Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg er 2. gangs fødende med enorm fødselsangst. Har fått det etter andre fødsel av diverse årsaker, og angsten er så sterk at den har hindret meg fra å bli gravid i årevis. Vi ønsket egentlig to tette, men eldste er nå 7 år og jeg er ennå ikke egentlig klar 😅 Så den er alvorlig. Angst for fødsel har overtatt hele livet mitt etter jeg fikk positiv test, det er virkelig alt jeg tenker på. Gruer meg så hinsides. 

Jeg er ikke redd for å dø eller at noe sånt skal skje, jeg er redd smertene. Ikke bare underveis, men også etter - hadde store smerter i mange mnd pga fødselsskader sist. 

jeg er nå henvist til samtale på sykehuset om fødsel og angsten min, men jeg skjønner ikke hva det skal hjelpe? En får jo ikke snakket vekk smertene... Det er jo en alt for stor ting som skal ut av et alt for lite hull åkke' som, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan å snakke om det skal gjøre meg mindre redd? Smertene er jo de samme... 

Noen som har vært i samme situasjon som kan si noe om disse samtalene? Hva handler de om og er det noe vits i å gjøre det?

(ps: jeg ønsker ikke råd om hva jeg kan gjøre, typer smertelindring etc. jeg ønsker erfaringer med slike angst-samtaler). 

Anonymkode: e37b4...98e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det faktisk veldig å få bearbeidet traumene fra første fødsel. Jeg var nesten sjokkert over hvor mye det hjalp med to-tre timer hos psykolog. Det skal sies at jeg ikke fikk disse timene før etter at jeg fikk nummer to, som var planlagt keisersnitt. Jeg hadde nok aldri kunnet føde vaginalt igjen tror jeg, jeg var så traumatisert, men uansett hadde jeg ikke kunnet føde vaginalt pga årsaken til at første fødsel gikk til h***, så det var aldri et reelt alternativ for meg. 
Poenget mitt er vel at uansett om neste fødsel blir keisersnitt eller vaginal fødsel, er det så viktig å bearbeide gamle traumer. 

Anonymkode: c36fb...285

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på dette selv. Er gravid i tredje trimester, og skal til samtale til uka på sykehuset.  Det har ikke gått så lang tid siden forrige fødsel, og jeg har aldri vurdert å ikke få et barn til, men det skjedde ting både under og etter forrige fødsel som jeg overhodet ikke har bearbeidet, og som gjør at jeg ikke klarer å snakke med helsepersonell om fødsel uten å bryte sammen. Burde absolutt bedt om samtaler tettere på forrige fødsel, men har bare undertrykt alt. Jeg synes det er vanskelig både med vaginal fødsel og keisersnitt, og vet jo at det ikke er noen vei utenom. Men hvordan snakke bort angst for noe som du må gjennom? Jeg aner ikke. 

Anonymkode: 0ba7f...6e5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hjalp veldig. Jeg var kjempeskeptisk, men det endret så utrolig mye oppi hodet mitt da jeg fikk bearbeidet og snakket om det som skjedde sist fødsel og ble beroliget i forhold til neste. Vil også bare si at neste fødsel var en supermestringsopplevelse. Endelig fikk jeg også ha en sånn fødsel som "alle" snakket om og det gav meg en følelse som det å velge ks (som var det jeg hadde sett for meg før samtalene) aldri ville gitt meg. Må bare få med det også for det var en sånn ahaopplevelse å sitte igjen med den fine følelsen etter andre fødsel. Nå er jeg høygravid med nr 3 og har ingen fødselsangst denne gang. ❤️ 

Anonymkode: 0c2f5...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...