sjekke om pleiepenger i livets sluttfase kan være et alternativ. Anonymkode: 54bb8...1ab Det stemmer. Man får ikke pleiepenger når den man er pårørende til ligger på sykehus eller sykehjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #27 Del Skrevet 20. februar Har sittet noen dager/en uke ved både min mors og fars dødsleie. De som har prøvd det, vet hvor utmattende det er. I tillegg skal man rett etter dødsfall ha krefter igjen til å ordne med møte med prest, møte med begravelsesbyrå, dokumenter osv. Helsepersonell kommer til å fortelle deg når det nærmer seg slutten. De klarer som regel å se det. Snakk med både arbeidsgiver og lege. Har aldri hørt om en arbeidsgiver som ikke er grei i slike tilfeller. Vi var 3 som byttet på å sitte. De siste timene/dagen satt vi der alle 3. Vi fikk beskjed om at det kun var få timer igjen. Ta vare på deg selv ❤️. Mistet min mor i september. Nå først er vi ferdige med alt av papirer, tømming og salg av hus osv. Selv om det var et hundre prosent enkelt oppgjør mellom meg og mitt søsken. Tiden rundt dødsfall er slitsom, og i tillegg kommer sorgen. De som aldri har sittet mange dager ved dødsleiet til en de er glad i, forstår gjerne ikke dette. Man spiser lite, sover lite osv. Så at det kan regnes som en sykdom/utmattelse er ikke usannsynlig. Anonymkode: b123f...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 22. februar #28 Del Skrevet 22. februar Jeg tror ting som dette må løses gjennom andre måter. Selv kjenner jeg på en stor sorg over at jeg ikke var der for min demenssyke far da han døde. Idiotisk nok hadde jeg et møte jeg måtte delta på. På en annen side ønsker jeg å minnes faren min som en sterk og tapper mann, selv om han hadde sine negative sider. Jeg har et vanskelig forhold til døden. Jeg sliter litt med å forholde meg til den og er redd for den. Jeg tror det beste man gjør her er å snakke med arbeidsgiver. De fleste arbeidsgivere som verdsetter sine ansatte har forståelse for en slik situasjon. Usikker på om sykmelding er riktig tiltak, i alle fall hvis du møter en pirkete lege. Føler med deg ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 22. februar #29 Del Skrevet 22. februar Dette har vi akkurat vært gjennom selv da min ektefelle var eneste pårørende og en forelder som lå for døden. Han gikk på jobb, men var i situasjonen at det var godt å få fokus på noe annet, men TS snakk med din arbeidsgiver og snakk om situasjonen. Hvordan dere kan løse dette. Det er beintøff situasjon du står i. Føler virkelig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #30 Del Skrevet 22. februar Dette er jo noe du snakker med leder om først. Altså tilrettelegging, evnt, permisjon en periode, avspasering e.l. De fleste mennesker står i jobb også ved slike tragedier, men kanskje med noen egenmeldingsdager. Ofte er ledere empatiske når det gjelder disse tingene. Mennesker trenger tross alt tid og luft i sånne perioder i livet. Sykmelding pga. sorg er ikke noe som gir sykepengerett. Bare vær klar over det. Anonymkode: f8ea4...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #31 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 21.19): Jeg er helt enig. Mye bedre enn å gå på en smell og langtidssykemelding som jeg har gjort. Fordi jeg gikk tilbake i full jobb altfor tidlig etter et tragisk dødsfall i familien. Det er så skremmende å ha mistet grepet om min psykiske helse som også har satt seg i kroppen fysisk. Jeg har blitt utbrent. Gjør det før det går for langt. Ja, det finnes mennesker som er maskiner og de går på jobb uansett om alle rundt dem dør og de er heller aldri syke. Vi er alle forskjellige og ingen på jobb kommer til å takke deg for at du slet deg ut. Anonymkode: 7b98c...c60 De fleste mennesker er ikke maskiner. Jeg har gått på jobb i perioder med alvorlig sykdom i familien, og et dødsfall. Det var masse forståelse for det. Jeg trengte ikke være på topp, jeg fikk tilrettelegging og kunne ta egenmeldingsdager. Jeg er ikke en maskin, men det er ofte ikke noe mer psykisk sunt å drukne seg bare i tragedien heller. Jobb hjalp med å ikke tenke på det hele tiden siden kvelden kom tidsnok. Ellers kan velferdspermisjon ofte brukes. Ellers er det mest naturlige å snakke med lederen sin før legen sin siden de ofte kan gi slækk. Da slipper man i tillegg å risikere og bli sykmeldt bare for å beskjed om at man ikke har krav på sykepenger. Anonymkode: f8ea4...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladgutten79 Skrevet 22. februar #32 Del Skrevet 22. februar Glad over og være kommunalt ansatt, fikk velferdspermisjon da min far lå på det siste å satt med ham hele natta før han døde, fikk liksom forsonet meg med alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #33 Del Skrevet 22. februar Ser flere skriver at leger har sykmeldt automatisk til dem, en del leger som står i fare for å miste lisensen sin høres det ut som. svært strenge krav for at slike sykmeldinger skal være gyldige, det skal virkelig stå mye i pasientjournalen som forklarer hvorfor man ikke kan jobbe delvis/helt, og hvordan sorg har gått over til å være sykdom. Anonymkode: 2b94a...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #34 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 22.30): Min far er demenssyk og det nærmer seg slutten. Jeg vil så gjerne være med han til det siste og være ved hans side. jeg jobber 100% og har flere barn. blir helt utslitt av alt jeg skal få til. Jeg får ikke vært så mye hos far som jeg ønsker. Redd for å bli utbrent av alt jeg skal rekke over. Mest av alt vil jeg være hos faren min 😭😞 Det å være pårørende har vært veldig krevende og har tappet meg for energi. Sorgen er tung å bære, men rekker nesten ikke kjenne etter pga tidsklemma. Bør jeg jobbe redusert f.els 50%? Anonymkode: 8ba55...d47 Dette er ikke sykemeldingsgrunn. Dette er mer velferdspermisjon. Snakk med fagforening/arbeidsgiver. Anonymkode: ac324...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #35 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 23.12): Dere som sier at dette ikke er sykemeldings grunnlag, og at sykemelding er for syke folk. Er dere klar over hvilken kroppslig og psykisk påkjenning det er å stå som nært pårørende til noen i den terminale fasen ? å til deg som sier at man ikke tar sykemeldinger forebyggende, tror du ikke både lege og arbeidsgiver vil foretrekke en kortere sykemelding nå, slik at TS kommer seg gjennom denne vanskelige perioden, og på sikt klarer å komme seg på jobb igjen, fremfor at TS blir langtidssykemeldt fordi hun har gått på veggen, er utbrent og ikke mestrer å jobbe på måneder, kanskje år? Om TS har behov for sykemelding i denne fasen er det helt klart et godt grunnlag. Sykemelding er ikke kun for det man kan kartlegge fysisk. Du må ta vare på deg selv TS, om du selv føler det er rett med en sykemelding er det det. Anonymkode: 91a19...bbc Hvorfor ikke bruke rettigheter man har? Dette er velferdspermisjon ikke sykemelding. Da må TS være syk. Velferdspermisjon med lønn gir TS mulighet til å være hos sin far. Hvorfor mener du TS heller skal jukse seg til sykemelding? Anonymkode: ac324...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #36 Del Skrevet 26. februar Du kan ikke få sykemelding for å være med døende foreldre, men du kan få sykemelding for de det er psykisk belastende å ha en døende foreldre. Det var grunnlaget min lege brukte da jeg måtte reise på tvers av landet til døende mamma. Så du må spille på psyken, noe som jo også er et ganske vanlig ting å slite med i slike situasjoner. Anonymkode: 12b89...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 27. februar #37 Del Skrevet 27. februar Ryddet for krenkende innlegg og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå