Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var det vanskelig å få jobb der? Måtte du sende mange søknader for å bli innkalt til intervju? Var det mange søkere? Var du på flere intervju flere plasser før du fikk stillingen i NAV? Skriv gjerne litt om bakgrunnen din (utdanning, bor du i by eller på et mindre sted etc.) Har et ønske om en stilling i NAV, men har hørt at det er mange om beinet. Hadde vært litt greit å vite litt om hva jeg har i vente hvis jeg går i gang med søknadsprosessen. Tusen takk til deg som gidder å svare! 🙂

Anonymkode: 6ffaa...f8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo variere veldig da, både hvor mange som søker og hva slags kompetanse de ser etter. 

Men hva hwr du lyst å jobbe som i nav da? 

Anonymkode: 9e088...cf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det vil jo variere veldig da, både hvor mange som søker og hva slags kompetanse de ser etter. 

Men hva hwr du lyst å jobbe som i nav da? 

Saksbehandler eller veileder kunne jeg tenke meg å jobbe som. Har høyere utdannelse.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg om flere ganger før du søker jobb som veileder på et lokalkontor. Å stå i førstelinjen i Nav er en tøff jobb. Alltid manko på folk, alltid for mye å gjøre, rekker ikke frister, klaging på ting du ikke kan gjøre noe med, stadig beskjed om å kutte utgifter, leser stadig negativ omtale i media (som du kan føle er svært urettferdig men ikke kan si noe om), trusler fra brukere. Ihvertfall er det sånn i hele mitt fylke, her snakker lokalkontorene mye sammen.

Men det er nok bedre å jobbe på NAY som saksbehandler. 

Anonymkode: 38020...6a7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk deg om flere ganger før du søker jobb som veileder på et lokalkontor. Å stå i førstelinjen i Nav er en tøff jobb. Alltid manko på folk, alltid for mye å gjøre, rekker ikke frister, klaging på ting du ikke kan gjøre noe med, stadig beskjed om å kutte utgifter, leser stadig negativ omtale i media (som du kan føle er svært urettferdig men ikke kan si noe om), trusler fra brukere. Ihvertfall er det sånn i hele mitt fylke, her snakker lokalkontorene mye sammen.

Har du selv jobbet der, eller er det et inntrykk du har fått? Hvis du har jobbet der, kan jeg spørre hvordan søknads/intervjuprosessen var? 

AnonymBruker
Skrevet

Bor på et lite sted. Er utdannet sosionom og jobber nå som saksbehandler i sosialtjenesten med arbeidsrettet oppfølging for de over 30. 
har 2 kontorer i området (i min kommune og nabokommunen) som var aktuelle for meg å søke på.
Det som er i min kommune har jeg vært på intervju på 3 ganger, innstilt som nr 2, 3 og 2 igjen. 
I nabokommunen ble jeg først innstilt som nr 2, fikk jobben når nr 1 hadde fått tilbud om annen jobb. 
Hadde jeg fått velge på nytt så hadde jeg ikke jobbet på nav kontor. Hadde jeg fått myligheten skulle jeg heller jobbet på kontaktsenteret eller NAY. Er desverre ikke mye jobb å få her, så er «stuck» til noe annet dukker opp. 

Anonymkode: bed7d...874

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bor på et lite sted. Er utdannet sosionom og jobber nå som saksbehandler i sosialtjenesten med arbeidsrettet oppfølging for de over 30. 
har 2 kontorer i området (i min kommune og nabokommunen) som var aktuelle for meg å søke på.
Det som er i min kommune har jeg vært på intervju på 3 ganger, innstilt som nr 2, 3 og 2 igjen. 
I nabokommunen ble jeg først innstilt som nr 2, fikk jobben når nr 1 hadde fått tilbud om annen jobb. 
Hadde jeg fått velge på nytt så hadde jeg ikke jobbet på nav kontor. Hadde jeg fått myligheten skulle jeg heller jobbet på kontaktsenteret eller NAY. Er desverre ikke mye jobb å få her, så er «stuck» til noe annet dukker opp. 

Anonymkode: bed7d...874

Takk for svar! Vet su om det var mange på intervjuene du var på? (Da du ble innstilt som nr 2 og 3)? Vet du også om de som jobber der i hovedsak har sosionomutdannelse, eller er det andre yrkesgrupper representert? Er redd jeg har «feil» utdannelse..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde jeg fått myligheten skulle jeg heller jobbet på kontaktsenteret

Jeg har jobbet på kontaktsenteret, og i lokalkontor. Det er mye mer krevende å jobbe i kontaktsenteret, for 50 telefonsamtaler på fire minutter hver er utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 667d7...29b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Vet su om det var mange på intervjuene du var på? (Da du ble innstilt som nr 2 og 3)? Vet du også om de som jobber der i hovedsak har sosionomutdannelse, eller er det andre yrkesgrupper representert? Er redd jeg har «feil» utdannelse..

Det er gjerne 100 søkere på en veilederstilling, men det er også en del turnover fordi det jobber mange i nav (22 000 ansatte). Det jobber folk med alle mulige utdannelser i nav. I sosialtjenesten er det flest sosionomer. Statlig del er større enn kommunal del i de fleste kommuner.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i sosialtjenesten på lokalkontor, trives kjempegodt med det! Ingen tvil om at det er en krevende jobb, men det er også veldig spennende. Aldri hatt en jobb hvor dagene går så fort, føler det er fredag nesten hele tiden 😅 
Da jeg søkte fikk jeg ikke jobben, men ble kontaktet og spurt om jeg ønsket et vikariat på 6 måneder. Takket ja til det. Så var det noen andre som sluttet, som førte til at jeg fikk fast jobb. Er utdannet barnevernspedagog forresten.

Anonymkode: b7533...eb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Saksbehandler eller veileder kunne jeg tenke meg å jobbe som. Har høyere utdannelse.

Ok 😊 jeg jobber som veileder på et litt større lokalkontor. 

Det er jo en god bredde i utdanning og bakgrunn på de som blir ansatt. 

Det kommer litt an på hvordan ledelsen vurder sammensetning av de ansatte de hwr og hvilken kunnskap de trenger å styrke kontoret ned. 

Og hvordan kontoret er organisert, hvilke brukergrupper den ledige syklingen sksl jobbe med. 

Av og til ønsker de noen som er god på arbeidsmarked/ næringsliv, andre ganger er det sosialfaglig bakgrunn, og erfaring med arbeid med flyktninger eller erfaring innen rus psykiatri f eks. 

Så det er nye flaks og uflaks, sånn sett, hvordan man blir rangert. 

Og om man ikke fpr en jobb, så kan du være akkurat det de ser etter i neste utlysning. 

Min bakrunn er varierende erfaring fra arbeidslivet der jeg  har jobbet i og dermed har kunnskap om mange typer arbeidsplasser. Det er nyttig fordi vi samhandler med mange arbeidsgivere både med sykefraværoppgøkging, og å koble riktig person med riktig jobb. 

I tillegg har jeg utdanning innen sosialt arbeid og noe juss , noe som er hovedgrunnen til at jeg fikk jobb på første forsøk da, tror jeg  

Men om du søker jobb som veileder og kommer på intervju, så er det beste selling- pointet at du viser forståelse for samfunnsoppdraget, og at du hat lyst å lære og utvikle deg, og at du ogdå evner å støtte andre gjennom prosesser der de trenger å reorientere seg og finne nye muligheter ( f eks etter sykdom, etc) 

Bra å få fram om du har erfaring med, og tåler å forholde deg til en kompleks hverdag der du må prioritere oppgaver og holde hodet kalt og hjertet varmt 😊

Om du søker jobb som saksbehandler i forvaltningen * f eks arbeide med vedtak sykepenger/ aap etc) ser de mer etter kunnskap om juss/ okonomi/ samfunnsfag og  erfaring med saksbehandling. 

Det er ofte en tøff tid med bratt læringskurve  i nav, men jeg trives godt og gleder meg helt ærlig til jobb hver dag. 

For meg er det å kunne bidra til at mennesker finner gode løsninger for utfordringene sine og kunne bidra til at enkeltmennesker og familier får en bedre hverdag en sterk motivasjon. 

Og heldigvis så er det en stor del av hverdagen selv om det ikke ser sånn ut i avisene. 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er gjerne 100 søkere på en veilederstilling, men det er også en del turnover fordi det jobber mange i nav (22 000 ansatte). Det jobber folk med alle mulige utdannelser i nav. I sosialtjenesten er det flest sosionomer. Statlig del er større enn kommunal del i de fleste kommuner.

100 søkere per stilling var da voldsomt. Får håpe dette ikke gjelder alle stillingsannonser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ok 😊 jeg jobber som veileder på et litt større lokalkontor. 

Det er jo en god bredde i utdanning og bakgrunn på de som blir ansatt. 

Det kommer litt an på hvordan ledelsen vurder sammensetning av de ansatte de hwr og hvilken kunnskap de trenger å styrke kontoret ned. 

Og hvordan kontoret er organisert, hvilke brukergrupper den ledige syklingen sksl jobbe med. 

Av og til ønsker de noen som er god på arbeidsmarked/ næringsliv, andre ganger er det sosialfaglig bakgrunn, og erfaring med arbeid med flyktninger eller erfaring innen rus psykiatri f eks. 

Så det er nye flaks og uflaks, sånn sett, hvordan man blir rangert. 

Og om man ikke fpr en jobb, så kan du være akkurat det de ser etter i neste utlysning. 

Min bakrunn er varierende erfaring fra arbeidslivet der jeg  har jobbet i og dermed har kunnskap om mange typer arbeidsplasser. Det er nyttig fordi vi samhandler med mange arbeidsgivere både med sykefraværoppgøkging, og å koble riktig person med riktig jobb. 

I tillegg har jeg utdanning innen sosialt arbeid og noe juss , noe som er hovedgrunnen til at jeg fikk jobb på første forsøk da, tror jeg  

Men om du søker jobb som veileder og kommer på intervju, så er det beste selling- pointet at du viser forståelse for samfunnsoppdraget, og at du hat lyst å lære og utvikle deg, og at du ogdå evner å støtte andre gjennom prosesser der de trenger å reorientere seg og finne nye muligheter ( f eks etter sykdom, etc) 

Bra å få fram om du har erfaring med, og tåler å forholde deg til en kompleks hverdag der du må prioritere oppgaver og holde hodet kalt og hjertet varmt 😊

Om du søker jobb som saksbehandler i forvaltningen * f eks arbeide med vedtak sykepenger/ aap etc) ser de mer etter kunnskap om juss/ okonomi/ samfunnsfag og  erfaring med saksbehandling. 

Det er ofte en tøff tid med bratt læringskurve  i nav, men jeg trives godt og gleder meg helt ærlig til jobb hver dag. 

For meg er det å kunne bidra til at mennesker finner gode løsninger for utfordringene sine og kunne bidra til at enkeltmennesker og familier får en bedre hverdag en sterk motivasjon. 

Og heldigvis så er det en stor del av hverdagen selv om det ikke ser sånn ut i avisene. 😊

Takk for utfyllende svar og gode tips! 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på et lokalkontor. Jeg søkte en gang som nyutdannet, uten å bli kalt inn på intervju. Søkte deretter igjen fire år senere, og fikk jobben. Var i underkant av 40 søkere andre gangen (ba ikke om søkerliste første gang). Dette er i en relativt liten kommune, med under 10 000 innbyggere. Har selv en administrativ utdanning. Hos oss er det mange ulike yrkesbakgrunner, som sosionom, barnevernspedagog, lærer, økonom og mer. Vi har også ansatte med "bare" etatsutdanning. 

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 9.41):

Kjenner meg ekstremt godt igjen i dette. Det ser ikke ut til å bli noe bedre framover heller.

Anonymkode: 5a786...aa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 22.29):

100 søkere per stilling var da voldsomt. Får håpe dette ikke gjelder alle stillingsannonser. 

Jeg bor i en stor by i Norge, og det er som regel bortimot 200 søkere på hver stilling. 

Anonymkode: 33b4e...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...