AnonymBruker Skrevet 2. februar #41 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 21.24): Prøvde chatgpt, men fikk feil info. Den Deepseek ga rett 😅 Anonymkode: 78144...172 Ekspander Som du ser er den bedre på formuleringer (språk) enn fakta så bare vær bevisst hva du bruker chat gpt til. Skriver du mye er den gull verdt. Skal du kun ha fakta så bruk google. Skal du ha ideer så bruk chatgpt. Det beste jeg har brukt den til i år var ved å laste opp flere dokumenter på hundrevis av sider for å kryssjekke mot hverandre og finne feil, uklarheter og misforståelser. Sparte meg for masse timer. Har fått den til å lage små sammendrag av ting. Dette var offentlige dokumenter så ikke noen firmahemmeligheter. Anonymkode: b85c6...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #42 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 1.08): Som du ser er den bedre på formuleringer (språk) enn fakta så bare vær bevisst hva du bruker chat gpt til. Skriver du mye er den gull verdt. Skal du kun ha fakta så bruk google. Skal du ha ideer så bruk chatgpt. Det beste jeg har brukt den til i år var ved å laste opp flere dokumenter på hundrevis av sider for å kryssjekke mot hverandre og finne feil, uklarheter og misforståelser. Sparte meg for masse timer. Har fått den til å lage små sammendrag av ting. Dette var offentlige dokumenter så ikke noen firmahemmeligheter. Anonymkode: b85c6...5e2 Ekspander Alt du skriver/sender inn lagres i en sky så det er litt uansvarlig å levere det fra seg når du tydeligvis ikke har tid til å være helt sikker på at du vet hva som står der…… Anonymkode: cd108...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #43 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 1.17): Alt du skriver/sender inn lagres i en sky så det er litt uansvarlig å levere det fra seg når du tydeligvis ikke har tid til å være helt sikker på at du vet hva som står der…… Anonymkode: cd108...e6a Ekspander Det er ikke uansvarlig å laste opp to kommunale dokumenter for å kryssjekke hva som er og ikke er tatt med fra dokument 1 til dokument 2 og dermed hva som blir feil, ber jo såklart til link i dokumentene så kan se over selv. Chat gpt gjør ikke mye feil når den har gitt tekst den skal analysere. Trenger jo ikke bruke svaret ordrett fra chat gpt. Poenget er at det er bra verktøy for tekstgransking. Sjansen for at jeg selv hadde oversett noe når jeg skulle lest hundrevis av sider er større enn eventuelle misforståelser fra chat gpt. At det lagres, helt greit, kan jo ofte jeg vil gå tilbake til temaet og greit at chatgpt husker. Jeg stoler som sagt ikke blindt på chatgpt, men den gjør visse oppgaver raskere så tiden hår til kvalitetsgranskning snarere enn research. Anonymkode: b85c6...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #44 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 0.57): Hengende etter med tanke på digital kompetanse? Du skal være en bestemor godt over 75 år gammel hvis du ikke vet hvordan du bruker et tastatur altså. For det er nemlig det eneste en må kunne få kalle opparbeidet kompetanse. Kunsten å formulere et spørsmål. Nøyaktig det samme som vi gjorde med Google i tiår bare at nå ''assistenten'' fått et ansikt og er skapt for å lære seg å si ting du liker mens den unngår å si ting du ikke liker. Krever forresten ufattelig mye energi å generere svar fra ChatGPT som henter svarene sine fra samme kilder du har til disposisjon: Google. Anonymkode: cd108...e6a Ekspander Det er ikke uten grunn at promt engineering et eget fagområde . Og hvis du bruker den som om det er google så er det jo rett og slett brukerfeil, det er ikke det den laget for. Anonymkode: 6c9b2...958 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #45 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 19.38): Problemet er at dersom ChatGPT ikke vet svaret, så sier den ikke "det vet jeg ikke helt", den bare finner på noe. Hvis man da ikke dobbeltsjekker så står man der med en reiserute som ikke finnes, refererer til en lovparagraf som ikke er relevant... og så videre. "Kjempebra hjelpemiddel." Å lese det ChatGPT har skrevet vil er som å høre isopor på en glassrute. Grusomt. Anonymkode: 6c3ee...9e0 Ekspander Da har du ikke satt deg inn i hvordan du bruker verktøyet. Det er langt i fra slik at man stiller et spørsmål, og får ut et ferdig produkt. Og om du er så godtroende bør du nok også holde deg langt unna google. Anonymkode: 5dfbe...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #46 Del Skrevet 2. februar Den er god på oppskrifter. Si hva du har i kjøleskapet og den foreslår en oppskrift til deg. Anonymkode: d09ed...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #47 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 1.17): Alt du skriver/sender inn lagres i en sky så det er litt uansvarlig å levere det fra seg når du tydeligvis ikke har tid til å være helt sikker på at du vet hva som står der…… Anonymkode: cd108...e6a Ekspander Vi har versjon gjennom jobb (internasjonalt firma) som vi bruker i jobbsammenheng. Dette har vi fått obligatorisk opplæring i, og er sterkt oppfordret til å bruke. Det finnes også retningslinjer for hva det ikke skal brukes til. Hjemme går det mest til hjelp til å være kreativ og bruke opp mat på kjøkkenet, systematisere fordeler og ulemper og prisklasser når vi skal ha ny TV. Få innspill til hvordan vi skal legge opp dagene og hvor vi skal booke oss inn, på helgetur. Og alt mulig slikt. Ikke akkurat statshemmeligheter. Anonymkode: 5dfbe...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #48 Del Skrevet 2. februar Glemte en annen ting som er gull - ta et bilde, laste opp, og få svar på hva det er. En blomst jeg liker, for eksempel. Anonymkode: 5dfbe...81e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 3. februar #49 Del Skrevet 3. februar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #50 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 0.57): Hengende etter med tanke på digital kompetanse? Du skal være en bestemor godt over 75 år gammel hvis du ikke vet hvordan du bruker et tastatur altså. For det er nemlig det eneste en må kunne få kalle opparbeidet kompetanse. Kunsten å formulere et spørsmål. Nøyaktig det samme som vi gjorde med Google i tiår bare at nå ''assistenten'' fått et ansikt og er skapt for å lære seg å si ting du liker mens den unngår å si ting du ikke liker. Krever forresten ufattelig mye energi å generere svar fra ChatGPT som henter svarene sine fra samme kilder du har til disposisjon: Google. Anonymkode: cd108...e6a Ekspander Dette svaret viser at du allerede henger etter, og ikke forstår konseptet vi diskuterer. Anonymkode: 119c0...f28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå