Gå til innhold

Gode og dårlige erfaringer med 50/50

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er deres erfaringer? Noen som selv har vokst opp med det og kan si noe om hvordan det var? Personlig kan jeg ikke se for meg at det er bra for barn å flytte frem og tilbake på den måten. Barnet blir rotløs både hos pappa og mamma, og vil (kanskje?) miste følelsen av å ha et eget, fast stabilt hjem. Det blir «hos mamma» og «hos pappa», og barnet kan fort føle seg utenfor. Særlig når de begge etablerer seg på nytt, og kanskje får nye barn som er der hele tiden, mens barnet selv bare er på besøk. Venner som ikke vet når barnet er hvor, og gir opp spontane lekebesøk.
Fordelen er selvsagt at barnet får tett og god kontakt med begge, men etter mitt syn er det mange andre måter å sørge for dette på. Jeg ser for meg at annenhver langhelg hvor den som har samvær er mye tilstedeværende i uka også, følger opp fritidsaktiviteter og kan ha barnet på middag en eller to dager i uka må være den beste løsningen. Jeg er åpen for at mine tanker om dette ikke stemmer med virkeligheten for de som lever med denne ordningen. Tanker og erfaringer?

Anonymkode: da392...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det beste være at barnet er mest hos den som har mest penger slik at barnet får vært med på flest aktiviteter. 

Anonymkode: d8d73...f31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan ville du selv ha taklet å flytte annenhver uke? Jeg tror foreldre glemmer å stille det spørsmålet til seg selv. 
Ingen barn under 15 år burde ha den ordningen.

Anonymkode: c4a6c...40a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 20 nå, men husker de årene med flytting som ekstremt utmattende. Var så sliten til tider at jeg ikke hadde glede av noe. Hadde det bra hos både mamma og pappa, men pakking og flytting var krevende for meg. 

Anonymkode: f47e7...d77

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp annenhver uke fra jeg var 7 år. Det gikk jo greit, men var også ganske kjipt. Mange stefolk å bo med. Vil i så fall anbefale å bo veldig nærme hverandre. Ha åpen dør-policy og helst ikke ha kjærester og andre barn som flytter inn. 

Anonymkode: 9b882...b5f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde først bosted hos mor og annenhver helg hos far, men jeg likte ikke å bo med mor, men det ble bestemt sånn siden far flyttet ut av skolekrets for å ha råd til bolig. Etterhvert som far fikk bolig nærmere skolekrets ble det bestemt 50/50 og jeg hatet det. Rakk aldri å lande noe sted og følte at jeg kun var på besøk, at jeg ikke hadde et hjem. Fikk til slutt lov til å bo hos far og så ha samvær med mor hver andre helg. Passet meg mye bedre og jeg fikk endelig føle at jeg hadde et hjem. 

50/50 var grusomt. Følte meg som en flyttepakke.

Anonymkode: 40b42...c99

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 18.18):

Jeg er 20 nå, men husker de årene med flytting som ekstremt utmattende. Var så sliten til tider at jeg ikke hadde glede av noe. Hadde det bra hos både mamma og pappa, men pakking og flytting var krevende for meg. 

Anonymkode: f47e7...d77

Ekspander  

Hva gjorde at det var slitsomt? Var det lang reisevei? Jeg ønsker bare å forstå hvordan det er for barnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og barnefar har 50/50. Vi bor i gåavstand til hverandre, og barna kan stikke innom både her og der. Vi samarbeider godt, kan være fleksible med ordningen, og hjelper hverandre ved behov. Barna har det meste av klær og utstyr begge steder, så er stort sett bare skolesekkene som må flyttes på, evt en bag med klær hvis de selv ønsker å ha med seg noe spesifikt fra sted til sted.

Vi har snakket både med hverandre og barna om hva de tenker rundt samværsordningen, og har vært åpne på at de kan være mere hos den ene hvis de ønsker. De har i løpet av de seks årene siden bruddet, ikke ønsket noen annen ordning, så for vår familie fungerer dette veldig fint.

Anonymkode: 68c1a...3fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 19.00):

Hva gjorde at det var slitsomt? Var det lang reisevei? Jeg ønsker bare å forstå hvordan det er for barnet

Ekspander  

Ikke meg du spør, men tenk deg selv hvordan det er å bo i en bag hele tiden! Bare få bo syv dager her og så pakke sammen for å bo syv dager der før du må pakke igjen for å bo syv dager her… det er ekstremt slitsomt på mange måter! Rutiner, regler, eiendeler, nærhet til venner og fritidsaktiviteter og ja, rett og slett egentlig alt! Kanskje du glemmer en ting og så må det organiseres for at det kan hentes eller leveres, kanskje du ikke har fri tilgang til huset i ukene du ikke er der og ja, mye mer. (Og ja, det er noen som ikke har tilgang til huset når de er hos den andre forelderen! Dette kan være pga så mangt, som truende ekser, tenåringer som steller istand til fest osv.)

jeg hatet den løsningen over alt på denne jord når jeg måtte bo sånn! Jeg klarte sjelden eller aldri å finne roen før jeg ble revet opp igjen og måtte bytte hus!

Anonymkode: 51ba3...4d1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 18.04):

Hva er deres erfaringer? Noen som selv har vokst opp med det og kan si noe om hvordan det var? Personlig kan jeg ikke se for meg at det er bra for barn å flytte frem og tilbake på den måten. Barnet blir rotløs både hos pappa og mamma, og vil (kanskje?) miste følelsen av å ha et eget, fast stabilt hjem. Det blir «hos mamma» og «hos pappa», og barnet kan fort føle seg utenfor. Særlig når de begge etablerer seg på nytt, og kanskje får nye barn som er der hele tiden, mens barnet selv bare er på besøk. Venner som ikke vet når barnet er hvor, og gir opp spontane lekebesøk.
Fordelen er selvsagt at barnet får tett og god kontakt med begge, men etter mitt syn er det mange andre måter å sørge for dette på. Jeg ser for meg at annenhver langhelg hvor den som har samvær er mye tilstedeværende i uka også, følger opp fritidsaktiviteter og kan ha barnet på middag en eller to dager i uka må være den beste løsningen. Jeg er åpen for at mine tanker om dette ikke stemmer med virkeligheten for de som lever med denne ordningen. Tanker og erfaringer?

Ekspander  

En forutsetning for å ha 50/50 er som regel at (1) mor og far bor så nærme hverandre at barnet ikke tas ut av sitt vante miljø (dvs skolekrets, at det kan opprettholde kontakten med venner, fritidsaktiviteter m.m), og (2) at mor og far har god samarbeidsevne. I tillegg skal barnets egen mening spille inn (jf barneloven, henger også sammen med alder: Jo eldre barnet er, desto mer medbestemmelsesrett).

Dersom overnevnte kriteria er innfridd, og begge foreldre ønsker og evner å ha barnet, så ser jeg ingen grunn at omsorgen ikke skal deles 50/50. I min omgangskrets er i alle fall dette en helt alminnelig tilnærming (en uke hos mor, en uke hos far). Barna har et hjem begge steder, så det innebærer heller ikke noe ukentlig flyttesjau, slik som du legger det frem. «Flyttelasset» består av en gymbagen med toalettsaker og evt klær eller andre ting de selv syns at er viktig å ha med seg. Sykler, ski o.l hentes og bringes mellom hjemmene ved behov. Ordningen er forutsigbar for ungene, og etter hva jeg ser og hører så virker de til å trives.

Jeg tror det kan være langt mer skadelig for relasjonene mellom barn og forelder at de bare skal omgås nå og da.

Anonymkode: 1f284...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi finner ut hvordan barn virkelig trives med dette om en 20 årstid når disse barna er voksne og foreldre selv. da kommer nok sannheten frem om 50/50 ordningen og først da.

Anonymkode: 50fce...49e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 19.13):

En forutsetning for å ha 50/50 er som regel at (1) mor og far bor så nærme hverandre at barnet ikke tas ut av sitt vante miljø (dvs skolekrets, at det kan opprettholde kontakten med venner, fritidsaktiviteter m.m), og (2) at mor og far har god samarbeidsevne. I tillegg skal barnets egen mening spille inn (jf barneloven, henger også sammen med alder: Jo eldre barnet er, desto mer medbestemmelsesrett).

Dersom overnevnte kriteria er innfridd, og begge foreldre ønsker og evner å ha barnet, så ser jeg ingen grunn at omsorgen ikke skal deles 50/50. I min omgangskrets er i alle fall dette en helt alminnelig tilnærming (en uke hos mor, en uke hos far). Barna har et hjem begge steder, så det innebærer heller ikke noe ukentlig flyttesjau, slik som du legger det frem. «Flyttelasset» består av en gymbagen med toalettsaker og evt klær eller andre ting de selv syns at er viktig å ha med seg. Sykler, ski o.l hentes og bringes mellom hjemmene ved behov. Ordningen er forutsigbar for ungene, og etter hva jeg ser og hører så virker de til å trives.

Jeg tror det kan være langt mer skadelig for relasjonene mellom barn og forelder at de bare skal omgås nå og da.

Ekspander  

Det handler om så mye mer enn å flytte toalettsakene sine frem og tilbake - slik du påpeker her. 

Jeg utfordrer alle som lovpriser 50/50 ordningen til å prøve den selv i 2 år. Så kan vi ta en briefing på hvordan det føles. 
Om denne ordningen skal praktiseres mener jeg at barnet enten må være over 15 år - eller at det er foreldrene som flytter ut og inn av barnets hjem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 14 år da mine foreldre skilte seg og dermed ikke et lite barn.

Faren min kjøpte en leilighet ca 500 meter unna huset jeg ble boende i sammen med min mor. Jeg sov og bodde akkurat der jeg ville, når jeg ville. Jeg hadde samme gangavstand til alle vennene mine, skolen min etc etc.

Foreldrene mine hadde 50/50 på papiret, men i praksis varierte det hele tiden basert på hvor jeg ville være dag for dag.

Fungerte utmerket for min del. Har ingen negative minner forbundet med den løsningen.

Nøkkelen var at de bodde så nære hverandre og ikke låste deg på en fordeling, men lot meg selv bo hvor jeg ville, når jeg ville.

En annen viktig komponent var at foreldrene mine var (og fortsatt er) de beste av venner og snakket mye sammen.

Anonymkode: 553f1...da0

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ekspander  

Men selvom foreldrene bor så nærme, så vil de vel likevel oppleve å flytte annenhver uke, og at de ikke har et fast hjem. Uavhengig av hva foreldrene selv mener om at begges hjem er like mye barnas hjem. Det eneste alternativet er ikke at en forelder bare skal omgås nå og da. Som jeg skrev så virker det etter mitt syn som den beste løsningen er annenhver langhelg, og tett oppfølging i ukedagene fra den som har samvær.

Selvom foreldrene har fullt opp av utstyr begge steder, så blir det likevel ikke helt like ting. Det vil være forskjellige klær, forskjellige leker, forskjellige hus, rom osv. Forskjellige regler, oppdragerstil osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 19.21):

Jeg var 14 år da mine foreldre skilte seg og dermed ikke et lite barn.

Faren min kjøpte en leilighet ca 500 meter unna huset jeg ble boende i sammen med min mor. Jeg sov og bodde akkurat der jeg ville, når jeg ville. Jeg hadde samme gangavstand til alle vennene mine, skolen min etc etc.

Foreldrene mine hadde 50/50 på papiret, men i praksis varierte det hele tiden basert på hvor jeg ville være dag for dag.

Fungerte utmerket for min del. Har ingen negative minner forbundet med den løsningen.

Nøkkelen var at de bodde så nære hverandre og ikke låste deg på en fordeling, men lot meg selv bo hvor jeg ville, når jeg ville.

En annen viktig komponent var at foreldrene mine var (og fortsatt er) de beste av venner og snakket mye sammen.

Ekspander  

Dette tror jeg må være den aller beste løsningen, hvis det fungerer i praksis. Barnet har ett fast hjem, men er fri til å være hos den andre så ofte og mye det vil

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 19.03):

Jeg og barnefar har 50/50. Vi bor i gåavstand til hverandre, og barna kan stikke innom både her og der. Vi samarbeider godt, kan være fleksible med ordningen, og hjelper hverandre ved behov. Barna har det meste av klær og utstyr begge steder, så er stort sett bare skolesekkene som må flyttes på, evt en bag med klær hvis de selv ønsker å ha med seg noe spesifikt fra sted til sted.

Vi har snakket både med hverandre og barna om hva de tenker rundt samværsordningen, og har vært åpne på at de kan være mere hos den ene hvis de ønsker. De har i løpet av de seks årene siden bruddet, ikke ønsket noen annen ordning, så for vår familie fungerer dette veldig fint.

Anonymkode: 68c1a...3fe

Ekspander  

Veldig likt min erfaring da mine foreldre skilte seg.

Har null kjipe minne fra den tiden. Det fungerte svært bra.

De var gode venner og svært fleksible på hvor jeg var til en hver tid. I tillegg bodde de bevisst i kort gangavstand fra hverandre.

Du kan nok føle deg trygg på at dette er en løsning barna deres vil takke dere for senere i livet😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 19.23):

Men selvom foreldrene bor så nærme, så vil de vel likevel oppleve å flytte annenhver uke, og at de ikke har et fast hjem. Uavhengig av hva foreldrene selv mener om at begges hjem er like mye barnas hjem. Det eneste alternativet er ikke at en forelder bare skal omgås nå og da. Som jeg skrev så virker det etter mitt syn som den beste løsningen er annenhver langhelg, og tett oppfølging i ukedagene fra den som har samvær.

Selvom foreldrene har fullt opp av utstyr begge steder, så blir det likevel ikke helt like ting. Det vil være forskjellige klær, forskjellige leker, forskjellige hus, rom osv. Forskjellige regler, oppdragerstil osv. 

Ekspander  

Helt alvorlig. Nå syns jeg at vi skaø slutte å behandle barn som at de var laget av glass, og dessuten uten evne til å uttrykke hva de selv vil. Barn er ikke dummere enn bikkjer - De klarer helt fint å forstå og akseptere at det kan være ulike regler i ulike hjem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 20.29):

Helt alvorlig. Nå syns jeg at vi skaø slutte å behandle barn som at de var laget av glass, og dessuten uten evne til å uttrykke hva de selv vil. Barn er ikke dummere enn bikkjer - De klarer helt fint å forstå og akseptere at det kan være ulike regler i ulike hjem. 

Ekspander  

Du har ikke særlig peiling på hvordan barn fungerer, har du vel? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har fungerende 50/50. Bor 5 min unna hverandre med bil og 15 min gange, skolen er midt mellom oss og det er flere i klassen i umiddelbar nærhet i begge boligene. Vi har felles yttertøy og slikt for skole, men hver vår sykkel, tøy og ting ellers. Julegaver barnet får beholdes i det hjemmet gaven er gitt enn så lenge. Telefon, nettbrett og medisiner sendes frem og tilbake hver tirsdag. Forelderen som skal ha barnet (7) henter på ettermiddagen og og tar med seg et fornøyd barn som har gjort det meste av lekser. Begge hjemmene er hjem for barnet og det er positive og negative ting på begge hjemsteder. Vi er ikke 100% enige om alt når det gjelder oppdragelse, men så nærme som vi kommer. Fritidsaktiviteter er videreført og begge foreldre kan komme på dette (2-3 dager i uka).

Anonymkode: 5f548...938

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Vi har virkelig forsøkt å unngå flyttesjau, men fyller likevel opp bagasjerommet på bilen hver søndag. Det er helt tragikomisk…. Dette må med med: 

- Klubb-bag med fotballutstyr * 2

- Klubb-bag med håndball utstyr 

- Et stort blåseinstrument med tilhørende notemappe og stativ.

- En bag med kampsportutstyr

- En bag med yttertøy og sko

- 2 * sekker  gymbag

- En bag med iPader, kosedyr, leker, og saker og ting de ønsker å ha med seg.

12 kolli altså - på to barn. Et salig kaos med pakking hver uke. Både jeg og ungene er drittlei!

Har ikke økonomi til å ha dobbelt opp nei….

Anonymkode: f84e6...6ee

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...