Gå til innhold

Vitamin C hudserum på øyet, uklart syn, er det noe jeg burde oppsøke lege for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er usikker på hva jeg burde gjøre. Vet at en skal vise spesiell forsiktighet med øynene. 

Jeg var uheldig og glemte å vaske henda etter å ha tatt på serum, og så tok jeg på en linse. Begynte å svi VELDIG i øyet med det samme. Tok ut linsa og skylte med vann i 5 minutter. Nå er øyet litt irritert, sviingen har gått nesten helt over, men øyet renner, og synet mitt på øyet er litt merk uklart og dårligere enn vanlig. 

Det er ikke noe varsel på serumet, så jeg tolker det som at det ikke er veldig farlig, og ville vel selv antatt at dette er noe jeg bare må vente med til å morgen, la øyet roe seg ned, at irritasjonen påvirker synet, men så sier romkameraten min at dette må jeg sjekke. Vil ikke belaste legevakta unødig, hva tenker du, hva ville du gjort? 

Anonymkode: 55e4a...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte å legge til at jeg har også brukt litt øyedråper for sensitive øyne og tørre øyne for å se om det hjalp. Har ikke på linser, og dette skjedde for 3 timer siden, ca. 18.30. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ringt til legevakta og bedt om råd. 

Det ville ikke jeg.

Anonymkode: 9466d...d6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det olje eller vannbasert serum?

Oljebasert vil gi en hinne på øyet som du ikke bare kan fjerne med litt vann. 

Utover det går nok dette over av seg selv, men ring legevakt om du er usikker. 

Anonymkode: 5757a...fe5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bare sett ann om det ble verre om noen dager, det går nok helt fint skal du se.

Anonymkode: 012d5...4fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det olje eller vannbasert serum?

Oljebasert vil gi en hinne på øyet som du ikke bare kan fjerne med litt vann. 

Utover det går nok dette over av seg selv, men ring legevakt om du er usikker. 

https://www.apotek1.no/produkter/dr-greve-pha-vit-c-serum-854102p?srsltid=AfmBOors6IdtRG9-7H3VI9bnPCmyXqRMM3ZU57Z_yPdAQbY90P22f89Q

Det er denne. Innholdet er: Aqua, Ascorbyl Glucoside, Propanediol, Panthenol, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Sodium Hyaluronate, Tocopheryl Acetate, Glycerin, Allantoin, Hippophae Rhamnoides Fruit Juice, Citrus Grandis Fruit Extract, Sodium Citrate, Sodium Hydroxide, Xanthan Gum, Citric Acid, Tetrasodium Iminodisuccinate, Ethylhexylglycerin, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Parfum.

Usikker på om det er vannbasert eller olje, står jo aqua først da er det kanskje vannbasert da? Tror problemet er noen av de syre-greiene. 

Ringte legevakten, de foreslo giftinformasjonen, så sjekker der. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Castor oil er olje. Det legger seg som en hinne. Er nok borte i morgen. 

Citric acid er nok det som irriterer og gjør at det svir. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Castor oil er olje. Det legger seg som en hinne. Er nok borte i morgen. 

Citric acid er nok det som irriterer og gjør at det svir. 

Aha, skjønner! Godt å vite. Satser på at det stemmer.

Jeg ringte Giftinformasjonen, og de mente at siden jeg hadde "synsforstyrrelse" at jeg burde sjekke det, så fikk tid på legevakten. Føles helt tullete ut å bruke legevakten for det, samtidig så vil jeg ikke risikere noe med øynene mine, så da får jeg gå dit og håpe det ikke blir for lenge å vente. Glemmer ikke å vaske hendene etter å ha tatt på hudpleieprodukter før jeg tar på linsene igjen etter dette. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, så snille dere er. Jeg dumma meg ut, fint å bli møtt med nøkterne svar, selv om jeg var tulling. 

TS

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn tabbe kan alle gjøre ❤️

Lykke til hos legevakten, håper du oppdaterer oss når du har vært der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (13 timer siden):

En sånn tabbe kan alle gjøre ❤️

Lykke til hos legevakten, håper du oppdaterer oss når du har vært der!

Takk. ❤️ 

Legen sa at det ikke var noen synlige skader, men at jeg hadde fått litt hevelse på øyet, sikkert på grunn av syren i serumet. Så jeg skulle ikke bruke linser i 6 uker og fikk lokal antibiotika for å forhindre infeksjon. På tidspunktet jeg var der var synet på høyre øyet blitt mer og mer nedsatt, så var ganske bekymra. Veldig hyggelige, både legen og sykepleier. Og jeg måtte bare vente 2.5 time. 

I dag føles øyet rart, men uklarheten er heldigvis mindre. Takknemleg for at det ikke var verre, og rakk å tenke mye på hvor heldig jeg er som ikke sleit med alle de andre tingene andre var der for. 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. ❤️ 

Legen sa at det ikke var noen synlige skader, men at jeg hadde fått litt hevelse på øyet, sikkert på grunn av syren i serumet. Så jeg skulle ikke bruke linser i 6 uker og fikk lokal antibiotika for å forhindre infeksjon. På tidspunktet jeg var der var synet på høyre øyet blitt mer og mer nedsatt, så var ganske bekymra. Veldig hyggelige, både legen og sykepleier. Og jeg måtte bare vente 2.5 time. 

I dag føles øyet rart, men uklarheten er heldigvis mindre. Takknemleg for at det ikke var verre, og rakk å tenke mye på hvor heldig jeg er som ikke sleit med alle de andre tingene andre var der for. 🙏🏻

Takk for oppdatering, godt å høre at du fikk antibiotika og at det går bedre med synet! ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei, jeg er usikker på hva jeg burde gjøre. Vet at en skal vise spesiell forsiktighet med øynene. 

Jeg var uheldig og glemte å vaske henda etter å ha tatt på serum, og så tok jeg på en linse. Begynte å svi VELDIG i øyet med det samme. Tok ut linsa og skylte med vann i 5 minutter. Nå er øyet litt irritert, sviingen har gått nesten helt over, men øyet renner, og synet mitt på øyet er litt merk uklart og dårligere enn vanlig. 

Det er ikke noe varsel på serumet, så jeg tolker det som at det ikke er veldig farlig, og ville vel selv antatt at dette er noe jeg bare må vente med til å morgen, la øyet roe seg ned, at irritasjonen påvirker synet, men så sier romkameraten min at dette må jeg sjekke. Vil ikke belaste legevakta unødig, hva tenker du, hva ville du gjort? 

Du må jo skylle øynene!

Anonymkode: d56a0...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ha fått syreskade på hornhinne. Du burde dra til øyelege og få øyedråper mot infekskon.

Anonymkode: 4d2a4...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du kan ha fått syreskade på hornhinne. Du burde dra til øyelege og få øyedråper mot infekskon.

Hun har vært hos lege, hun har fått råd om linsebruk og antibiotika.

Anonymkode: 93f66...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk, jeg fikk øyesalve mot infeksjon. ❤️ 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...